Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus DSLR, een blijver of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
    Krasser staat op mij negeerlijst... Als ik enkele reactie's op hem lees, dan houden we dat potje beter gedekt. Maakt het lekker overzichtelijk ook...
    Als je mij wilt negeren. Mij best!

Dat je dan steeds weer probeert anderen ook tegen mij op te zetten vind ik jammer. Heb ik je dan zo gekwest?
    Als ik dan echt zo'n rat ben die het verdiend om negeert te worden, dan komen anderen daar echt zelf ook wel achter. Ik post vaak genoeg. Laat ieder dat voor zichzelf beslissen.
    Last edited by Krasser; 23 augustus 2009, 12:20.

Comment

Jongens jongens we dwalen af eeeuuuhh sorry meisjes vergeten

Krasser ge moet tussen de lijntjes lezen met Marcske zijn reactie voor die smylie niet vergeten

TS vroeg of Olympus een blijver was, wel als de lucht invalt zijn alle mussen dood
      En dan blljft er niks meer over van alle merken
      Denk als ze zouden verdwijnen er wel een of ander merk zijn stempel op zal zetten en doorgaan met de fabrikatie van de produkten.
      Zo rap zijn ze de dag van vandaag niet verdwenene hoor
      Zie maar naar wat al in vorige reacties werd vermeld met Minolta die is lekker in de Sonny gedraaid (denk ik dat het sonny was maar ben niet zekers)
      Zo is het met veel produkten dat er altijd een of ander merk gerust in wil spenderen om het verder uit te bouwen, en desnoods nog een of ander toe te voegen buiten de eigen naam.
      Dus niet ongerust worden, er zullen langer camera's blijven bestaann dan wij rond lopen op deze aarde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
        Ja dat staat in het productarchief. Dus is het maar de vraag of hij nog verkocht word.

Zo'n Cosina ding voor ontwikkelingslanden..

Wat blijft is: Olympus heeft nooit een fatsoenlijke film AF-SLR op de markt gebracht.
        Cosina heeft heel veel camera''s gemaakt voor andere merken,zoals de Canon T60,Nikon FE-10 en FM-10,Yasica FX3 en ook nog voor andere merken.
        Ze bouwde 2 of 3 budget OM's voor Olympus.
        De profesionele OM's bouwden Olympus zelf.
        De OM 4TI en OM 3TI zijn gebouwd tot in 2002.

De camera had geen AF maar was daardoor zeer compact.
        Heb gisteren in Doesburg een Minolta 7000(eerste AF camera) en een Olympus OM1(body even groot als OM 4TI ) gekocht.
        Zet ze naast elkaar en je ziet dat Olympus voor een andere doelgroep was gemaakt.
        De OM blonk uit in betrouwbaarheid in extreme kou of warmte.
        Klein,dus geen gesleep.
        Super meetsysteem er bestond toen geen betere.
        Door ontwikkeld flitssysteem(eigenlijk ook toen de beste).
        Nadeel body zeer duur(titanium) en dus niet te betalen voor amateurs
        De OM 4TI hebben ze 17 jaar gemaakt en verkocht..........
        Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Romeo Bekijk bericht
          Cosina heeft heel veel camera''s gemaakt voor andere merken,zoals de Canon T60,Nikon FE-10 en FM-10,Yasica FX3 en ook nog voor andere merken.
          Ze bouwde 2 of 3 budget OM's voor Olympus.
          De profesionele OM's bouwden Olympus zelf.
          De OM 4TI en OM 3TI zijn gebouwd tot in 2002.

De camera had geen AF maar was daardoor zeer compact.
          Heb gisteren in Doesburg een Minolta 7000(eerste AF camera) en een Olympus OM1(body even groot als OM 4TI ) gekocht.
          Zet ze naast elkaar en je ziet dat Olympus voor een andere doelgroep was gemaakt.
          De OM blonk uit in betrouwbaarheid in extreme kou of warmte.
          Klein,dus geen gesleep.
          Super meetsysteem er bestond toen geen betere.
          Door ontwikkeld flitssysteem(eigenlijk ook toen de beste).
          Nadeel body zeer duur(titanium) en dus niet te betalen voor amateurs
          De OM 4TI hebben ze 17 jaar gemaakt en verkocht..........

De OM1 had ik vorige week nog in de hand voor 3 euro in een kringloopzaak. De Minolta 7000 heb ik een paar jaar geleden eens voor de leuk gehad. Helaas is die gestolen.

De camera's kun je niet met elkaar vergelijken omdat de OM-1 in een hele andere tijd op de markt kwam. Daar zat 13 jaar tussen. Beide camera's waren revolutioniar. Maar de OM-1 onderscheidde zich toen eigenlijk niet door betrouwbaarheid of degelijkheid. De Nikkormats en de Nikon F2 waren toen ook zeer degelijk. Pentax ook (alleen die vervelende schroefvatting) en waarschijnlijk voerden Canon en Minolta ook superdegelijke modellen.

De Pentax K1000 is ook zeer lang geproduceerd en verkocht. Evenals de mechanische Nikon FM2 en de Nikon F3. Vooral de laatste twee waren ook geweldige camera's. Ik denk dat de FM2(N) als tegenhanger van de OM3 gezien kan worden. De eerste camera met een topsluitertijd van 1/4000s en ook de flitssynchronisatietijd van 1/250s was niet misselijk. Alleen kreeg zusje de FE2 hier de eer als eerste te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
            De OM1 had ik vorige week nog in de hand voor 3 euro in een kringloopzaak. De Minolta 7000 heb ik een paar jaar geleden eens voor de leuk gehad. Helaas is die gestolen.

De camera's kun je niet met elkaar vergelijken omdat de OM-1 in een hele andere tijd op de markt kwam. Daar zat 13 jaar tussen. Beide camera's waren revolutioniar. Maar de OM-1 onderscheidde zich toen eigenlijk niet door betrouwbaarheid of degelijkheid. De Nikkormats en de Nikon F2 waren toen ook zeer degelijk. Pentax ook (alleen die vervelende schroefvatting) en waarschijnlijk voerden Canon en Minolta ook superdegelijke modellen.

De Pentax K1000 is ook zeer lang geproduceerd en verkocht. Evenals de mechanische Nikon FM2 en de Nikon F3. Vooral de laatste twee waren ook geweldige camera's. Ik denk dat de FM2(N) als tegenhanger van de OM3 gezien kan worden. De eerste camera met een topsluitertijd van 1/4000s en ook de flitssynchronisatietijd van 1/250s was niet misselijk. Alleen kreeg zusje de FE2 hier de eer als eerste te zijn.
            Ik bedoelde in mijn verhaal tussen de 7000 en OM1 het verschil van omvang van de body's en omdat ik deze 2 nou net heb gekocht is het voor mij zeer zichtbaar.
            Aangezien alle OM's ongeveer even groot zijn(behalve 101/707/2000)maakt het type even niet veel uit.
            De OM4/OM3/OM10/OM20/OM30 zijn tijdgenoten van de Minolta 7000.
            Wat me erg opvalt is het hoge plastic gehalte van de Minolta,voelt totaal anders dan de OM serie of natuurlijk de Minolta X700.
            De hoge betrouwbaarheid van OM kwam met de titanium uitvoeringen,maar daar was de prijs dan ook naar.
            Toen de Minolta 7000 uitkwam kocht ik mijn eerste camera....de Minolta X300.
            Ik droomde van een 7000 maar was onbetaalbaar.......nu kocht ik een nog werkende 7000 met topobjectief van Cosina: voor 25 euro.........
            De X300 werkt nog steeds super.....helaas met pensioen.
            Heb ook nog 3 Minolta XE5's (met Leica sluiter) werken ook nog steeds goed.....ook met pensioen.
            Volgens mij dwaal ik af....
            Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
              Ik ben onlangs langs geweest in een winkel om informatie in te winnen over de prijs van de Olympus E-3, maar in plaatst daarvan liet de verkoper mij kennis maken met de Nikon D700 en Canon 50D. De verkoper heeft sterk zijn twijfels over het voortbestaan van het merk Olympus in de DSLR wereld (lage verkoop, begrenzingen van de 4/3 sensor, ...). Wat denken jullie hiervan? Heeft Olympus met zijn 4/3 sensoren een kans op voortbestaan in de huidige snel evoluerende DSLR-wereld, of zal het een langzame dood tegemoetgaan? Bovendien kunnen ze geen fullframe camera op de markt brengen zonder hun lenzenassortiment aan te passen aan 36x24 mm sensoren...

Ik had mij graag een E-3 aangeschaft, maar moest het merk stoppen met DSLR's produceren is dat wel minder interessant. Ik hou mij niet professioneel met fotografie bezig en kan het mij bijgevolg niet permitteren om binnen een paar jaar terug van 'systeem' te veranderen.
              Waarom in een zaak kopen ? Ik zou checken via e-bay. Nu er gesproken wordt over een opvolger van de E-3, is de kans groot dat de prijzen nog zakken. Da's altijd goed voor iemand !

Voor rond de 1000-1100 euro vind je reeds de boddy. Voor een 1500 vind je er met de 14-54 lens (en voor iets meer met de 12-60).

Zelf heb ik een e-510, ben er zeer tevreden van. Was 1.5 jaar geleden veel camera voor weinig geld. De kitlenzen die erbij zaten waren ook ok, maar als je de kriebels krijgt, dan ga je voor het stevigere glas.

Rond de bemerking van de lensen. Die vind je makkelijk. Ik heb tweedehands gekocht in Duitsland (50-200 voor 400 euro); nieuw in Korea (600 euro voor de 12-60) en in de UK (70-300 : gekocht nieuw voor 250 en verkocht voor over de 300). Zeker rond de eindejaarsperiode smijt men op ebay ermee rond je oren. En voor het nieuwere glas, heb je één jaar internationale garantie ...

Nikon, Canon ? your call. Ik koos Olympus omdat het instapmodel zoveel meer had dan zin concurrenten. Als je dan kiest en extra glas koopt, dan blijf je vastkleven aan ...

Of Olympus zal blijven : who knows ? Als je ziet dat de verkoop van Nikon keldert (dit jaar is hun verkoop gigantisch gezakt), kan je evengoed de vraag stellen of Nikon zal blijven. Op het einde van de rit is het niet de grootste, maar degene die zich kan aanpassen naar de markt en winst maakt, die zal blijven ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dda1 Bekijk bericht
                Waarom in een zaak kopen ? Ik zou checken via e-bay. Nu er gesproken wordt over een opvolger van de E-3, is de kans groot dat de prijzen nog zakken. Da's altijd goed voor iemand !

................
                Op het einde van de rit is het niet de grootste, maar degene die zich kan aanpassen naar de markt en winst maakt, die zal blijven ...
                Er is inderdaad al sprake van de opvolger van de E-3 het prijsbeest van de olympus camera's
                Ik hoop dat het een toestel word met de zelfde funktie's als de E-30 en een beetje(veel) meer
                Want ik heb ook eeen E-510 en is nu ook al bijna 2 jaartjes oud en heeft ook zijn werk goed gedaan tot hier toe.
                Sparen voor de nieuwe zal teveel worden vrees ik maar wil best de E-3 of de E-30 aankopen als vervanger voor mijn E-510

En hier in de lage landen is het de kleinste uit de groep van camera bouwers maar als ke op ander lokatie's gaat kijken dan valt je op dat ze toch in veel landen in Azië er zeker een derde of zelfs meer van wegkapen

Dus nu maar hopen op de nieuwe zodat de prijzen van de oude wat kan zakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Romeo Bekijk bericht
                  Aangezien alle OM's ongeveer even groot zijn(behalve 101/707/2000)maakt het type even niet veel uit.
                  De OM4/OM3/OM10/OM20/OM30 zijn tijdgenoten van de Minolta 7000.
                  Wat me erg opvalt is het hoge plastic gehalte van de Minolta,voelt totaal anders dan de OM serie of natuurlijk de Minolta X700.
                  De hoge betrouwbaarheid van OM kwam met de titanium uitvoeringen,maar daar was de prijs dan ook naar.
                  De minolta 7000 werd gelanceerd als een midsegment SLR, en eigenlijk als opvolger van de X700. De camera werd gelanceerd in een tijd dat alle cameramerken steeds meer concessies begonnen te doen aan de bouwkwaliteit. Tegelijkertijd werden camera's weer groter, omdat er ook plaats moest komen voor de filmtransportmotor, daarmee grotere batterijen en daarnaast meer electronische circuits.

Olly bleef zich qua SLR's toch wat meer richten op de meer traditionele fotograaf (met veel geld). Maar dat moet niet als teken van sterkte worden gezien. Het was ook omdat ze domweg geen goed antwoord hadden op het AF geweld, dat hierna uitbarstte.

Zelf zie ik de OM1/2/3/4 trouwens niet als pro camera's. Ik denk meer semi pro

Comment

OM4 Ti alsinds de coolste camera uit die tijd.

Albert R. Broccoli presents Timothy Dalton as Ian Fleming's James Bond 007 in "License To Kill" (1989) *Textless* [Last 007 Opening Titles by Maurice Binder]

ow yeah
                    http://aljocha.tumblr

Comment

• Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

juist gelezen, david is een van meer onderlegde, zowel fotografisch als camera technische reviewers.

David Kilpatrick wrote
                      Quote:
                      A friend just lent me a new Olympus EP-1 (Pen Digital) with 17mm and 14-42mm for a few days.

This is just the best camera to handle I've picked up in years, maybe since the Minolta TC-1 or Contax T2. Amazing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Ik snap niet dat je wacht op 't keun. Hij is gewoon overal leverbaar. Volgens mij spelen ze met je voeten...

Niettemin: txs!
                        Allé : het Keun heeft eindelijk gedaan met met mijn voeten te spelen... Na 53 dagen zijn ze erin geslaagd : ben vandaag mijn E-30 met 14-54 f2.8-3.5II lens gaan halen (ben veel te geduldig hé...).

Omdat die E-30 dezelfde batterijen gebruikt als mijn oude e-500 heb ik niet moeten wachten om het ding uit te testen. Zoals het er nu naar uitziet zal ik Marcfoto volmondig gelijk geven (en sommige Nikon gebruikers waarvan ik de naam niet ga noemen dus niet...). Het eerste waar je niet kan naastkijken is de veel betere zoeker (i.v.m. mijn E-500).

PS klopt het dat voor de E-30, ISO 200 eigenlijk de "goeie" instelling is (volgens DPreview is het dynamisch bereik dan een pak groter dan op ISO 100). In principe is het dan verstandiger om 200 als laagste instelling te gebruiken i.p.v. ISO 100 ?

Heb gewoon uit interesse, ook eens gekeken hoeveel clicks het ding al gemaakt heeft (je kan nooit weten hé). Bij Olympus kan je dat gewoon zien door een paar knopkes in te drukken (hij heeft dan bv. ook het aantal flashes weer, en het aantal keer dat de sensor cleaning functie al gebruikt is geweest). Het cijfer stond op 245, dus met een paar testen bij de produktie zal dat wel kloppen...

K'vind het wel jammer dat je de handleiding niet in het Nederlands kunt downloaden op de site van Olympus (wel in 5 andere talen), het boekje zit er wel bij (in het Nederlands), maar soms is het ook handig er de pdf van te hebben...
                        Last edited by polleke_cgc; 14 september 2009, 20:44.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Hoi Pol,

geduld is beloond geworden! Proficiat hé!

Zelf zet ik hem standaard op ISO 200, dan is het dynamisch bereik het hoogst en last van ruis zal je niet hebben. ISO 100 gebruik ik daar waar ik de langere sluitertijd kan gebruiken (bvb. Watervallen.)

Veel succes.
                          http://www.digifotofreak.nl

Comment

Wanneer de scène vraagt om een hoger dynamisch bereik, dan zeker ISO 200 gebruiken, zoniet... dan heeft het geen zin.

Comment

Ja hoor,ook ik ben nu de gelukkige bezitter van een Oly E-30.
                              Voor mij DE OPVOLGER van de E-500.

De rede dat ik toch voor de E-30 koos en niet voor de E-620:
                              -bij E-620 wilde ik oogschelpvergroter bijkopen,maakt prijsveschil met E-30 weer kleiner.
                              -zelfde batterij als E-500.
                              -scherm boven op camera met instellingen is toch erg handig.
                              -betere grip,heb forse handen.

De E-620 heeft natuurlijk wel als groot voordeel dat hij door zijn compacte bouw makkelijker is mee te nemen.

Ik was al in bezit van het super 14-54 objectief,mijn sigma tele gaat nu op de E-500.
                              Moet helaas nog gaan werken,maar in weekend gaan we heerlijk "spelen" met de E-30(en ook een beetje met mijn trouwe E-500).

Comment

Proficiat! Je zult geen spijt hebben...
                                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Working...
                                X