Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke color space op D100??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke color space op D100??

Ik merk dat velen sRGB (I) of sRGB (III) gebruiken op de D100 maar als je rondkijkt op het internet raadt men eigenlijk overal Adobe 1998 (II) aan.Het kleurengamma is veel ruimer (zie voorbeeldfotookes op http://people.colgate.edu/rrowlett/photography/d100-test.htm )

Ook hier zie je dat de 2de color space aangeraden wordt: http://www.jtgraphics.net/all_digital.htm en wat meer uitleg hierover op http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page11.asp waar men vertelt dat in JPEG de tweede colorspace niet herkend wordt door de D100 en men de bestanden zelfs moet hernoemen.

In RAW (heb nog geen enkele JPEG getrokken)heb ik de Adobe 1998 (II) uitgeprobeert en geen enkel probleem gehad.Photoshop herkent de color space dadelijk en na de levels toegepast te hebben zijn de kleuren prachtig (ervoor zijn de foto's evenwel niet om aan te zien).

Welke colour space gebruiken jullie en is er iemand die de tweede gebruikt?
    Danny's Photosite

vraagje, RR, heb je je beeldscherm ook op Adobe RGB 1998 staan?

Comment

HA die RR,

Ik heb het sinds kort terug op sRGB (I) staan, daarvoor had ik het al van in het begin op adobe RGB staan. Maar na enkele omzettingsproblemen in C1 (scherpte) heb ik op aanraden van Phille, het terug op sRGB gezet en de problemen waren opgelost.
      Vraag me nu niet waarom want van die dingen heb ik ook niet veel kaas gegeten, ik weet wel dat Adobe RGB in principe beter is en een meer uitgebreid kleurenpallet heeft maar dan moet wel alles in Adobe RGB werken, en ik denk dat daar bij C1 het schoentje knelde.

Grtz

Comment

Originally posted by NataliaNL
        vraagje, RR, heb je je beeldscherm ook op Adobe RGB 1998 staan?
        Ja,staat ook op Adobe.
        Danny's Photosite

Comment

Originally posted by wesley
          HA die RR,

Ik heb het sinds kort terug op sRGB (I) staan, daarvoor had ik het al van in het begin op adobe RGB staan. Maar na enkele omzettingsproblemen in C1 (scherpte) heb ik op aanraden van Phille, het terug op sRGB gezet en de problemen waren opgelost.
          Vraag me nu niet waarom want van die dingen heb ik ook niet veel kaas gegeten, ik weet wel dat Adobe RGB in principe beter is en een meer uitgebreid kleurenpallet heeft maar dan moet wel alles in Adobe RGB werken, en ik denk dat daar bij C1 het schoentje knelde.

Grtz
          Normaal zou je in RAW geen probleem mogen hebben (voor zoveel ik er vanaf weet,want in ben zeker en vast geen techneut ).Bij mij werkt het allemaal prima en daarom vroeg ik me af waarom de meesten het op profiel 1 hebben staan als het 2de profiel een betere weergave geeft.
          Danny's Photosite

Comment

Ik werk altijd in RAW, AdobeRGB...

Nikon View staat ingesteld om het profiel te embedden (vanaf firmware 2.00 wordt de colourspace correct in de file aangeduid; het embedden laat toe dat de definitie van het profiel zelf ook in de foto zit).
            In een workflow met RAW files maakt dit toch geen verschil...

Enkel met JPGs durf ik naar sRGB overgaan (duidelijkere compatibiliteit)...

Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Ik werk nu wel niet met een D100 maar het lijkt mij toch heel raar dat de stand van de colorspace een invloed heeft in RAW.

Je kiest toch in die RAW convertor welke colorspace je gebruikt. En de instelling op je foto apparaat heeft toch geen enkel belang?

Comment

Originally posted by Kevlar
                Ik werk nu wel niet met een D100 maar het lijkt mij toch heel raar dat de stand van de colorspace een invloed heeft in RAW.

Je kiest toch in die RAW convertor welke colorspace je gebruikt. En de instelling op je foto apparaat heeft toch geen enkel belang?
                Hmm, daar zeg je zo iets...
                Ik heb het eigenlijk nog niet getest of die colorspace instelling een invloed heeft bij RAW. Maar ik geloof wel dat in de Nikon software de colorspace ook vermeld wordt bij de shooting data, zelfs bij RAW files. Indien het geen verschil zou maken, zou ik verwachten dat dit niet ingevuld zou zijn (of grijs ipv zwart)...

Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Originally posted by VJ

Ik heb het eigenlijk nog niet getest of die colorspace instelling een invloed heeft bij RAW. Maar ik geloof wel dat in de Nikon software de colorspace ook vermeld wordt bij de shooting data, zelfs bij RAW files. Indien het geen verschil zou maken, zou ik verwachten dat dit niet ingevuld zou zijn (of grijs ipv zwart)...
                  De camera colorspace wordt door de software als "default" meegenomen. Als je dan besluit om het weg te mikken is dat jouw keuze.
                  Ik denk dat het zo werkt.

Ik heb trouwens voor 90% sRGB, omdat ik vind dat huidstinten beter weergegeven worden (en mijn lab toch sRGB heeft voor drukken)
                  http://marcof.net - geheel nieuw!

Comment

Wat bedoel je met je scherm in Adobe RGB zetten ? Hoe kun je dat doen ?

N.

Comment

Originally posted by VJ

Jörg
                      Bij mijn camera staat in RAW die instelling ook in de "Exif" gegevens maar het is toch de RAW convertor die bepaalt in welke colorspace ik mijn foto's zet. De instelling op de camera heeft enkel belang voor de embedded Jpeg's (wel geen idee of die er op een D100 ook inzitten).

Comment

Originally posted by wesley
                        HA die RR,

Ik heb het vannacht nog even zitten testen op Molly foto's maar ze werd me te rood ... Ik zal vanmiddag eens op Adobe foto's maken, kijken of die dan ook wat te rood worden.

Comment

't Is ook wat marcof zegt het, afdrukservices gebruiken sRGB (of was het CMYK?) en vrijwel nooit Adobe RGB.
                          Je kunt dus wel leuk in Adobe RGB werken, maar wil je doorsturen naar een afdrukservice, dan moet je alles omzetten.
                          Trouwens fijn om op 1 van je links te lezen waar de andere sRGB optie goed voor is (natuurfoto's met veel groen enz), ik heb dat nooit ergens terug kunnen vinden (tot nu dan he).

Comment

Natalia,
                            kijk eens in de engelse handleiding van D100 op pagina 142, daar staat het beschreven

Comment

't een en 't ander is me nu ook duidelijker, bedankt om de vraag te stellen Roadrunner...
                              nu ben ik nog benieuwd naar wat de uiteindelijke conclusie is...
                              eMJeke
                              website

Comment

Working...
                              X