Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

    Oorspronkelijk geplaatst door Siesje Bekijk bericht
    amaai, zo'n camera zou mij een pak werk in het nabewerken besparen... alleen de kostprijs hé ....
    Het is altijd hetzelfde Stephanie, vind je dan eens iets wat je ideaal lijkt en meteen is het weeral de duurste van de hoop. Ik heb van dat verschijnsel bijzonder veel last.
    Ik heb van Jan de minimale bewerking geleerd, (in en buiten de camera, zeer handig omdat ik toch niks ken van fotosjoppen), door hem heb ik een afkeer gekregen van HDR (nadat ik ooit een tijd heel enthousiast ben geweest daarover, té enthousiast) en last but not least heeft hij me van Windows afgeholpen (wel eerst 3 maanden spijt gehad en gesukkeld). Ik heb ook het échte licht weten appreciëren door hem en ben door hem overgegaan naar NEFF. Fantastische fotograaf maar ook een fantastisch sympathieke mens, ik heb hem ooit leren kennen dank zij mijn D1. Jan heeft een D1, D2x en een D3 versleten tot op de draad, zijn D3 hing op het einde met plakband aaneen (zelf gezien), dan 1,5 jaar D800 dan pensioen en dan D7100 en nu de Df. Hij heeft dus wel ervaring zat.
    Het enige waarin hij niet is geslaagd is om me te laten werken met statief.
    Drie jaar geleden is hij gaan fotograferen in de Danakil depressie van Ethiopië, meer bepaald Dallol. De zomer ervoor is hij dus in Marokko gaan trainen in lange broek en fleece om te weten als hij tegen de hitte ging kunnen. Ik dacht altijd dat IJsland het mekka van de kleuren was, niet dus :
    Dallol is buitenaards :


    Niet verschieten.

    Ik plan in de toekomst met Jan een reis naar IJsland, ga ik fotografisch wel afgaan als een gieter maar dat heb ik er voor over.
    Last edited by Guest2; 19 januari 2014, 22:40.

    Comment


    • #17
      Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Het is altijd hetzelfde Stephanie, vind je dan eens iets wat je ideaal lijkt en meteen is het weeral de duurste van de hoop. Ik heb van dat verschijnsel bijzonder veel last.
      Ik heb van Jan de minimale bewerking geleerd, (in en buiten de camera, zeer handig omdat ik toch niks ken van fotosjoppen), door hem heb ik een afkeer gekregen van HDR (nadat ik ooit een tijd heel enthousiast ben geweest daarover, té enthousiast) en last but not least heeft hij me van Windows afgeholpen (wel eerst 3 maanden spijt gehad en gesukkeld). Ik heb ook het échte licht weten appreciëren door hem en ben door hem overgegaan naar NEFF. Fantastische fotograaf maar ook een fantastisch sympathieke mens, ik heb hem ooit leren kennen dank zij mijn D1. Jan heeft een D1, D2x en een D3 versleten tot op de draad, zijn D3 hing op het einde met plakband aaneen (zelf gezien), dan 1,5 jaar D800 dan pensioen en dan D7100 en nu de Df. Hij heeft dus wel ervaring zat.
      Het enige waarin hij niet is geslaagd is om me te laten werken met statief.
      Drie jaar geleden is hij gaan fotograferen in de Danakil depressie van Ethiopië, meer bepaald Dallol. De zomer ervoor is hij dus in Marokko gaan trainen in lange broek en fleece om te weten als hij tegen de hitte ging kunnen. Ik dacht altijd dat IJsland het mekka van de kleuren was, niet dus :
      Dallol is buitenaards :


      Niet verschieten.

      Ik plan in de toekomst met Jan een reis naar IJsland, ga ik fotografisch wel afgaan als een gieter maar dat heb ik er voor over.
      Die foto's doen me zo kwijlen hé... Alléé, je hebt geluk gehad om zo'n meester aan je zijde te hebben! Ben van principe om foto's zodanig te trekken dat er nog zo weinig mogelijk hoeft gedaan te worden achteraf dus compo+belichting moeten zeker al van den beginne ok zijn maar dat lukt niet altijd. Vooral qua belichting: teveel schaduw, iets overbelicht etc... Maar ik blijf oefenen en neem telkens ik kan echt wel mijn tijd om van een goeie basis te vertrekken. Wat mij ook enorm stoort zijn de kleuren: als de foto's rechtstreeks uit mijn camera komen zijn ze flets, niet om aan te zien echt! Moet steeds alles opkrikken in LR. Dit wijt ik aan mijn toestel (nikon d90) en wellicht zou ik beter resultaat behalen met een duurder machientje maar tjah, kom weer eens van een soort tekort.... Je werkt met Mac als ik het goed begrepen heb. Is dat zoveel beter dan windows? Waar zit het verschil?

      Comment


      • #18
        Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

        Ooit zag ik beelden van Dallol, maar deze zijn toch onwezenlijk...wow wat een locatie en wat een kleuren...
        Bedankt voor deze super-link Paul

        Comment


        • #19
          Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

          Oorspronkelijk geplaatst door Siesje Bekijk bericht
          Die foto's doen me zo kwijlen hé... Alléé, je hebt geluk gehad om zo'n meester aan je zijde te hebben! Ben van principe om foto's zodanig te trekken dat er nog zo weinig mogelijk hoeft gedaan te worden achteraf dus compo+belichting moeten zeker al van den beginne ok zijn maar dat lukt niet altijd. Vooral qua belichting: teveel schaduw, iets overbelicht etc... Maar ik blijf oefenen en neem telkens ik kan echt wel mijn tijd om van een goeie basis te vertrekken. Wat mij ook enorm stoort zijn de kleuren: als de foto's rechtstreeks uit mijn camera komen zijn ze flets, niet om aan te zien echt! Moet steeds alles opkrikken in LR. Dit wijt ik aan mijn toestel (nikon d90) en wellicht zou ik beter resultaat behalen met een duurder machientje maar tjah, kom weer eens van een soort tekort.... Je werkt met Mac als ik het goed begrepen heb. Is dat zoveel beter dan windows? Waar zit het verschil?
          Als je foto's telkens vreselijk flets zijn, ligt dat aan je opnametechniek. Een D90 heeft dezelfde sensor en beeldprocessor als een D300, en daar vielen echt wel goede foto's mee te maken hoor. Fotografeer je in RAW? Maar ook simpel in JPG moet het lukken: Kies in het opnamemenu voor sRGB ( moet je achteraf niets meer veranderen om ze op het web te tonen ), zet je Picturecontrol op "Standaard", voer in "Standaard" desnoods het contrast, de helderheid en de saturatie nog een puntje op, en gebruik zo min mogelijk negatieve belichtingscompensatie. Laat weten of je dan nog fletse beelden uit je camera krijgt.

          Walter
          D850

          Comment


          • #20
            Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Jan heeft me een maand geleden nog bij hem thuis beelden getoond met Df van collega-fotografen van overal ter wereld. Het leek me toen te mooi om waar te zijn.
            Maar ik ben wel in de mond geblazen mag ik zeggen, tenslotte moet je iedere camera wel een beetje gewoon worden, maar dit na twee dagen
            Nu ja, hij is wel een beroeps en kan dus wel vergelijken.
            Dit is nu eens nét wat ik nodig heb voor die slechte lichtomstandigheden bij urbex. Wie sponsort me, ik ruil beloof ik eeuwige dankbaarheid en een levenslange supply van verse oesters

            Ik begrijp het hoor, die Df moet er komen . Die foto's van Jan Masyn? Supermooi. Maarrr...we moeten waarheidslievend blijven Paul en erkennen dat die ook hadden kunnen gemaakt zijn met een andere camera.

            Walter
            D850

            Comment


            • #21
              Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Dallol. De zomer ervoor is hij dus in Marokko gaan trainen in lange broek en fleece om te weten als hij tegen de hitte ging kunnen. Ik dacht altijd dat IJsland het mekka van de kleuren was, niet dus : Dallol is buitenaards.
              Indeed buitenaards ... ben in '99 14 dagen in Ijsland geweest ... maar dergelijke ' schilderijen ' heb ik daar toch nie gezien zunne , waauw
              De volgorde blijft uiteraard altijd dezelfde: 1 de fotograaf, 2 de lens, 3 het onderwerp en 4 het toestel/sensor

              Comment


              • #22
                Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Ik begrijp het hoor, die Df moet er komen . Die foto's van Jan Masyn? Supermooi. Maarrr...we moeten waarheidslievend blijven Paul en erkennen dat die ook hadden kunnen gemaakt zijn met een andere camera.

                Walter
                Daar twijfel ik niet aan Walter maar die paar extra stops zonder ruis interesseren me mateloos. Er zijn niet bepaald veel camera's die de D4 en dus ook de Df aan kunnen op dat vlak.
                Een statief lost het meeste van deze problemen op maar je kent mijn standpunt daarover. Ik wil altijd zo compact mogelijk. Ik heb het verhaal al verteld over die mens die met een reuzeduur Gitzo statief en een D3x die daar niet moest voor onder doen om van het glaswerk niet te praten, detailopnamen stond te maken van rotsstructuren in Graenagil, IJsland. Ik had toen enkel mijn Lumixje FZ8 mee en ik kan het natuurlijk niet controleren maar ik zou toch eens willen zien als de zijne in essentie beter zijn want ik kon klimmen en vlakbij komen, hij niet. Je mag nog de allerbeste tele hebben, hij trekt de nevel tussen camera en object onverbiddelijk samen.

                Comment


                • #23
                  Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Als je foto's telkens vreselijk flets zijn, ligt dat aan je opnametechniek. Een D90 heeft dezelfde sensor en beeldprocessor als een D300, en daar vielen echt wel goede foto's mee te maken hoor. Fotografeer je in RAW? Maar ook simpel in JPG moet het lukken: Kies in het opnamemenu voor sRGB ( moet je achteraf niets meer veranderen om ze op het web te tonen ), zet je Picturecontrol op "Standaard", voer in "Standaard" desnoods het contrast, de helderheid en de saturatie nog een puntje op, en gebruik zo min mogelijk negatieve belichtingscompensatie. Laat weten of je dan nog fletse beelden uit je camera krijgt.

                  Walter
                  Ja hoor, in raw+jpeg. Stond idd op adobe ipv sRGB. De rest zal ik deze namiddag uittesten! Ben benieuwd, je hoort nog van me!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Fantastische fotograaf maar ook een fantastisch sympathieke mens
                    Jan is inderdaad een schitterende fotograaf en een al even sympathieke mens! Ik denk dat hij bij ons in West-Vlaanderen goed gekend is.
                    En ja, die Df ziet er wel heel fabuleus uit en als Jan het zegt (en toont) zal het zeker zo zijn! Misschien moet ik toch eens m'n hamer bovenhalen...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                      Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                      Indeed buitenaards ... ben in '99 14 dagen in Ijsland geweest ... maar dergelijke ' schilderijen ' heb ik daar toch nie gezien zunne , waauw
                      De volgorde blijft uiteraard altijd dezelfde: 1 de fotograaf, 2 de lens, 3 het onderwerp en 4 het toestel/sensor
                      Door de kwijlen over de apparatuur doe je de fotograaf tekort.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Door de kwijlen over de apparatuur doe je de fotograaf tekort.
                        Maar goed dat die apparatuur spatwaterdicht is!

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #27
                          Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Door de kwijlen over de apparatuur doe je de fotograaf tekort.
                          ??? kwijlen over de ' apparatuur ' ????

                          Comment


                          • #28
                            Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                            Foto's rechtstreeks uit de camera zijn schitterend, maar dit zal dan ook wel zo zijn met de D4 neem ik aan, zelfde sensor en cpu, of hebben ze er nog wat aan getweaked?
                            "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                            Comment


                            • #29
                              Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                              Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                              Foto's rechtstreeks uit de camera zijn schitterend, maar dit zal dan ook wel zo zijn met de D4 neem ik aan, zelfde sensor en cpu, of hebben ze er nog wat aan getweaked?
                              Als fotograaf moet je zéker voor je opname de juiste, kritische en perfekte instellingen gebruiken; je hebt dit dus voor het grootste deel zelf in de hand dat je foto's rechtstreeks uit de camera in orde zijn.
                              Dat geldt trouwens voor iedere camera zo, dat dit nu D4, Df of wathever is....
                              ...maar je hebt zéker gelijk: deze foto's zijn schitterend!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                                De review van Jan is er: http://janmasyn2.wordpress.com/2014/...kon-df-review/

                                Comment

                                Working...
                                X