Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Allen,

Ik fotografeer momenteel met een 40D en een 17-85 lens en 60 f2.8. Nu wil ik graag een stapje vooruit. Reden:
    - 17-85 lens is niet echt scherp, wat bekend is.
    - ik baal ervan dat als je binnen fotografeerd je al snel moet flitsen. In de zomer valt het enigzins mee, maar de andere jaargetijden zijn te donker. Het is me niet lichtsterk genoeg. De 60 mm f2.8 gaat nog, maar 60 mm op crop is vrij snel te veel ingezoomt indoor.
    - er zijn me niet genoeg foto's die spot on of sprankelend zijn. Ik mis iets in de kleurstelling, scherpte of wat dan ook. Vanuit Raw kun je alles bewerken, maar ik heb gewoon geen tijd om ook nog alle foto's thuis te gaan zitten bewerken. Ik schiet liever foto's en zorg dat ze goed uit de camera komen.

Ik overweeg dus een lichtsterkere lens zoals de 17-55 f2.8. Maar voordat ik weer 800 euro stuksla wil ik me bezinnen of dit verstandig is en toekomstvast. Ik heb dit weekend ook gespeeld met de Nikon D80 van een vriend van me en dat beviel me ook goed. Canon of Nikon, de bediening zou ik in 1 dag gewend zijn. Maar ja, het aanbod lenzen verschilt wel. Ik vond echter de kleur groen wel erg sprankelend bij Nikon. Mooier dan bij Canon. Maar een FF 5DmkII lonkt ook wel. Alles zo zijn aantrekkingskracht.

En zonder een flame war te starten zou ik graag willen weten waarom je een:
    - 7D
    - 5D mkii
    - D300s
    gekocht hebt en wat je echt goed BEVALT aan die camera? En welke je hebt overwogen en niet gekocht?

Re: Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

7D voor sportfotografie;
    - veel beter autofocussysteem dan mijn oude 350D
    - weathersealing body
    - minder ruis op hoge iso

Geen Nikon of andere overwogen omdat ik reeds een aantal Canon mount lenzen had.
    Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CineManno Bekijk bericht
      .... Vanuit Raw kun je alles bewerken, maar ik heb gewoon geen tijd om ook nog alle foto's thuis te gaan zitten bewerken....

... Maar voordat ik weer 800 euro stuksla wil ik me bezinnen of dit verstandig is en toekomstvast.
      ik denk het niet ....
      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
      - Isaac Asimov-

Comment

Eigenlijk kan je beter een instapreflex kopen met een goed objectief.

Hoe meer je naar de professionelere modellen gaat, hoe minder er in de camera zelf bewerkt wordt, hierdoor heb je meer afwerking nodig.

Hoe duurder de body, hoe duurder het glas dat je nodig hebt.

Bij mijn oude 400d was ik heel content van mijn 17-85.
        Nu bij de 7d merk ik dat het objectief dikwijls de kwaliteit omlaag haalt ten opzichte van mijn andere objectieven.

Dat zijn mijn bevindingen.

greetz
        Canon 7d, Ef 70-200 F4L, EF 50 F1.8 II, Ef-s 17-55 2.8 IS, Sigma 150mm 2.8 EX macro, Kenko digital tussenringen, EF-s 17-85 F4-5.6 IS.

Comment

Allen,

De 60 mm f2.8 gaat nog, maar 60 mm op crop is vrij snel te veel ingezoomt indoor.
          aantrekkingskracht.
          60mm is helemaal niet ingezoomD.

Comment

Ik heb de 5DmkII gekocht.
            Had daarvoor een jaartje met de Canon 10D (oudje dus) gestoeid.
            Ik heb maandenlang getwijfeld tussen de 7D en de 5DmkII (ze weten er hier nog alles van)
            en ben uiteindelijk dus voor de 5DmkII gegaan.
            Waarom:

-Ik gebruik de camera ook in de studio en vergroot veel foto's. Ik ben zo'n pixelpeeper en de kwaliteit van de foto's van de 5DMKII is UBER. Waanzinnig getailleerd en compleet ruisloos. RAW's hoef je amper te bewerken, contrast en kleur is gewoon heel goed.
            -FF
            -Ook bij hoge ISO-waarden nog mooie foto's zonder bakken ruis

De 7D heb ik uiteindelijk niet gekocht vanwege de kwaliteit van de foto's. Die zijn beregoed, maar die van de 5DmkII zijn nog beter. De AF verhalen van de 7D en de nachtmerrie verhalen over de AF van de 5DmkII hebben me doen twijfelen....maar komende van een 10D is de AF van de 5DmkII een geschenk uit de hemel. Retesnel en zeer acuraat.

Ik heb HIER veel vergeleken en gekeken. Hier kun je foto's van vrijwel ALLE camera's met elkaar vergelijken.

Last but not least....
            Het verbaasde mij dat ik de 7D al 2 maanden na zijn release datum, regelmatig tweedehands aangeboden zag worden. De 5DmkII...daar vind je er maar heel weinig van tweedehands, terwijl deze camera al veel langer op de markt is. Ik heb daaruit de conclusie getrokken dat 5DmkII eigenaren tevreden eigenaren zijn

Comment

Hallo,

Je haalt ook een D300s aan, ik heb de D300 ter vervanging gekocht van de D70s en wil je gerust mijn ervaring daarmee geven.

Eigenlijk was de D300 bij mij eerst een beetje een teleurstelling want ik dacht dat die ook van die "knal"foto's ging geven direct uit de camera. niet dus...

Met de D70s trok ik op RAW omdat die snel uitgebeten hooglichten en dichtgelopen schaduwen gaf (en ruis) en ik dacht dat de D300 dat bijv. dus allemaal niet had.
              Hij heeft idd een groter dynamisch bereik dus dat is beter maar ik heb hem toch moeten finetunen om direct goede jpeg's te hebben.
              Standaard staan de kleuren misschien wel accuraat maar vermits ik ze graag wat sprankelender heb heb ik dat moeten aanpassen (op vivid zetten gaat ook maar dan is het overdreven)
              Ook de witbalans staat voor mij wat te koel en heb ik wat warmer gezet.
              Scherpte standaard is ook wat terughoudend dus ook wat omhoog.

Al met al duurde het toch wel wat eer ik de rechtstreekse output goed vond.

En waarbij ik toch ook nog moet zeggen dat als ik iets ga trekken dat belangrijk is >>>RAW
              Idem voor moeilijke omstandigheden ;bijv een kerk >>> RAW

Want zeker in slechte lichtomstandigheden vind ik de resultaten van Raw veel beter dan de Jpeg's.

grtjs Jozef
              D800 en een goed glasservies

Comment

Ik heb bewust gekozen voor de 5D II. Ik had al een 5D en hiermee dus ervaring met FF camera's... Mijn lenzen hebben wat mij betreft een beter bereik met FF en de kwaliteit op hoge iso's zijn geweldig
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portugeesje Bekijk bericht
                  Eigenlijk kan je beter een instapreflex kopen met een goed objectief.

Hoe meer je naar de professionelere modellen gaat, hoe minder er in de camera zelf bewerkt wordt, hierdoor heb je meer afwerking nodig.
                  wat wordt er in een budgetbody bewerkt dat in een pro body niet gebeurd? Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Heb je daar een bron van?

Hoe duurder de body, hoe duurder het glas dat je nodig hebt.
                  nee hoor, een 50 mm 1.8 kost echt niet veel en is topkwaliteit. de nikkor toch. Zelfde met de 35 1.8.

greetz
                  ook goeienavond
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    Hallo,

Je haalt ook een D300s aan, ik heb de D300 ter vervanging gekocht van de D70s en wil je gerust mijn ervaring daarmee geven.

Eigenlijk was de D300 bij mij eerst een beetje een teleurstelling want ik dacht dat die ook van die "knal"foto's ging geven direct uit de camera. niet dus...

Met de D70s trok ik op RAW omdat die snel uitgebeten hooglichten en dichtgelopen schaduwen gaf (en ruis) en ik dacht dat de D300 dat bijv. dus allemaal niet had.
                    Hij heeft idd een groter dynamisch bereik dus dat is beter maar ik heb hem toch moeten finetunen om direct goede jpeg's te hebben.
                    Standaard staan de kleuren misschien wel accuraat maar vermits ik ze graag wat sprankelender heb heb ik dat moeten aanpassen (op vivid zetten gaat ook maar dan is het overdreven)
                    Ook de witbalans staat voor mij wat te koel en heb ik wat warmer gezet.
                    Scherpte standaard is ook wat terughoudend dus ook wat omhoog.

Al met al duurde het toch wel wat eer ik de rechtstreekse output goed vond.

En waarbij ik toch ook nog moet zeggen dat als ik iets ga trekken dat belangrijk is >>>RAW
                    Idem voor moeilijke omstandigheden ;bijv een kerk >>> RAW

Want zeker in slechte lichtomstandigheden vind ik de resultaten van Raw veel beter dan de Jpeg's.

grtjs Jozef

Als je in RAW foto's neemt kan je dit niet vergelijken met JPEG , RAW kan je nog volledig bewerken , in JPEG kan je de belichting nog een beetje aanpassen via het histogram , de resultaten in JPEG hangen ook een beetje af of je de juiste keuze hebt gemaakt in je witbalans , in RAW is dit niet van belang omdat je alles nog kan bewerken via photoshop
                    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Ik fotografeer momenteel...
                      Maar ook...
                      ...ik heb gewoon geen tijd om ook nog alle foto's thuis te gaan zitten bewerken...
                      En dan nog...
                      ...er zijn me niet genoeg foto's die spot on of sprankelend zijn...
                      Dit is een lastige combinatie van factoren. Om sprankelende foto's te krijgen zul je toch enige tijd moeten besteden aan nabewerking, met wat voor mooi materiaal je ook schiet.

Ik heb een 7D gekocht omdat...
                      Weather sealed (ik lig vaak, vrijwillig overigens, op de grond).
                      Groot helder display.
                      Snelheid.
                      Cropfactor.
                      Grote viewfinder.
                      Draadloze flitseraansturing.
                      Ondanks de vele megapixels perfect te gebruiken tot ISO 800.
                      Megasnelle AI-servo als je er een Canon macrolens opschroeft.
                      Drie volledig programmeerbare standen op het programmakeuzewieltje.
                      Scherpte, kleuren en detail in de foto's.
                      Accu's hoeven slechts eens per halfjaar te worden opgeladen .

Ik heb een 5DmkII gekocht omdat...
                      Weather sealed (ik lig vaak, vrijwillig overigens, op de grond).
                      Groot helder display.
                      Fullframe.
                      Grote viewfinder.
                      Ondanks de vele megapixels perfect te gebruiken tot ISO 1600.
                      Drie volledig programmeerbare standen op het programmakeuzewieltje.
                      Absurde beeldkwaliteit.
                      Accu's hoeven slechts eens per halfjaar te worden opgeladen .

Ik heb verder geen andere camera's overwogen. Niet qua merk omdat ik ooit met Canon ben begonnen en daardoor een verzameling lenzen heb opgespaard. Niet qua kwaliteit omdat ik, ondanks het feit dat ik bereid ben serieus geld uit te geven aan deze mooi hobby, het niet voor mijzelf kan rechtvaardigen dat ik nieuwe 1D's ga kopen. Dan véél liever goede lenzen...

Jacobus
                      Last edited by DaiKatana; 30 juni 2010, 22:11. Reden: Laatste alinea toegevoegd...
                      Zenfolio

Comment

Ik heb zelf ook een 40D gehad, en daarmee kan je toch zonder problemen mooie foto's maken.
                        Verwacht niet dat je met een 7D of 5D MKII plots véél mooiere foto's krijgt.
                        Die camera's zijn allebei wel beter dan de 40D, maar als je foto's nu niet naar je zin zijn, dan zal dat ook niet het geval zijn met een 7D of 5D MKII.

Ik heb een 5D MKII gekocht voor de beeldkwaliteiten, maar als ik een foto onderbelicht door een foute instelling, dan zien de foto's er ook niet zo goed uit als ze uit de camera komen. Er is een reden waarom je foto's kan onder of overbelichten, de lichtmeting van een camera werkt niet in alle mogelijke omstandigheden perfect. Als je foto's maakt, controleer dan geregeld het histogram, dan zie je duidelijk of je iets aan de belichting moet aanpassen. Op die manier komen er betere foto's uit je camera, ook uit de 40D.

Zelfs met een perfecte belichting zal je aan sommige foto's nog moeten werken om ze te verbeteren, dat is zo met elk merk en type camera.

Voor actiefoto's gebruik ik meestal de 1D MKIII, voor de andere foto's bijna altijd de 5D MKII.
                        Ik werk graag met een breedhoeklens, dat is ook een reden waarom ik graag met de 5D MKII werk (de 16-35 is een van mijn favoriete lenzen op de 5D, met de 15mm fish-eye moet ik nog leren werken, dat is nog iets helemaal anders...). Ik had een Sigma 10-20 op de 40D, maar die kon wat beeldkwaliteit betreft niet aan de combinatie 5D MKII + 16-35 (de 16-35 is véééél beter).

(Op de 1D MKII gebruik ik de 70-200 f2,8 L IS II het meeste.)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Ik vond echter de kleur groen wel erg sprankelend bij Nikon.
                          Je mag dat niet veralgemenen denk ik. De kleurprofielen kunnen per camera verschillen. Dus een D300 kan een heel andere kleur contrast/saturatie geven dan een D80.
                          Een 1000D geeft voor jou misschien op het eerste gezicht nog een beter resultaat. En voor een ander totaal niet.

Maar op elke DSLR kan je net die kleur saturatie/contrast/toon instellen.
                          Op een 40D is dat via de picture style. Zet je 40D picture style eens op "landschap". Dan zal de groene kleur waarschijnlijk al levendiger zijn dan je vandaag ziet.

Als dat niet voldoende is, dan kan je die picture style nog aanpassen. Verhoog de saturatie en eventueel het contrast met 1 punt. En test opnieuw.

Die instelling is voor een stuk persoonlijk, en kan je op elke DSLR zo naar wens tunen.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

5DII was mijn beste fotoaankoop omdat:
                            - fullframe
                            - lowlightmonster
                            - image quality
                            - FF-video
                            - ..
                            - ..

Comment

Tip 1 : Neem de Nikon D700 ook mee in de overweging als je met low light goede resultaten wilt.
                              Tip 2: Fotografeer in RAW. Als je een adequate pc (of beter mac) hebt is het nabewerken uit raw in CS4 of -5 in camera raw veel sneller en effectiever dan het ad hoc nabewerken van jpg's die je nog wilt "redden" .
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X