Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur.

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Even een offtopic vraagje, ik heb een 4.5-5.6/ 55-200 lens en een 3.5-5.6/18-70 lens.
    Ik gebruik vooral die laatste kitlens maar ik merk toch dat die niet lichtsterk genoeg is.

Zijn er lichtsterkere alternatieven? (sony A300) camera.

Mvg
    Die zijn er zeker, maar je begint beter een nieuw topic bij objectieven om geen 2 door elkaar lopende threads te hebben

Comment

De keuze is gevallen op die kit van Nikon
      • D5000
      • 18-55 VR kit Lens
      • 55-200 VR telelens

en daarbij een 35mm f/1.8 lichtsterke lens en een 16GB opslagkaartje.
      (zoals ook beschreven in een eerder post)

Zou voldoende moeten zijn voorlopig.
      Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Sukses met je aankoop! Daarmee ga je zeker aan de slag kunnen. Het volgende wordt dan wellicht een statief?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ga zaterdag langs bij Konijnenberg (als het stuk dat momenteel niet in voorraad was tegen dan er wel al weer is, dan heb ik zaterdag mijn kit).

En daar zal ik al eens een blik werpen op de voorhande zijnde statieven.
          Ik vermoed dat ik zal beginnen met een 'pocket' formaat (iets wat makkelijk mee te nemen valt)
          Maar op het moment ben ik er nog niet uit of ik zoiets al meteen aanschaf (als we dan toch bezig zijn), ofdat ik toch best nog even wacht om te zien wat het beste bij mijn stijl zal passen.

Voor degenen die net als ik net beginnen :

De lenzen waarvan sprake hebben, voor zover ik het kon nagaan, een ingebouwde motor voor AF (AF-S) , en zijn dus ideaal te gebruiken met de D5000 die geen interne motor bezit.
          Last edited by patcherke; 2 december 2009, 14:02.
          Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patcherke Bekijk bericht
            De keuze is gevallen op die kit van Nikon
            • D5000
            • 18-55 VR kit Lens
            • 55-200 VR telelens

en daarbij een 35mm f/1.8 lichtsterke lens en een 16GB opslagkaartje.
            (zoals ook beschreven in een eerder post)

Zou voldoende moeten zijn voorlopig.
            Succes met je aankoop, laat ons eens weten wat je ervan vond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
              En waarom zou een D90 beter zijn als een D5000 voor een beginnend amateur?
              De Nikon Nikon D5000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR kost bij Konijn momenteel € 771,76 met een Nikon fototas ter waarde € 44,95 cadeau. Tel daar bij de Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX € 176,92 en een Sandisk SDHC 16 Gb Ultra II voor € 50,48 en voor net geen € 1000 heeft de TS een volledige kit waarmee hij kan beginnen.
              Een buur hier heeft ook een D5000. In het begin supertevreden over de camera. Nu hij echter wat beter is geworden in het fotograferen, en ondertussen ook mijn D90 in zijn handen heeft gehad, mist hij op zijn D5000 vooral het kleine lcd scherm bovenaan, en ook het groter aantal knoppen. Telkens weer de menu's induiken voor bepaalde instellingen gaat op den duur beginnen irriteren.
              Het kantelscherm waar hij in het begin zo vol lof over was blijft in de praktijk voor 95 procent van de tijd gewoon opgeklapt. De meeste foto's neem je toch via de viewfinder en filmen gebeurt ook maar heel sporadisch.
              Wanneer je foto genomen is is het wel superaangenaam om die dan op het lcd scherm te bewonderen. Vooral als het een hoog-resolutiescherm is zoals bij de D90.
              Als je ze naast elkaar ziet (scherm D5000 en scherm D90) dan is er toch wel en heel duidelijk verschil.
              Hij heeft lichtjes spijt dat hij die kleine meerprijs niet gegeven heeft voor de D90.
              De D90 voelt ook robuuster aan en is wat zwaarder.
              De D5000 zal dan wel een zeer goed toestel zijn, de D90 is toch nog net dat beetje gebruiksvriendelijker en je raakt er niet rap op uitgekeken.
              Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Dat verschil was er ook tussen mijn instap Canon (de 350D), en de semipro die ik me dit jaar heb aangeschaft (de 50D). Was die 350D daarom een slechte camera en was dat dus weggegooid geld? Nee, hoegenaamd niet! Toen ik met de 350D begon, had ik totaal geen begrip van digitale fotografie, of zelfs maar van fotografie in het algemeen. Nu 3-4 jaar later (ik zal niet zeggen dat mijn foto's zoveel beter zijn ) weet ik er wel meer van, en was de aanschaf van de semipro een zeer bewuste en weloverwogen keuze. Leergeld noemt men zoiets.

De titel die de TS zelf gekozen heeft (Eerste spiegelreflex voor beginnend amateur), wordt met de D5000 m.i. perfect beantwoord.

PS: de 350D doet nog bijna dagelijks dienst, ditmaal voorzien van een macrolens en in de handen van mijn vrouw die een kleine camera (ik heb zelfs de grip verwijderd) verkiest omwille van kleiner gewicht en groter gemak.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
                  Een buur hier heeft ook een D5000. In het begin supertevreden over de camera. Nu hij echter wat beter is geworden in het fotograferen, en ondertussen ook mijn D90 in zijn handen heeft gehad, mist hij op zijn D5000 vooral het kleine lcd scherm bovenaan, en ook het groter aantal knoppen. Telkens weer de menu's induiken voor bepaalde instellingen gaat op den duur beginnen irriteren.
                  Het kantelscherm waar hij in het begin zo vol lof over was blijft in de praktijk voor 95 procent van de tijd gewoon opgeklapt. De meeste foto's neem je toch via de viewfinder en filmen gebeurt ook maar heel sporadisch.
                  Wanneer je foto genomen is is het wel superaangenaam om die dan op het lcd scherm te bewonderen. Vooral als het een hoog-resolutiescherm is zoals bij de D90.
                  Als je ze naast elkaar ziet (scherm D5000 en scherm D90) dan is er toch wel en heel duidelijk verschil.
                  Hij heeft lichtjes spijt dat hij die kleine meerprijs niet gegeven heeft voor de D90.
                  De D90 voelt ook robuuster aan en is wat zwaarder.
                  De D5000 zal dan wel een zeer goed toestel zijn, de D90 is toch nog net dat beetje gebruiksvriendelijker en je raakt er niet rap op uitgekeken.
                  Natuurlijk is de D90 een stap hoger dan de D5000, maar dit kan net zo goed gezegd worden van de D300 tov de D90 (en doe zo maar voort). De TS had (heeft) een bepaald budget waarmee hij het moet doen en dan denk ik dat de D5000 voor hem een betere keuze is dan de D90.

Comment

Working...
                  X