Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    nee toch niet, je kunt de saturatie en contrast aanpassen maar niet de kleuren.
    Elke fabrikant legt zijn accenten verschillend, de producenten welke ook film produceerde zoals konica minolta en fuji waren daar het sterkst in, hadden ervaring van film, vooral KM was daar een uitblinker in.
    Bij Canon is er de "tone" instelling en bij Nikon noemt dat "hue". Daarmee beïnvloed je wel degelijk de kleuren.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
      ...

Dus mijn advies is eigenlijk, wacht nog even met dat stapje naar voor of naar boven en schaf eerst eens wat behoorlijke lenzen aan, de 40D is een erg goed toestel, tot voor 2 jaar zelfs de top in dit segment, dus om dit nu ineens te degraderen tot een minder toestel verdient deze jongen niet.

Dus begin eerst eens met een goede instellning, betere lenzen en ga dan eens lonken naar een ander "beter" toestel.
      Dat was ook exact de bedoeling eigenlijk. Maar wil wel een gevoel hebben dat de keuze voor Canon crop toekomstvast is. Ik denk zelf over de 17-55 f2.8 na, omdat die mooi lichtsterk is en naar verluid scherp is. Maar daarmee leg ik me dus vast op crop camera's.

Comment

Als je nadenkt over de 17-55 f 2.8: inderdaad goede lens maar vrij duur (heb ze zelf), da's bekend. Nu dient er zich ook een Sigma 17-50 f2.8 OS aan en die zou zo'n 580 euro gaan kosten. De beoordeling op Photozone is vrij goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Dat is ongeveer onmogelijk.
          Dat is wat u had kunnen lezen in mijn retorische vraag.
          Gurdy

Comment

>> Waarom heb jij een 7D, 5DmkII of D300s gekocht?

Ik heb 2x feedback

Waarom heb ik mij een 7D gekocht (bij de introductie) ; omdat er veel beloftes werden gemaakt over het totaal vernieuwde AF systeem en ik moet zeggen, ik vond het knap. Ik heb de camera een half jaar gehad, en toen was de 1Dmk4 beschikbaar.
            Ik gebruikte/kocht de 7D naast mijn 1Dmk3 en 1Dsmk3 omdat deze specifieke eigenschappen had wat de andere niet hadden:
            - cropbody + veel pixels (handig voor tele-shots)
            - superieur AF systeem : kan ik enkel confirmeren, dit AF systeem zit op het niveau van de 1-serie body's en laat de 10/20/30/40/50D body's VER achter zich
            - HD filmmogelijkheden
            leuk meegenomen waren:
            - goede battery lifetime
            - superieure LCD screen
            - AutoISO
            - Low Noise @ High ISO

Waarom heb ik geen 5Dmk2 gekocht?
            - omdat ik die AF-punten zo verdomd dicht tegen elkaar vind staan
            - omdat ik de nieuwe 5Dmk2 zijn AF bijna niks beter vind dan deze bij de 5Dmk1
            - battery lifetime 1D body's is zoveel meer superieur
            ...dus finaal heb ik mij toch de 1Ds mk3 gekocht ipv de 5Dmk2, niet tegenstaande dat de "pure image quality" bijna identiek is denk ik

Nu heb ik sinds een 2tal maand de 1Dmk4, en sinds ik deze heb heeft de 1Dmk3 en 7D een nieuwe eigenaar mogen vinden. De 1Dmk4 heeft zowat de combinatie quality's van beide body's vind ik.
            (HD, nice LCD, low noise @ high ISO, more Pixels, faster/better AF, great battery lifetime, 1D quality...)

Nu is het uitkijken naar de 1Ds mk4 :-))
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
              - battery lifetime 1D body's is zoveel meer superieur
              Om te nuanceren, ik heb zowel een 1D3 als een 5D2 , beide met reservebatterij erbij, die ik overigens nog maar heel zelden heb gebruikt... Nu de batterij van een 1D reeks is idd subliem maar om te beweren dat die van een 5D2 slecht zou zijn is me toch een brug te ver, onlangs een ganse dag aan het fotograferen geweest met de 5D2 op een golftornooi van pakweg 10.30u tem 18u , een dikke 500 foto's ( allen in combinatie met een 300F2.8 L IS en een 100-400L met de IS opstaande ) , de dag erna een ganse dag met dezelfde batterij op een jubileumfeest verder gedaan en terug 1200 foto's , de batterij was toen nog 1/3 vol , toch niet slecht mijns inziens, ik kan me niet inbeelden dat de gemiddelde BD'er daar mee te kort gaat komen
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Om te nuanceren, ik heb zowel een 1D3 als een 5D2 , beide met reservebatterij erbij, die ik overigens nog maar heel zelden heb gebruikt... Nu de batterij van een 1D reeks is idd subliem maar om te beweren dat die van een 5D2 slecht zou zijn is me toch een brug te ver, onlangs een ganse dag aan het fotograferen geweest met de 5D2 op een golftornooi van pakweg 10.30u tem 18u , een dikke 500 foto's ( allen in combinatie met een 300F2.8 L IS en een 100-400L met de IS opstaande ) , de dag erna een ganse dag met dezelfde batterij op een jubileumfeest verder gedaan en terug 1200 foto's , de batterij was toen nog 1/3 vol , toch niet slecht mijns inziens, ik kan me niet inbeelden dat de gemiddelde BD'er daar mee te kort gaat komen
                Da's wel héél veel, ik geloof niet dat ik zoveel shots red met mijn 5D II... Maar een 1000 foto's op één accu is bij mij toch wel normaal. Alles hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je je display gebruikt. En ik gebruik m'n display toch wel regelmatig om de histogram te checken en scherpte te controleren.... Ik heb er ook een reserve-accu bij maar heb het tot op heden nog niet meegemaakt dat ik op een dag shooten te weinig had aan één accu...
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb niet de hele thread gelezen en ga dus enkel reageren op je vraag waarom ik een 5DII gekocht heb.

Eigenlijk simpel ik schiet al zeker 10 jaar met Canon DSLR's en ben daar dus volledig naar mijn smaak voor uitgerust. Het werd dus zeker een Canon. Een keuze die ik dus lang geleden gemaakt had en nog geen moment spijt van heb gehad want tot op de dag van vandaag kan ik mijn gading niet bij andere merken vinden wat betreft lenzen dus...

1 ding moest wel veranderen dat was mijn basislens want de vorige was een 17-55 EF-s en die past niet op de 5DII want enkel EF. Maar dat was geen issue want de 24-105 lens was perfect voor wat ik als basislens beschouw.

De 7D bestond nog niet dus was geen optie. Eigenlijk was geen enkele andere camera een optie voor mij. Had de 7D bestaan had ik deze waarschijnlijk gekocht want FF is geen noodzaak voor mij. En die camera is ook meer dan goed genoeg voor mij. En kost nog altijd een stukje minder.

Maar ik heb nog geen moment spijt gehad de 5DII te hebben. Deze camera doet alles wat ik wil. En dat op een niveau dat heel hoog is. Er is echt niets dat ik anders zou willen beter mag altijd maar nodig heb ik niets anders meer. Deze camera ga ik dus nog een pak langer houden dan mijn 20D. Had ik nu een 7D gekocht had het risico wel bestaan dat ik een FF zou willen maar dat probleem heb ik nu niet meer.

De overstap naar een 5D is er in hoofdzaak gekomen omdat ik wel eens iets anders wou, de 20D toch al heel wat kilometers achter de rug had en er nu eindelijk een camera was die echt beter was in hoge iso dan de 20D. Zoveel beter dat ook dat weer 1 van die dingen is waar ik niets beter meer moet hebben, het mag altijd maar ik heb er echt geen behoefte naar. FF vind ik leuker dus dat was ook positief.

Comment

Ik heb ook niet heel het topic doorgelezen maar volgende 3 punten hebben mij doen beslissen een D300s te kopen:
                    -Beste autofocus systeem tot nu toe. Je kan argumenteren dat de autofocus van de D3s beter is maar de dekking is gewoon veel groter bij de D300s.
                    -Zeer goede bouwkwaliteit. Naar mijn gevoel de beste in zijn klasse.
                    -En de belangrijkste: Ik had al een Nikon D50 en Nikon lenzen, flitser, enz. Dan is het een logische keuze volgens mij om terug een Nikon te nemen.

Comment

5D II

ik kwam van een 1D MKIIN en het was eigenlijk de meest logische stap
                      1D mkiii of iv viel buiten budget + ik heb geen 10FPS + pro body nodig
                      7D was weer net geen FF (en de grotere zoeker was voor mij een openbaring dus die moest ik opnieuw hebben)
                      ruisniveau van de 5D II leek best-in-the-field
                      ik had toch al 2 toplenzen dus gewoon de logische stap
                      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Voor mezelf was de keuze snel gemaakt om eerlijk te zijn, de pure beeldkwaliteit van de 5dII is gewoon beter dan die van de 7d (en ja, ik heb ze beide getest).
                        Ik heb in 2005 een 350D gekocht, later deze vervangen door een 40D, en dan nog een 2e 40D erbij gekocht.

Toen het tijd was om de 40D te vervangen heb ik heel lang nagedacht, getest, en advies gevraag, vermits ik auto's en autosport fotografeer zou de 7d de meest logische keuze zijn, maar ik doe ook vrij veel auto shoots, en daar steekt de 5dII toch met kop en schouders boven de 7d uit vond ik (ik heb testen uitgevoerd met de 5dII met 24-105 lens en de 7d met 17-55 2.8 IS lens), zelfs op f4.0 bij 55mm is de dof op de 5dII schitterend

Enig nadeel, de fps van de 5dII is echt erbarmelijk, sorry, met 3 fps redt je het niet voor snelle sporten ... maar als ik panning doe van een racewagen maak ik toch maar 1 shot, dus dan komt het niet zo hard aan voor mij persoonlijk ... maar heb toch vorige week de knoop doorgehakt en een 1dIV besteld

Ik ben vorige zaterdag naar de UK geweest voor een supercar picnic en de 5dII met 24-105 en een goede polar filter geeft toch echt wel schitterende kleuren rechtstreeks uit de camera hoor, daar moest ik bij de 40D toch redelijk wat PP insteken, persoonlijk was ik niet helemaal overtuigd van de 24-105 op de 40D, maar op de 5dII schittert deze lens echt

Volgens mij komt het hier op neer : beweegt het snel dan is de 7d waarschijnlijk de beste keuze, staat het stil of beweegt het trager dan is de 5dII de absolute koploper, natuurlijk is deze laatste ook wel zo'n 50% duurder hé, dat moet je ook meetellen, en het feit dat EF-S lenzen er niet op passen, ik heb mijn beide top EF-S lenzen ondertussen verkocht (17-22 2.8 en 10-22) want ze passen toch niet meer op mijn 5dII en op de 1dIV die ik binnenkort verwacht (levertijd van ongeveer een week hebben ze me verteld)

Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

heel eerlijk......beide voor de filmfunctie...
                          heb nu sinds kort de 7d erbij
                          het filmen is reuze met deze toestellen.....
                          daar kan geen enkele videocamera tegenop (behalve die super proffesionelen)

groetjes aline
                          groetjes aline

Comment

Reden voor mijn aankoop van een 7D :

Na 21 jaar geen deftig fototoestel te hebben gebruikt (en dan laat ik de compactjes buiten beschouwing) wou ik terug beginnen.

Hetgeen mij aansprak aan de 7D was de nieuwe technologie, 18Mpix en de geadverteerde snelheid, zowel van focus als aantal bps.

5DmkII was iets te duur als startcamera, dus die viel er momenteel af.

Tot op heden nog geen problemen gehad, en slechts enkele belabberde foto's, maar dat is dan te wijten aan verkeerde instellingen van de camera of bewegingen van mijzelf.

Een grote reden voor de aankoop was ook de indeling van de bediening op de camera. De plaatsing van de knoppen naast het lcd scherm is voor mijn persoonlijk heel gemakkelijk. Alles staat (voor mij dan) op een logische plaats.

De camera wordt geadverteerd als "designed by you, build by Canon" , en het lijkt er toch op dat ze een andere indeling van de knopjes hebben gebruikt dan bij de vorige modellen.

Een aanrader !!!
                            Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                              heel eerlijk......beide voor de filmfunctie...
                              heb nu sinds kort de 7d erbij
                              het filmen is reuze met deze toestellen.....
                              daar kan geen enkele videocamera tegenop (behalve die super proffesionelen)

groetjes aline
                              als je echt wil filmen, dat al eens gezien ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
                                Reden voor mijn aankoop van een 7D :

Na 21 jaar geen deftig fototoestel te hebben gebruikt (en dan laat ik de compactjes buiten beschouwing) wou ik terug beginnen.

Hetgeen mij aansprak aan de 7D was de nieuwe technologie, 18Mpix en de geadverteerde snelheid, zowel van focus als aantal bps.

5DmkII was iets te duur als startcamera, dus die viel er momenteel af.

Tot op heden nog geen problemen gehad, en slechts enkele belabberde foto's, maar dat is dan te wijten aan verkeerde instellingen van de camera of bewegingen van mijzelf.

Een grote reden voor de aankoop was ook de indeling van de bediening op de camera. De plaatsing van de knoppen naast het lcd scherm is voor mijn persoonlijk heel gemakkelijk. Alles staat (voor mij dan) op een logische plaats.

De camera wordt geadverteerd als "designed by you, build by Canon" , en het lijkt er toch op dat ze een andere indeling van de knopjes hebben gebruikt dan bij de vorige modellen.

Een aanrader !!!

Welke lens gebruik je bij de 7D?

Prijzen momenteel:
                                7D + 17-55 f2.8 = samen 2000 euro (op zijn goedkoopst)
                                5D mkii + 24-105 f4 = samen 2500 euro. (op zijn goedkoopst)

Dit is een redelijk vergelijkbare set. De 5d mkii set is 500 euro duurder maar je hebt iets meer bereik en bent iets lichtsterker: 17-55 f2.8 crop = equivalent aan 27-88 f4.5 FF. Prijsverschil valt dan toch nog mee. Dat wil niet zeggen dat 2000 euro voor een camera al geweldig veel geld is.

Ik mis soms de analoge wereld wel. Daar kon je voor 100 euro toch een camera kopen met exact dezelfde sesnsor (het filmpje) als de professional met de duurste SLR.

Comment

Working...
                                X