Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Nachtfotografie: meestal de breedhoek (enfin, dat doe ik toch). Nee, ISO op 100 laten. Lange sluitertijd gebruiken, dus je hebt een statief nodig.
    Lees zeker Black B@ndit's lijstje voor nachtfotografie: KLIK
    Breedhoek (18-55): binnen, portret, landschap, gebouwen...
    Tele (55-250): buiten, portret, natuur, dierentuin, om zaken "dichterbij" te brengen, b.v. een schip op zee...
    Dus indien ik een statief gebruik bij nachtfotografie, heb ik die lichtgevoelige lens niet nodig?

Het is echter de bedoeling om zonder statief te fotograferen (indien enigzins mogelijk).
    Dan moet ik toch voor die lichtsterke lens van 50/f1.8 gaan, of begrijp ik alles verkeerd?
    Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patcherke Bekijk bericht
      Het is echter de bedoeling om zonder statief te fotograferen (indien enigzins mogelijk).
      Dan moet ik toch voor die lichtsterke lens van 50/f1.8 gaan, of begrijp ik alles verkeerd?
      Met die 50mm zal het op gebied van lichtsterke misschien wel lukken, maar dan zal je toch al redelijk ver moeten staan om een gebouw er volledig op te krijgen. Lichtsterke breedhoeklenzen zijn ook nogal duur.
      about.me/stijnv

Comment

Dus indien ik een statief gebruik bij nachtfotografie, heb ik die lichtgevoelige lens niet nodig?

Voor klassieke nachtfotografie, zoals ik die zelf bedrijf, en waarvoor BB's tips dienen, heb je inderdaad geen lichtsterke lens nodig. Je gebruikt immers een klein diafragma (f8-f16). Maar om uit de losse hand te gaan schieten in het donker (), heb je inderdaad:
        - een lichtsterke lens nodig, die je best volopen gebruikt (maar als nadeel: weinig scherptediepte);
        - een zo kort mogelijke lens nodig (dwz lens met een korte brandpuntsafstand). 50mm is inderdaad niet zo erg kort. En het klopt wat Stijn zegt: lichtsterke breedhoeken zijn niet van de goedkoopste. Ik gebruik vrij standaard mijn 17-55 f/2.8, maar da's een lens van > €800.-
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
          Even een offtopic vraagje, ik heb een 4.5-5.6/ 55-200 lens en een 3.5-5.6/18-70 lens.
          Ik gebruik vooral die laatste kitlens maar ik merk toch dat die niet lichtsterk genoeg is.

Zijn er lichtsterkere alternatieven? (sony A300) camera.

Mvg
          ik heb er mij zo eentje aangeschaft, goed en betaalbaar: Sigma AF 24-70mm f/2.8 EX DG macro , bestaat voor Nikon, Canon, Sony en ik dacht ook voor pentax.

Comment

zou deze dan een betere koop zijn qua lichtsterke lens ? :

NIKON AF-S DX 35mm F1.8G

Is meer breedhoek en is bedoeld voor de DX serie.
            De D5000 is daar onderdeel van voor zover ik kon nagaan.

Komt op een richtprijs van 170€ (tegenover de 130€ van de 50 mm lens)
            Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

zou deze dan een betere koop zijn qua lichtsterke lens ? :

NIKON AF-S DX 35mm F1.8G

Is meer breedhoek en is bedoeld voor de DX serie.
              De D5000 is daar onderdeel van voor zover ik kon nagaan.

Komt op een richtprijs van 170€ (tegenover de 130€ van de 50 mm lens)
              Een betere koop weet ik niet (beter dan wat?) maar de 35mm 1.8 is inderdaad een lichtsterke lens die als "standaardlens" zou kunnen gebruikt worden op de DX reeks van Nikon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                Een betere koop weet ik niet (beter dan wat?) maar de 35mm 1.8 is inderdaad een lichtsterke lens die als "standaardlens" zou kunnen gebruikt worden op de DX reeks van Nikon.
                Met betere koop bedoel ik :

Ik heb door dat die 35 mm beter is dan de oorspronkelijk voorgestelde 50/f1.8 lens om gebouwen van dichtbij te fotograferen, bij weinig licht, en zonder statief.
                met 35 mm kan je dichterbij gaan.
                Maar de vraag is : hoeveel beter?

Is het verschil 50 mm vs 35mm het waard om die 40 € extra te spenderen?

Comment

Ik heb door dat die 35 mm beter is dan de oorspronkelijk voorgestelde 50/f1.8 lens om gebouwen van dichtbij te fotograferen, bij weinig licht, en zonder statief.

Voor dat gene waar jij ze wilt voor gebruiken (gebouwen dichtbij genoeg krijgen) is het
                  inderdaad de moeite waard om die extra euro's aan te besteden. Let wel, het is een
                  lichtsterke lens, bij valavond en als de gebouwen een beetje verlicht zijn kun je ze nog
                  gebruiken, net zo goed als in veel gevallen binnenshuis, maar voor nachtfotografie heb
                  je eigenlijk toch wel een statief nodig, of je moet de iso al zo hoog omhoogschroeven
                  dat je last van ruis gaat krijgen. De D90 is dan wel iets beter op hoge iso, maar toch.
                  Bovendien is zelfs die 35 mm voor veel gebouwen nog onvoldoende breed en ga je mijn
                  inziens meer hebben aan een D90 met bijvoorbeeld de kitlens 18-105, en een behoorlijk
                  statief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Voor dat gene waar jij ze wilt voor gebruiken (gebouwen dichtbij genoeg krijgen) is het
                    inderdaad de moeite waard om die extra euro's aan te besteden. Let wel, het is een
                    lichtsterke lens, bij valavond en als de gebouwen een beetje verlicht zijn kun je ze nog
                    gebruiken, net zo goed als in veel gevallen binnenshuis, maar voor nachtfotografie heb
                    je eigenlijk toch wel een statief nodig, of je moet de iso al zo hoog omhoogschroeven
                    dat je last van ruis gaat krijgen. De D90 is dan wel iets beter op hoge iso, maar toch.
                    Bovendien is zelfs die 35 mm voor veel gebouwen nog onvoldoende breed en ga je mijn
                    inziens meer hebben aan een D90 met bijvoorbeeld de kitlens 18-105, en een behoorlijk
                    statief.
                    Voor zover ik begrepen heb hebben de D5000 en de D90 dezelfde sensor en waarschijnlijk in grote lijnen ook dezelfde verwerking in de camera. Het lijkt mij dan ook weinig waarschijnlijk dat de D90 veel beter zal presteren dan de D5000 op hogere ISO's (als er al een verschil zou zijn)....

Comment

De 35mm heeft op een D5000 een beeldhoek 47° de 50mm heeft op de D5000 een beeldhoek van 31° deze is dus een heel stuk smaller. Een 50mm lens zal op zo'n 15m afstand ongeveer een foto maken van iets dat 7m op 4,6m groot is een 35mm lens maakt dan een foto van iets dat zo'n 10m op 6,7m groot is sta je verder of dichter natuurlijk ..... dan wordt alles groter of kleiner. Of om het anders te stellen de 7m op 4,6m die je op 15 meter kan maken met je 50mm lens kan je op 10,5m maken met je 35mm lens.

Comment

Momenteel is de D90 met 18-105VR kitlens in prijs aan het zakken.

Bij Art&Craft is de kit 150 euro goedkoper geworden en staat momenteel aan 919 Euro.

Bij Fotokonijnenberg nog iets scherper, aan 903 Euro.

Ik zou zeggen, doe jezelf een D90 met 18-105 kodo voor de kerst. Daarmee kom je al een heel eind.
                        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
                          Momenteel is de D90 met 18-105VR kitlens in prijs aan het zakken.

Bij Art&Craft is de kit 150 euro goedkoper geworden en staat momenteel aan 919 Euro.

Bij Fotokonijnenberg nog iets scherper, aan 903 Euro.

Ik zou zeggen, doe jezelf een D90 met 18-105 kodo voor de kerst. Daarmee kom je al een heel eind.
                          En waarom zou een D90 beter zijn als een D5000 voor een beginnend amateur?
                          De Nikon Nikon D5000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR kost bij Konijn momenteel € 771,76 met een Nikon fototas ter waarde € 44,95 cadeau. Tel daar bij de Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX € 176,92 en een Sandisk SDHC 16 Gb Ultra II voor € 50,48 en voor net geen € 1000 heeft de TS een volledige kit waarmee hij kan beginnen.

Comment

Dat D5000 pakket lijkt me inderdaad wel een interessante deal. Je moet er alleen rekening mee houden dat de instap Nikons geen ingebouwde scherpstelmotor in de body hebben, zodat bepaalde (oudere?) Nikon lenzen alleen manueel kunnen scherpstellen. Tenminste als ik de "Nikon techniek" voldoende begrijp, want bij Canon is dit anders, meen ik.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                              Voor zover ik begrepen heb hebben de D5000 en de D90 dezelfde sensor en waarschijnlijk in grote lijnen ook dezelfde verwerking in de camera. Het lijkt mij dan ook weinig waarschijnlijk dat de D90 veel beter zal presteren dan de D5000 op hogere ISO's (als er al een verschil zou zijn)....
                              Het ging me in mijn post niet zozeer om TS in de richting van een D90 te pushen (ik denk
                              dat een D5000 ook wel best zal voldoen), maar om er op te wijzen dat een lichtsterkte
                              lens niet in alle omstandigheden de juiste oplossing biedt -of dit nu een 50 of 35 mm is-
                              m.a.w. dat een statief soms een betere uitkomst geeft dan een lichtsterke lens, zeker in
                              het geval van nachtfotografie, en dat je in dat geval zelfs met een 35mm aan breedte te
                              kort kan komen om gebouwen te fotograferen.

Comment

Er staan hier al veel nuttige tips...maar ik zou TS adviseren om ook naar andere merken te kijken dan Nikon.
                                Nikon heeft prachtige toestellen en objectieven, maar Cannon doet daar toch niet voor onder.

Een mooi starterskitje van Canon lijkt mij:

De canon 500D met een EF 50mm f1.4 (een heerlijke lens en lichtsterk, ik heb er veel plezier van)

Met een CP kaart en een tas kom je ook net uit op de 1000 euro. Je kan altijd gaan sparen voor een telelens en een groothoek. maar met de EF 50mm kun je al veel kanten op, zeker wat zaalsport, gebouwenfotografie en close-ups betreft.
                                Tis maar een suggestie.

Comment

Working...
                                X