Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus DSLR, een blijver of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
    De vraag is of Olympus voldoende winst kan maken op haar digitale reflexcamera's om de productie en evolutie ervan voort te zetten. Een kleine groep trouwe 'fans' zal niet voldoende zijn
    Het zou best eens kunnen dat als de Olympus camera divisie in moeilijkheden raakt, de oorzaak gezocht moet worden in het verspreiden van dergelijke uit de lucht gegrepen verhaaltjes.

Comment

Ik ben onlangs langs geweest in een winkel om informatie in te winnen over de prijs van de Olympus E-3, maar in plaatst daarvan liet de verkoper mij kennis maken met de Nikon D700 en Canon 50D. De verkoper heeft sterk zijn twijfels over het voortbestaan van het merk Olympus in de DSLR wereld (lage verkoop, begrenzingen van de 4/3 sensor, ...).
      De eerste interessante vraag is: wat heeft de verkoper jou nog meer te verkopen NADAT je de camera hebt gekocht. Een verkoper denkt alleen in verkoopcijfers en winst maken. Is het assortiment Olympus daar groot, kun je er gemakkelijk terecht. Is de kans groot dat je daar terug komt als je een Olympus koopt ?

De tweede vraag: op welke body krijgt de verkopende partij de meeste winst. Is dat op dat moment Canon, Nikon, Olympus, Pentax... ik weet het niet.

Ik weet wel dat je in veel winkels verhalen hoort van verkopers die echt helemaal nergens op slaan. Of Olympus het binnenkort niet meer gaat trekken, ik weet het niet. Dat is voor iedereen koffiedik kijken. Dit geldt echter ook voor andere merken. Kijken we naar de inovaties op dit moment (micro fourthirds, uitbreiden van het aantal lenzen voor four-thirds, regelmatig uitbrengen van nieuwe modellen), dan zie ik daar geen reden. Maar goed, het kan altijd mis gaan.

Wat belangrijker is: zie jij het systeem met al zijn sterke en zwakke punten zitten. Elk systeem heeft zo zijn sterke en zwakke punten. Kun je je bij een aantal zaken neerleggen en daarom heen werken. Wat zijn de belangrijke punten voor jou ?

Bij alle aanschaffen die ik ooit gedaan heb, is er werkelijk maar een keer geweest dat een verkoper ook echt naar zijn klant heeft geluisterd. Ik heb slechte ervaringen met verkopers en bepaal liever mijn eigen weg. Naast dat er veel camera's worden verkocht, wordt er ook veel onzin verkocht.

Groeten en succes met je keuzen en daarna vooral veel plezier met het fotograferen.

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Da's de vraag die ik me ook stel. Ik zou naar wat ik gelezen heb de E-620 aanraden omwille van zijn veel betere sensor.
        Dit vind ik een wat vreemde raadgeving : iemand vraagt een E3, en dan raad je een E-620 aan, terwijl Olympus ook een E-30 heeft, met dezelfde sensor als de E-620. Voordeel van de E-30 is dat z'n body een veel betere grip heeft. Heb een tijdje geleden die E-620 vast gehad, en veel te klein bevonden. Dat zou HET voordeel moeten zijn van die 4/3 standaard (die kleine "grootte"), maar voor mij hoeft het eigenlijk niet echt...

Persoonlijk zou ik het zeer spijtig vinden als Olympus zou verdwijnen. Het is zowat het enige merk dat bij de "instappers" toch zorgt voor de nodige innovatie. Zaken die later ook zijn overgenomen door de "groten".
        Voor zij die het niet zouden weten : "Live view", "sensor-cleaning" zijn beide zaken die eerst door Olympus op de markt zijn gebracht, en effectief ook echt werken. Ook dat kantelscherm in combinatie met die live-view lijkt me zeer praktisch in situaties waar je anders "blind" moet fotograferen.
        Voor een foto-toestel vind ik die video-rage die de laatste tijd opkomt niet echt relevant, net zoals ik het niet belangrijk vind dat je met een video-camera ook foto's kunt nemen...

Het marktaandeel van Olympus lijkt me dan ook veel te laag te liggen. Ze streven zelf naar 20% bij de DSRL's, maar dat zal nog even duren vrees ik. Zeker met zulke verkopers...
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Dit vind ik een wat vreemde raadgeving : iemand vraagt een E3, en dan raad je een E-620 aan, terwijl Olympus ook een E-30 heeft, met dezelfde sensor als de E-620. Voordeel van de E-30 is dat z'n body een veel betere grip heeft. Heb een tijdje geleden die E-620 vast gehad, en veel te klein bevonden. Dat zou HET voordeel moeten zijn van die 4/3 standaard (die kleine "grootte"), maar voor mij hoeft het eigenlijk niet echt...
          Ah mijn fout dan, ik dacht dat ik gelezen had dat de sensor uit de E-620 een veel betere DR en ruiseigenschappen had dan zijn voorgangers.

Comment

Ik ben onlangs langs geweest in een winkel om informatie in te winnen over de prijs van de Olympus E-3, maar in plaatst daarvan liet de verkoper mij kennis maken met de Nikon D700 en Canon 50D. De verkoper heeft sterk zijn twijfels over het voortbestaan van het merk Olympus in de DSLR wereld (lage verkoop, begrenzingen van de 4/3 sensor, ...). Wat denken jullie hiervan? Heeft Olympus met zijn 4/3 sensoren een kans op voortbestaan in de huidige snel evoluerende DSLR-wereld, of zal het een langzame dood tegemoetgaan? Bovendien kunnen ze geen fullframe camera op de markt brengen zonder hun lenzenassortiment aan te passen aan 36x24 mm sensoren...

Ik had mij graag een E-3 aangeschaft, maar moest het merk stoppen met DSLR's produceren is dat wel minder interessant. Ik hou mij niet professioneel met fotografie bezig en kan het mij bijgevolg niet permitteren om binnen een paar jaar terug van 'systeem' te veranderen.
            Als dat je enige bekommernis is, dan zou ik zeggen: ga voor de Olympus. Niet vergeten dat Nikon en Canon veel meer betalen om hun producten verkocht te krijgen. Zou me niet verwonderen dat bewuste verkoper een commissie krijgt van Nikon of Canon...

Ten slotte: ik vermoed dat hij de E-3 niet op voorraad heeft, en dat hij liever iets verkoopt dat hij wel op voorraad heeft. Dan zal hij om het even wat zeggen om je iets anders aan te smeren...

Ik, in jouw plaats, zou vlug een andere winkel zoeken waar ze je wel graag de E-3 verkopen...
            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
              Als dat je enige bekommernis is, dan zou ik zeggen: ga voor de Olympus. Niet vergeten dat Nikon en Canon veel meer betalen om hun producten verkocht te krijgen. Zou me niet verwonderen dat bewuste verkoper een commissie krijgt van Nikon of Canon...

Ten slotte: ik vermoed dat hij de E-3 niet op voorraad heeft, en dat hij liever iets verkoopt dat hij wel op voorraad heeft. Dan zal hij om het even wat zeggen om je iets anders aan te smeren...

Ik, in jouw plaats, zou vlug een andere winkel zoeken waar ze je wel graag de E-3 verkopen...
              Dat kan ik alleen maar beamen ,Zoek vlug een andere fotozaak en ga voor de E3 .Ik heb hem ongeveer 2 maanden ,is een fantastisch toestel.:G.En al de rest die de verkoper u verteld heeft is flauwekul.

Groetjes,
              Albert
              Last edited by Berten; 15 augustus 2009, 10:00.

Comment

Nog even uit de doeken doen dat Olympus zeker niet zal verdwijnen hoor.
                Nu zijn ze zelfs zinnens om meer van die micro FT lenzen te maken voor de Pen serie's die gaan komen.
                Al blijf ik liever bij de FT en ga de Micro FT links laten liggen.
                Heb nu een E-510 die al meer dan 25.000kliks heeft gedaan en zijn werk nog perfect doet.
                En bereid zachtjes aan mijn lenzen arsenaal uit, dus waarom overstappen om terug voor lenzen te moeten sparen.
                Want als die de geest geeft koop ik beslist terug een olympus body denk zelf aan de E-30.
                Maar ik blijf bewust bij Olympus omwille van het gebruiksgemak en de kwaliteit van de kitlenzen en de Pro objectieven.
                De camera's zelf er zijn verschillende versies voor elk budget van E-4**,5**,6**,30 en 3
                Van goedkoop en klein naar groot.
                Dus ze hebben hun klanten zoals Canon en Nikon en Sonny en Pentax enz... zelf hun gebruikers hebben die er heel tevreden van zijn.
                Een camera kies je bewust je kijkt niet wat de meerderheid doet maar wat je zelf verlangt en wil hebben.
                En dat is nou net het probleem in deze maatschappij dat er teveel meelopen en niet zelfbewust kunnen of willen kiezen.

Comment

Een beetje een onzin discussie of Olympus een blijver is of niet.
                  Waarom kan een fabrikant niet goed draaien omdat ze minder verkoopt dan de ander grotere merken?
                  Waarom zou Canon of Nikon niet eerder in de problemen kunnen komen??(kijk nu naar Opel.....een zeer grote autofabrikant)
                  Olympus heeft een aantal vernieuwingen op hun camera's gezet die door andere zijn overgenomen.
                  Hier zullen ze best aan kunnen verdienen(patenten).
                  De camera's en zeker de objectieven zijn van zeer goede kwaliteit.
                  Mijn mening is dat als je een camera koopt en kijkt naar wat de camera na 2 jaar nog opbrengt(2e hands)......dan heb je bijvoorbaat al de verkeerde camera gekocht.

Als je een kwaliteitscamera zoekt......kijk dan maar eens hier:
                  Mark Humpage, photos, elemental, extreme,stormchaser, adventurer, olympus,
                  Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Waarom een E3 en niet één van de anderen?
                    Waarom Nikon en niet een van de de anderen????????????

Comment

Ik ben onlangs langs geweest in een winkel om informatie in te winnen over de prijs van de Olympus E-3, maar in plaatst daarvan liet de verkoper mij kennis maken met de Nikon D700 en Canon 50D. De verkoper heeft sterk zijn twijfels over het voortbestaan van het merk Olympus in de DSLR wereld ...

Ik had mij graag een E-3 aangeschaft
                      Gewoon voor die E-3 gaan en van genieten.
                      Toen Minolta effectief stopte met fotografie en er vragen waren over de kansen van Sony op de dslr-markt, zaten er ook heel wat me een ei in hun broek. En ik ben trouwens blij dat er toen heel wat van merk veranderd zijn. Het tweedehandsaanbod aan superglas van Minolta was nooit zo groot als toen waardoor ik echt wel e.e.a. van lenzen heb kunnen ontdekken.
                      En ondertussen is iedereen weer volop op zoek naar datzelfde glas .

Trouwens, als je bv. bij Canon een toestel koopt, krijg je ook de garantie niet op papier dat ze binnen 10 jaar nog dslr's bouwen hoor. 10 jaar is bijna een eeuwigheid in deze sector, ongeveer zoals bij pc's...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Romeo Bekijk bericht
                        Een beetje een onzin discussie of Olympus een blijver is of niet.
                        Waarom kan een fabrikant niet goed draaien omdat ze minder verkoopt dan de ander grotere merken?
                        Waarom zou Canon of Nikon niet eerder in de problemen kunnen komen??(kijk nu naar Opel.....een zeer grote autofabrikant)
                        Olympus heeft een aantal vernieuwingen op hun camera's gezet die door andere zijn overgenomen.
                        Hier zullen ze best aan kunnen verdienen(patenten).
                        De camera's en zeker de objectieven zijn van zeer goede kwaliteit.
                        Mijn mening is dat als je een camera koopt en kijkt naar wat de camera na 2 jaar nog opbrengt(2e hands)......dan heb je bijvoorbaat al de verkeerde camera gekocht.

[Als je een kwaliteitscamera zoekt......kijk dan maar eens hier:
                        http://www.markhumpage.com/
                        Het verhaal van Opel is een volledig ander verhaal. opel is een relatief gezond onderdeel van General Motors dat verkocht wordt om het moederbedrijf uit de schulden te helpen...]
                        Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Maar kan de OP Gaiphia iets specifieker zijn over de noden en wensen bij een nieuwe DSLR? Wat is er echt belangrijk voor jouw fotografie? Wat zijn je onderwerpen? Misschien moet het helemaal niet zo'n zwaar toestel zijn?

Comment

Het verhaal van Opel is een volledig ander verhaal. opel is een relatief gezond onderdeel van General Motors dat verkocht wordt om het moederbedrijf uit de schulden te helpen...]
                            En toch is het ook hetzelfde verhaal: GM was de grootste, ooit, en onlangs toch op het randje van einde verhaal, oftewel bankroet...
                            Kan met elk bedrijf gebeuren, ook met dslr-fabrikanten.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Maar kan de OP Gaiphia iets specifieker zijn over de noden en wensen bij een nieuwe DSLR? Wat is er echt belangrijk voor jouw fotografie? Wat zijn je onderwerpen? Misschien moet het helemaal niet zo'n zwaar toestel zijn?
                              Ik denk niet dat dit de vraag was die Gaiphia gesteld heeft, het had te maken met OLYMPUS en niet met de noden of welke onderwerpen hij wilde fotograferen.

Comment

Ik denk dat inderdaad elk merk morgen kan stoppen. En dat is nogal slecht te voorspellen. Misschien zullen Canon en Nikon het sneller moeilijk krijgen dan Olympus net omdat ze groter zijn. Want dat kan ook betekenen trager reageren op de veranderende markt, of een veel grotere personeelslast....

Dus nu voorspellen welke speler morgen stopt is zowat onmogelijk.

En ook als je dus voor Olympus kiest en ze stoppen de dag erna met de productie. Dan nog zal je normaal jaren plezier kunnen hebben van je toestel. Het aanbod aan 2de hands materiaal wordt dan net groter omdat velen op zo'n moment snel willen overstappen naar de concurrentie. Dan is het misschien een voordeel?

En Panasonic gebruikt dezelfde 4/3 technologie. Dus moest Oly stoppen, dan zijn ze automatisch ge-intresseerd om dit deel over te nemen. Dus redelijke kans dat je toestel nog kan ge-serviced worden.
                                Last edited by FotoDirk; 18 augustus 2009, 13:40.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X