Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Mecrolens voor studiowerk

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Ik beschouw de DA35 inderdaad als het perfecte objectief voor wat jij beschrijft. 't Enige "probleem" zou kunnen zijn dat je door de korte werkafstand nogal snel schaduw op je onderwerp werpt, dus word licht opzetten een ietsje lastiger. Bovendien ga je ook sneller licht dat op je onderwerp staat ook in je objectief vangen. Maar opnieuw... dat los je met een nauwkeurige opstelling wel op.

Wim
    Tja, dat kan soms niet anders, op: 1,25 cm afstand, dat los ik echter wel op.
    Bon, dan laat ik deze 35 ook mss wel afkomen, tegen de Kerst.
    ... en dan is het welletjes geweest, tenzij ze met een zeer compacte “DA10mm Limited” op de proppen zoude komen, die koop ik dan met de snelheid van het licht.
    Ik vraag me echter wel af of dit technisch / optisch & kwalitatief mogelijk is, maar met Pentax “you never know” heb ik al mogen ondervinden met de Limited Editions, bijouterie.

K-7 and monopod shake reduction.

Bij mijn juist verkochte Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS had ik de mogelijkheid om voor de: IS stand 2 te kiezen. (panning H/V)
    Ideaal om op monopod te werken, vond ik.
    Bij de In-Cam SR vind je dat niet direct terug.
    Wat is nu het beste, met de K-7 op monopod, gewoon SR/off (of) SR/on?
    Bij de Canon heb ik nooit getest wat stand 1 zou geven op een monopod, vandaar.
    SF
    Last edited by StoneFree; 13 november 2009, 13:42.
    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      Tja, dat kan soms niet anders, op: 1,25 cm afstand, dat los ik echter wel op.
      Bon, dan laat ik deze 35 ook mss wel afkomen, tegen de Kerst.
      ... en dan is het welletjes geweest, tenzij ze met een zeer compacte “DA10mm Limited” op de proppen zoude komen, die koop ik dan met de snelheid van het licht.
      Ik vraag me echter wel af of dit technisch / optisch & kwalitatief mogelijk is, maar met Pentax “you never know” heb ik al mogen ondervinden met de Limited Editions, bijouterie.
      Onvoorspelbaar zijn ze inderdaad wel. Maar een DA10 limited lijkt me onmogelijk. Zeker als het een rectilineaire breedhoek moet zijn vrees ik dat de omvang aanzienlijk zou zijn. De DA limiteds zijn daarentegen allemaal erg compact. Ik meen me bovendien te herinneren in een interview gelezen te hebben dat de DA limited reeks als volledig wordt beschouwd door Pentax. Weet wel niet of de geïnterviewde recht van spreken had...

K-7 and monopod shake reduction.

Bij mijn juist verkochte Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS had ik de mogelijkheid om voor de: IS stand 2 te kiezen. (panning H/V)
      Ideaal om op monopod te werken, vond ik.
      Bij de In-Cam SR vind je dat niet direct terug.
      Wat is nu het beste, met de K-7 op monopod, gewoon SR/off (of) SR/on?
      Bij de Canon heb ik nooit getest wat stand 1 zou geven op een monopod, vandaar.
      SF
      SR is alles of niets, dus geen op panning afgestemde mode. Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat de SR-algoritmes intelligent met panning omspringen. Ik heb in elk geval tot nu geen nadelig effect ondervonden bij panning (vogels in vlucht) en ik liet SR steeds actief bij dergelijke shots.
      Op Statief: Pentax beveelt aan SR uit te schakelen. De detectie van het statief gebeurt echter niet automatisch, dus moet je er aan denken. Voor statische onderwerpen vind ik de 2sec timer het makkelijkste. Deze schakelt SR uit en is zit in het drive menu een stuk sneller toegankelijk dan SR in het menu. Geen alternatief voor actie of monopod natuurlijk.
      Op monopod: ik zou SR aan laten staan. Ik heb nooit echt negatief effect op statief gehad (ik vergeet SR vaak uit te schakelen), en vermits je op een monopod toch nog steeds wat beweging kan hebben lijkt het me beter SR aan te laten dan andersom... Mss moet je eens een pixel-peep-test doen...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Onvoorspelbaar zijn ze inderdaad wel. Maar een DA10 limited lijkt me onmogelijk. Zeker als het een rectilineaire breedhoek moet zijn vrees ik dat de omvang aanzienlijk zou zijn. De DA limiteds zijn daarentegen allemaal erg compact. Ik meen me bovendien te herinneren in een interview gelezen te hebben dat de DA limited reeks als volledig wordt beschouwd door Pentax. Weet wel niet of de geïnterviewde recht van spreken had...
        Tja, ik heb het ook eens op DPR gepost, daar komen meestal wat meer ré's.
        Ik vrees er ook voor, 10mm en compact, is niet simpel.

SR is alles of niets, dus geen op panning afgestemde mode. Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat de SR-algoritmes intelligent met panning omspringen. Ik heb in elk geval tot nu geen nadelig effect ondervonden bij panning (vogels in vlucht) en ik liet SR steeds actief bij dergelijke shots.
        Op Statief: Pentax beveelt aan SR uit te schakelen. De detectie van het statief gebeurt echter niet automatisch, dus moet je er aan denken. Voor statische onderwerpen vind ik de 2sec timer het makkelijkste. Deze schakelt SR uit en is zit in het drive menu een stuk sneller toegankelijk dan SR in het menu. Geen alternatief voor actie of monopod natuurlijk.
        Op monopod: ik zou SR aan laten staan. Ik heb nooit echt negatief effect op statief gehad (ik vergeet SR vaak uit te schakelen), en vermits je op een monopod toch nog steeds wat beweging kan hebben lijkt het me beter SR aan te laten dan andersom... Mss moet je eens een pixel-peep-test doen...

Wim
        Die IS mode 2, was zo’n actieve mode, pandde je horizontaal of verticaal, de detectie deed al de rest.
        Ik ga hem gewoon laten aanstaan en zien wat’m doet

Bedankt wim
        SF
        00.00 Gone

Comment

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

Even off-topic Wim, ik magdatdannoek-hé.
          Gebruik jij hetzelfde hoofd, op je tri en monopod?
          Mijn mono is gescheurd en aan vernieuwing toe, vandaar.
          SF
          00.00 Gone

Comment

hey
            heeft er iemand ervaring met het filmen met de pentax hoe is het manueel scherpstellen?

Mvg,
            Jeroen
            Last edited by jeroenvg; 13 november 2009, 22:45.
            Pentax K-5 - 18-55 f/3.5-5.6 WR - 55-300 f/4-5.8 ED - Falcon 8mm FishEye - Oude Pentax en M42lenzen
            JVG Pictures -- flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenvg Bekijk bericht
              hey
              heeft er iemand ervaring met het filmen met de pentax hoe is het automatisch scherpstellen?
              geen automatische scherpstelling tijdens filmen.

Overigens best wel moeilijk hoor, filmen met een dslr. Voor mij had het niet gehoeven ... maar ja ik kan het er moeilijk afslopen, nietwaar.

Yves
              Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

haha ja ik bedoelde manueel scherpstellen
                ik was een beetje verstrooid denk ik

Mvg,
                Jeroen
                Pentax K-5 - 18-55 f/3.5-5.6 WR - 55-300 f/4-5.8 ED - Falcon 8mm FishEye - Oude Pentax en M42lenzen
                JVG Pictures -- flickr

Comment

Ik spreek er gewoon niet meer tegen, zo simpel is dat.
                  Binnenkort mss 100% ignore, zelfs!!!
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

Vanaf nu staat mijn ‘AF by half -press’ (ontspanknop) op uit en de AF gaat nog enkel via de AF knop!
                    Op de K-7 werkt dat voor mij het best, tot hiertoe.
                    SF

*Added*
                    De AF ring van mijn DA* 200mm kan draaien, maar ook blijven draaien, zowal van L>R als van R>L, tot ik er bij neerval!
                    Dit is normaal, zegt men, maar hoe komt of kan dat, eigenlijk?
                    Last edited by StoneFree; 15 november 2009, 14:04.
                    00.00 Gone

Comment

Als men via een K-7 firmware, erin zou slagen om SDM objectieven ook via het slotted-mecanism systeem te laten werken, mag dat zeker ook op de firmware wishlist komen, van mij.
                      Een dual AF systeem, lijkt mij interessanter als een single.
                      Dat is nogal logisch, maar is het überhaupt mögelisch?
                      SF
                      Last edited by StoneFree; 15 november 2009, 15:55.
                      00.00 Gone

Comment

Even off-topic Wim, ik magdatdannoek-hé.
                        Gebruik jij hetzelfde hoofd, op je tri en monopod?
                        Mijn mono is gescheurd en aan vernieuwing toe, vandaar.
                        SF
                        Sure! Twee verschillende hoofden. Op de monopod een tilthoofd (tilt in één richting met draaiknop), da's voor mij voldoende flexibel zonder dat het te groot wordt (monopod moet compact zijn voor mij). Op de tripod staat een threeway-kop met 3 hendeltjes.

Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenvg Bekijk bericht
                          haha ja ik bedoelde manueel scherpstellen
                          ik was een beetje verstrooid denk ik

Mvg,
                          Jeroen
                          Lastig. Manueel scherpstellen werkt wel, maar het is moeilijk het scherpstelpunt niet voorbij te gaan, je in een filmpje wil je niet dat je heen en weer rond een scherpstel punt gaat voor de zaak scherp te hebben... Ook is het jelly-effect eigenlijk wel iets te nadrukkelijk aanwezig. Als je een goed voorbereid scenario hebt en je werkt vanop statief en je houdt rekening geen shots te voorzien waarin de zwakke punten zichtbaar zijn (of je kan ze herhalen indien scherpstelling wat mis liep), dan kan je met de K-7 wel een erg mooi resultaat halen. Reportages uit de hand zou ik niet aanbevelen, tenzij je een bepaalde stijl betracht...

Wim

Comment

Vanaf nu staat mijn ‘AF by half -press’ (ontspanknop) op uit en de AF gaat nog enkel via de AF knop!
                            Op de K-7 werkt dat voor mij het best, tot hiertoe.
                            SF
                            Inderdaad, zo staat hij bij mij ook. Ideaal als je op voorhand wil scherpstellen en op *exact* het juiste moment afdrukken.

*Added*
                            De AF ring van mijn DA* 200mm kan draaien, maar ook blijven draaien, zowal van L>R als van R>L, tot ik er bij neerval!
                            Dit is normaal, zegt men, maar hoe komt of kan dat, eigenlijk?
                            Inderdaad normaal bij de DA* objectieven. De voorgangers, de FA* reeks, hadden dat ook. Wel zou je normaal wat meer weerstand moeten voelen als je op de uitersten van het scherpstelgebied ben gedraaid.

Het is mogelijk niet ideaal, maar het vangt wel de slag op als je manueel snel tot het uiterste aan de scherpstelring draait, waardoor de camera minder beweegt.

Wim

Comment

Sure! Twee verschillende hoofden. Op de monopod een tilthoofd (tilt in één richting met draaiknop), da's voor mij voldoende flexibel zonder dat het te groot wordt (monopod moet compact zijn voor mij). Op de tripod staat een threeway-kop met 3 hendeltjes.

Wim
                              Goed, Ik ga er ne Giottos MH1302-652 bijnemen dan past mijn QR plaatje op alle benen

Inderdaad, zo staat hij bij mij ook. Ideaal als je op voorhand wil scherpstellen en op *exact* het juiste moment afdrukken.
                              Tja, ik werd soms gek van dat simultane gedoe, alhoewel dat voor sommigen wel een voordeel zal zijn qua snelheid, misschien.
                              Ik ben meer slowmotion, maar goed.

Inderdaad normaal bij de DA* objectieven. De voorgangers, de FA* reeks, hadden dat ook. Wel zou je normaal wat meer weerstand moeten voelen als je op de uitersten van het scherpstelgebied ben gedraaid.

Het is mogelijk niet ideaal, maar het vangt wel de slag op als je manueel snel tot het uiterste aan de scherpstelring draait, waardoor de camera minder beweegt.

Wim
                              Echt sneller dan een slotted screw, is zo’n nano SDM motortje wel niet!
                              Wel Rolls Royce en zo geluidloos dat je denkt dat de AF niet werkt.
                              Maar wat een pracht van een lens,deze DA* 200 f2.8, man, man, man, ik had hoge eisen, maar dit had ik niet verwacht, hoor.

bedankt Wim
                              SF
                              Last edited by StoneFree; 15 november 2009, 22:11.
                              00.00 Gone

Comment

Heb juist de eerste K-7 Real Life prints 1600 iso bekeken met de leden van de club.
                                Skkkitttterend van hier totintiny Tokio!
                                De befaamde reviews kunnen voor de rest van mijn, te kort leven “ de pot” op!

Ruis, ....hein, hugh, .... wat is dat, nooit van gehoord!

Tip:
                                De ijsdekens die bij Aldi liggen, zijn ideale geen plaatsinnemende reflectieschermen (silver/white)
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X