Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een betere zoeker voor manueel scherpstellen ?...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: een betere zoeker voor manueel scherpstellen ?...

tja ... da's zoals de journalistieke waarde hé. Bewijs dat die vogel er zat is er, of dat acteur X aan 't foefelen was met fotomodel Y. Ne fotografisch geslaagde foto, vanop 50 meter, da's wat anders.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
      Ik betwijfel echt wel of deze bewering ondubbelzinnig klopt.
      Ik zou eerder zeggen: de kans dat een full-frame camera een lichtsterkere/helderder zoeker heeft is groter.
      maw.: van een beginnerscamera is de zoeker meestal "donkerder" dan die van een "gevorderen-model" of van een semi-pro- of pro-camera.
      Ik heb onlangs een 7D gekocht, en als ik wil scherpstellen doorheen de zoeker ipv. met de AF, dan heb ik duidelijk een grotere slaagkans dan vroeger op de 350D.
      wie weerlegt mijn stelling?
      dezelfde 2.8 L-lens op een 400D tov een 5D is simpelweg véél makkelijker manueel scherp te stellen op een 5D, dan een 400D, wees daar gewoon maar zeker van. je ziet gewoon méér en beter door de grotere zoeker.
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik zou eerder zeggen: de kans dat een full-frame camera een lichtsterkere/helderder zoeker heeft is groter.
        maw.: van een beginnerscamera is de zoeker meestal "donkerder" dan die van een "gevorderen-model" of van een semi-pro- of pro-camera.
        Ik heb onlangs een 7D gekocht, en als ik wil scherpstellen doorheen de zoeker ipv. met de AF, dan heb ik duidelijk een grotere slaagkans dan vroeger op de 350D.
        kijk eens door de zoeker van een analoge slr..

de 5dmkII en zelfs de d3x verbleken daarbij...

35mm camera's worden tegenwoordig als ouwe zooi bekeken, wat goed voor ondergetekende is, , maar de zoekers van die ouwetjes zijn ontzettend helder, en jagen de FF-dslr's naar the wall of shame...

nog steeds geen enkele FF dslr gevonden, die de zoeker van zo'n 'oud kraam' kan evenaren...

die el japo designers met al hun digitale kennis en know-how zouden zich dood moeten schamen...

ze hebben zulk mooi spul ontworpen in de jaren stilletjes, en nu?

veel gadgets, veel prullaria, terwijl hetgeen wat wij willen, en ons het meeste zou helpen, ons ontzegd wordt...

it's a bloody shame...

ik word er eerlijk gezegd niet goed van...

het zou toch niet al te moeilijk moeten zijn, om es een echt heldere en grote zoeker te ontwerpen, of ben ik nou gek?

Comment

Van mij hoeft een zoeker geen helderder beeld te geven dan als ik er langsheen kijk....

Comment

nu moet je de analoge toestellen ook weer niet te veel credits te geven hé. Ik heb een 5DII fullframe EN ook een Oly OM-10. En zo groot is het verschil niet. En foto's maken met een rolletje etc etc heeft een nostalgisch iets en doet je verplicht meer nadenken over wat je doet, maar de DSLR's hebben best wel een pak voordelen hoor. SO: hold your horses!
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
              nu moet je de analoge toestellen ook weer niet te veel credits te geven hé. Ik heb een 5DII fullframe EN ook een Oly OM-10. En zo groot is het verschil niet. En foto's maken met een rolletje etc etc heeft een nostalgisch iets en doet je verplicht meer nadenken over wat je doet, maar de DSLR's hebben best wel een pak voordelen hoor. SO: hold your horses!
              het ging om de helderheid en grootte van de zoeker.. of er nou film in een toestel zit of niet, de zoeker van bv een ae-1 canon of een leica is helderder dan die van een 5dmkII, d700, a900, a850, of d3x..

ik zeg niet dat de zoeker van een FF dslr nu ineens donker is, maar het valt wel op, dat het minder helder is, dan van zo'n oud ding..

we zijn nu inmiddels 20 jaar verder... zoveel nieuwe handigheden, en juist de zoeker lijkt het kind van de rekening...

we willen toch zoveel mogelijk zien lijkt me..dslr's worden aangeprezen, met mooie woorden als, 'pentaprisma's met 100% dekking'...

ja, sorry, maar dat hadden we toch al een jaar of tig...

heldere, klare en grote zoeker heeft vele voordelen, wat het kastje verder doet, of wat er ook inzit, het principe, van wat er daarin in gebeurt blijft hetzelfde.. 'plaatje vastleggen op een of ander medium..' filmpje, sensortje, het maakt wat dat betreft niet zo heel veel uit...

geen excuses meer voor de fabrikanten, in de trand van, 'we hebben geen ruimte in de body', als het al zo was, dan maken ze de body maar wat groter, of dan stoppen ze maar es wat minder overbodige zooi in diezelfde body....

maar soit, digitale upgrades zijn makkelijker en goedkoper te fabriceren, dan iets te veranderen aan een body, en digitale upgrades verkopen nog es veel beter ook..

(ieder half jaar weer tig nieuwe modelletjes erbij.. KASSA! )

Comment

Sinoek: ik zie toch geen verschil als ik door mijn analoge canon body kijk tov mijn 5D body hoor...
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                  kijk eens door de zoeker van een analoge slr..

de 5dmkII en zelfs de d3x verbleken daarbij...

35mm camera's worden tegenwoordig als ouwe zooi bekeken, wat goed voor ondergetekende is, , maar de zoekers van die ouwetjes zijn ontzettend helder, en jagen de FF-dslr's naar the wall of shame...

nog steeds geen enkele FF dslr gevonden, die de zoeker van zo'n 'oud kraam' kan evenaren...

die el japo designers met al hun digitale kennis en know-how zouden zich dood moeten schamen...

ze hebben zulk mooi spul ontworpen in de jaren stilletjes, en nu?

veel gadgets, veel prullaria, terwijl hetgeen wat wij willen, en ons het meeste zou helpen, ons ontzegd wordt...

it's a bloody shame...

ik word er eerlijk gezegd niet goed van...

het zou toch niet al te moeilijk moeten zijn, om es een echt heldere en grote zoeker te ontwerpen, of ben ik nou gek?

Net even gecheckt : de FF zoeker van mijn analoge Pentor super TL ( uit 1969) blijkt , met lichtsterk 1.8 50mm lensje erop , MINDER helder te zijn dan mijn D300 met de 18-200 erop ( minimaal f 3.5 ) . We mogen niet té nostalgisch worden hoor....

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Net even gecheckt : de FF zoeker van mijn analoge Pentor super TL ( uit 1969) blijkt , met lichtsterk 1.8 50mm lensje erop , MINDER helder te zijn dan mijn D300 met de 18-200 erop ( minimaal f 3.5 ) . We mogen niet té nostalgisch worden hoor....
                    Walter
                    Daar is natuurlijk een reden voor:
                    Moderne matglazen zijn voorzien van microlensjes voor helderheid bij lichtzwakke kitlenzen of superzooms.

Comment

om eigenlijk terug te keren naar de in het begin gestelde vraag , bestaat er een opzet " vergrootglas " voor de zoeker , zelf heb ik ook steeds problemen om alles goed te zien ( ik weet het , ogen slijten naarmate men ouder wordt , volgens mijn oogarts vanaf 40 jaar).
                      Regelmatig sta ik te dabberen , dan die bril vanboven in mijn haar ( met mijn vetkuif niet bevorderlijk , je krijgt dan daarna een extra "matglas" om door te kijken) dan weer die bril zo goed mogelijk tegen de oculairrubber gedrukt . Niemand die hier ervaring mee heeft???? Vorig jaar zag ik op Duvelblues minstens één collega fotograaf met hetzelfde probleem worstelen.
                      groetjes Dewiene ( die jaloers is op de blik uit zijn avatar)
                      Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

Comment

การเล่นโปกเกอร์ให้เก่งนั้นไม่ใช่เรื่องยากอีกต่อไป ด้วยกฎโปกเกอร์ใหม่ล่าสุดที่ออกแบบมาเพื่อให้ผู้เล่นทุกระดับสามารถเข้าถึงได้ง่ายขึ้น คุณก็สามารถก้าวสู่การเป็นนักเล่นโปกเกอร์มืออาชีพได้อย่างรวดเร็ว กฎใหม่นี้ไม่เพียงแต่ทำให้เกมสนุกขึ้นเท่านั้น

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
                          om eigenlijk terug te keren naar de in het begin gestelde vraag , bestaat er een opzet " vergrootglas " voor de zoeker , zelf heb ik ook steeds problemen om alles goed te zien ( ik weet het , ogen slijten naarmate men ouder wordt , volgens mijn oogarts vanaf 40 jaar).
                          Regelmatig sta ik te dabberen , dan die bril vanboven in mijn haar ( met mijn vetkuif niet bevorderlijk , je krijgt dan daarna een extra "matglas" om door te kijken) dan weer die bril zo goed mogelijk tegen de oculairrubber gedrukt . Niemand die hier ervaring mee heeft???? Vorig jaar zag ik op Duvelblues minstens één collega fotograaf met hetzelfde probleem worstelen.
                          groetjes Dewiene ( die jaloers is op de blik uit zijn avatar)
                          Uit eigen ervaring weet ik dat Duvel ook een troebel zicht geeft .
                          Maar in alle ernst : we zijn vandaag de dag kritischer dan ooit , als we onze foto's uit de analoge jaren stillekes aan hetzelfde meedogenloze pixelpeepen zouden onderwerpen als we vandaag de dag doen , zouden veel "pareltjes" uit die tijd maar zus en zo scherp blijken te zijn .Geen enkele optische zoeker is groot genoeg om zelfs met de scherpste menselijke ogen de precisiemaatstaf te halen die we aan 100% op monitorscherm halen .
                          Daarentegen : hoewel live view op DSLR's heel traag scherp stelt en ook nog andere nadelen heeft , bij manueel scherpstellen kun je dit ,op een aantal toestellen , tot op de pixel nauwkeurig .

Walter
                          D850

Comment

Ik dacht dat je voor Nikon een loup kunt opzetten voor de zoeker.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Zoals gezegd...hij klopt ondubbelzinnig...het gaat niet om helderheid...de zoeker is in absoluut formaat gewoon groter. Een verademing als ik mijn analoge SLR weer eens vasthoudt...
                              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Dat is nu een misverstand die hier op BD blijft ronddolen als een spook.
                                Een 135 mm blijft een 135mm of je dat nu op een crop of op een FF zet.
                                Alleen heb je bij een crop een kleiner beelduitsnede wat de indruk wekt dat je het beeld nader hebt gehaald maar niets is minder waar.
                                Je hebt dus volkomen gelijk Dré.

Grtz, RF
                                Niet alleen op BD hoor...ook de EXIFS doen hier vrolijk aan mee...als ik terugkom van een dagje met de 70-200 op de camera zie ik ook vrolijk brandpuntaftanden van 250 tot 300 mm terug komen in de EXIF ik hou wel van dat optimisme
                                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                                X