Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX3,NEX5,NEX7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

    Dag beste NEX'ers!

    Ik heb weer een vraagje over onze toestelletjes.
    Ik was gisteren bij mn zus in de tuin wat aan het experimenteren met lange sluitertijden om een panoramisch beeld te krijgen van de buurt bij nacht, maar het lukt me nooit de foto haarscherp in beeld te brengen.
    Bij deze vraag ik me dus af hoe jullie je NEX scherpstellen op een onderwerp wanneer er nauwelijks/geen licht is?
    En hebben jullie nog tips om bij lange (lees: 30") sluitertijden de camera ook maar geen milimeter te laten bewegen?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

    Comment


    • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

      Als de sluitersnelheid lager is dan 1/10 a 1/15s met kitlens is het aangeraden van statief te gebruiken ander krijg je wat men noemt bewegingsonscherpte.
      Bij lange sluitertijden -> statief.

      Voor lenzen zonder stabilisatie is er een vuistregel die zegt dat sluitersnelheid gelijk of groter moet zijn dan 1/brandpunt seconde als je uit de hand wil fotograferen.
      Dus voor een lens van 50mm gebruik je best sluitersnelheid gelijk of groter dan 1/50s
      voor aps toestellen als de nex moet je brandpunt verhogen x 1,5, dus wordt dit voor een 50mm 1/75s.
      Kitlens heeft ingebouwde beeldstabilisatie maakt dat je lagere sluitersnelheden kunt gebruiken.

      diafragma en iso hebben invloed op sluitersnelheid, hogere ISO -> hogere sluitersnelheid, groter diafragma (kleinere f-waarde) -> hogere sluitersnelheid.

      Comment


      • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        voor aps toestellen als de nex moet je brandpunt verhogen x 1,5, dus wordt dit voor een 50mm 1/75s.
        Alleen dat wist ik nog net niet

        Maar ik wou gisteren oa een foto nemen van de maan met mn 55-210lens, maar op 1/160 seconde met een statief kreeg ik het nog niet scherp, terwijl hij handmatig scherp was gesteld.
        Ik heb ook even gewacht om zeker te zijn dat elke trilling uit de camera was en dan met de afstandsbediening afgedrukt
        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
        https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

        Comment


        • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

          als je methode om manueel scherp te stellen correct is, vrees ik dat er iets mis is met je lens of toestel.
          hoe stel jij manueel scherp ?

          Comment


          • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            hoe stel jij manueel scherp ?
            Heel scherp
            Maar als ik op de maan bvb scherpstel kan ik zelfs de kraters zien, maar als ik afdruk (met remote) lijkt er nog altijd een beetje bewegingsonscherpte of dergelijk te zijn.

            Zou het mss aan mn statief kunnen liggen? Ik heb nl allesbehalve een STEVIG statief maar als de poten niet helemaal zijn uitgetrokken staat hij wel heel stevig
            NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
            https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

            Comment


            • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

              Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
              Heel scherp
              Maar als ik op de maan bvb scherpstel kan ik zelfs de kraters zien, maar als ik afdruk (met remote) lijkt er nog altijd een beetje bewegingsonscherpte of dergelijk te zijn.

              Zou het mss aan mn statief kunnen liggen? Ik heb nl allesbehalve een STEVIG statief maar als de poten niet helemaal zijn uitgetrokken staat hij wel heel stevig

              Probeer eens met de timer met een ander statief ?

              Comment


              • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                Heel scherp
                Maar als ik op de maan bvb scherpstel kan ik zelfs de kraters zien, maar als ik afdruk (met remote) lijkt er nog altijd een beetje bewegingsonscherpte of dergelijk te zijn.

                Zou het mss aan mn statief kunnen liggen? Ik heb nl allesbehalve een STEVIG statief maar als de poten niet helemaal zijn uitgetrokken staat hij wel heel stevig
                Als je de nex 5 (en dus niet de nex 5N gebruikt), dan zie je de vibraties van je "eerste sluiter"...Bij de 5N is de eerste sluiter elektronisch waardoor je geen vibraties hebt tot NA de opname van de foto (waar het geen rol meer speelt). Bij de 5 heb je vibraties VOOR dat je de foto neemt (ondanks geen spiegelklap...) en nadat je de foto neemt.

                Een beter statief zal maar weinig helpen met de nex 5...

                Comment


                • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                  Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                  Heel scherp
                  Maar als ik op de maan bvb scherpstel kan ik zelfs de kraters zien, maar als ik afdruk (met remote) lijkt er nog altijd een beetje bewegingsonscherpte of dergelijk te zijn.

                  Zou het mss aan mn statief kunnen liggen? Ik heb nl allesbehalve een STEVIG statief maar als de poten niet helemaal zijn uitgetrokken staat hij wel heel stevig
                  welke methode gebruik je om manueel scherp te stellen ?

                  nee statief vormt geen probleem vermits je schrijft dat je op 1/160s de opname vd maan gemaakt hebt , zou uit de hand moeten lukken bij die snelheid vermits de lens ingebouwde stabilisatie heeft.

                  trillingen vd sluiter ook niet, bij lage snelheden kun je bij toestellen van de oude garde last hebben van trillen veroorzaakt door de spiegel, dat is min of meer een bom die afgaat, daarom hebben die toestellen MLU (mirror lock-up), de nex heeft geen spiegel dis dat vormt geen probleem.

                  denk dat je de focus wijzigt tussen MF scherpstellen en opname.
                  dus wat is procedure van scherpstellen die jij gebruikt.

                  Comment


                  • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                    Gewoon MF en met de scherpstelring scherpstellen op x14

                    Nu ik de fotos van afgelopen weekend herbekijk valt het me op dat ik eigenlijk geen haarscherpe foto heb met mn nieuwe lens (waarmee het scherpstellen zo moeilijk ging). Ik begin me af te vragen of het niet aan mezelf ligt
                    Last edited by Michiel.; 2 juli 2012, 17:06.
                    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                    Comment


                    • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      trillingen vd sluiter ook niet, bij lage snelheden kun je bij toestellen van de oude garde last hebben van trillen veroorzaakt door de spiegel, dat is min of meer een bom die afgaat, daarom hebben die toestellen MLU (mirror lock-up), de nex heeft geen spiegel dis dat vormt geen probleem.
                      De sluiter en de spiegel zijn 2 verschillende zaken...
                      Probeer maar eens de 500mm spiegellens van Sony/Minolta (een pluimgewicht voor een 500mm lens) op een nex 5 en op een nex 5N...Allebei geen spiegel, de 5N wel met elektronische eerste sluiter -> Opmerkelijk verschil
                      Ik spreek uit ervaring

                      De 55-210 is geen super goeie lens vind ik...ook uit ervaring

                      Comment


                      • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                        Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                        De 55-210 is geen super goeie lens vind ik...ook uit ervaring
                        Nochtans veel reviews gekeken en gebruikerservaringen opgezocht voor ik zo iets kocht (is en blijft duur voor een student ) en die zagen er goed uit.

                        Nu moet ik ook wel zeggen dat ik ook al enkele haarscherpe foto's heb genomen met mn 55-210 hoor!
                        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                        https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                        Comment


                        • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                          Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                          Nochtans veel reviews gekeken en gebruikerservaringen opgezocht voor ik zo iets kocht (is en blijft duur voor een student ) en die zagen er goed uit.

                          Nu moet ik ook wel zeggen dat ik ook al enkele haarscherpe foto's heb genomen met mn 55-210 hoor!
                          't is zeker geen slechte lens hoor, een goeie, maar geen supergoeie

                          Je gaat er veel mooie foto's mee nemen!

                          Comment


                          • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                            Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                            Gewoon MF en met de scherpstelring scherpstellen op x14

                            Nu ik de fotos van afgelopen weekend herbekijk valt het me op dat ik eigenlijk geen haarscherpe foto heb met mn nieuwe lens (waarmee het scherpstellen zo moeilijk ging). Ik begin me af te vragen of het niet aan mezelf ligt
                            sluiter ( 1ste gordijn) is heel zeker niet de oorzaak.
                            ofwel een mankement aan het toestel/lens of een gebruikersfout, post eens een foto, daaruit is meestal af te leiden of de oorzaak bewegingsonscherpte of verkeerde focus is

                            Comment


                            • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7



                              redelijk gecropped moet ik wel zeggen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus
                              Je gaat er veel mooie foto's mee nemen!
                              Dat hoop ik alleszins!
                              NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                              https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                              Comment


                              • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                                Ik ben aan het overwegen om een sony nex5n aan te schaffen wat ik graag van jullie zou willnen weten is of hoe lang je kan filmen met met zon Nex5n?

                                Comment

                                Working...
                                X