Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Walter, vanwaar het aanraden van sRGB ? Adobe RGB heeft toch een veel grotere kleurruimte, ik werk sinds ik digitaal ben gegaan in Adobe RGB,
    en weet niet wat daar mis mee is. KLIK
    Siesje zegt dat haar foto's er flets uit zien, maar op wat bekeken ??? Ik heb hier een redelijke Eizo staan, maar ook een Samsung die daar niet
    veel moet voor onderdoen, maar als ik dezelfde foto's bekijk op het Retina schermpje van mijn Ipad air, spatten de kleuren daar gewoon van af,
    of het nog natuurlijk is, dat is een andere discussie, maar het is wel mooi en scherper kan je ze niet hebben op scherm.
    Ook het glas heeft er veel mee te maken, sommige kitlensjes durven wel een steekje laten vallen.
    Ja vroeger op mijn D300 gebruikte ik ook Argb, dat echter door de verschillende internetbrowsers niet altijd correct wordt weergegeven. Om dat al maar uit te sluiten als oorzaak van "fletse" belden, gaf ik de raad srgb te gebruiken, zodat een beeld er hetzelfde uitziet op je monitor, ook als je het bekijkt wanneer het zich op een internetserver bevindt.
    Hier ook een Samsung monitor , die, als ik het mag geloven, het grootste deel van zijn onderdelen identiek heeft aan de Eizo. Wat betreft de Ipad Air: mijn vrouw heeft er nu ook zo eentje, en dat scherm is inderdaad een droom, heel aangenaam om naar te kijken, maar voor mij zijn die kleuren toch enigszins anders, ze hebben een helderheid die je maar moeilijk op een afdruk zult kunnen evenaren. Of anders gezegd: ik zou zeker Siesje niet aanraden haar foto's te bekijken op een Ipad Air, dan zou ze misschien denken ze zijn toch wel goed, maar eens afgedrukt dan dus toch flets. Volgens mij staat de geheugenbank waar ze mee fotografeert op neutraal, en dat kan afhankelijk van het onderwerp wel eens als flets ervaren worden.

Walter
    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Maar daarnaast hebben wij dan een Sigma 135 getest, en dat was er wel pats op. Persoonlijk wacht ik op een nieuwe 135 van Nikon die er zou moeten komen. Daar is althans al sprake van geweest op rumors.
      Maar is die Sigma 135 f2 OS dan al wel uit?? Ik vind hem niet.. Die lens zou, samen met de de wel erg dure Nikkor 200mm f2 de enige gestabiliseerde portretlens op de markt zijn.

Walter
      D850

Comment

Walter, vanwaar het aanraden van sRGB ? Adobe RGB heeft toch een veel grotere kleurruimte, ik werk sinds ik digitaal ben gegaan in Adobe RGB,
        en weet niet wat daar mis mee is. KLIK
        Siesje zegt dat haar foto's er flets uit zien, maar op wat bekeken ??? Ik heb hier een redelijke Eizo staan, maar ook een Samsung die daar niet
        veel moet voor onderdoen, maar als ik dezelfde foto's bekijk op het Retina schermpje van mijn Ipad air, spatten de kleuren daar gewoon van af,
        of het nog natuurlijk is, dat is een andere discussie, maar het is wel mooi en scherper kan je ze niet hebben op scherm.
        Ook het glas heeft er veel mee te maken, sommige kitlensjes durven wel een steekje laten vallen.
        In mijn JPeg stond de levendigheid 1 stapje hoger ingesteld en in bepaalde omstandigheden was dat er al te veel aan, felle kleuren op een donkere achtergrond en het was van dat. In de tijd van mijn D1 kwamen er ook fletse kleuren uit de camera, zo erg dat ik in feite zeer ontgoocheld was. De oplossing was toen om een automatische verbeteringsfunctie van Paintshop Pro8 er op los te laten, iets wat ik later altijd heb gedaan op JPeg. Een beetje een analoog verhaal met de diascans waar ik altijd dit progje op loslaat (in batch). De Mbytes dalen ook van 36 tot een bruikbare stuk of 6.
        Nu werk ik enkel in NEF maar ik test altijd wat de automatische verbeteraar van CS5 er van maakt, in 7 van de 10 gevallen is het resultaat beter. Naast een beetje rechtzetten, uitsnijden en event. perspectiefvervorming is dit alles wat ik aan een foto doe.
        Dit is een compilatie van beelden met een "digitale D1 ruisbak" van nog geen 3MPix met MF primes van 30 jaar oud (het geld was op ) in combinatie met scans van dia's waarvan de oudste toen 22 jaar waren. Dia's van Agfa en Kodak Ektachrome, camera's : Nikomat EL en Nikon F2. Achteraf bekeken had ik veel eerder voor Kodak moeten kiezen, ze weerstaan beter de tand des tijds. Bij de Agfa komen er schimmeltjes die de emulsie wegvreten waardoor er een soort blauwe spinnenwebbetjes verschijnen.

Laatste foto is niet van mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Maar is die Sigma 135 f2 OS dan al wel uit?? Ik vind hem niet.. Die lens zou, samen met de de wel erg dure Nikkor 200mm f2 de enige gestabiliseerde portretlens op de markt zijn.

Walter
          Ik meen te weten van wel. Misschien eens vragen aan Spanjaard.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            In mijn JPeg stond de levendigheid 1 stapje hoger ingesteld en in bepaalde omstandigheden was dat er al te veel aan, felle kleuren op een donkere achtergrond en het was van dat. In de tijd van mijn D1 kwamen er ook fletse kleuren uit de camera, zo erg dat ik in feite zeer ontgoocheld was. De oplossing was toen om een automatische verbeteringsfunctie van Paintshop Pro8 er op los te laten, iets wat ik later altijd heb gedaan op JPeg. Een beetje een analoog verhaal met de diascans waar ik altijd dit progje op loslaat (in batch). De Mbytes dalen ook van 36 tot een bruikbare stuk of 6.
            Nu werk ik enkel in NEF maar ik test altijd wat de automatische verbeteraar van CS5 er van maakt, in 7 van de 10 gevallen is het resultaat beter. Naast een beetje rechtzetten, uitsnijden en event. perspectiefvervorming is dit alles wat ik aan een foto doe.
            Dit is een compilatie van beelden met een "digitale D1 ruisbak" van nog geen 3MPix met MF primes van 30 jaar oud (het geld was op ) in combinatie met scans van dia's waarvan de oudste toen 22 jaar waren. Dia's van Agfa en Kodak Ektachrome, camera's : Nikomat EL en Nikon F2. Achteraf bekeken had ik veel eerder voor Kodak moeten kiezen, ze weerstaan beter de tand des tijds. Bij de Agfa komen er schimmeltjes die de emulsie wegvreten waardoor er een soort blauwe spinnenwebbetjes verschijnen.

Laatste foto is niet van mij.
            Schitterende beelden! Met een hoog Mars gehalte, sommige. Ja ik denk die oudere digitale SLR's van Nikon hadden wel een vervelend trekje: ofwel waren de foto's flets, ofwel, als je dat in-camera wou regelen, werd gras radioactief groen enz. Dus beter met, inderdaad, Paint Shop Pro 8; Ik heb dezelfde versie hier nog steeds op mijn computer draaiende, tot op de dag van vandaag zijn er dingen die ik er mee kan die je niet met Cs5 kan. ( of veel omslachtiger ) D800E is wel de camera waar ik tot hiertoe de meeste Jpg's uithaal die meteen goed zijn, zonder nabewerking.

Walter
            D850

Comment

D800E is wel de camera waar ik tot hiertoe de meeste Jpg's uithaal die meteen goed zijn, zonder nabewerking.
              Walter
              Ik zal dringend eens de JPG output van mijn D800 moeten bekijken Walter, nog nooit gebruikt, dat toestel staat van de eerste dan in RAW.

Comment

Walter
                De sigma 135mm os wordt ergens in 2014 verwacht. De eerste die nu echt een releasedatum krijgt is de nieuwe 50mm 1,4 art.

Comment

Ongelooflijk inderdaad, bij foto Coudenys 2650,- voor de body is een hele scherpe prijs.
                  Ik ga toch eens moeten langsgaan. Gelukkig (voor mijn portemonnee ) heb ik de volgende paar dagen geen tijd.
                  Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    Ongelooflijk inderdaad, bij foto Coudenys 2650,- voor de body is een hele scherpe prijs.
                    Ik ga toch eens moeten langsgaan. Gelukkig (voor mijn portemonnee ) heb ik de volgende paar dagen geen tijd.
                    Op een dag komt het niet aan...
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Net terug van bij Jan. Ik heb dus de Df in handen gehad.
                      De ervaring in het Westvlaams : "gow zeg, moa vint toch" !!!!!!!
                      Ik was er binnen de 5 minuten mee weg, alles typisch Nikon. Dan een kleine demonstratie gekregen met tegenlicht : onvoorstelbaar
                      Jan is nu bezig met het softwarematig oppimpen van de 16 Mb naar 36 Mb. Afspraak op de blog binnen een paar dagen, volgens hem is er geen verschil te merken met de D800 (hij heeft 1,5 jaar met de D800 gewerkt). Nu : we zien wel. Toch in de gaten houden zou ik zeggen.
                      Vandaag ook geleerd dat de foto van zijn kleinzoon op 1x1 m is genomen met wat hier soms smalend "een ruisbak" wordt genoemd : een D2x. Bovendien niog uitgesneden iop de korte zijde.
                      Ik stond gewoon perplex.
                      En die afwezigheid van ruis bij hoge gevoeligheid is gewoonweg formidabel. Het voornaamste probleem met gevoeligheid is te vinden in mijn portemonnee.
                      Betreft de snelheid van de motor tov de D4 waardoor hij niet geschikt zou zijn voor actiefotografie : hij maakte zich daar als beroeps sportfotograaf behoorlijk zenuwachtig over. Enige nadeel volgens mij : boven de 200 mm wordt het een lens met een camera, bij de D4 is het nog altijd een camera met een lens, het gebrek aan een dubbele bediening en het feit dat hij in het zwart is .
                      Ik heb niks tegen zwart maar als ik hem in donkerzwart zou kunnen krijgen, in het zilver natuurlijk zou ik geen seconde aarzelen

Een pracht van een camera, wat sommigen die hem nog nooit hebben vastgehad ook mogen beweren.
                      Ik sterf hier momenteel 1000 doden.

Comment

Als u er graag over wil praten dan bieden vrienden en familie soms een luiterend oor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Als u er graag over wil praten dan bieden vrienden en familie soms een luiterend oor.
                          Een luisterend oor kost niks, een financieel oor daarentegen

Comment

Ik zal dringend eens de JPG output van mijn D800 moeten bekijken Walter, nog nooit gebruikt, dat toestel staat van de eerste dan in RAW.
                            Staat bij ook onveranderlijk in lossless compressed 14bit RAW hoor, maar ik neem tegelijkertijd een JPEG fine.

Een luisterend oor kost niks, een financieel oor daarentegen
                            Paul, wat houd je tegen om op straat wat te zingen?

Walter
                            D850

Comment

Paul, wat houd je tegen om op straat wat te zingen?
                              Moet wel iets opbrengen he ... anders moeten we hier nog een inzameling houden voor de borgsom ...

Comment

Net terug van bij Jan. Ik heb dus de Df in handen gehad.
                                De ervaring in het Westvlaams : "gow zeg, moa vint toch" !!!!!!!
                                Ik was er binnen de 5 minuten mee weg, alles typisch Nikon. Dan een kleine demonstratie gekregen met tegenlicht : onvoorstelbaar
                                Jan is nu bezig met het softwarematig oppimpen van de 16 Mb naar 36 Mb. Afspraak op de blog binnen een paar dagen, volgens hem is er geen verschil te merken met de D800 (hij heeft 1,5 jaar met de D800 gewerkt). Nu : we zien wel. Toch in de gaten houden zou ik zeggen.
                                Vandaag ook geleerd dat de foto van zijn kleinzoon op 1x1 m is genomen met wat hier soms smalend "een ruisbak" wordt genoemd : een D2x. Bovendien niog uitgesneden iop de korte zijde.
                                Ik stond gewoon perplex.
                                En die afwezigheid van ruis bij hoge gevoeligheid is gewoonweg formidabel. Het voornaamste probleem met gevoeligheid is te vinden in mijn portemonnee.
                                Betreft de snelheid van de motor tov de D4 waardoor hij niet geschikt zou zijn voor actiefotografie : hij maakte zich daar als beroeps sportfotograaf behoorlijk zenuwachtig over. Enige nadeel volgens mij : boven de 200 mm wordt het een lens met een camera, bij de D4 is het nog altijd een camera met een lens, het gebrek aan een dubbele bediening en het feit dat hij in het zwart is .
                                Ik heb niks tegen zwart maar als ik hem in donkerzwart zou kunnen krijgen, in het zilver natuurlijk zou ik geen seconde aarzelen

Een pracht van een camera, wat sommigen die hem nog nooit hebben vastgehad ook mogen beweren.
                                Blijf maar nog een beetje leven hoor Paul!!

Comment

Working...
                                X