Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Oorspronkelijk geplaatst door CineManno Bekijk bericht
    Ik mis soms de analoge wereld wel. Daar kon je voor 100 euro toch een camera kopen met exact dezelfde sesnsor (het filmpje) als de professional met de duurste SLR.
    Een 550D heeft ongeveer dezelfde sensor als de 7D, en die is heel wat goedkoper.
    De beeldkwaliteit van een 550D zal ongeveer hetzelfde zijn als die van de 7D.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb de set eind mei gekocht met de 15-85 kitlens, aan 1799 bij Foto Rubens. Zeker geen klagen over, maar idd, de 17-55 had een betere keuze geweest. (ben ik later achter gekomen door te testen)

Ook nog een reden voor de aankoop tegenover de 5DmkII was dat ik bij deze camera ook EF-S objectieven kan gebruiken. Dan is het aantal mogelijke objectieven toch groter (en momenteel goedkoper).
      Trouwens, een vriend van me heeft een aantal EF-S objectieven die ik mag lenen, dus mijn experimenteermogelijkheden zijn groter dan als ik een 5DmkII had gekocht.

Ik weet dat ik in de toekomst L reeks objectieven ga aankopen, maar nu voor ogenblik kan ik verder met die objectieven van een vriend. (en mijn madam is daar niet kwaad voor )
      En vermoedelijk zal er wel een fullframe body bijkomen met de nodige objectieven, maar dat is nog toekomstmuziek

Aangaande de 550D, die heb ik ook getest , en die vond ik iets te klein van body, en voelde iets fragieler aan. Gezien ik niet echt van de voorzichtigste mensen ben, is de 7D dan de keuze.

Analoog...... inderdaad een mooie herinnering. Langs de ene kant mis ik dat wel, het labowerk en gevloek als er iets niet lukte of verkeerd liep.
      Aan de andere kant ben ik heel bij met het digitale tijdperk, experimenteren kost niets, en als er iets verkeerd loopt, weet je het onmiddellijk.

Foto's die ik momenteel neem vallen nog steeds onder de noemer "testfoto's" .
      Van zodra ik van mezelf vind dat ze goed genoeg zijn om te posten, mogen jullie er verwachten. Gezien ik nogal kritisch ben om mezelf, zal dat evenwel nog enkele maanden duren denk ik.....
      Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Bij mij is het een 5dII geworden,ik had al een 5dI en was zeer tevreden van de beperkte scherptediepte van ff tov crop en uiteraard de hoge iso's

ik twijfelde tussen de 7d en een tweedehands 1d3 maar het is dus de 5dII geworden omv dat ik heel veel sportfoto's indoor neem (ski en board in frigo's) en hiervoor zijn hoge iso's onontbeerlijk
        ik gebruik vaak een fisheye en dit effect is veel mooier op een ff aangezien ik geen apc fisheye heb

algemeen de kwaliteit van een 5dII is ongeloofelijk
        ik heb het mij nog geen moment beklaagd
        wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CineManno Bekijk bericht
          ... De 5d mkii set is 500 euro duurder maar je hebt iets meer bereik en bent iets lichtsterker: 17-55 f2.8 crop = equivalent aan 27-88 f4.5 FF...
          Ik wilde eigenlijk niet in dit draadje reageren (om niet verder off topic te gaan), maar ik geloof niet dat jouw redenering qua lichtsterkte klopt, hoor.
          Daarom ben ik ook in het subforum Terzake een aparte draad hierover begonnen, simpelweg om te vermijden dat argeloze zielen jouw redenering klakkeloos zouden overnemen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            als je echt wil filmen, dat al eens gezien ?
            http://forums.dpreview.com/news/1007...nynexvg10e.asp
            ja, maar ik fotografeer ook heel graag .....
            en zo heb ik het beste van de twee werelden
            ik heb nog een tijd rongelopen met een sony hc1 video camera en een canon 40d op een manfroto plate.....(geen zicht , maar dat was het minste van mijn zorgen)
            had weinig bewegingsvrijheid, wat me echt stoorde
            toen ik de film van laforet zag (reverie) was is verkocht.......
            heb het me nog geen minuut beklaagd..... heb nochtans veel moeten leren en anders gaan "denken"
            in augustus ga ik de 7d volledig uittesten......maar zie nu al dat hij mij ook zal bevallen
            groetjes aline

Comment

Klopt het dat de batterijen, laders, geheugenkaartjes enz van de 5D MII navenant duurder zijn in vergelijking met bv de 500D ?
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Je koopt het best gewoon altijd beter de beste lenzen !
                Als ze in je budget passen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Klopt het dat de batterijen, laders, geheugenkaartjes enz van de 5D MII navenant duurder zijn in vergelijking met bv de 500D ?
                  In elk geval is de battery grip van de 5dII duurder dan die van de andere toestellen, batterij van de 5dII en de 7d is dezelfde, en waarom de kaartjes duurder zouden zijn snap ik ook niet helemaal, zowel 5dII als 7d werkt met CF (de 500D is die al SD ?)

Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Voor mijn 500D gebruik ik SD HC II kaarten, maar ik vrees dat ik die bij een toekomstige 5D M II niet kan gebruiken ?

Een batterijgrip heb ik niet nodig.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Voor mijn 500D gebruik ik SD HC II kaarten, maar ik vrees dat ik die bij een toekomstige 5D M II niet kan gebruiken ?
                      Nope
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Wat -als ik me niet vergis- ook waar is, is dat zowel de 5DMkII als de 7D enkel originele Canon batterijtjes slikken. Dus geen goedkopere Lenmars of andere witte produkten.
                        Maar het klopt dat de 500D met SD kaarten werkt, terwijl de 5D en de 7D CompactFlash gebruiken. Om te filmen zelfs een "snelle" kaart.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Wat -als ik me niet vergis- ook waar is, is dat zowel de 5DMkII als de 7D enkel originele Canon batterijtjes slikken. Dus geen goedkopere Lenmars of andere witte produkten.
                          ze zouden nog werken maar je weet niet meer of het nog vol of halfleeg of halfvol of leeg is.
                          dus als nood-backup werkt het.
                          en ik denk ook niet op te laden met de bijgeleverde lader maar dat ben ik niet zeker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                            ze zouden nog werken maar je weet niet meer of het nog vol of halfleeg of halfvol of leeg is.
                            dus als nood-backup werkt het.
                            en ik denk ook niet op te laden met de bijgeleverde lader maar dat ben ik niet zeker
                            Klopt werken kan wel, maar je krijgt iedere keer een waarschuwing dat het geen originele batterij is en dat je camera kan beschadigd worden. Dus elke keer tikt Canon je dus op de vingers om het niet te doen.

En de originele Canon lader laadt die nep batterijen dus niet op. Dus je moet ook een lader kopen.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                              Klopt werken kan wel, maar je krijgt iedere keer een waarschuwing dat het geen originele batterij is en dat je camera kan beschadigd worden. Dus elke keer tikt Canon je dus op de vingers om het niet te doen.

En de originele Canon lader laadt die nep batterijen dus niet op. Dus je moet ook een lader kopen.
                              Om die ellende (die ik niet had bij de G9, de 350D of zelfs de 50D -- voor die drie toestellen zijn er gelijkwaardige 'nep'batterijen) te vermijden, heb ik meteen een tweede originele Canon batterij bij mijn 7D gekocht. De eerste keer trouwens dat ik een dSLR zonder grip kocht en gebruik, maar de 7D is echt heel zuinig met z'n energie.

Maar misschien toch mee incalculeren als je een 5DMkII of een 7D zou aanschaffen.

Comment

Ik heb bij de 5D MKII geen tweede accu gekocht omdat ik die toch nooit leeg krijg op één dag. Ik heb net even gekeken, de accu heb ik donderdag geladen voor ik naar Rijkevorsel Swingt vertrok. Volgens de accu-info heb ik ondertussen 404 foto's gemaakt, de accu heeft nog 70% van de capaciteit.
                                Hoeveel keer per jaar heb je dan werkelijk een tweede accu nodig?
                                Het probleem met een lithium-ion accu is dat ze na een aantal jaren toch versleten is, of je ze nu gebruikt of niet. Het enige dat je kan doen om ze langer heel te houden is ze bewaren bij een lage temperatuur. De ongebruikte accu's zou je dus eigenlijk in de koelkast moeten bewaren, liefst met een laadpercentage van 20-30% (helemaal vol is dus ook niet goed).

Voor de 1D MKIII heb ik wel een tweede accu gekocht, maar eigenlijk was dat ook helemaal niet nodig. Die zit soms na 2000 foto's nog aan 50% (de reserve accu zit nu in de koelkast, samen met een paar "18650" lithium-ion accu's die ik in led-zaklampen gebruik).

Laad de accu op voor je vertrekt, en dan kan je met een recente DSLR héél veel foto's maken voor je zonder dtroom valt. Bij een 300D was de accu vrij snel leeg, en dat was dezelfde BP 511 waarmee ik zo'n 1200 foto's kon maken in de 40D. Het stroomverbruik van de camera's is dus ondertussen ook lager geworden.

Voor de nieuwste camera's kan je meestal geen "compatibele" accu meer vinden die net hetzelfde werkt als een originele. Daarvoor hebben ze er een chip ingebouwd, om te voorkomen dat je ergens anders een veel goedkopere accu kan kopen die net even goed werkt (hetzelfde verhaal als de inktpatronen met ingebouwde chip, maar daarvoor zijn er ondertussen weer oplossingen te vinden).

Je hebt dus bijna nooit een reserve accu nodig, op voorwaarde dat je ervoor zorgt dat je de accu telkens bijlaadt voor je ze nodig hebt. Het zijn geen nikkel-cadmium accu's die je best leeg kon maken voor het laden, een lithium-ion accu laad je bij als jij dat zelf wil (overladen kan niet, daarvoor zorgt de lader).
                                Last edited by Black B@ndit; 17 juli 2010, 19:47.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X