Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus DSLR, een blijver of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
    Waarom zou volgens u een nieuwe gebruiker geen Olympus E3 mogen aanschaffen ????????? En ik begrijp ook niet waar ge dit vandaan haalt dat de kracht van het 4/3 systeem in Kleine toestellen zou liggen????.Dus volgens u is de E3 in kombinatie met het 4/3 systeem niet logisch!!!!!
    Je mag rustig blijven hoor Iedereen is sowieso vrij om te kopen wat hij/zij wil. Maar dit is inderdaad mijn mening. Stel dat ikzelf opnieuw vanaf nul begin, en mijn interesse ligt bij actie- en portretfotografie in gemengd licht, vertel jij mij dan welke eigenschappen er zouden uitschieten ten voordele van de E-3 vergeleken met de andere merken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Ok, ik zet dat recht, en in plaats van 'vele malen beter', zal ik schrijven 'een klasse hoger'. Nog steeds in alle seriniteit, wat me stoort is dat mensen de test van een site nemen en dan de resultaten vergelijken (waarmee men alles kan bewijzen.) Ik heb de lenzen waarvan sprake alle zelf uitgebreid gebruikt en ik kom tot een andere conclusie...
      Sta me toe te zeggen dat de resultaten van deze site perfect stroken met mijn eigen ervaringen. Maar ik ga zeker akkoord met het zelf gebruiken. Zo heb ik een tijdje geleden met de zo bejubelde 14-42 + E-400 van vrienden een portret in tegenlicht gemaakt, gewoon om de camera eens in de hand gehad te hebben, en ik was verbaasd te zien dat door dit tegenlicht alle contrast uit de foto verdween (lensflare). Daarna met mijn (toegegeven duurdere) Nikon 17-35mm dezelfde foto genomen, en die kwam er onder gelijke omstandigheden perfect belicht en zeer contrastrijk uit.

Comment

Volgens DPR heeft de 14-42 lensflare uitstekend onder controle, er moet dus iet mis zijn met wat u 'gelijke omstandigheden' noemt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Volgens DPR heeft de 14-42 lensflare uitstekend onder controle, er moet dus iet mis zijn met wat u 'gelijke omstandigheden' noemt.
          Ik denk het niet Ik zat namelijk gewoon aan tafel bij die mensen, nam een foto van die persoon met de Oly en daarna met de Nikon. De focale lengte zal waarschijnlijk niet exact dezelfde geweest zijn, maar de omstandigheden wel: een raam met lichtinval achter de persoon. Bij de Oly was alle contrast weg, bij de Nikon was het raam gewoon wit en de persoon perfect belicht met goed contrast.

Edit: heb even DPR bekeken, en inderdaad, dit geeft een totaal ander beeld.
          Last edited by frank207be; 19 augustus 2009, 09:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Je mag rustig blijven hoor Iedereen is sowieso vrij om te kopen wat hij/zij wil. Maar dit is inderdaad mijn mening. Stel dat ikzelf opnieuw vanaf nul begin, en mijn interesse ligt bij actie- en portretfotografie in gemengd licht, vertel jij mij dan welke eigenschappen er zouden uitschieten ten voordele van de E-3 vergeleken met de andere merken
            Ik ben altijd rustig ,maar als ik lees wat gij hier allemaal schrijft dan zie jij maar een merk en dat is NIKON . Ik heb met Nikon geen al te beste ervaringen en daarom ben ik een 4 tal jaren overgestapt naar Olympus tot mijn grote tevredenheid .Welke eigenschappen er uitsteken , die werden op dit Forum al menige keren uit te doeken gedaan .

Comment

Maar kan de OP Gaiphia iets specifieker zijn over de noden en wensen bij een nieuwe DSLR? Wat is er echt belangrijk voor jouw fotografie? Wat zijn je onderwerpen? Misschien moet het helemaal niet zo'n zwaar toestel zijn?
              De OP heeft eerder al een gelijkaardig topic opgestart: http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...00-269946.html en hier is buiten dat "megapixels niet meteen een grote rol spelen" nergens een duidelijke "behoefte" naar voor gekomen. Waarom dus specifiek een E-3, terwijl de kracht van het 4/3 systeem eerder in de kleine handige toestellen ligt? De E-3 zie ik meer als een mooie upgrade voor bestaande Olympus gebruikers, maar minder als instaptoestel voor nieuwe gebruikers, of zie ik dit verkeerd

Alhoewel dit inderdaad mijn vraag niet was, hierbij toch even kort mijn belangrijkste noden en wensen.

In eerste instantie was ik op zoek naar een robuste en resistente betaalbare body (< €1500) aangezien ik nu afstudeer als archeoloog en me dus normaal gezien veel in open lucht tussen het stof en in de regen zal bevinden en er altijd gevaar is dat mijn camera al eens met een steen of zo in aanraking komt... Verder zou ik in de toekomst vooral aan reisfotografie, macro- en portretfotografie willen doen en eventueel ook nog een beetje aan autosport. Een accepabele ruis in hoge iso-waarden zou mooi meegenomen zijn, maar ik ben bereid om op dat vlak toegevingen te doen. Mijn huidige Panasonic produceert vrij veel ruis boven de 100 ISO, dus als de 800 ISO bruikbaar is, ben ik al zeer tevreden.

Op mijn zoektocht ben ik na de Canon 40D en Nikon D300 uiteindelijk bij de Olympus E-3 uitgekomen. Naast de zeer degelijke body, heeft de kwaliteit van de Zuikolenzen mij overtuigd van de kwaliteiten van het merk
              Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Ik denk dat je de juiste keuze maakt...!

Heb vandaag net de E-30 gekocht (de 12-60 had ik al.) Batterij is aan het laden. Ben superblij...

Grts,
                Marc
                Last edited by MarcFoto; 19 augustus 2009, 20:10.
                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Heb vandaag net de E-30 gekocht (de 12-60 had ik al.) Batterij is aan het laden. Ben superblij...

Grts,
                  Marc
                  gefeliciteerd met de aankoop van de E30 ben er zeker van dat je een goede keuze hebt gemaakt.Nog veel fotoplezier met uw nieuw toestel

Groeten
                  Albert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                    gefeliciteerd met de aankoop van de E30 ben er zeker van dat je een goede keuze hebt gemaakt.Nog veel fotoplezier met uw nieuw toestel

Groeten
                    Albert
                    De batterij is aan het laden...
                    Txs Albert!

Comment

Grts,
                      Marc
                      Prima keus, ga dit jaar ook een nieuwe Oly kopen.
                      Denk ook dat het E-30 wordt,heeft als voordeel dat ik zelfde batterij als E-500 kan gebruiken(heb nu al 2 battterijen in gebruik).
                      Als ik E-620 zou kopen wil ik absoluut een zoekervergroter erbij en dat maakt het prijsverschil nog kleiner tussen E-30 en E-620.
                      Heb ook grote handen ,dus ook dat is weer een reden te meer om te kiezen voor E-30.
                      Hmmm...geloof dat ik nu mijn keus al gemaakt heb
                      Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Allé, dan heb je me toch nog geklopt . Dat "keun" speelt nog altijd met mijn voeten. Als het nog lang gaat duren ga ik toch nog je tip moeten opvolgen...
                        De laatste reactie van langoor : "Olympus geeft zelf ook geen levertermijn op, dus dan kunnen we je wat dat betreft ook moeilijk helpen."
                        Geduld blijft een schone deugd hé...

Nu : als het zo doorgaat, gaan we binnenkort toch nog met 3 E-30 gebruikers op dit forum zitten. T'is nog geen overspoeling, maar we blijven eraan werken .

In elk geval : veel plezier ermee.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Verwacht niet teveel van die zoekvergroter... Ik heb hem gehad voor op de E500 en heb hem ondertussen opnieuw verder verkocht. 50€ voor een onderdeeltje dat zeer los zit (meermaals kwijtgeweest), bij de minste wrijving met uw kleding ligt hij op de grond. 20% meer op een kleine zoeker blijft klein. Doordat je nu door 2 zoekers kijkt zijn de letters/cijfers onleesbaar.

Die kleine zoekers blijven een kwaaltje van de 'gewone' Olympus-reflexen.

Om even terug te komen op de titel van deze discussie. Ik hoop echt dat Olympus mag blijven bestaan. Hun originaliteit en goede kwaliteit zouden moeten beloond worden. De blijvende kleine kwaaltes (nog steeds meer ruis, kleine zoeker, weinig tweedehands-aanbod, weinig gebruikers, dure accessoires, moeilijke verkrijgbaarheid, weinig lectuur/boeken erover, het nut van het 4/3-systeem met de kleine sensor, weinig echte ervaring met de professionele wereld ...) doen me wel strakjes overstappen naar Nikon of Canon.

Vandaag trouwens even de 'Pen' kunnen hanteren in de Fnac. 849€ voor dit toestel (met basislensje) is toch echt teveel. Een zeer kleine kapitaalkrachtige groep die valt voor design/retro/originaliteit zal die kopen maar ik vrees voor de grote verkoop, een persoonlijke voorspelling. Hij ligt moeilijk in de hand en is wat flauwtjes gebouwd. Vooral in vergelijking met de E520 toch, 300€ goedkoper en zeer degelijk.
                          De doelgroep ("mensen die aparte lenzen willen, maar toch geen grote dslr") is te klein, vrees ik. Een gemiste kans dus voor Olympus. Ik blijf dus hopen op ander en beter...
                          De opvolger van de E520 komt eraan, dat zal wel een topper worden.

Een pluim trouwens voor de 8 harde Olympus-freaks op dit forum die het merk levendig houden !

D
                          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Allé, dan heb je me toch nog geklopt . Dat "keun" speelt nog altijd met mijn voeten. Als het nog lang gaat duren ga ik toch nog je tip moeten opvolgen...
                            De laatste reactie van langoor : "Olympus geeft zelf ook geen levertermijn op, dus dan kunnen we je wat dat betreft ook moeilijk helpen."
                            Geduld blijft een schone deugd hé...

Nu : als het zo doorgaat, gaan we binnenkort toch nog met 3 E-30 gebruikers op dit forum zitten. T'is nog geen overspoeling, maar we blijven eraan werken .

In elk geval : veel plezier ermee.
                            Ik snap niet dat je wacht op 't keun. Hij is gewoon overal leverbaar. Volgens mij spelen ze met je voeten...

Niettemin: txs!

BTW: drie? Wie is die derde?

Comment

Wat de zoekervergroter betreft: de O-ME53 van Pentax schijnt heel goed dienst te doen. Je moet wel effe wat bijvijlen tot het past. Schijnt een tutorial rond te bestaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
                                Alhoewel dit inderdaad mijn vraag niet was, hierbij toch even kort mijn belangrijkste noden en wensen.

In eerste instantie was ik op zoek naar een robuste en resistente betaalbare body (< €1500) aangezien ik nu afstudeer als archeoloog en me dus normaal gezien veel in open lucht tussen het stof en in de regen zal bevinden en er altijd gevaar is dat mijn camera al eens met een steen of zo in aanraking komt... Verder zou ik in de toekomst vooral aan reisfotografie, macro- en portretfotografie willen doen en eventueel ook nog een beetje aan autosport. Een accepabele ruis in hoge iso-waarden zou mooi meegenomen zijn, maar ik ben bereid om op dat vlak toegevingen te doen. Mijn huidige Panasonic produceert vrij veel ruis boven de 100 ISO, dus als de 800 ISO bruikbaar is, ben ik al zeer tevreden.

Op mijn zoektocht ben ik na de Canon 40D en Nikon D300 uiteindelijk bij de Olympus E-3 uitgekomen. Naast de zeer degelijke body, heeft de kwaliteit van de Zuikolenzen mij overtuigd van de kwaliteiten van het merk
                                Dan denk ik inderdaad dat je met de E-3 heel goed zit

Comment

Working...
                                X