Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Ik ben zinnens een nieuw fototoestel aan te schaffen en had daarbij gedacht aan een spiegelreflexcamera.

Momenteel bezit ik een ricoh R2 caplio, waarvan ik overigens tevreden ben, en die zijn dienst al zeker heeft bewezen.

Toch heeft dat toestel zijn beperkingen. Bijvoorbeeld close-ups zijn moeilijk als je de flits moet gebruiken, omdat de flits redelijk sterk is.
    Foto’s van sport in zaal zijn dikwijls redelijk wazig en/of onscherp. En foto’s van gebouwen ‘by night’, daar moet ik zelfs niet aan beginnen.

Met andere woorden : tijd voor een degelijk toestel.
    Ik ben beginnend amateur en zoek vooral een toestel dat moet gebruikt worden voor de volgende doeleinden :

* Zaalsporten (meer bepaald volleybal)
    * Natuurfoto’s (maar dan niet de dingen waarvoor je een lange sluitertijd nodig hebt, zoals een bliksem. Wel bijvoorbeeld een close-up van een bloem) Eventueel te gebruiken bij weinig licht.
    * foto’s van gebouwen, zowel overdag als ’s avonds bij kunstlicht. Het liefst zonder statief. (kan redelijk onhandig zijn bij een citytrip)
    * Gewone groepsfoto’s.

Ik heb een budget van rond de 1000 euro. (kan tot ong. 1100 gaan als de kwaliteit dat verantwoordt)

Voor zover ik alles kon nagaan heb ik dus iets nodig met een kleine shutterlag, redelijke lichtgevoeligheid en een sluitertijd die vrij kort is. Dit liefst gecombineerd met een zo groot mogelijke inzoom-mogelijkheid. Of ik een optische stabilisator nodig heb, daar heb ik geen idee van.
    Ik weet niet of bovenstaande dingen mogelijk zijn met het beschikbare budget, maar graag suggesties daaromtrent.

Ik zag op dit forum al foto’s met de Nikon D90, genomen tijdens een show met orca’s, en het is dat soort foto’s waar ik het toestel voor wil gebruiken.
    (Deze D90 zelf lag binnen mijn budget, maar voor zover ik kon zien, was dat voor het toestel zonder de lens. En die kunnen nogal duur uitvallen voor zover ik weet)

Welk toestel kunnen jullie me aanraden? Foto’s hoeven niet perfect te zijn, maar wel scherp en van een goede kwaliteit. (of toch mogelijk met het toestel, want ik moet uiteraard nog heel wat leren)
    Welke accessoires kan ik het best aanschaffen en kunnen ev. binnen dat budget? (flitser, statief,...)
    Welke uitbreidingen (aan te schaffen na een maand of 3, als er weer wat budget is) zijn er mogelijk?
    Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Re: Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Ik zou denken dat een bridge voor jou een beter alternatief is.

Je wil macro doen (close up van bloemen), redelijk wat zoom hebben voor zaalsporten wat dus in minder goed verlichte omstandigheden werken is en gebouwen die breedhoek nodig hebben.
    Daardoor kan je, denk ik, niet in je opgestelde budget blijven van €1.100.

Comment

Als je voor 1000€ toch redelijk materiaal wil, zal je echt wel de 2de hands aanbiedingen moeten bekijken.
      Eventueel Nikon D50 ( 150€ ), Sigma 15-30 ( 250€, breedhoek ), Tamron 90 ( 275€, macro ) en een Sigma 70-200 ( 450€, telé )
      Met de hierboven opgenoemde reeks van objectieven ( 2de hands dus als je ze tenminste kan vinden - de Tamron, de SIgma 70-200 - weet ik ergens te koop staan ) kom je aan een bedrag van 1125€ en dat reken is echt nog wel de gunstigste prijzen.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Een Nikon D90 is perfect voor jouw doelen,
        Begin met een standaardzoom + een 50mm F1,8 en dan kan je het meeste al aan.
        Kan later uitgebreid worden met andere naar behoefte.

Een grote inzoommogelijkheid (absurd lelijk woord) zit er niet in voor het budget, maar je hoeft niet met alles tegelijk te beginnen....

Een bridgecamera is ongeschikt voor zaalsport.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Een bridgecamera is ongeschikt voor zaalsport.
          Inderdaad. Focus kan actie niet volgen en ISO prestaties in combinatie met trage zoomlens kunnen actie niet scherp vastleggen.

Voor de meeste eisen die de TS op tafel legt, is niet zo zeer de body maar evengoed de lens doorslaggevend. Met een D90 (of zelf D5000) met de D300 sensor (ISO prestaties) + kitlens én een lichtsterke lens - genre 85mm f1.8 of 50mm f1.8 - kom je inderdaad al heel ver voor weinig geld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Inderdaad. Focus kan actie niet volgen en ISO prestaties in combinatie met trage zoomlens kunnen actie niet scherp vastleggen.

Voor de meeste eisen die de TS op tafel legt, is niet zo zeer de body maar evengoed de lens doorslaggevend. Met een D90 (of zelf D5000) met de D300 sensor (ISO prestaties) + kitlens én een lichtsterke lens - genre 85mm f1.8 of 50mm f1.8 - kom je inderdaad al heel ver voor weinig geld.

Ik ga even een aantal veronderstellingen maken. gelieve me te verbeteren.

* Als ik het goed begrijp is een kit lens een soort standaard lens.
            En afgaande van jullie uitleg, heb ik dus 2 verschillende lenzen nodig. Of werken die 2 samen?

* De D90's die ik op het net vond zijn beschreven als D90 body.
            Dit is zonder enige lens, klopt?
            Als ik dit zie staan : (voorbeeld) NIKON D5000+18/105VR, dan heb ik er eentje mét een lens, juist?

* Ik bekeek even de D90 samen met de D5000, en de belangrijkste verschillen die ik zag leken me de sluitersnelheid en de lichtsterkte. Of zijn er andere, belangrijke verschillen

* De D300 sensor heb ik nodig als ik wil fotograferen bij zwak licht? (dit in combinatie met die lichtsterke lens) Maar voor zover ik kan zien is die sensor de sensor die in een Nikon D300 zit. Kan ik deze sensor dan apart aanschaffen, of zit die standaard in de D90/D5000?

Dus als ik het goed begrijp zoek ik ongeveer dit : (als ik naar Nikon ga)

D90/D5000 body
            Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR
            Nikon 50mm f/1.8D AF NIKKOR
            D300 sensor (?)

Ik ben me ervan bewust dat een lens met meer zoom niet in mijn huidig budget valt.
            (de meesten zijn 600€ of meer)

En nu tijd om mij cursus optica terug vanonder het stof te halen
            Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patcherke Bekijk bericht

En afgaande van jullie uitleg, heb ik dus 2 verschillende lenzen nodig. Of werken die 2 samen?

Als ik dit zie staan : (voorbeeld) NIKON D5000+18/105VR, dan heb ik er eentje mét een lens, juist?

* Ik bekeek even de D90 samen met de D5000, en de belangrijkste verschillen die ik zag leken me de sluitersnelheid en de lichtsterkte. Of zijn er andere, belangrijke verschillen

* De D300 sensor heb ik nodig als ik wil fotograferen bij zwak licht? (dit in combinatie met die lichtsterke lens) Maar voor zover ik kan zien is die sensor de sensor die in een Nikon D300 zit. Kan ik deze sensor dan apart aanschaffen, of zit die standaard in de D90/D5000?

D90/D5000 body
              D300 sensor (?)

Ik ben me ervan bewust dat een lens met meer zoom niet in mijn huidig budget valt.

1. kitlens is inderdaad "soort standaardlens"; lens die samen met de body verkocht wordt. Meestal goed om mee te beginnen, maar er zijn betere...
              2. D90 body = zonder lens. NIKON D5000+18/105VR = body plus één lens.
              3. De D5000 is een instapmodel, de D90 mag al "semipro" genoemd worden.
              4. D300 sensor. Kan alleen met de D300 gekocht worden, dus het is niet zo dat je een sensor los kunt kopen en dan in een ander toestel gaan gebruiken.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Klopt, voor macrofotografie of indoor sport zal je aan de kitlens niet zoveel hebben.

Juist .

De Nikon D90 heeft een grotere zoeker, en ik dacht ook een stevigere body. Verder heeft de D5000 geen ingebouwde focusmotor, waardoor je alleen autofocus zal hebben met AF-S lenzen. Op het gebied van sluitersnelheid en lichsterkte (ISO-waarde?) kan ik echter geen verschil vinden.

De D90 en D5000 gebruiken dezelfde sensor als de D300.

D90/D5000 body
                Dat lijkt me al degelijk om mee te beginnen ja, al heb je dan wel nog geen macrolens . Als je daar een goedkope oplossing voor zoekt kan je misschien een setje tussenringen aanschaffen.
                about.me/stijnv

Comment

LesC was me net voor .
                  about.me/stijnv

Comment

Kit lens wil in feite zeggen een lens die "standaard" aangeboden wordt bij de camerabody samen in 1 aanbieding (kit) en als je bijvoorbeeld macro wilt maken zul je inderdaad naast de kitlens nog een macro lens nodig hebben (of een telelens of een.... afhankelijk van je behoeften).
                    Body is inderdaad camerahuis zonder lens het Nikon D5000 voorbeeld is inderdaad met een (kit)lens.
                    Minimum sluitersnelheid is dezelfde bij de D90 als de D5000 (1/4000ste van een seconde), lichtsterkte is afhankelijk van de lens (dus gelijk bij beide toestellen). De belangrijkste verschillen:
                    D90 ingebouwde autofocus motor (kan werken met oudere lenzen zonder ingebouwde motor) en een scherm met een hogere resolutie (920.000 pixels)
                    D5000 geen ingebouwde motor maar een scherm dat kan bewogen worden (soms handig om vanuit een andere positie een foto te maken (laag bij de grond of hoog in de lucht).
                    De D90 en D5000 naast elkaar
                    Leukerd die sensor zit inderdaad standaard in de D5000 en D90 (sensor zit in iedere camera want het is dat onderdeel dat het licht opvangt en dan omzet in de foto (samen met de andere electronica in je camera)). De sensor zou je best kunnen vergelijken met de film maar deze is niet vervangbaar in een digitale camera zoals vroeger maar kan steeds opnieuw gebruikt worden. Met de D300 sensor wordt enkel bedeolt dat het waarschijnlijk dezelfde sensor is als bij de D300 die in de D90 en de D5000 zit (waarschijnlijk omdat Nikon niet zelf zegt dat het inderdaad zo is, ze zeggen ook niet dat het niet zo is).
                    *Dus als ik het goed begrijp zoek ik ongeveer dit : (als ik naar Nikon ga)

D90/D5000 body
                    D300 sensor (?)

Als je kijkt naar de D5000 zou dit een beter kit zijn Nikon D5000 + 18-55mm vr + 55-200mm vr bijvoorbeeld, koop daar inderdaad de 35 of 50mm 1.8 bij en kaartje en een tasje en je hebt een mooie set om mee te starten.

Comment

LesC. en Stijn.V waren sneller

Comment

naast Nikon heeft Canon heeft ook een leuke beginners set bij foto konijnenberg nl met stablisator op de lenzen.
                        Canon EOS 500D + 18-55 IS + 55-250 IS
                        zelfde prijs, en zo zullen er meeer zijn waar je een mooie start mee kan maken.
                        De goede lenzen, zijn bij Canon meestal iets goedkoper dan van nikon.
                        Maar tegen over de compact is de reflex een genot om je hobby te verbeteren.

o sorry de Nikkon staat bij konijnenberg goedkoper aangeprijsd met fototas erbij
                        Last edited by Forestwalker; 30 november 2009, 11:15.

Comment

Die 2 voorgestelde kits lijken me inderdaad ok te zijn,maar een vraagje over deze lenzen :

Welke van deze 3 gebruik ik voor foto's 'by night'? of is dat waar ik de ISO waarde voor gebruik?
                          En waarvoor gebruik ik de verschillende lenzen?

(zie ook eerste post : detail van natuurfoto's, foto's in zaal van sport, foto's van gebouwen (ev by night) )

Comment

Nachtfotografie: meestal de breedhoek (enfin, dat doe ik toch). Nee, ISO op 100 laten. Lange sluitertijd gebruiken, dus je hebt een statief nodig.
                            Lees zeker Black B@ndit's lijstje voor nachtfotografie: KLIK
                            Breedhoek (18-55): binnen, portret, landschap, gebouwen...
                            Tele (55-250): buiten, portret, natuur, dierentuin, om zaken "dichterbij" te brengen, b.v. een schip op zee...
                            Last edited by LesC; 30 november 2009, 12:27.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Even een offtopic vraagje, ik heb een 4.5-5.6/ 55-200 lens en een 3.5-5.6/18-70 lens.
                              Ik gebruik vooral die laatste kitlens maar ik merk toch dat die niet lichtsterk genoeg is.

Zijn er lichtsterkere alternatieven? (sony A300) camera.

Mvg

Comment

Working...
                              X