Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik verkeerd?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat doe ik verkeerd?

Beste Forum bezoekers..

Ik stel mijn camera canon 450d in op de M stand dan stel ik de F nummer en de sluitertijd en iso in , ik wil dan ook de belichting instellen want die staat steeds op -2 dus elke foto die ik neem is donker wat doe ik verkeert of wat zie ik over het hoofd , in mijn handleiding vind ik niets terug hoe ik die lichtbalk -2..1..0..1..+2 hoger zet op de M stand..

Mvg
    Last edited by Franciskine; 6 december 2009, 13:32.
    Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Re: Wat doe ik verkeert

Stef, je titel is al "verkeert" !!! Het moet zijn : "Wat doe ik verkeerD ?"
    --------------
    En waarom staat je belichting "steeds op -2" ?? Je zet die toch gewoon op 0 ? Handleiding raadplegen lijkt me het 1e wat je moet doen !

Comment

Re: Wat doe ik verkeerd

In de M stand moet je zowel je sluitertijd als je diafragma zelf instellen door aan het draaiwiel te draaien. Van zodra deze goed zijn, zal je een beter belichting hebben. De -2 wil zeggen dat je minstens 2 stop onderbelicht zit.

Waarschijnlijk begin je beter in de Av of Tv stand, waarbij je zelf diafragma / sluitertijd kiest en de camera automatisch het andere bepaalt.

Groeten,

Jan.

Comment

Re: Wat doe ik verkeerd

Inderdaad: misschien beter vertrekken van Av (diafragmaprioriteit) of Tv (sluiterprioriteit), waarbij de tweede parameter door de camera bepaald wordt.
        Als je M kiest, zou het kunnen zijn dat je omwille van te weinig licht (welk objectief gebruik je, en hoever kan die "open"?), je diafragma maximaal moet openzetten (waardoor je minder scherptediepte krijgt), en een lange sluitertijd moet kiezen, zodat je misschien niet eens meer uit de losse hand gaat kunnen schieten...

(je kunt natuurlijk ook je ISO nog wat verhogen)
        Last edited by LesC; 2 december 2009, 13:07. Reden: zin ivm ISO toegevoegd
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het is mij dan uiteindelijk gelukt , wat de handleiding betreft daar ga ik mee slapen en sta er mee op ..
          Ik weet het zijn voor jullie zeer simpele vragen waarop je een simpel antwoord geeft maar waar de beginner veel uit leert

@ LesC

objectief dat ik gebruik is een 18/200 als het dat is wat je bedoeld..

Allen bedankt we leren steeds bij
          Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

goede raad : zet je camera op "Av" en leer daar mee werken voor je naar M overschakelt

Waarom moeilijk als het makkelijk(er) ook kan
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
              @ LesC

objectief dat ik gebruik is een 18/200 als het dat is wat je bedoelt...
              Inderdaad, wij zullen eerder van "objectief" spreken dan van lens (omdat een objectief nu eenmaal een aantal lenzen bevat).
              Als het die van Canon is: de EF-S 18-200 f3.5-5.6 IS kan alleen volopen bij 18mm en is dan al niet echt lichtsterk te noemen met z'n f/3.5. Op 200mm kan het objectief niet verder open dan f/5.6.
              Als het van een ander merk is, kunnen de waarden nog verschillen.
              Een 18-200 is een z.g. "superzoom", handig misschien (omdat je niet moet wisselen), maar door meer gevorderden niet echt geliefd omdat bv een 18-55 en een 55-200 doorgaans beter zijn). Die laatste discussie wil ik hier echter niet beginnen, nu was het me gewoon om "lichtsterkte" te doen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Av of Tv, en evt. wat belichtingscompensatie gebruiken, gaat in de meeste gevallen erg goed, en ook nog es sneller dan in M-standje..

Comment

Bedankt iedereen we worden steeds slimmer
                  Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef01 Bekijk bericht
                    Bedankt iedereen we worden steeds slimmer
                    Nee hoor, niet slimmer, maar je hebt meer kennis.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

In de M-mode geeft die lichtbalk (is eigenlijk een lichtmeter) de meting waar.
                      Dat wil zeggen dat als dat op -2 staat dat de camera aangeeft dat je minstens 2 stops onderbelicht.

Dus dan moet je in principe zorgen dat er meer licht op de sensor kan vallen. Dat kan je doen door.

ISO: Hogere ISO waarde, dus de sensor wordt gevoeliger. Maar meestal krijg je ook meer ruis dan.
                      Sluiter: De sluiter langer open laten, dan kan er langer licht binnenvallen. Nadeel is dat je het onderwerp misschien niet meer bevriest, of dat je eigen beweging de foto onscherp maakt.
                      Opening: Grotere opening, dan kan er meer licht binnenvallen. Nadeel is dat de scherpte-diepte kleiner wordt.

Wat ik hierboven schrijf als nadeel kan je ook als voordeel zien, het is maar net wat je wil bereiken.

In de M-mode heb je dus geen lichtcompensatie om in te stellen. Die balk is uw meter die aangeeft wat de meter van de camera denkt van uw instelling.

In de andere modes, bepaald de camera een (of meerdere) van de 3 parameters voor jou. vb in de Tv mode stel je alleen de sluiter in. De camera zal dan diafragma (en soms ISO, hangt weer van model en instellingen af) aanpassen om een goed belichte foto te bekomen. In dit geval heb je de mogelijkheid om een lichtmeting compensatie door te voeren. Dat wil zeggen dat je de camera vraagt om meer of minder licht binnen te laten dan de default fabrieksinstelling omdat je die default niet goed vind.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                      X