Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Heb juist de eerste K-7 Real Life prints 1600 iso bekeken met de leden van de club.
    Skkkitttterend van hier totintiny Tokio!
    De befaamde reviews kunnen voor de rest van mijn, te kort leven “ de pot” op!

Ruis, ....hein, hugh, .... wat is dat, nooit van gehoord!
    Heel die ruisdiscussie is overigens zo relatief hé. Waar is de tijd dat we ISO1600 pelicule kozen omdat we juist ruis wilden in onze beelden...

Ik herinner me altijd de laatste reportages met m'n analoge camera (een toen 15 jaar oude maar erg robuuste Pentax SFXn) toen ik Kodak E200 diafilm gebruikte. Indien ik duistere omstandigheden voorzag kon ik die tot ISO800 pushen (= 2 stops onderbelichten, en in het labo laten pushen) met een resultaat gelijkend op de ISO6400 in de K-7. Als ik er toen voor koos te pushen was het overigens voor het hele filmpje, dus 't moest echt wel nodig zijn.

Digitaal kan je nu foto's maken die toen helemaal niet mogelijk waren. Waar zitten we dan over te klagen...

Tip:
    De ijsdekens die bij Aldi liggen, zijn ideale geen plaatsinnemende reflectieschermen (silver/white)
    'k Heb zelf zo'n uitklappende licht transparante hoelahoep met een hoes met 4 reflectiekleuren (zwart, zilver, goud en wit), maar deze tip is erg waardevol voor mensen die dat nog niet hebben. Tx Stone!!

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

'k Heb zelf zo'n uitklappende licht transparante hoelahoep met een hoes met 4 reflectiekleuren (zwart, zilver, goud en wit), maar deze tip is erg waardevol voor mensen die dat nog niet hebben. Tx Stone!!

Wim
      Nu ja, mijn 3 stuks van 70 x 150 cm voor nog geen: 6 €!
      In welke fotozaak ga ik dat vinden, zeg?

.... ze zijn ook vrij soepel en van die dingen, heb je er nooit genoeg, maar eerder te weinig.
      ideaal om tegen te flitsen, of op de vloer te leggen bijv. ....enz ....enz., maar vooral ze wegen niets.

Tja Wim, als ik er gewoon aan terugdenk, dat een van de recensenten, zelfs aan het zaniken was over de Q-ST53 strap en de toch OH zo ingewikkelde, bijna jungleachtige menu’s van de K-7
      Laat me niet lachen, is the guy an Ape or what?
      Die mens mogen ze interneren voor mijn part, hoor, dat slaat toch nergens op en is zelfs schadelijk voor het merk!
      Zo’n lekker en zinnig menu en soepele strap met protection & all.
      Maar bon that’s me, zeker?
      Deze Fantastische Pentax K-7 produceert "in RAW" net zoveel detail als de nieuwe Fantastische Nikon D300s.
      Définiitie en detail zijn toch wel “redelijk” belangrijk, ook op prints.
      Teveel is dan "meestal" weer afschuwelijk.
      Zelfde worst als de FF mythe.
      Na echt zware blindtests: APS-C versus FF, heb ik daar ook al een punt achtergezet.
      De enige reden zou eventueel kunnen zijn, dat er niet “vrij snel” een SWA Pentax Smc-DA*10 mm prime of Limited zou komen voor de Pentax APS-C modellen. (die mis ik “nu al” echt)
      Voor het “soi-disant” kwaliteitsverschil, zeker niet, want: dat zag, of vond echter niemand, tijdens deze blindtests.
      Sindsdien zal FF mij echt wel worst wezen en ga ik niet met zo’n groot vervelend en onhandig + te duur ding, liggen rondlopen “zonder” enige reden of andere meerwaarde.
      SF
      Last edited by StoneFree; 18 november 2009, 19:22.
      00.00 Gone

Comment

Tot hiertoe zie ik nog steeds geen enkele reden om aan LCD protectie te gaan doen!
        De K-7 LCD lijkt me redelijk krasbestendig en toch lees ik dat er mensen van alles op gaan liggen kleven of monteren.
        Nu weet ik uit ervaring dat zo’n LCD protectie er eigenlijk al opzit en mocht er toch iets zwaar foutlopen, dan is de kost om die protectie te laten vervangen redelijk mild.
        Met zwaar foutlopen bedoel ik dan, een kind dat er met een cutter zou liggen inkrassen of zoiets.
        Even opwarmen, verwijderen en er de nieuwe opkleven, dat is meestal alles wat de service centra moeten doen.
        Ik zet ook geen beschermingsramen, vóór mijn huidige gewone ramen, dus vind ik al dat gedoe nogal vreemd, ook met protectiefilters trouwens.
        Die gebruik ik enkel en dus zeer sporadisch, in omstandigheden waar het ook werkelijk nodig is.

Hoe zit het hier eigenlijk, met de: paranoia K-7 LCD and glass, beschermers?
        SF
        Last edited by StoneFree; 19 november 2009, 15:25.
        00.00 Gone

Comment

Hoe zit het hier eigenlijk, met de: paranoia K-7 LCD and glass, beschermers. :clown
          SF
          Van m'n drie voorbije DSLRs is enkel de K10D van krassen bespaard gebleven. M'n K-7 is tot nu ook krasvrij. Zowel de *istDS als de K20D hebben een bekraste LCD. Wat echter niet wil zeggen dat ik voorstander ben een beschermingslaag, wel integendeel.

Op de *istDS had ik namelijk een bescherming geinstalleerd. Met name een Delkin afdekkapje, da's een zoekerkap met daaronder bevestigd een kader met glas in dat kan afgesloten worden met een deurtje. Zie:

Super want:
          - bescherming van LCD
          - camera ziet er uit als analoog
          - deurtje werkt als zonnekap als je LCD in fel zonlicht bekijkt
          Het glas hechtte initieel netjes aan de LCD. Maar dat bleef niet duren. Op den duur raakte er toch stof tussen en toen later het deurtje brak en ik het geheel terug van m'n *istDS haalde bleken deze stofdeeltjes door de wrijving tss het glas en de LCD enkel serieuze krassen op het LCD te hebben gemaakt. Uiteindelijk toch geen aanrader dus...

Een folie vind ik helemaal niets. Dat neemt teveel van de resolutie/kwaliteit van het LCD scherm weg voor mij.

De krasjes die ik door geen bescherming te gebruiken op m'n K20D kreeg zijn minuscuul, zeker in vgl met de toestand van de LCD op m'n *istDS. Die kwamen erop omdat hij tijdens een wandeling herhaaldelijk tegen de ritssluiting van m'n fleece tikte. Daar let ik nu wel op, zodat het niet meer zal gebeuren...

Dus: geen bescherming voor mijn LCDs...

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Onze Raphaël, doet zowat aan muziekopnames!
            De zeer grote LCD werd zwaar bekrast door het omvallen van een bureellamp, dankzij “Sir Worcester” poeslief.
            Hij is naar Roland gereden en na een uurtje kon hij de multitrack-recorder alweer ophalen.
            De kosten waren miniem, om het kunststoffen protectiescherm te vernieuwen.
            Wat wij dus LCD noemen, is ook maar een mult-layered plastic plaatje over de LCD zelf
            Daar spraken ze dus gewoon over even opwarmen en vervangen, opgelost.
            Dat zullen ze bij DB ook wel kunnen, vermoed ik, mocht dit echt ooit nodig blijken.
            Voor ritssluitingen moet je idd opletten, Wim.
            Een clublid, waarvan de vrouw een professionele naaister is, werd overladen met slabbers van microvezeldoek in alle geuren & kleuren, aangepast aan zijn shoot-kledij!
            Diene man zijn LCD is nog steeds in ‘mint’ condition, krasvrij en ook altijd proper.
            Misschien is dat wel een gat in de markt, wie weet?
            SF
            00.00 Gone

Comment

@Wim
              Is de magnifier eyecup O-ME53 een goede aankoop voor de K-7?

DA 18-55 [WR]
              De sweet spot, van het K-7 18-55 [WR] kitlensje, ligt zo rond F/8, maar dan presteert het werkelijk zeer goed.
              Waren de vorige18-55 ook zo degelijk, of is dit enkel bij deze nieuwe WR types.
              De meeste kitlenzen leken mij "meestal" toch, een soort van low quality toy lensjes, zelfs met kunststof vatting ..enz.
              SF
              00.00 Gone

Comment

@Wim
                Is de magnifier eyecup O-ME53 een goede aankoop voor de K-7?
                Voor mij wel. Maar let wel dat je oog redelijk exact met de zoeker moet uitgelijnd zijn opdat de vignettering minimaal is. Voor brildragers wordt het moeilijk/onmogelijk het volledige zoekerbeeld te zien omdat hun oog te ver van de zoeker zit.

DA 18-55 [WR]
                De sweet spot, van het K-7 18-55 [WR] kitlensje, ligt zo rond F/8, maar dan presteert het werkelijk zeer goed.
                Waren de vorige18-55 ook zo degelijk, of is dit enkel bij deze nieuwe WR types.
                De meeste kitlenzen leken mij "meestal" toch, een soort van low quality toy lensjes, zelfs met kunststof vatting ..enz.
                SF
                De kitjes van Pentax hebben met enkele uitzonderingen een erg goede reputatie. Deze uit de FA(J) generatie zijn de uitzondering.

Over de DA18-55 moet je weten dat er intss erg veel versies van bestaan:
                - De originele versie: over 't algemeen erg goed bevonden (in vgl met kitobjectieven van de andere merken). Met metalen vatting. Deze heeft één uitgesproken voordeel, en dat is dat ze relatief ongevoelig is voor de centrale heldere vlek die vele objectieven vertonen bij IR fotografie. Ik kocht deze toen m'n *istDS terug uit pensioen kwam en ik een standaardzoom nodig had om 'm (permanent) aan m'n broertje uit te lenen.
                - versie II: met geoptimiseerde coating, maar optisch en kwa bouw voor de rest dezelfde.
                - de L-versie: idem als versie II, maar een stuk lichter en goedkoper. De enige met kunststof vatting en geen afstandschaal op de scherpstelring. Bestaat overigens in twee kleuren: zwart en wit.
                - de WR versie: idem als versie II, maar met beperkte verzegelingen (beperkt in vgl met de DA* reeks) en een betere bouw (met name grip op de ringen). Zeker de beste uit de reeks, maar niet noodzakelijk optisch beter.

Deze zijn allen relatief goed, met mogelijke uitzondering van de L-versie, maar zelfs die zal optisch nog wel z'n mannetje staan.

Wim

Comment

Voor mij wel. Maar let wel dat je oog redelijk exact met de zoeker moet uitgelijnd zijn opdat de vignettering minimaal is. Voor brildragers wordt het moeilijk/onmogelijk het volledige zoekerbeeld te zien omdat hun oog te ver van de zoeker zit´
                  Oei neen, dan laat ik het maar zo.

De kitjes van Pentax hebben met enkele uitzonderingen een erg goede reputatie. Deze uit de FA(J) generatie zijn de uitzondering.

Over de DA18-55 moet je weten dat er intss erg veel versies van bestaan:
                  - De originele versie: over 't algemeen erg goed bevonden (in vgl met kitobjectieven van de andere merken). Met metalen vatting. Deze heeft één uitgesproken voordeel, en dat is dat ze relatief ongevoelig is voor de centrale heldere vlek die vele objectieven vertonen bij IR fotografie. Ik kocht deze toen m'n *istDS terug uit pensioen kwam en ik een standaardzoom nodig had om 'm (permanent) aan m'n broertje uit te lenen.
                  - versie II: met geoptimiseerde coating, maar optisch en kwa bouw voor de rest dezelfde.
                  - de L-versie: idem als versie II, maar een stuk lichter en goedkoper. De enige met kunststof vatting en geen afstandschaal op de scherpstelring. Bestaat overigens in twee kleuren: zwart en wit.
                  - de WR versie: idem als versie II, maar met beperkte verzegelingen (beperkt in vgl met de DA* reeks) en een betere bouw (met name grip op de ringen). Zeker de beste uit de reeks, maar niet noodzakelijk optisch beter.

Deze zijn allen relatief goed, met mogelijke uitzondering van de L-versie, maar zelfs die zal optisch nog wel z'n mannetje staan.

Wim
                  Ik, maar vooral ook de clubleden, zijn toch wel zeer verbaasd over de hoge Pentax kwaliteit in het algemeen.

------------------------

De wereld zit raar in elkaar en is soms heel klein.
                  Ik maar mijn kop breken over een Billingham fototas, waar de K-7 in past + mijn DA limited edition lenzen(sjes)
                  Het moest vooral “minimal beauty” worden, zoals de limited lensjes en geen vervoersbedrijf met een draagriem aan.
                  Uiteindelijk ben ik voor de Hadley Pro gegaan.
                  Nu kom ik toch dit tegen zeker

Wat een geruststelling, zeg, pffffff!
                  Dat wordt een mooie kerst.
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

De K-7 DR wat liggen uittesten en uitvogelen ….. ... en na wat experimenten + wat denkwerk, snap ik nu toch al wat DR juist voor een trucje toepast.
                    SF
                    00.00 Gone

Comment

De K-7 wordt naar waarde geschat en wordt "Camera of the year 2009" op verschillende sites.

http://www.adorama.com/alc/blogartic...2009-Winner-Is

http://www.trustedreviews.com/laptop...wards-2009/p10

Toch een mooie opsteker voor ons kleine merk ... De overtuigden moeten allicht niet meer overtuigd worden, maar hopelijk mag dit ertoe leiden dat de bewuste fotograaf eens verder kijkt dan C&N.
                      Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                        Toch een mooie opsteker voor ons kleine merk ... De overtuigden moeten allicht niet meer overtuigd worden, maar hopelijk mag dit ertoe leiden dat de bewuste fotograaf eens verder kijkt dan C&N.
                        Tja, maar aan de andere kant wordt in bvb de multimedia koopgids van Knack bij de DSLR's met geen woord over Pentax gerept, maar staan wel alle andere DSLR-merken er met minstens één model in... Niet dat bewuste fotografen daar gaan op letten, maar toch weer tekenend...

Och, wij hebben onze camera's toch maar. Pech voor de anderen...

Wim

Comment

Ach ja, 2000 jaar geleden zei iemand al: Zalig zijn zij ......
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Alles normaal dus!
                            Mijnen Billie en statieven + + +, zijn juist afgeleverd, terug naar't schooleke!
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

hey,
                              Ik hoop over 1 maand de pentax K7 te kopen met de 2 kitlenzen omdat die gesealed zijn. Ik zal waarschijnlijk ook oudere manuele lenzen op de camera gaan gebruiken voor natuurfotografie. Maar zijn die kitlenzen goed? Ik ga ze het meest gebruiken voor kite/wind/golfsurf foto's. En kan hij echt 5.2 fps achtereen fotograferen of is dit enkel in de ideale omstandigheden? want HIER las ik dat dit niet is.

Alvast bedankt,
                              Jeroen
                              Pentax K-5 - 18-55 f/3.5-5.6 WR - 55-300 f/4-5.8 ED - Falcon 8mm FishEye - Oude Pentax en M42lenzen
                              JVG Pictures -- flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenvg Bekijk bericht
                                hey,
                                Ik hoop over 1 maand de pentax K7 te kopen met de 2 kitlenzen omdat die gesealed zijn. Ik zal waarschijnlijk ook oudere manuele lenzen op de camera gaan gebruiken voor natuurfotografie. Maar zijn die kitlenzen goed? Ik ga ze het meest gebruiken voor kite/wind/golfsurf foto's. En kan hij echt 5.2 fps achtereen fotograferen of is dit enkel in de ideale omstandigheden? want HIER las ik dat dit niet is.

Alvast bedankt,
                                Jeroen
                                Zeker weten (in high stand), maar zoals altijd, is er een buffer die kan vollopen, hé!
                                Jpg, rond de 23 shots (buffer vol) heb ik eenmaal uitgetest
                                RAW zit ik rond de 16/18 shots (buffer vol)
                                Met een 8GB Extr III kaartje, maar dat heeft geen invloed op de buffer, dacht ik.

De kitlens 18-55WR is heel scherp en op F/8 héél scherp
                                Afwerking is zeker okay, voor een kitlins.
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X