Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spijt van overstap naar ander merk.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spijt van overstap naar ander merk.

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Kijk, nu neemt dit topic serieuze vormen aan!
    Een groot topic om alleen maar te zeggen dat de topicstarter geen betere foto's zal maken met een camera van een ander merk.

De kwaliteiten van de verschillende merken liggen zo dicht bij elkaar dat je al een heel erg grote afdruk zal moeten maken om ooit een verschil in de fotokwaliteiten te kunnen zien.
    De kleuren pas je naar je eigen smaak aan, daarvoor maakt het dus ook niet uit welk merk je kiest.
    De AF is bij de topmodellen meestal beter, en heeft meer mogelijkheden, dat geldt ook voor alle merken.
    De ruis bij hoge iso is niet zo'n probleem, daar zijn de verschillen ook al niet meer zo groot (het is ooit anders geweest). Er zijn wat ruis betreft wel verschillen bij de merken zelf, maar dan gaat het meestal over het verschil tussen een crop en een full-frame sensor.

Als je weet wat je doet, dan kan je met elke camera mooie foto's maken, alleen in extreme omstandigheden (weinig licht, snelle actie...) kan duurder materiaal wel voor een hoger percentage bruikbare foto's zorgen (en dat geldt ook voor alle merken).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
      Dit is wel mijn reactie niet hé,

thats mine,

Ik vind dat je de D90 niet kan vergelijken met een 500D maar eerder met een 50D en dan is de keuze gauw gemaakt,Canon durft tenminste de pixels omhoog trekken wat je van Nikon niet kan zeggen,toen ik een toestel wilde aanschaffen kreeg ik de raad om voor Canon te gaan,de reden was dat je minder ruis hebt bij hogere isowaarden in de Canon toestellen,eens proberen met je D90 tegen de 500D,zelfde instellingen iso op 1600 en vergelijk maar,geen ruzie maken hé
      Nikon koos voor minder pixels, voornamelijk ten voordele van betere prestaties bij weinig licht en minder ruis. Een goede keuze voor mij. Helaas komt daar nu verandering in. "Nikon gaat op zoek naar een betere balans tussen ISO en resolutie". Mij lijkt het dat ze toegeven aan de druk van de "pixel"-gevoelige markt.

Comment

/ontopic
        Ik ben van Canon op Nikon overgestapt en heb er geen moment spijt van gehad, hoewel me dat indertijd inderdaad vrij veel geld gekost heeft.

/offtopic
        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        In de reviews werd de D90 tegen de 450D gezet. Tegenwoordig tegen de 550D. En dan is het een heel ander plaatje. Jouw vergelijkingen gaan tussen twee bodies die in aankoopprijs wel redelijk ver uit elkaar liggen. Zou je eerder met 50D of 550D moeten gaan vergelijken. Wat zou dat geven?
        Nog altijd een beter presterende D90 en dat op ieder gebied behalve resolutie en mogelijk wat weinig terzake doende toeters en bellen.

Comment

Ik ben ooit begonnen met een Nikon D80.
          Ik heb dan de overstap gemaakt van Nikon naar Canon 50d, maar ik kon uiteindelijk moeilijk wennen aan de bediening. Het geheel voelde ook niet zo aan als dat deed bij mijn Nikon: ik had zoveel moeite met de instellingen onder de knie te krijgen, dat ik uiteindelijk niet graag meer fotografeerde en altijd maar teruggreep naar de d80.

Ik heb dan maar de 50d weggedaan en een d700 aangeschaft, nog geen moment spijt van gehad

Mijn conclusie; het is maar met wat je gewend bent om te schieten

Comment

1. Neen
            2. nvt

Nikon -> Olympus

Comment

Nog altijd een beter presterende D90 en dat op ieder gebied behalve resolutie en mogelijk wat weinig terzake doende toeters en bellen.

http://www.dxomark.com/index.php/eng...rand3%29/Nikon
              ik had het kunnen weten. Zo vind je voor elke pro Nikon review ook een pro Canon review, of je kan het dynamisch bereik, de shutterlag, de 14-bits RAW,... er bij gaan halen. Dus neen, hij heeft meer shutterlag, minder dynamisch bereik, 12-bits beelden,...

Maar bon... dit kan lang doorgaan. Als ik naar Nikon zou overstappen zou het voor de D3s zijn. Maar waarom zou ik dat nu nog doen? Beide merken hebben hun net iets sterkere kanten, alsook hun prijzen, hun items om aan te werken,... Een 4/3 dan? Ik had immers Olympus analoog, dus zou ik me daar ook wel in kunnen vinden wellicht? En ze zijn compacter? Nope... ik maak er geen punt van om die glaswinkel mee te slepen, en ik heb ook geen zin om mijn lenzen te gaan verkopen. Zelfs al is de inruilwaarde vrij hoog, je verliest er altijd aan en je gaat elders ook tegen bepaalde zaken aanbotsen. Dus, neen, ik ben niet veranderd (analoog Olympus via bridge Pentax naar digitaal Canon tel ik niet). En ik zou er wellicht na een tijdje toch spijt van hebben vermoed ik. Niet omwille van de kwaliteiten, want die zijn er bij de merken overal, wel omwille van de centen.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Een groot topic om alleen maar te zeggen dat de topicstarter geen betere foto's zal maken met een camera van een ander merk.
                Ik heb nooit beweerd dat ik denk betere foto's te gaan maken als ik overstap naar een ander merk. Ik heb andere redenen om te twijfelen. Onder andere de soort lensen die de ander wel heeft(lees bereik) en de ander niet of je moet er flink voor betalen.

bv Canons antwoord op nikon 18-105 vr is de canon 18-135 IS, helaas haalt deze laatste het wat kwaliteit niet bij de nikon. De ander canon is de 15-85, deze kost helaas over de 500€
                Tevens als je merkvreemde lensen wil kopen dan doen deze het meestal beter op een nikon dan op een canon(dit heb ik althans al heel vaak gelezen).

Verder vind ik het wel leuk hoe iedereen reageert op dit topic. Ik hoop dat we er met z'n allen wat van kunnen leren.

grtjs Wim
                "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
                  Tevens als je merkvreemde lensen wil kopen dan doen deze het meestal beter op een nikon dan op een canon(dit heb ik althans al heel vaak gelezen).

Verder vind ik het wel leuk hoe iedereen reageert op dit topic. Ik hoop dat we er met z'n allen wat van kunnen leren.

grtjs Wim
                  merkvreemd kopen beter bij Nikon? Misschien soms meer gedaan omwille van de dure Nikkors, en dan maar zeggen dat dat goed gaat. En dan doel ik gelijk al op het tweede stukje van je post: je hebt gelijk, maar bij Canon kan je ook de 24-70 of de 24-105 kopen, en in de 70-200 range heb je ruime keuze. Bij Nikon wordt er daar vaak naar Sigma uitgeweken (wat bij Canon dan ook nog kan overigens). En dan luidt de vraag: ga je dat telebereik gebruiken of niet? Ben je tevreden met een Sigma 70-200 of wil je toch maar de Nikkor VR? En wat kost het hele zooitje bij elkaar bij respectievelijk bij Canon of bij Nikon. Of kan je met de Pentax of Sony en het betere glas ook zo'n set samenstellen? En wil je misschien fullframe gaan, eventueel later? Dan is Canon met de 5DII financiëel gezien moeilijk te overtreffen hé (D700 of Sony A900 zijn een stuk duurder).
                  CONCLUSIE: eerst je wensen / noden oplijsten, dan bepalen binnen welke marges het budget mag vallen (ook indien ruim toereikend naar boven toe). En dan invullen...
                  www.musicinframe.be

Comment

En wil je misschien fullframe gaan, eventueel later? Dan is Canon met de 5DII financiëel gezien moeilijk te overtreffen hé (D700 of Sony A900 zijn een stuk duurder).
                    Even opmerken dat je de 5DII of D700 ongeveer met een A850 mag vergelijken, toch als je qua segment bekijkt (zijnde: goedkoopste full-frame van het merk) denk ik. Heb uit nieuwsgierigheid eens gekeken en een A850 (24,6 MP, 3 fps, 98 % dekking tov hetzelfde aantal megapixels, 5 fps en 100 % dekking bij de A900) kost momenteel 1676 euro, de 5DII en D700 respectievelijk 1819 euro en 1880 euro (prijzen bij Konijn in Turnhout). De D700 is wel eerder een snelheidsmachine dan de andere twee, ook met een gesofistikeerder AF-systeem enz.

Zelf nog nooit overgestapt, ben volledig content van mijn Sony (en vooral m'n favoriete lens ).
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Als je wil overstappen omdat je niet tevreden bent met uw huidig arsenaal: antwoord dan eerst op de volgende vragen vooraleer je een alternatief kiest:
                      1. U bent niet tevreden over de foto's die je tot nu toe hebt gemaakt. Ligt dit aan het materiaal of aan de operator? Indien twijfel: vraag eerst een vriend(in) om een aantal foto's met uw camera te maken. Oordeel dan en beslis!
                      2. Vergelijk foto's van anderen die hun foto's met een ander fotobewerkingsprogramma als dat van u (Fotoshop e.d.) hebben bewerkt en trek mogelijk hieruit uw conlusies...
                      3. Ben je niet merkgebonden in uw algemeen koopgedrag zoals bvb. bij auto's, PC's, TV's, kleding etc. : maak er dan voor uw fototoestel ook geen probleem van: morgen of overmorgen koop je dan toch weer iets anders...
                      4. Ga eerst eens na wat je zelf belangrijk vind : het consulteren van een forum zoals dit vergroot alleen maar uw onzekerheid omdat iedereen vindt dat hij/zij de beste kennis of ervaring heeft en hierdoor zal uw onzekerheid alleen maar toenemen. Goede raad : word lid van een fotoclub en je zult veel zelfzekerder keuzes kunnen maken!
                      Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        Even opmerken dat je de 5DII of D700 ongeveer met een A850 mag vergelijken, toch als je qua segment bekijkt (zijnde: goedkoopste full-frame van het merk) denk ik. Heb uit nieuwsgierigheid eens gekeken en een A850 (24,6 MP, 3 fps, 98 % dekking tov hetzelfde aantal megapixels, 5 fps en 100 % dekking bij de A900) kost momenteel 1676 euro, de 5DII en D700 respectievelijk 1819 euro en 1880 euro (prijzen bij Konijn in Turnhout). De D700 is wel eerder een snelheidsmachine dan de andere twee, ook met een gesofistikeerder AF-systeem enz.

Zelf nog nooit overgestapt, ben volledig content van mijn Sony (en vooral m'n favoriete lens ).
                        Oeps.... dan zijn ze elkaar daar ook al vol aan 't beconcurreren. Laat ze maar doen, worden wij beter van door meer keuze te hebben en een lagere prijs.
                        www.musicinframe.be

Comment

Prestaties zijn tegenwoordig allemaal prima, bij de A-merken van dezelfde klasse of categorie.
                          Dus kun je enkel nog over voorkeuren & feel spreken.
                          Bij mijn Pa waren het de lenzen die de doorslag gaven en zo zal iedereen wel een eigen voorkeur hebben.
                          Eenmaal op normale kwaliteitsprints, zal het allemaal niet zoveel meer uitmaken, dus laat je gevoel kiezen.

Raf’ken
                          00.00 Gone

Comment

ik had het kunnen weten. Zo vind je voor elke pro Nikon review ook een pro Canon review, of je kan het dynamisch bereik, de shutterlag, de 14-bits RAW,... er bij gaan halen. Dus neen, hij heeft meer shutterlag, minder dynamisch bereik, 12-bits beelden,...
                            DXO geeft geen reviews, maar is een onafhankelijk opererend lab dat de performance van een bepaalde sensor reproduceerbaar test waardoor er een eerlijke objectieve vergelijking mogelijk wordt tussen de verschillende sensoren.
                            Deze testen hebben betrekking op de RAW performance van de sensor (logisch dunkt mij, alle andere is en wordt zwaar beïnvloedt door camera software etc)

Om even terug te grijpen op de door jou genoemde zaken.
                            Dynamisch bereik bij deze 3 camera's is het grootst van de D90
                            De shutterlag is inderdaad 0,006 seconde langer bij de D90 (vergeleken met een 50D, de 450D is weer 0,02 sec trager dan de D90)
                            14 bits RAW heeft gezien de labtestuitslagen (nóg) geen meerwaarde, wellicht dat dat in de toekomst ooit door betere RAW converters écht zichtbaar gaat worden, ik durf dat te betwijfelen.
                            Het verschil tussen 12 en 14 bit beelden? als ik de 12-bits beelden van de D5000 (vrouw) naast de 14-bits beelden van mijn oude D300 leg dan zie ik daar geen verschil in.

Zoals ik al zei in mijn eerdere reply, een beter presterende D90 met wellicht wat andere (minder/meer) toeters en bellen dan een Canon. (waarbij mijn reply vooral betrekking had op de lowlight performance van die camera's)

Comment

Ik was een lange tijd aan het twijfelen om van Canon naar Nikon over te stappen. Na nieuw jaar heb ik het dan toch gewaagd en me nog niet beklaagd! Op gebied van flits licht staat Nikon mijlenver voor op Canon. Toch voor mijn gebruik.

Toch zijn er wel een paar min puntjes.

1. Zoeker licht is dynamisch, heldere lucht ==> goed verlichte focus punten, donkere omgeving donkere focus punten. Is helaas niet te regelen (aan/uit).
                              2. Focus assistent, ik ga er van uit dat aan, ook aan is. Wanneer je buiten trekt in goed belichte situaties (of toch de camera die denkt dat er genoeg belichting is), gaat de focus assistent uit. Ik die meestal werk in het donker (fuiven), heb regelmatig dat er een tegenlicht ergens in het frame zit, dan heeft de camera wel eens de neiging om de focus assistent uit te zetten.

Helaas is aan beide zaken (nog) niets te doen. Buiten deze 2 heb ik geen klachten mbt Nikon. Tof en degelijk materiaal!

Comment

Ben zelf een Nikon mens al meer dan 20 jaar. In die tijd 5 camera's gehad. Laatste 3 digitaal.
                                Nu in bezit van een FX camera en dat is echt top. Toen ik die ging kopen heb ik wel gekeken naar Canon. Zal ik ook overstappen of niet? Is het echt beter? Omdat ik toch alles nieuw ging kopen. Maar toch bij Nikon gebleven. Het is het gebruik wat mij dan bleef vasthouden door de jaren heen met Nikon, je weet alles zo weer te vinden. De grip van een Nikon. Ik vind de Canons wat minder fijn in de bediening en om ze vast te houden.
                                Maar als je dan naar de echte Pro's kijkt werken die bijna altijd met Canon. Tenminste dat idee heb ik.
                                Ik zou ze gewoon allebei eens proberen. Houd ze vast en maak er identieke opnames mee. Gewoon in de winkel daar doen ze meestal niet moeilijk over. Dan bekijk je thuis je opnames op de computer. Loop eens de menu's door en kijk welke je het makkelijkst vind in de bediening. Volgens mij heb je met geen van beide een echte miskoop.
                                Succes.

Comment

Working...
                                X