Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

6D canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 6D canon

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Bij slechts 1 goed autofocus punt, ga je vaak moeten herkadreren (focus & recompose) en dit gaat zeker bij grote diafragma's in combinatie met korte afstanden verkeerd gefocuste beelden opleveren omdat de afstand tot het onderwerp verandert bij het herkadreren.
    Sorry hoor maar daar heb ik geen of weinig last van. Het is maar wat je gewend bent he
    Wat ik wel mis is dat raster in de zoeker.
    (of mis ik ik iets?)
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
      Bij slechts 1 goed autofocus punt, ga je vaak moeten herkadreren (focus & recompose) en dit gaat zeker bij grote diafragma's in combinatie met korte afstanden verkeerd gefocuste beelden opleveren omdat de afstand tot het onderwerp verandert bij het herkadreren.
      Goh, dan snap ik niet hoe de 5D2 zulke mooi beelden kan leveren.
      Het kan natuurlijk ook jouw probleem zijn, dat je niet kunt werken met Focus & Recompose.
      Laten we maar gewoon de beelden afwachten van de 6D, dan kunnen we er pas meer over zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
        Het kan natuurlijk ook jouw probleem zijn, dat je niet kunt werken met Focus & Recompose.
        Jocau heeft wel gelijk. Het is geweten en logisch dat focus & recompose problemen geeft wanneer je een groot diafragma (kleine diafragma waarde, bv 1.4) gebruikt. Uw scherptediepte is dan dikwijls zo klein dat zelfs een kleine draai van uw camera het onderwerp waarop je scherpstelde uit focus brengt.

'k Heb hier een uitleg in het Nederlands gevonden:
        Fotografie: scherpstellen en veranderen van compositie: hoe groot is de fout?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          http://www.haasje.be/Dreticus/Pro/FocusRecompose.html
          Dit is een zeer goede en duidelijke uitleg. Ik vraag me toch nog 1 ding af. Wat deed men in de "good old days" toen fototoestellen maar 1 scherpstelpunt hadden? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het onderwerp toen altijd in het midden moest staan...

Comment

Jocau heeft wel gelijk. Het is geweten en logisch dat focus & recompose problemen geeft wanneer je een groot diafragma (kleine diafragma waarde, bv 1.4) gebruikt. Uw scherptediepte is dan dikwijls zo klein dat zelfs een kleine draai van uw camera het onderwerp waarop je scherpstelde uit focus brengt.

http://www.haasje.be/Dreticus/Pro/FocusRecompose.html
            In dit geval gaat het er niet om of ik gelijk heb, focus & recompose is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk.
            En je hebt inderdaad altijd het risico dat je onderwerp niet in focus is bij het draaien. Maar met flink wat oefenen is het mij in ieder geval gebleken dat het te doen is.
            Het is wel raadzaam om in plaats van 1 shot er meerdere te doen. Dat is mij duidelijk geworden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
              Dit is een zeer goede en duidelijke uitleg. Ik vraag me toch nog 1 ding af. Wat deed men in de "good old days" toen fototoestellen maar 1 scherpstelpunt hadden? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het onderwerp toen altijd in het midden moest staan...
              Toen had men geen pc scherm waar men met de neus op zat en op 100% vergroting kijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                Toen had men geen pc scherm waar men met de neus op zat en op 100% vergroting kijken.
                Haha, da's unne goeie man.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
                  Juist.
                  En doet zich dit "probleem" voor enkel bij Canon?
                  De uitleg van Haas is zeer interessant. Zonder zijn uitleg wist ik niet beter.
                  Maar echt, ik heb er nooit last van gehad.
                  Haas zegt trouwens ook zelf dat de kans niet echt groot is dat de foto de mist in gaat he.
                  Ik moet zo honderden foto's hebben (ik ga ze niet tellen hoor), zelfs met de flits gemaakt.

Het hangt toch af van het soort foto's je maakt.
                  En zoveel 'dichtbij foto's' maak ik niet.
                  Last edited by theokus; 25 september 2012, 17:38.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Het hangt toch af van het soort foto's je maakt.
                    En zoveel 'dichtbij foto's' maak ik niet.
                    Inderdaad. Je hebt "prijs" als je dichtbij (bv macro) fotografie doet en als je een zeer groot diafragma gebruikt. Bijvoorbeeld met een 85mm 1.4 op 1.4 is het meestal van dat... Scherp zetten op het dichtste oog, compositie aanpassen en het oog is niet meer scherp. Je kan er wel rekening mee houden maar het is niet eenvoudig omdat je weinig marge hebt. Met een diafragma van bv f4 heb je veel meer scherptediepte en zal het allemaal wel meevallen.

Comment

Inderdaad. Je hebt "prijs" als je dichtbij (bv macro) fotografie doet en als je een zeer groot diafragma gebruikt. Bijvoorbeeld met een 85mm 1.4 op 1.4 is het meestal van dat... Scherp zetten op het dichtste oog, compositie aanpassen en het oog is niet meer scherp. Je kan er wel rekening mee houden maar het is niet eenvoudig omdat je weinig marge hebt. Met een diafragma van bv f4 heb je veel meer scherptediepte en zal het allemaal wel meevallen.
                      Ben ik het mee eens
                      Ik heb niet veel macro's. Wel heb ik bloemen in close-up en die zijn gemaakt met een tele... de Nikon 70-210, de eerste AF-lens van Nikon (op de D70 en de S2 Pro).
                      Ben wel nu serieus aan 't afwijken

Ik ben wel wat bezig geweest met de ingebouwde flits van 550D en op de stand "P". (400 en 800 iso en auto wb).
                      De foto's rechtstreeks uit de camera zagen er zeer goed uit.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Hier zijn trouwens nog enkele (oude) filmpjes i.v.m. de 6D:

1) Filmpje 1
                        2) Filmpje 2
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Iemand een idee of er al een degelijke onafhankelijke analyse is gemaakt van de beelden die de 6D produceert. Ik heb al zitten zoeken op het net maar ng niet veel gevonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                            Iemand een idee of er al een degelijke onafhankelijke analyse is gemaakt van de beelden die de 6D produceert. Ik heb al zitten zoeken op het net maar ng niet veel gevonden.
                            De camera is pas op het einde van het jaar leverbaar, dan zal het moeilijk zijn om er nu al complete reviews over te maken.
                            Op Photokina was die camera al te zien, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die al meteen in de winkels ligt.

Ik verwacht dat die ongeveer dezelfde beelden zal maken als een 5D MKIII, als er een verschil is, dan zal je toch een vergrootglas nodig hebben om het te zien...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Hier ook eenpuntsAF op 500D.

Comment

Ondanks de zwakke specificaties kijk ik stiekem toch uit naar de eerste reviews van de 6D. Enerzijds wil ik upgraden naar fullframe omwille van de betere ruisprestaties. De absolute minimumvereisten voor mijn volgende camera zijn a) fullframe en b) autofocus micro-adjustments mogelijk. Als ik 2 dingen kon wijzigen aan de specificaties van de 6D zou het de autofocus zijn (11 crosstype punten zou bvb al heel leuk zijn) en 100% viewfinder coverage.
                                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Working...
                                X