Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke color space op D100??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by NataliaNL
    en wat waren de kleuren tijdens het fotograferen, roadrunner?
    De eerste foto zit er het dichste bij.Waarschijnlijk is dit geen goed voorbeeld maar ik wil gewoon zeggen dat het me opviel dat sommige foto's die ik in PS niet dadelijk goed kreeg op erg eenvoudige wijze via de Nikon editor wel goed kwamen.

Als je het nog niet wist,ik hou ervan om de zaken op hun kop te zetten en alles redelijk ingewikkeld te maken.Ik kan deze topic zo nog wel ff gaande houden hoor.
    Danny's Photosite

Comment

okee, ik begrijp em, ik zwijg.

Comment

Danny, de foto die je gepost hebt heeft op mijn scherm een paars-blauwe schijn, degene die je me doorgemaild hebt heeft dit veel minder.

Groetjes,
        Frank

Comment

Originally posted by silim
          Danny, de foto die je gepost hebt heeft op mijn scherm een paars-blauwe schijn, degene die je me doorgemaild hebt heeft dit veel minder.

'k zal seffens je linkeroog eens ne paarsblauwe schijn geven.. (rechts gaat ook hoor,ik ben geen moeilijk mens )
          Danny's Photosite

Comment

Originally posted by roadrunner
            Originally posted by silim

'k zal seffens je linkeroog eens ne paarsblauwe schijn geven.. (rechts gaat ook hoor,ik ben geen moeilijk mens )
            Kalm blijven hé manneke, of je kan morgen te voet naar de les

ff ernstig nu: zowel op mijn scherm thuis als hier op 't werk zie ik toch een verschil in de door jou geposte foto en degene die je me gemaild hebt. De pluizige haren rond zijn kop hebben een paars-blauwe schijn. De foto die ik gepost heb staat op Instantlogic, net zoals diegene die jij gepost hebt, met dit verschil dat ik de origenele (zonder zwart kader 700x829) heb gebruikt en jij die met het zwart kader van Instanlogic (338x401). Misschien ligt het hier aan ???
            Groetjes,
            Frank

Comment

Als ik even mag :

ik lees hier toch heel wat over die dingen maar er zijn zaken die niet echt kloppen.

ik kan iedereen wel deze raad meegeven :

1) indien je niet met een volldig gecalibreerd systeem werkt, raad ik elkeen aan om de camera in sRGBI mode te laten staan. Dit is het kleurprofiel voor standaard sRGB kleurbereik.

2) vergewis je er ook van dat je D100 de laatste firmware bezit, anders worden de beelden verkeerd getagd en is de info in bv photoshop verkeerd.

3) als je in sRGB werkt, dan MOET je software ook in dit kleurbereik ingesteld staan om overeenkomstige kleuren te zien op je computer.

4) Als je in sRGB werkt, dan volstaat een standaard profiel voor je printer of anders de standaard instellingen, dit geeft de meest ideale resultaten in sRGB.

Voor de puristen :

Zet je camera in Adobe RGB, je krijgt dan een groter kleurbereik. Maar dan moet je software ook in AdobeRGB staan om dezelfde kleuren te zien op je computer.

Ik raad aan ook je printer te laten calibreren (of zelf als je de tools bezit) om dit groter kleurbereik ook te 'zien' in je prints, anders heeft het allemaal wat weinig zin.

Een printer kan namelijk een groter bereik aan dan sRGB maar als je de printer ook geen speciaal afgestemd profiel meegeeft, dan zullen de kleuren ook weer verkeerd gemapt worden.

Tenslotte:

- Zorg steeds voor een afgestemd geheel, waarbij de eerste stap belangrijk is, schiet je in sRGB, bewerk dan je foto's steeds in hetzelfde kleurbereik, dit geldt evenzeer voor adobeRGB.

- Een eerste stap in juiste kleuren is calibratie van je scherm, dit is een zeer belangrijke stap, anders heeft dit allemaal weinig nut.

- Als je in AdobeRGB wil werken, bedenk dat als je foto's naar het web publiceert, je terugvalt op sRGB en er dus een klein kleurverschil zal optreden, waarbij sommige kleuren terig fletser tonen, ik geef hier als tip mee dat je best daarvoor de optie 'save for web gebruikt om echt te zien hoe de kleuren eruit zien in sRGB als je webpublicaties maakt.

- Voor velen lijkt me sRGB de beste manier om ervaring op te doen, Adobe RGB vergt toch al wat meer ervaring met kleurbereik kennis, en heel veel mensen die me reeds gemaild hebben komen van een kale reis terug naar sRGB gewoon omdat de effort van alle calibraties meer zorgen dan luxe geeft.

Suc6 !

Comment

Bedankt Pille voor deze erg duidelijke en leerzame uitleg!

@ RR
                eMJeke
                website

Comment

dank Phille voor je duidelijke uitleg. 1 t/m 3 heb ik zoals je beschrijft en 4 doe ik nooit. Ik print nooit foto's.

Comment

Ook bedankt,Phille.Erg leerzaam.Seffens eens rustig doorlezen
                    Danny's Photosite

Comment

Working...
                    X