Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: DR settings

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
    Beste Wim,

op gevaar af door de mand te vallen toch een vraagje: in welke mate beïnvloedt het matglas de belichting? Dat heeft daar toch niets mee te maken ...
    Dat is omdat de lichtmeter zich bovenin de camera bevindt, meer bepaald net boven het prisma. Dat wil dus zeggen dat het licht langs het matglas moet (dat tussen de spiegelkamer en het prisma zit) en dus dat de helderheid van het matglas een invloed heeft op de hoeveelheid licht waarmee de lichtmeter moet werken.

Vermits een KatzEye met Optibrite behandeling (en zonder split screen) ietsje helderder is dan het standaard matglas zal de lichtmeter in dezelfde (minieme) mate onderbelichten. Er valt immers teveel licht op, waardoor de lichtmeting in te korte sluitertijden of te kleine diafragmaopeningen resulteert.

De AF module wordt anderzijds niet beïnvloed. Deze bevindt zich immers onderaan in het camerahuis. Achter de hoofdspiegel (die lichtjes transparant is) bevindt zich een tweede spiegeltje dat het licht dat doorheen de hoofdspiegel komt naar onderen weerkaatst waar de AF module ermee aan de slag kan.

Ikzelf heb (in raw) overigens meestal de DR aanstaan (iso 200, à la bonheur), en de schaduwen kunnen altijd wel in de pp opgelicht worden.
    Inderdaad, zo stond m'n K20D ook altijd ingesteld, maar op de K-7 moet ik nog evalueren of dat in combinatie met m'n matglas nog het beste is...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

Stone is testing his new Giottos MTL8360B carbon tripod & MH1301-652 ballhead, mounted with the Pentax K-7!

.....
      SF
      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Dat is omdat de lichtmeter zich bovenin de camera bevindt, meer bepaald net boven het prisma. Dat wil dus zeggen dat het licht langs het matglas moet (dat tussen de spiegelkamer en het prisma zit) en dus dat de helderheid van het matglas een invloed heeft op de hoeveelheid licht waarmee de lichtmeter moet werken.

Vermits een KatzEye met Optibrite behandeling (en zonder split screen) ietsje helderder is dan het standaard matglas zal de lichtmeter in dezelfde (minieme) mate onderbelichten. Er valt immers teveel licht op, waardoor de lichtmeting in te korte sluitertijden of te kleine diafragmaopeningen resulteert.

De AF module wordt anderzijds niet beïnvloed. Deze bevindt zich immers onderaan in het camerahuis. Achter de hoofdspiegel (die lichtjes transparant is) bevindt zich een tweede spiegeltje dat het licht dat doorheen de hoofdspiegel komt naar onderen weerkaatst waar de AF module ermee aan de slag kan.

Inderdaad, zo stond m'n K20D ook altijd ingesteld, maar op de K-7 moet ik nog evalueren of dat in combinatie met m'n matglas nog het beste is...

Wim

OK bedankt - je hebt de KatzEye geïnstalleerd. Heb je ook ervaring met de pentax zoekerloep O-ME53?
        Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

En hij zag dat het goed was!
          De benen, tas en het balhoofd passen perfect bij de K-7 hersenen en glazen ogen.
          Geluk, is de juiste keuzes maken en ervan kunnen genieten.

Btw, hebben jullie ook zo’n haat liefde verhouding met die quick-release plaatjes?
          De Giottos plaatjes zijn dan wel RR, maar toch is het een soort van kankergezwel, met heel veel voordelen, vind ik.

Over die DR kwestie, nog dit.
          Ik ga weer werken, ijken en meten, zoals vroeger.
          Never change a winning technique, toch?
          SF
          00.00 Gone

Comment

In verband met de RAW knop. Ik vind het spijtig dat die ook niet andersom werkt t.t.z. Dat, als je op RAW staat door een druk op de knop even een jpg kan trekken. Zou ik een logischer mogelijkheid vinden. Dan zou ik die op een low-res jpg zetten om snel tussendoor 'info'-fotootjes te trekken. bijvoorbeeld je bent RAW's aan het trekken van rozen of dergelijke en naast de bloem staat een plaatje met de naam van de roos, dan snel op jpg zetten en hiervan een fotootje, die heb je toch enkel nodig ter info, en ze nemen veel minder plaats in dan de RAW's.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
              In verband met de RAW knop. Ik vind het spijtig dat die ook niet andersom werkt t.t.z. Dat, als je op RAW staat door een druk op de knop even een jpg kan trekken. Zou ik een logischer mogelijkheid vinden. Dan zou ik die op een low-res jpg zetten om snel tussendoor 'info'-fotootjes te trekken. bijvoorbeeld je bent RAW's aan het trekken van rozen of dergelijke en naast de bloem staat een plaatje met de naam van de roos, dan snel op jpg zetten en hiervan een fotootje, die heb je toch enkel nodig ter info, en ze nemen veel minder plaats in dan de RAW's.
              Even op de groene stand zetten? (is altijd jpg)

Heb ondertussen mijn quick-release plaatje andersom gemonteerd en dat is al veels beter:
              SF
              Last edited by StoneFree; 3 november 2009, 23:53.
              00.00 Gone

Comment

OK bedankt - je hebt de KatzEye geïnstalleerd. Heb je ook ervaring met de pentax zoekerloep O-ME53?
                Inderdaad, nog zo'n essentieel onderdeel van mijn cameraconfiguratie. Op de K-7 met z'n iets grotere zoeker is er wel nog iets meer vignettering dan bij de vorige modellen waarop ik 'm gebruikte (K10D en K20D), maar de info onder het beeld blijft leesbaar. Ik moet er wel zorg voor dragen m'n oog dicht genoeg voor de loep te plaatsen.

Voor brildragers was deze loep al problematisch op de K10D/K20D, dus veronderstel ik dat ze voor hen helemaal niet bruikbaar is op de K-7.

Maar bij mij komt de O-ME53 er nooit af!

Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  En hij zag dat het goed was!
                  De benen, tas en het balhoofd passen perfect bij de K-7 hersenen en glazen ogen.
                  Geluk, is de juiste keuzes maken en ervan kunnen genieten.
                  Gefeliciteerd! Ik ben persoonlijk erg opgezet met m'n Manfrotto onderstel, maar je lijkt me ook een goede keuze te hebben gemaakt. Belangrijkste is in een statiefsysteem in te kopen waar je nog verder mee kan, zeker als je een systeem met quick-release plaatjes koopt. Zo kan je die op al je statieven gebruiken, zowel de monopod, de lichtgewichten, de zware studiopoten etc...

Btw, hebben jullie ook zo’n haat liefde verhouding met die quick-release plaatjes?
                  De Giottos plaatjes zijn dan wel RR, maar toch is het een soort van kankergezwel, met heel veel voordelen, vind ik.
                  Ze hangen inderdaad maar onderaan de camera te hangen als je 'm niet op statief hebt, maar toch bvb snel op een monopod wil kunnen zetten. Echt in de weg zitten doen ze voor mijn niet, maar toch voel ik de indruk van die plaatjes op 't eind van de dag aan m'n linkerhand waarmee ik de camera ondersteun (ik brak ooit het scafoïdebeentje in die hand).

Over die DR kwestie, nog dit.
                  Ik ga weer werken, ijken en meten, zoals vroeger.
                  Never change a winning technique, toch?
                  SF
                  Ik kijk uit naar de bevindingen.

Wim

Comment

Je kan de RAW knop gebruiken om naar RAW+ over te schakelen en dan wordt de JPG naast de RAW ook opgenomen. OK, je moet de RAW dan nog wel zelf verwijderen... De optie naar JPG only te kunnen gaan lijkt inderdaad een kleine maar handige ingreep.

Wim

Comment

@Wim

Giootos:
                      De andere clubleden waren gisteren alleszins zwaar onder de indruk van de kwaliteit en vooral dukdalf stabiliteit van deze Giottos bennen en hoofd.
                      Leden die toch allemaal kenners zijn, met: Gitzo, Manfrotto en Velbon ervaring.
                      De meeste leden vermoeden (na wat opzoekwerk) dat het een zustermerk is van Gitzo of Manfrotto!
                      De shop (accessoires only) waar ik alles kocht, is zeker zo interessant!

Quick-release:
                      Plaatje staat nu “in de lijn” van de K-7 body, zodat het er niet meer zo uitsteekt en dat is al veel beter.
                      De haat verhouding is er vooral als ik de body opberg, anders heb ik er alleen maar plezier van.

DR:
                      Is eigenlijk simpel
                      Bij heel snel werk “P” +semi
                      Waar ik iets meer tijd heb, wordt het juist meten (geijkte spotmeting) en dan bijsturen. (kan noiit fout lopen)
                      Sowieso altijd met de excellente digital preview (de opvolger van de test-Polaroid, vind ik)
                      Bijvoorbeeld op M > green button (spotmeting) dan bijwerken, naar de ijking toe.
                      Maar vooral en dan wel voor kunstfotografie (het juiste ogenblik, qua licht en contrast afwachten of opzoeken) dat is nog altijd het belangrijkste bij de belichting, volgens mijn bescheiden mening.

SF
                      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Je kan de RAW knop gebruiken om naar RAW+ over te schakelen en dan wordt de JPG naast de RAW ook opgenomen. OK, je moet de RAW dan nog wel zelf verwijderen... De optie naar JPG only te kunnen gaan lijkt inderdaad een kleine maar handige ingreep.

Wim
                        Met RAW+ is het juist veel plaats verliezen of nog meer (of je moet telkens direct die RAW verwijderen op het toestel, maar dat zijn weer extra handelingen). Het is mij juist te doen om snel een (mini) foto te maken zonder te veel plaats te verliezen (zowel op het toestel als naar het importeren op de PC toe). De Groen-modus zoals voorgesteld door Stonefree is al een mogelijkheid maar kan je dan ook ene mindere resolutie/kwaliteit zetten enkel voor de groen-modus?
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Met RAW+ is het juist veel plaats verliezen of nog meer (of je moet telkens direct die RAW verwijderen op het toestel, maar dat zijn weer extra handelingen). Het is mij juist te doen om snel een (mini) foto te maken zonder te veel plaats te verliezen (zowel op het toestel als naar het importeren op de PC toe). De Groen-modus zoals voorgesteld door Stonefree is al een mogelijkheid maar kan je dan ook ene mindere resolutie/kwaliteit zetten enkel voor de groen-modus?
                          Ja hoor, resolutie en compressie worden niet genegeerd door de groene modus.

Wat misschien nog beter is, is de USER mode te definiëren voor een dergelijke lage kwaliteits JPG. Dan kan je alles zo instellen dat het bestand minimale ruimte inneemt maar je andere instellingen toch nog wat flexibiliteit toelaten. De groene mode doet nogal veel z'n eigen goesting, maar voor een quick'n'dirty kan dat mogelijk geen kwaad.

Wim

Comment

....... maar kan je dan ook ene mindere resolutie/kwaliteit zetten enkel voor de groen-modus?
                            Neen, dat kan dan weer niet!
                            Groene modus is een echte AUTO mode, waar "bijna" alles vast ligt, om een "kwalitatieve en optimale" Jpg file af te leveren. (voor de snelle klik zonder enige vorm van denkwerk)

Wil je kleine draft jpg-files, dan zou ik D-Preview gaan, simpel en je ziet nog wat je doet ook.
                            Dan kun je zelfs tot. 2mp + 1* gaan, dat zal wel klein genoeg zijn voor uw bloemnaam tekstplaatjes, enz.
                            D-prev. ….. dat trouwens mijn lievelingstool begint te worden, op deze schitterende K-7.

De user mode blijft dan open voor ernstiger dingen
                            SF
                            Last edited by StoneFree; 4 november 2009, 14:48.
                            00.00 Gone

Comment

Btw:
                              Mocht hier iemand een ‘tip of trucje’ hebben om van de GROENE naar de USER mode te gaan, zonder dat die vervelende MOVIE mode even aan de gang gaat met de spiegel .... be my guest.
                              De andere weg nemen is ook een optie, maar kan soms héél lang zijn, vooral als je in [SV] of [Hyper-P] zit.
                              SF
                              00.00 Gone

Comment

..... maar kan je dan ook ene mindere resolutie/kwaliteit zetten enkel voor de groen-modus?
                                Green mode
                                In green mode almost all camera functions are set automatically. The front and rear dials are inactive and you cannot set exposure compensation or use AE lock in this mode. All menu related options are still available, such as image size and quality, image parameters.

Comment

Working...
                                X