Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spijt van overstap naar ander merk.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spijt van overstap naar ander merk.

geen enkel toestel,van welk merkske dan ook, zal je visie op fotografie verbeteren. of je nu een scherpe, scherpere of de allerscherpste lens hebt, of je nu een ruisbestendige of minder ruisbestendige camera op hoge iso hebt, of er nu 200 of 300 knoppen of andere slimmigheden op zitten.

alles begint op ongeveer een halve centimeter achter de zoeker..

ik maak soms baggerplaten met een dslr, en soms maak ik een hele mooie plaat met een 10e hands 35mm compactcameraatje van nog geen 2 euro uit de kringloopwinkel..

op 200% naar plaatjes zitten turen, om maar enkele foutjes te kunnen ontdekken is niet mijn ding.. vervelende bezigheid..., ik kijk liever naar een plaatje, die weliswaar wat fouten in zich heeft, maar die lekker aan de muur hangt... deftig kadertje eromheen, en genieten maar..

ieder plaatje begint met een idee, een visie of een inzicht..

zodra dat allemaal lekker in beeld ligt, hoef je alleen nog maar 'CLICK' te doen..

sommigen zullen een leven lang op zoek zijn, naar het ultieme toestel, de ultieme lens.. never happy, terwijl het leven zo heerlijk kan zijn.. lekker op pad, cameraatje mee, en lekker ontspannen..

het ultieme toestel of lensje zal nooit ontworpen of gemaakt worden..zodra dat toestel of lens op de markt zou komen, dan koopt iedereen DAT toestel, en kunnen de camera-fabrikanten hun deuren sluiten... geen winst meer maken, en veel, veel vaklui, die ineens op straat komen te staan.. dat kan nooit de bedoeling zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
      geen enkel toestel,van welk merkske dan ook, zal je visie op fotografie verbeteren. of je nu een scherpe, scherpere of de allerscherpste lens hebt, of je nu een ruisbestendige of minder ruisbestendige camera op hoge iso hebt, of er nu 200 of 300 knoppen of andere slimmigheden op zitten.

alles begint op ongeveer een halve centimeter achter de zoeker..
      Hoe kan de man achter de zoeker een 'ruisvrije' opname maken met een camera die ontzettend ruist? Als dat kon, zou ik waarschijnlijk nog steeds een D200 hebben. Die camera kon alles wat ik wilde, behalve...
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Van Nikon naar Canon overgestapt. Me laten leiden door de specificaties. Maar uiteindelijk bleek de fotokwaliteit me minder te bevallen. De kleuren waren allemaal feller dan in werkelijkeid, minder natuurlijk (Nikon heeft ook een kleurafwijking maar bij deze voelde ik me toch beter).

Uiteraard is dit persoonlijke smaak maar ik keer weer terug naar Nikon
        “Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion of reality with which we create our own private world.”
        Nikon D5000 + Nikkor 16-85mm

Comment

Volgens mij is het met wat je begint,eens Nikon altijd Nikon , eens Canon altijd Canon.
          Als je overstapt naar een een ander merk moet je de knopjes opnieuw leren gebruiken,vindt dan niets terug en het gezeur begint , was ik maar bij ........ gebleven , lenzen passen niet enz .......
          Je fotomateriaal al eens bekeken wat je allemaal al verzamelt hebt,daarvoor alleen al zou ik het niet zien zitten om de overstap te wagen naar een ander toestel
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

In't algemeen : Als je niet overstapt weet je niet wat je zou missen. Ieder merk heeft zijn voor- en nadelen. Als je tevreden bent, waarom zich dan in de kosten jagen?
            Mijn gedacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Hoe kan de man achter de zoeker een 'ruisvrije' opname maken met een camera die ontzettend ruist? Als dat kon, zou ik waarschijnlijk nog steeds een D200 hebben. Die camera kon alles wat ik wilde, behalve...
              lijkt me nog steeds geen reden voor een overstap, maar meer een gevalletje 'upgraden'..(kan toestel zijn, maar ook een lensje)

de enige reden om te upgraden is als je tegen de grenzen van je toestel aanloopt, en je wilt er dingen mee gaan doen, waar het toestel niet voor geschikt is..

als je dus vanuit de hand een concertje wilt vastleggen, dan zal je sowieso een lichtsterk lensje nodig hebben, hoe lichtsterker, des te minder je in de iso's moet klimmen,(minder ruis zeg! rara! ) en hoe beter je je techniek onder controle hebt, des te langer kun je uit de hand blijven schieten..

de luitjes die concerten etc vastleggen zitten toch meestal met f/1.2, f/1.4 of evt f/1.8 lensjes te schieten... scheelt toch alweer een paar stopjes..onscherpte aan de randjes maakt dan toch al geen ene zak meer uit, want het was in die hoekjes toch al donker.. zelf zie ik met eigen ogen in het pikkedonker ook al geen scherptediepte meer,(het menselijk oog SCHIJNT toch nog steeds het beste objectief te zijn, maar wie ben ik?) laat staan een camera+lens... dus dan zet je de boel gewoon helemaal open.. het blijft allemaal moeilijk te vatten blijkbaar..

voor landscape maakt het al helemaal niets meer uit, want dan zet je de boel gewoon op statief, en op iso 100..als het licht enorm beperkt is..

de moraal van het hele verhaal is en blijft dus hetzelfde.. ken de grenzen en (on)mogelijkheden van je materiaal..

zodra je dat doorhebt, en erbinnen blijft, heb je nergens last van..wil je meer, soit..koop een andere nieuwere camera.. of een andere lens..

de meeste teleurstellingen komen ten gevolge van oneigenlijk gebruik van de camera..

ligt dus echt niet aan de camera, maar meer aan de man achter de camera.

als het aan de camera ligt, dan ben je bezig met de dingen, die een camera niet aankan.. is niet de schuld van het toestel dus, of merk..

met een compakkie moet je ook geen sport willen vastleggen, vanwege de shutterlag..

met een superzoom moet je ook geen vogel-fotografie willen doen..

als je het verkeerde materiaal koopt, wiens schuld is het dan?

de fotograaf, of het materiaal?

het is meer een kwestie van hoe je de zaak benaderd.. en er zijn lui, voor wie het nooit snel, ruisvrij of scherp genoeg kan zijn...

ik voel me een rijk en gelukkig iemand, zonder stress over alle foto-toestandjes.. ik trek er gewoon op uit..maak mijn plaatjes, en kom tevreden terug..

Comment

Veelal is het meer dit:
                Hoe meer bekrompen, de fotograaf des te groter zijnen Bazaar!!
                Uitspraak van: Henri Cartier-Bresson

Raf’ken voor SF
                00.00 Gone

Comment

Ik ben blij met alle reacties, maar veel reacties gaan nog steeds over het feit dat ik het niet of wel moet doen. Dat is niet mijn vraag.
                  De vraag is: Ben jijzelf al eens geswitched van merk en zoja heb je er naderhand spijt van gehad?

groetjes Wim

Wat betreft de kunde van deze fotograaf. Daar is hij hard aan bezig om dat te verbeteren met een cursus bij "het centrum van de kunsten" in roermond. Volgend jaar ga ik beginnen met de gevorderde.
                  "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Ik ben overgestapt van sony naar canon, absoluut geen spijt van. Het ging mij vooral omdat het aanbod en kwaliteit van de lenzen, over de body van sony was ik wel zeer te spreken. Ik denk dat het ook wel persoonlijk is met welk merk je het liefst fotografeerd. Moet je eens in een winkel zelfde soort model van verschillende merken in de hand houden.
                    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

Comment

.....
                      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kolarn Bekijk bericht
                        Maar een goede foto is imo 80% fotograaf, 15% lens en 5% body en 0% merk.
                        ....
                        Ik mis de factor 'geluk'!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
                          Ik ben blij met alle reacties, maar veel reacties gaan nog steeds over het feit dat ik het niet of wel moet doen. Dat is niet mijn vraag.
                          De vraag is: Ben jijzelf al eens geswitched van merk en zoja heb je er naderhand spijt van gehad?

groetjes Wim

Wat betreft de kunde van deze fotograaf. Daar is hij hard aan bezig om dat te verbeteren met een cursus bij "het centrum van de kunsten" in roermond. Volgend jaar ga ik beginnen met de gevorderde.

Weet je wat , probeer het eens en kom ons dan eens vertellen hoe het was met je overstap naar een andere camera , amaai ne mens reageert er dan nog op en meneer is nog niet content . Doet ie et of doet et niet
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Ik ben overgestapt van Minolta (analoog) naar Nikon (digitaal), een D70 om precies te zijn. Daar heb ik niets dan spijt van gehad. Reden van overstap: mee willen doen met de digitale revolutie en bovendien kostte elke klik analoog geld, digitaal niet meer.
                            Die D70 is steeds a pain in the ass geweest. Met verschillende lenzen heb ik nooit de kwaliteit kunnen evenaren die ik met mijn Minolta wél had, helaas. Daardoor heb ik jaren het plezier gemist om foto's te nemen (als je op voorhand weet dat 80% mislukt ).

Ik had een SB-800 erbij, ook de 18-200VR en een 50mm 1.8. Dat heb ik allemaal verkocht en van dat geld (met mijn nieuwjaarsopbrengst van dit jaar erbij) heb ik me een Canon 7D gekocht met een 50mm 1.8... Man,man,man... is me dat meegevallen!
                            Maw, het heeft me geen cent extra gekost, alleen wat moeite om de spullen te verkopen. Dat zal wel anders zijn als je een hele boel ander glaswerk nog hebt.

Iedereen zit altijd te zagen en te zeuren over de niet zo gebruiksvriendelijke menustructuur van Canon, niets van! Dat went zeer snel! Ook de plaatsing van de knoppen went zeer snel. Het enige waar ik nog niet aan gewoon ben is de plaatsing van het kleine instel wieletje nabij de shutter. Die stond bij mijn D70 onder de shutter, nu erboven. Maar ook dat komt wel...

Hetgeen ik vanaf het eerste moment aan gewend was: De beeldkwaliteit!

Nu, had ik een D300s gekocht, dan was dat waarschijnlijk ook zo geweest. Echter, voor Nikon zijn de lenzen die ik op termijn wil aanschaffen te prijzig. En ook dat heeft me voor Canon doen beslissen.

Conclusie: koop wat je hart je zegt en gebruik dat nieuwe toestel met een open geest. Dan volgt het verstand daarna wel vanzelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Ik mis de factor 'geluk'!
                              Dat zit in die 80%
                              10% Kennis, 10% kunde en 60% geluk.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Kijk, nu neemt dit topic serieuze vormen aan!

Comment

Working...
                                X