Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus DSLR, een blijver of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
    Olympus heeft eerder bewezen onbetrouwbaar te zijn door in te zetten op vage lelijke bridge SLR's in plaats van hun klanten een fatsoenlijke AF-SLR aan te bieden.
    Wat bedoel je hiermee precies ? Ik vind namelijk mijn ondertussen verouderde E510, geen vage lelijke bridge DSLR. Ik weet zeker dat dit ook zeker niet zal gelden voor de E1, E330, de E5xx en E4xx series, de E30 en E3. Dit zijn volledige camera's waarbij natuurlijk wel het volgende geldt: hoe meer je betaalt, hoe meer je krijgt. De E3 is natuurlijk een andere klasse dan de E3, maar goed dat mag dan ook wel voor dat geld.

Ik merk niks vaags aan mijn camera of bridge achtigs. De AF werkt prima en is snel genoeg voor het fotograferen van bijvoorbeeld mijn spelende kinderen. Ik snap je punt eigenlijk niet.

Los van het feit dat Olympus zo betrouwbaar is dat ze:

In Nederland standaard 2 jaar garantie bieden (dit is bij de andere merken niet het geval)
    Voor pixelmapping niet terug gegaan hoeft te worden naar de fabrikant, dit kan gewoon met de camera zelf, zonder moeilijk gedoe.
    Ik tot nu toe geen stof heb moeten laten verwijderen.
    De kitlenzen uitstekende resultaten bieden.
    De upgrade van firmware in je camera en lens echt heel eenvoudig is.

Ik snap de opmerking dus eigenlijk niet. Ondertussen heb ik met vrij veel verschillende merken gefotografeerd en ik moet zeggen dat Olympus mij tot nu toe niet heeft teleurgesteld. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nikon, maar goed dat was dan ook geen spiegelreflex maar een supertrage bridge camera.

Groeten,
    Bart
    Last edited by BartK; 22 augustus 2009, 16:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
      Wat bedoel je hiermee precies ? Ik vind namelijk mijn ondertussen verouderde E510, geen vage lelijke bridge DSLR. Ik weet zeker dat dit ook zeker niet zal gelden voor de E1, E330, de E5xx en E4xx series, de E30 en E3.
      Hallo Bart. Ik wou deze camera's niet beledigen hoor. Ik heb het over
      Autofocus film SLR's. (Had ook bewust de D weggelaten) Das is toch niet je van het. En de meeste zijn wel degelijk bridge dingen.

Het zogenaamde IS systeem. Dat was het.

Na 1991 verkocht Olly opeens geen AF film SLR's meer en werd er ingezet op dit systeem. De AF Film SLR's die ze hadden waren ook al wat zo, zo.. Ook voor die tijd.
      Last edited by Krasser; 22 augustus 2009, 18:10.

Comment

@Krasser,

dan had ik je verkeerd begrepen. Overigens de camera's uit de analoge tijd ken ik niet. Ik heb zelf als eerste camera ooit zo'n IS camera gehad, maar ben daarna vrij snel overgestapt op de digitale camera's.

Ik ben dan ook alleen in geïnteresseerd in de huidige producten die er op de markt zijn van Olympus. En die producten zijn als we kijken naar prijs-kwaliteit verhouding gewoon goed te noemen. Natuurlijk is er altijd beter. Maar daar betaal je ook naar.

Of Olympus er in de toekomst nog zal zijn, ik hoop het wel, want als zij wegvallen valt er weer een stuk concurrentie weg. Op die manier kunnen we straks alleen nog maar kiezen uit Sony Canon of Nikon.

Groeten,
        Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht

Of Olympus er in de toekomst nog zal zijn, ik hoop het wel, want als zij wegvallen valt er weer een stuk concurrentie weg. Op die manier kunnen we straks alleen nog maar kiezen uit Sony Canon of Nikon.

Groeten,
          Bart
          Ja, Bart, Ik hoop het ook. Sommige denken dat ik een hater van kleine cameramerken ben, maar niets is minder waar.

Maar vooral Pentax baart me toch zorgen. Ik heb tijdens mijn hele vakantie geen enkele Pentax bezitter gezien. Toch vooral in Edingburgh meer dan zat mensen met een DSLR gezien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Die zal je best nog wel kunnen bestellen, als die bij Nikon nog op de website staat. Maar het gaat er niet om dat Nikon eventueel de analoge toestellen nu niet meer maakt(omdat er geen vraag meer is), maar dat Oly midden in het analoge tijdperk ineens van het SLR platform was verdwenen.
            kijk hier eens

Comment

Maar vooral Pentax baart me toch zorgen. Ik heb tijdens mijn hele vakantie geen enkele Pentax bezitter gezien. Toch vooral in Edingburgh meer dan zat mensen met een DSLR gezien.
              Bwa, ik maak mij in ieder geval geen zorgen. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee, zowel met Pentax als Olympus. Weet je dat ik ook nog nooit een Olympus gezien heb buiten een fotozaak? Toch ben ik er vrij zeker van dat Olympus een gezond bedrijf is.
              Zowel Pentax als Olympus hebben goede producten en ze brengen er regelmatig nog nieuwe uit. Geen reden tot paniek volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                Bwa, ik maak mij in ieder geval geen zorgen. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee, zowel met Pentax als Olympus. Weet je dat ik ook nog nooit een Olympus gezien heb buiten een fotozaak? Toch ben ik er vrij zeker van dat Olympus een gezond bedrijf is.
                Zowel Pentax als Olympus hebben goede producten en ze brengen er regelmatig nog nieuwe uit. Geen reden tot paniek volgens mij.
                Ja, maar een gezond bedrijf kan wel slechtlopende divisies hebben. Als Nederlander denk ik dan aan Philips. Die hebben ook al zoveel afgestoten.

Zoveel staat vast: Pentax heeft de afgelopen 25 jaar behoorlijk wat terrein verloren op de (D)SLR markt.

Ik zeg, en dit ligt vooral aan Pentax zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                  Ja dat staat in het productarchief. Dus is het maar de vraag of hij nog verkocht word.

Zo'n Cosina ding voor ontwikkelingslanden..

Wat blijft is: Olympus heeft nooit een fatsoenlijke film AF-SLR op de markt gebracht.

Comment

Ja dat staat in het productarchief. Dus is het maar de vraag of hij nog verkocht word.

Wat blijft is: Olympus heeft nooit een fatsoenlijke film AF-SLR op de markt gebracht.
                    Voor een analoge camera was de OM serie veruit de beste serie , daarop kon je meestal vlugger scherpstellen dan met eender welke autofocus uit die periode.
                    Een occasie OM4 titanium body betaal je nu nog altijd +-300 tot 400 €, voor een camera die dateert uit 1986 tot 2002 is dat nog altijd een mooi bedrag. Probeer binnen een jaar of 10 eens uw digitaal fototoestel nog kwijt te geraken voor een 10de van die prijs
                    Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
                    Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
                    Middenformaat Kiev +75mm+120mm

Comment

De vraag is wie heeft er in het digitale tijdperk nog nood aan een analoge camera?Blijf niet achterom kijken !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                        De vraag is wie heeft er in het digitale tijdperk nog nood aan een analoge camera?Blijf niet achterom kijken !
                        Ben ik niet met je eens, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom dat Olympus in de jaren 90 schitterde door afwezigheid. Toen iedereen nog film gebruikte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fluup Bekijk bericht
                          Voor een analoge camera was de OM serie veruit de beste serie , daarop kon je meestal vlugger scherpstellen dan met eender welke autofocus uit die periode.
                          Daar valt over te twisten. Vlugger scherpsstellen, een beetje twijfelachtig. Sneller dan de Canon EOS 1serie? Geloof ik toch niet.

Comment

Waar het om gaat en wat de vraag van de TS is: verdwijnt Olympus binnenkort van het toneel. Heeft Olympus bestaansrecht? Niet: hoe was Olympus vroeger. Het zijn de bedrijfsresultaten en de productlijn van NU die tellen. Op dit moment zie ik Olympus niet verdwijnen. Toen destijds Konica Minolta verdween was dit vooraf eigenlijk al te merken. Hoewel ze met de D7D destijds een goede camera hadden weg gezet, waren ze te laat met het toetreden tot de digitale wereld. Na de D7D werd alleen nog maar de D5D uitgebracht en verder stopte alle ontwikkelingen met betrekking tot nieuwe bodies en het uitbrengen van nieuwe producten. De productondersteuning viel tijdelijk terug tot heel weinig en de nieuwsvoorziening d.m.v. nieuwsbrieven en websites liep echt terug tot 0. Dat zijn de zaken waaraan je kunt merken als consument dat het niet goed gaat met een bedrijf. Ook de geruchtenmolen met betrekking tot overname door Sony liep al langer. Dit soort zaken heb ik momenteel nog niet bij Olympus waar genomen. Het blijft echter altijd koffiedikkijken.

Groeten,
                            Bart

Comment

Krasser staat op mij negeerlijst... Als ik enkele reactie's op hem lees, dan houden we dat potje beter gedekt. Maakt het lekker overzichtelijk ook...
                              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ja, Bart, Ik hoop het ook. Sommige denken dat ik een hater van kleine cameramerken ben, maar niets is minder waar.

zou me zeker geen zorgen maken over pentax, de K7 is immers een van de betere toestellen in het mid-segment. Pentax werkt samen met Samsung, de allergrootste electronica producent van de wereld. Als Pentax zijn image divisie afstoot komt het waarschijnlijk in handen van Samsung. DSLR's van Samsung en Pentax zijn nu al quasi identiek.

Samsung heeft heel veel technologie in huis en zal in de toekomst volgens mij een belangrijke rol gaan spelen in het DSLR landschap zoals nu in al doen in andere takken waar ze bedrijvig zijn.

DSLR is hoofdzakelijk electronica en in de toekomst waarschijnlijk nog enkel maar electronica. Het word meer en meer duidelijk dat de grote reuzen samsung, panasonic en Sony hier de weg zullen wijzen.

Is nu al het geval, neem alle innovaties van Olympus, Pentax en Sony-KM weg en we zouden nog in een dor DSLR landschap leven.

Als het al zou gebeuren dat olympus zijn image divisie in het uitstalraam zou plaatsen zullen er zonder twijfel wel overnemers zijn. Zou me daar allemaal niet te veel zorgen over maken.

Huidige malaise op de DLSR markt maakt alles onzeker, zie eerder meer samenwerking in de toekomst dan hier al vernoemde doem senario's

Comment

Working...
                                X