Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke color space op D100??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by roadrunner
    @ Kevlar: dan heb ik daar op het internet zaken over gelezen die anders beweren,namelijk dat interne scherping in de camera (een D100) detailverlies met zich meebrengt (ook in RAW) en dat je dus best niet verscherpt in de camera.

Het zullen natuurlijk geen wereldschokkende verschillen zijn maar blijkbaar zijn ze er toch en dat is voor mij genoeg om het niet te doen.
    Wel dat is dus raar want in RAW mag er gewoonweg geen verscherping zijn en je hebt in RAW zelfs eigenlijk nog geen beeld maar enkel data wat gaan ze dan eigenlijk verscherpen in RAW? Waar ben je dat tegengekomen want dat interresseert mij wel en ik zou er wel iets meer over willen lezen.

Comment

Nou, vannacht heb ik het aan een mede MacFreaker (Mac forum) gevraagd, en hij heeft me een pdf file toegestuurd over kleurbeheer. Droge stof, maar het legt op begrijpbare wijze uit wat kleur nu werkelijk is, en hoe kleurbeheer nu eigenlijk werkt.
      Ik ga er straks eens voor zitten om dat door te spitten.

Comment

Originally posted by Kevlar
        @ Kevlar: dan heb ik daar op het internet zaken over gelezen die anders beweren,namelijk dat interne scherping in de camera (een D100) detailverlies met zich meebrengt (ook in RAW) en dat je dus best niet verscherpt in de camera.

Het zullen natuurlijk geen wereldschokkende verschillen zijn maar blijkbaar zijn ze er toch en dat is voor mij genoeg om het niet te doen.
        Wel dat is dus raar want in RAW mag er gewoonweg geen verscherping zijn en je hebt in RAW zelfs eigenlijk nog geen beeld maar enkel data wat gaan ze dan eigenlijk verscherpen in RAW? Waar ben je dat tegengekomen want dat interresseert mij wel en ik zou er wel iets meer over willen lezen.
        Tja Kevlar,goede vraag.Ik weet het niet meer.Ik ben het tegengekomen door via Google naar "colour settings D100" te zoeken en ben dan beginnen te surfen en dan ga je links een kijkje nemen en rechts...Ik heb net in mijn favorieten gekeken en heb het niet opgeslagen en mijn geschiedenis wis ik al na 1 dag.Dat is dus noppes

Het kan best zijn hoor dat het is zoals jij zegt.Ik vraag me dan enkel af waarom je settings moet instellen(kleurprofiel,scherpte,contrast..).En waarom zetten al die gasten die veel met fotografie bezig zijn hun scherpte op "0"? ('k heb hem hier al gepost maar doe het nogeens http://people.colgate.edu/rrowlett/photography/d100-test.htm Kijk onderaan in zijn settings.)

Hij schrijft als reden om de sharpening op "none" te zetten:"I keep Sharpening set to NONE to maintain the highest ultimate image quality" dus ik leid daaruit af dat het toch een invloed heeft (al zal die wel beperkt zijn hoor).Maar toch moet er invloed zijn (zo ook de setting van het contrast op low om een maximum aan details op te nemen...)

Kijk ook hier eens: http://www.camerahobby.com/Digital_NikonD100_2.htm en lees:"I would still suggest that sharpening be left at None and that it be done in post-capture editing." Waarom zegt hij er spijtig genoeg niet bij maar het valt me op dat hij dit dus ook aanraadt.

Net dit nog vlug gevonden op een andere D100-site:" Another concern often voiced is that the D100 is conservative in how images are sharpened in camera. The general feeling is that the level of default in-camera sharpness processing is too low, and that the sharpening when set to high, may cause artifacts to appear under some circumstances.

It makes sense to approach in-camera sharpening in a conservative way, since it is impossible to de-sharpen an oversharpened image, but it is easy to add sharpening with Photoshop afterwards using tools like Unsharp Mask."

Dus als je overscherpt in je camera en nadien wil "ontscherpen" is het onmogelijk zegt ie (omdat bepaalde details dus toch weg zijn als je "oversharpt"hebt).En natuurlijk om minder ruis te hebben.

En hier nog eentje met settings voor de D100:http://www.jtgraphics.net/all_digital.htm en zijn settings zijn:
        My Personal Setting
        NEF (Raw)
        Center Weight Metering / Matrix
        ISO 200-400 Normally up to 1000
        EV 0 +0.3 +0.5
        Aperture Priority or Shutter Priority
        Sharpening (None or Low)
        WB Manual or Auto)
        Color Mode I NEF / Mode II JPG
        (All Other Settings on Default)
        Flash Settings SB-80DX
        Normal Flash DTTL (Non Matrix)
        Fill Flash DTTL Matrix

Deze doet het dus ook:sharpening op "None" or "Low" maar heeft zijn kleurprofiel op I staan (terwijl men dus meestal II aanraadt,mijn oorspronkelijke vraag dus ).

Als ik dit alles te samen bekijk denk ik dus wel dat er toch een impact is en die impact is dat je door bijv.in RAW al fel te verscherpen,erg hoog contrast in te stellen,....je toch details gaat verliezen die je wel gaat opnemen in je foto als je niet verscherpt,laag contrast zet...Misschien trek ik een foute conclusie maar dit lijkt me een logische verklaring te zijn.Ik zie anders het nut niet in van al die gasten hun settings (ik ga er natuurlijk vanuit dat die mannen weten waar ze mee bezig zijn )

Danny's Photosite

Comment

roadrunner:
          Sharpness doet niets bij RAW. Het enige wat gebeurt, is dat als je de file opent in Nikon Capture, de instelling onder "unchanged" (bij sharpness) zal overeenkomen met de camera instelling. Indien je die instelling verandert (vb. naar "none"), zul je hetzelfde beeld hebben als wanneer je de rawfile met de camera instelling "none" voor sharpness zou genomen hebben.

De enige reden om die settings bij RAW te gebruiken, is dus om eventueel minder bewerkingen in Nikon Capture te moeten doen. Als je bijvoorbeeld quasi altijd sharpness op een bepaalde waarde instelt, kun je deze al meegeven door de camera setting.
          Maar het verandert niets aan het aanwezige detail in de RAW file.

Overigens is die gedrag van defaultwaarden enkel zo bij Nikon Software. Ik heb op dpreview gelezen dat vb. Photoshop CS de RAW file beschouwt zonder rekening te houden met die camera-instellingen.
          (zelf geen ervaring mee, enkel gelezen op dpreview)

edit: Ook de keuze van de kleurruimte (zoals gesuggereerd door Kevlar, en bevestigd) heeft geen impact op RAW foto's.

Kevlar:
          De meeste schermen kunnen het kleurenbereik van AdobeRGB niet aan. De professionele schermen van Eizo zijn bijvoorbeeld gecalibreerd op sRGB. Nu kan het zijn dat ze meer dan sRGB aankunnen, maar niet voldoende voor AdobeRGB.
          Het scherm van NEC (waar ik in een vorige posting naar gerefereeerd heb) is het eerste - en voor zover mij bekend het enige - scherm dat gecalibreerd is op AdobeRGB.

Jörg
          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

@ VJ:als jullie dat zeggen zal het zo wel zijn maar ik vind het toch raar dat men zoals ik al zei deze settings aanraadt en men zegt dat men zo een zo hoog mogelijke kwaliteit bereikt.
            Danny's Photosite

Comment

@ VJ:als jullie dat zeggen zal het zo wel zijn maar ik vind het toch raar dat men zoals ik al zei deze settings aanraadt en men zegt dat men zo een zo hoog mogelijke kwaliteit bereikt.
              Wel roadrunner wat je zegt klopt voor Jpeg's maar zodra je met Raw werkt gebeuren al deze behandelingen in de RAW convertor. Dat is immers het grote voordeel van RAW. Je bepaald de instellingen achteraf naar gelang het beeld. En ook hier is het nog steeds zo dat je in de Raw converter beter zo min mogelijk verscherpt indien je deze file na conversie nog van plan bent in PS binnen te halen. Want bij verscherping verlies je detail (alhoewel het detail meer tot uiting komt na verscherping. Daarom verscherping steeds aanpassen aan het gebruik. Een foto voor web heeft een andere verscherping nodig dan een om te printen. Daarom best altijd zo laat mogelijk verscherpen. Dit is ook 1 van de redenen waarom beelden van DSLR's meestal standaard weinig verscherpt worden in vergelijking met bijv prosumers. De reden is gewoon het bewaren van zoveel mogelijk detail.

Comment

Ik heb getracht het artikel terug te vinden en ben er nu bijna zeker van dat het een artikel van Bob Atkins was op het Nikonforum van photo.net maar ik vind het niet terug.Gezocht op RAW,colour settings D100..maar niks.

Ik ga toch mijn scherpte op "none" laten staan en het contrast erg laag.Het kleurprofiel ben ik nog niet uit want als mijn scherm (een degelijk Iiyamascherm) de adobekleuren niet kan laten zien en de prints toch in sRGB zijn heeft het 2de profiel niet zoveel nut.Dus ga ik dat maar op I zetten.

In elk geval,gasten,heb ik weer enorm veel opgestoken van deze topic.Plezante hobby!!
                Danny's Photosite

Comment

Iedereen bedankt voor de veelvuldige en uitgebreide replies. 'k heb ze gelezen, niet altijd alles begrepen.... maar mijn conclusie is dat ik mijn camera voorlopig ook op I-sRGB laat staan.
                  Bedankt RR om de vraag te stellen. BTW... nog geen nieuws van de 12-24 en ja hé plezante hobby!

Ik heb getracht het artikel terug te vinden en ben er nu bijna zeker van dat het een artikel van Bob Atkins was op het Nikonforum van photo.net maar ik vind het niet terug.Gezocht op RAW,colour settings D100..maar niks.

Ik ga toch mijn scherpte op "none" laten staan en het contrast erg laag.Het kleurprofiel ben ik nog niet uit want als mijn scherm (een degelijk Iiyamascherm) de adobekleuren niet kan laten zien en de prints toch in sRGB zijn heeft het 2de profiel niet zoveel nut.Dus ga ik dat maar op I zetten.

In elk geval,gasten,heb ik weer enorm veel opgestoken van deze topic.Plezante hobby!!
                  eMJeke
                  website

Comment

Originally posted by eMJeke
                    BTW... nog geen nieuws van de 12-24 en ja hé plezante hobby!

Neen,ik geraak mijn geld niet kwijt
                    Danny's Photosite

Comment

@ eMJeke: woensdag heb ik eindelijk mijn Nikkor 12-24mm Corné heeft de lens gisteren ontvangen en hij brengt ze aan huis woensdagnamiddag.Als dat geen service is weet ik het ook niet meer.Dus laat maar iets weten als je hem wil testen.Dan kom ik best wel eens tot Woluwe of spreken we af ergens omgeving Leuven of zo...

Er was iemand die de site van Corné niet gevonden kreeg (weet niet meer wie)maar je vindt zijn site op: http://home.tiscali.nl/triplet/
                      Prima prijzen en dus een prima service?Lens wordt geleverd met internationale garantie!!!!!

Wat betreft het kleurprofiel op de D100:ik heb de ganse topic net nog ne keer doorgelezen en snap het nu al wat beter (zal de topic waarschijnlijk nog 10x moeten doorlezen eer ik alles snap )
                      Danny's Photosite

Comment

Wat betreft het kleurprofiel op de D100:ik heb de ganse topic net nog ne keer doorgelezen en snap het nu al wat beter (zal de topic waarschijnlijk nog 10x moeten doorlezen eer ik alles snap )
                        [/quote]

En wat is je conclusie ?welke kleur profiel?
                        groetjes NoName
                        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                        www.langenacker.nl

Comment

Oei,moeilijke vraag Ik heb mijn profiel op I staan.(al is II beter) maar als je scherm II niet kan laten zien zoals men hier zegt (en de meeste foto's bekijken wij wel op ons PC-scherm denk ik)en nadien voor de afprintcentrale ze toch op sRGB (dus I of III)moeten staan is dit de meest praktische keuze.

Ik trek enkel in RAW en mijn sharpening staat op none en het contrast op low,whitebalance op auto.

In februari koop ik me zeker en vast die nieuwe Epson R800 die uitkomt (zie http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=29931 Dat ziet er een fantastische printer uit.Epson terug van weggeweest???)en dan ga ik mijn D100 wel op adobeRGB zetten daar ik dan alles zelf kan regelen en afdrukken.(in de veronderstelling dat de Epson adobeRGB ondersteunt).Nu weet je nog niks meer hé.Eigenlijk zou ik ook liever de II gebruiken daar de kleurenweergave uitgebreider is en ik meestal alle bewerkingen met photoshop doe.

Iemand een andere (en betere) conclusie???
                          Danny's Photosite

Comment

Het enige wat ik kan zeggen is dat mijns inziens de kleuren in Adobe 1998 (II dus) te rood worden. Daarom heb ik sRGB I en dat bevalt me prima. Raw foto's hoef ik vaak qua kleur niets aan te doen.

Nog een (dom?) vraagje: waarom zet je je contrast op low? (= dat tone comp.?)

Comment

Originally posted by NataliaNL

Nog een (dom?) vraagje: waarom zet je je contrast op low? (= dat tone comp.?)
                              Goede vraag,maar je hebt slecht opgelet!!Herlees deze topic (net zoals ik )ne keer of 10 als straf Want als je de uitleg van Kevlar en VJ leest is het eigenlijk niet nodig dit te doen (net zoals de scherpte op "none") want je kan het in RAW toch nadien aanpassen.Ik moet nadien toch nabewerken en zet deze settings zo om zoveel mogelijk details vast te leggen.(zie links die ik gepost heb in deze topic).

Ben zelfs niet zeker of je dit in een foto gaat zien maar ja....alle beetjes helpen en hoop doet leven Eigenlijk weet ik het zelf niet meer.Waarom zetten die gasten op het internet hun settings zo als het eigenlijk geen rol speelt hoe je ze zet?Ligt me toch nog steeds op m'n maag dit vraagje...

Danny's Photosite

Comment

nee hoor, ik ga 't niet nog een keer herlezen, heb ik namelijk ook al meerdere keren gedaan
                                Bij mij staat 'ie op Auto, en dat laat ik zo, heb ik nog nooit aangezeten, aan die setting.

Comment

Working...
                                X