Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Ik ben zinnens een nieuw fototoestel aan te schaffen en had daarbij gedacht aan een spiegelreflexcamera.

Momenteel bezit ik een ricoh R2 caplio, waarvan ik overigens tevreden ben, en die zijn dienst al zeker heeft bewezen.

Toch heeft dat toestel zijn beperkingen. Bijvoorbeeld close-ups zijn moeilijk als je de flits moet gebruiken, omdat de flits redelijk sterk is.
    Foto’s van sport in zaal zijn dikwijls redelijk wazig en/of onscherp. En foto’s van gebouwen ‘by night’, daar moet ik zelfs niet aan beginnen.

Met andere woorden : tijd voor een degelijk toestel.
    Ik ben beginnend amateur en zoek vooral een toestel dat moet gebruikt worden voor de volgende doeleinden :

* Zaalsporten (meer bepaald volleybal)
    * Natuurfoto’s (maar dan niet de dingen waarvoor je een lange sluitertijd nodig hebt, zoals een bliksem. Wel bijvoorbeeld een close-up van een bloem) Eventueel te gebruiken bij weinig licht.
    * foto’s van gebouwen, zowel overdag als ’s avonds bij kunstlicht. Het liefst zonder statief. (kan redelijk onhandig zijn bij een citytrip)
    * Gewone groepsfoto’s.

Ik heb een budget van rond de 1000 euro. (kan tot ong. 1100 gaan als de kwaliteit dat verantwoordt)

Voor zover ik alles kon nagaan heb ik dus iets nodig met een kleine shutterlag, redelijke lichtgevoeligheid en een sluitertijd die vrij kort is. Dit liefst gecombineerd met een zo groot mogelijke inzoom-mogelijkheid. Of ik een optische stabilisator nodig heb, daar heb ik geen idee van.
    Ik weet niet of bovenstaande dingen mogelijk zijn met het beschikbare budget, maar graag suggesties daaromtrent.

Ik zag op dit forum al foto’s met de Nikon D90, genomen tijdens een show met orca’s, en het is dat soort foto’s waar ik het toestel voor wil gebruiken.