Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A77

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Sony A77

Ik vrees dat je hetzelfde kunt zeggen over topmodellen van Canon en Nikon. Ook daar zijn er weinig klanten die écht weten wat hun toestel kan. Al heb je natuurlijk wel meer pros bij die merken.
    Ik denk niet dat er veel "auto shooters" zijn die € 1300 aan een body geven om dan vervolgens niet te willen weten wat hun toestel in huis heeft.

Komende van de A700, en voor wat ik ermee doe (nogal wat allround (reis)fotografie) ben ik heel tevreden met de resolutie en de ruis van de A77. Ik kan me best inbeelden dat sommige andere soorten fotografen er niet tevreden mee zullen zijn, maar zo heb je bij Canon en Nikon ook een bepaald model gericht op een bepaald type fotograaf. Als allround toestel vind ik de A77 heel geslaagd.
    α77 | 16-50 f/2.8 SSM | 70-200G f/2.8 SSM | CZ 16-80 | Tamron 90 f/2.8 | 50 f/1.4 | 28 f/2

Comment

Staar je niet te veel blind op die ruis, Petronix . De A580 mag dan iets beter zijn op dat gebied, hier heb je het voordeel van de megapixels (lees: mits gebruik van goede lenzen en techniek, meer detail) .
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
        Dit is de eerste generatie - hier gaat het ook al een pak sneller (40 % volgens Imaging Resource, bij hun preproductietoestel met firmware 0.58 ofzo), maar de nieuwste generatie zou twee keer zo snel zijn, dat zijn de 95/90 MB/s kaartjes . Of het in de praktijk ook zo is ? Geen idee. Maar het is alvast veelbelovend .
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          µ

Je moet maar denken: er zijn er die zich nooit één kunnen kopen...
          spijtig genoeg is dat correct..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duckracer Bekijk bericht
            spijtig genoeg is dat correct..
            Ik ben bij de gelukkigen, omdat mijn A700 gepikt is in augustus. Prachtig excuus!

Even mijn eerste bevindingen:
            View finder: een beetje aanpassen als je een optische kijker gewoon bent. Het is vooral de weelde aan informatie die een pluspunt is en de mogelijkheid om te zien of je foto over/onderbelicht is. Het beeld is inderdaad iets donkerder buiten maar blijft zeer goed te zien. Het effect van de belichtingscompensatie is onmiddellijk waar te nemen, wat er voor zorgt dat je maar één foto moet nemen!
            Ik heb buiten in het zonlicht getrokken en werd er niet door gehinderd. Waterpas is zeer efficient.
            Look and Feell: ik heb de indruk dat hij lichter is dan de A700. Hij voelt compacter aan, maar is het niet. De knoppen zitten op de juiste plaats. FN knop en aanpassingen kunnen doen met je oog aan de viewfinder is een verbetering. Het is een beetje zoeken naar de knoppen, omdat de lay-out toch flink anders is dan bij de A700.
            Prestaties: scherpstellen gaat zeer snel en accuraat. Met de oudere lenzen (Sigma105 mm, Sony 16-105) wordt vlot en accuraat scherp gesteld. Ik vond de sigma sneller dan op de A700. De 50mm SAM doet het zeer goed. De 70-400 nog niet getest. Ga ik dadelijk doen.
            belichting: zeer goed, 200% accurater dan de A700.
            White balans: eindelijk ok! A700 was onder kunstlicht niet te vertrouwen in auto stand.
            Manuele controle: een droom met deze viewfinder en LCD scherm. Peek functie in manueel is een wondertje.
            Iso: ook 200% beter dan de A700. Ik heb een foto genomen in een schaars verlichte kamer op iso3200. In JPG levert dit een prima bruikbare foto op.
            Raw: met de A700 was ik een rawschieter uit noodzaak. Deze camera heeft een zeer goede JPG engine. Dit zou mijn postprocessing werk moeten kunnen versnellen. Deze avond ga ik enkele raws verwerken om eens te kijken wat dit geeft?
            Extras: Hij heeft een hoop automatische functies, welke ook in de Nex zitten (sweep pano, creatieve stijlen, hdr etc.) Zeker bruikbaar, maar niet de hoofdreden om deze camera te kopen.
            Resolutie: goed glas geeft een onvoorstelbaar detail. De Sigma 105 makro is mijn scherpste lens. Beeld is 50% beter dan bij de de A700. Hier zit duidelijk de meerwaarde van de 24MP sensor. Het resultaat is duidelijk beter.
            Kleur: zeer accuraat, Jpg's zijn zeer aangenaam (setting is standaard). Straks dus naar de RAWS.
            JPG engine: zeer goed tot uitmuntend. De kwaliteit ervan, trouwens ook in de nex5n is van een andere wereld dan de A700.

Minpunten:
            Er is inderdaad wat vertraging als je aan het wieltje draait. Het gebeurt dat je eens te ver doordraait. Is het een showstopper? In mijn ogen niet.

Moest ik mij A700 nog hebben, zou de A77 voldoende in huis hebben om zonder omkijken te switchen? Ja en nee: Ik heb enorm genoten van de A700. Ik zou waarschijnlijk nog 1 jaar hebben gewacht. Dan zou ik rond de 50.000 clicks hebben gezeten, en was het tijd om te veranderen. 1300€ is veel geld, en ik denk niet dat de A77 zoveel beter is, dat je het gemakkelijk kan zien op een afdruk op een A4 of A3. formaat. Maar hij heeft ontzettend veel kwaliteiten die de A 700 niet had, maar die door een goede kennis van het toestel en Lightroom waren te omzeilen. De A77 is gewoon goed straight from the camera. En dit is ook veel geld (en tijd) waard
            Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Dat klinkt bijzonder goed . Veel plezier ermee en proficiat . Ik kijk nog even de Alphakat uit de Sonyboom, tot hij voldoende op punt staat (naar mijn zin), zoals ik bij de NEX-5 heb gedaan .

Je spreekt over die fameuze vertraging - welke firmware heb je op je nieuwe A77 ? Normaal is dat opgelost met versie 1.03...

Comment

Nogmaals, nee dat is niet opgelost met 1.03. Een stuk verbeterd misschien wel, maar nog steeds traag in vergelijking met een A700!
                α77 | 16-50 f/2.8 SSM | 70-200G f/2.8 SSM | CZ 16-80 | Tamron 90 f/2.8 | 50 f/1.4 | 28 f/2

Comment

Sony, laat die updates nog maar komen, dus...Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Sony een firmware-update ontwikkelen om de snelheid van het toestel te verbeteren, die testen, en dan merken "tiens, dat werkt precies niet zoals het hoort"....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Sony, laat die updates nog maar komen, dus...Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Sony een firmware-update ontwikkelen om de snelheid van het toestel te verbeteren, die testen, en dan merken "tiens, dat werkt precies niet zoals het hoort"....
                    Men kan alle settings ook veranderen met de fn toets. Je gebruikt dan de joystick.
                    Hierbij ondervind ik geen lag. de enige die ik heb bemerkt, was zoals gezegd de minieme, inderdaad minieme lag via het wieltje.

Als dit het enige minpunt is naast de flinke portie slagroom, dan kan ik er zeer goed mee leven. Om dan al onmiddelijk te roepen dat de firmware niet deugt, lijkt me ook niet eerlijk. Ik kan me best inbeelden dat, zodra de correctie profielen voor meer lenzen worden vrijgegeven, dat er ook wel zal tussen kruipen.

En dan hebben we een hele goede camera in handen!
                    Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

vandaag een leuke ervaring met de A77 tijdens de hondenwandeling, veel lopende en uitschuddende honden na een zwembeurt met zeer veel geslaagde foto's, vandaag heb ik wel met de Sigma 70-200 f2.8 gewerkt. ik begin plezier te beleven aan het toestel en vooral het feit dat je zonder je oog weg te nemen van de camera de belichting kan regelen en je direct ziet wat het effect is. kortom mijn opinie begint te veranderen
                      ik voeg hier 1 foto toe die vandag genomen werd. gr Redgy
                      Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
                      https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Redgy1 Bekijk bericht
                        vandaag een leuke ervaring met de A77 tijdens de hondenwandeling, veel lopende en uitschuddende honden na een zwembeurt met zeer veel geslaagde foto's, vandaag heb ik wel met de Sigma 70-200 f2.8 gewerkt. ik begin plezier te beleven aan het toestel en vooral het feit dat je zonder je oog weg te nemen van de camera de belichting kan regelen en je direct ziet wat het effect is. kortom mijn opinie begint te veranderen
                        ik voeg hier 1 foto toe die vandag genomen werd. gr Redgy
                        Heb je je Sigma moeten laten aanpassen voor de A77? Heb ook een 70-200 f2.8 en deze staat op de site van Sigma in de lijst van modellen die aangepast dienen te worden.
                        Sony A550 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                          belichting: zeer goed, 200% accurater dan de A700.
                          White balans: eindelijk ok! A700 was onder kunstlicht niet te vertrouwen in auto stand.
                          Raw: met de A700 was ik een rawschieter uit noodzaak.
                          JPG engine: zeer goed tot uitmuntend. De kwaliteit ervan, trouwens ook in de nex5n is van een andere wereld dan de A700.
                          Bedankt voor je samenvatting.

Op een paar punten hebben we enkel niet helemaal dezelfde ervaring met de a700 denk ik, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van de a77 natuurlijk .

Ik heb bv. geen enkel probleem met belichting van de a700's hoor. Het enige wat ik doe is zorgen dat ik de juiste keuze maak wat zone van meting betreft, en netjes compenseren voor iets wat het toestel niet zo gemakkelijk kan herkennen, zoals veel sneeuw of zand met de zon erop...
                          WB in autostand levert bij een a77 wel steeds de juiste kleuren op ? Ik vraag me af hoe dat toestel dan neon- of gloeilampen uit elkaar houdt. In elk geval, bij de a700 stel ik WB gewoon zelf in bij kunstlicht, en al de rest gaat prima.
                          En ook RAW gebruik ik zelden voor de a700, net zomin als voor de a900 tot voor kort. De JPEG-kwaliteit vind ik zodanig goed dat ik aan RAW en PP geen behoefte heb. Voorwaarde is wel dat de instellingen van het toestel aangepast worden aan de omstandigheden.

Maar ik zal binnenkort zeker wel eens ergens een a77 proberen. Misschien kom ik inderdaad ook wel tot de conclusie dat die toch veel intelligenter geworden is dan de voorganger .

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                          ik denk niet dat de A77 zoveel beter is, dat je het gemakkelijk kan zien op een afdruk op een A4 of A3. formaat.
                          Dat geloof ik best. Geldt trouwens ook voor a900 tov a700.
                          Daarom dat de a900 weer weg is. En meteen ook een reden waarom ik van plan ben de generatie a77 over te slaan en te zien wat er daarna komt. Mijn a700's gaan nog wel een jaar of 4 mee .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
                            Maar als ik nu deze A77 vergelijk met de A580 ... is het gegeven ruis (lees ruiscontrole) toch blijkbaar niet een van de prioriteiten bij Sony...

Spijtig dat ik moet beginnen te geloven wat iemand me onlangs zei..."Sony maakt en verkoopt toestellen, waarvan best veel toeters en bellen opzitten, maar die enkelen die ernstig bezig zijn, en weten wat hun toestellen/sensoren kunnen, zijn niet de 97 % van hun klanten..."

Zie ik het wat verkeerd....of is er toch iets van aan ??
                            Ik denk wel dat goeie hoge-iso's tot de prioriteiten behoren (zie nex-5n), maar dat het alleen niet het enige is waar men aan werkt.
                            Ze zijn net zoveel bezig met verbetering op het vlak van kosten en betrouwbaarheid (vervanging mechanica door electronica), goeie oplossingen voor video met AF, enz...

Wat je krijgt is dus wat volgens hen het door de klant meest gewenste product is en dus goed zal verkopen.
                            Bij andere merken zie je net hetzelfde hoor. Alleen zijn die tot nu toe meer behoudsgezind wat gebruik van nieuwe technologie betreft. Maar ik geloof echt niet dat al die Canon- en Nikon-instapbodies gekocht worden door mensen die ook maar iets van de techniek erachter wensen te weten. Ik ken in mijn directe omgeving alvast vrijwel enkel voorbeelden van mensen die hun toestel (niet-Sony) steeds op Full-Auto staan hebben, om het even in wat voor omstandigheden. Slechts drie uitzonderingen daarop: eentje met een 5DII, een met een 50d en een met een D7000 die wél weten wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van hun materiaal en er ook gebruik van maken. Logisch ook, want ook om Canon of Nikon te kopen met je geen bekwaamheidscertificaat behalen, en er wordt ook voor die merken zoveel reclame gemaakt dat het merendeel van de kopers op een naam af gaat zonder de inhoud te (willen/hoeven) kennen.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Eventjes mijn (korte) bevindingen met hoge iso en de A77:

Voor afdrukken op A4 formaat is iso 3200 zeker bruikbaar. Ik heb in een slecht verlichte kamer een foto, uit de hand, genomen op deze instelling en een redelijk foto bekomen.

Nabehandeling in lightroom gelimiteerd tot zeer lichte ruisreductie. Als je gaat peepen op pixelniveau is de foto natuurlijk niet goed. Er is groot verlies van detail.

Gebruik je de multishot functie, dan gaat iso 6400 ook. er is dan zelfs meer detail dan is de iso 3200 single shot foto. Multishot alleen werkbaar voor (bijna) statische beelden.

Nog iets over WB. Op mijn A700 werkte ik steeds met RAW. Iso stond dus gebetoneerd op Auto. In kunstlicht waren de foto's steeds geel. Zelfs als er veel licht was, maar ergens een peertje aan, onmiddelijk een gele zweem. De A77 laat je zien welke zweem je zal krijgen in de kijker. je kan dus met gerust geweten JPG schieten. Bovendien is de gele zweem afwezig en zijn de kleuren zeer natuurlijk weergegeven (warmer want warmere verlichting). Nu zal ik dus ook meer JPG gebruiken.

Ik was zeer vertrouwd met de onvolkomenheden van de A700. (A stand schieter) Enkel daarom schoot is dus vooral Raw. Vooral de "moeilijkere" foto's onder moeilijke belichting hadden daar veel nut aan. Het dynamische gebied was in Raw groter, zodat toch nog minder goed belichte fotos toch konden "bewerkt" worden naar een goede fot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                Ik ken in mijn directe omgeving alvast vrijwel enkel voorbeelden van mensen die hun toestel (niet-Sony) steeds op Full-Auto staan hebben, om het even in wat voor omstandigheden. Slechts drie uitzonderingen daarop: eentje met een 5DII, een met een 50d en een met een D7000 die wél weten wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van hun materiaal en er ook gebruik van maken. Logisch ook, want ook om Canon of Nikon te kopen met je geen bekwaamheidscertificaat behalen, en er wordt ook voor die merken zoveel reclame gemaakt dat het merendeel van de kopers op een naam af gaat zonder de inhoud te (willen/hoeven) kennen.
                                Thanks, Sony liet me niet veel keus meer....gaan voor hun beste sensor, in het "classic DSLR" gamma in APS-C, ik kan de extra mm's gebuiken voor natuur, en uiteindelijk was de keuze dan snel gemaakt, achter een goede old-timer lens, een goede sensor plaatsen was de vereistte .... deze week zal ik kunnen testen gaan..
                                Blijkbaar lees ik ook op Dyxum dat het de laatste toestellen (A580) zijn, in de UK uitverkocht, Camera-express.. niet meer in de lijst, wel nog bij Cameranu....
                                Ben benieuwd wat ik moet verwachten van de Multi-Frame Noise Reduction .....
                                Ga ook zeker deze A77 thread blijven volgen! GReetz.

Comment

Working...
                                X