Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon SX1 vs. Fuji S100fs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon SX1 vs. Fuji S100fs

    Ik ben architect in spe en ben op zoek naar een camera voor tijdens mijn studies.

    onderwerpen voor foto's:
    - architectuur (hoofdzakelijk)
    - allround: studentenleven, reizen, thuis

    mijn wensen: groothoek, goede prestaties bij hoge ISO, groot zoombereik om perspectief te camoufleren
    ik dacht aan de canon powershot sx1 en de finepix s100fs
    mijn budget is beperkt, dus GEEN DSLR en EEN camera dit dit alles kan

    advies van zij die ervaring hebben met deze kwestie is meer dan welkom

    PS: ik heb een canon ps S5 is die ik doorgeef aan het gezin, maar nog wel kan gebruiken als dat nodig is
    Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
    Baaah! | Digital Echo Photography

  • #2
    Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

    Ik heb noch het één, noch het ander, maar hier kan je al gaan vergelijken:



    Als je het mij vraagt: de Canon is het zoveelste 'me-too' product in de (zeer lange) rij van vrij inspiratieloze digitale copactcamera's...

    De reden waarom je gaat voor de fuji is zijn sensor: nog steeds ongeëvenaard in het compact segment. De fuji heeft zeker zijn nadelen, maar van de twee zou ik niet twijfelen...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

      Misschien kan de Panasonic G1 hier ook nog bijgeplaatst worden? (Bridge camera met DSLR sensor)

      Comment


      • #4
        Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

        De specificaties van de Canon zien er veelbelovend uit. Het lijkt me dan ook een zeer veelzijdige camera met een enorm bereik. Een ding bevalt me niet, dat is de gemotoriseerde zoomlens. Als u daar geen probleem mee heeft, dan zal het ongetwijfeld een prima camera zijn.
        Ik adviseer u om te wachten op een gerenommeerde test in verband met de ruisprestaties. Het gaat mij hierbij niet om extreem hoge ISO waarden maar bij ISO 800 moet een mooi plaatje afgeleverd kunnen worden.

        Comment


        • #5
          Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Misschien kan de Panasonic G1 hier ook nog bijgeplaatst worden? (Bridge camera met DSLR sensor)
          inderdaad een mooie optie, maar ik had toch graag een zoombereik tot 400 mm eq. gehad (om het perspectief weg te werken)
          lenzen wisselen is voor mij ook geen optie, aangezien ik de camera voor uiteenlopende doeleinden ga gebruiken en gezien het budget (en de G1 is al duurder dan de 2 andere)

          > ik heb zo de indruk dat er (nog) geen 14 - 200 (28 - 400) lenzen (of gelijkaardig) bestaan voor de G1
          > een lens met ø 52 mm lijkt me nogal weinig lichtsterk tov de 62 mm van de fuji (of ben ik hier helemaal fout?)
          Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
          Baaah! | Digital Echo Photography

          Comment


          • #6
            Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

            Er zijn op de moment 2 kitlenzen voor de G1
            14-45 ( = 28-90mm )
            en
            45-200 ( = 90-400mm )

            Allebei met stabilisatie... wel pas vanaf diafragma 3,5

            Op http://www.imaging-resource.com/CAMD...re_cameras.php kan je foto's vergelijken van b.V G1 en Fuji S100fs...

            Ik denk persoonlijk niet dat de SX1 van Canon in de buurt kan komen qua beeldkwaliteit vanaf iso 400 door volgende gegevens:

            Panasonic G-1 = 5 MP/cm² pixel density
            Canon SX1 = 35 MP/cm² pixel density
            Fuji S100fs = 19 MP/cm² pixel density

            Comment


            • #7
              Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

              Ik heb de Canon SX1 even gehad en was er niet zo wild van dus terug verkocht

              Franciskine heeft de S100fs en is er zeer tevreden van dacht ik. Zijn foto's die genomen zijn met de Fuji kan je hier bekijken of in deze post. Hier kan je eveneens foto's bekijken die met de Fuji gemaakt zijn.

              Misschien moet je ook eens kijken naar de Panasonic FZ28? Ze geven er hele goede feedback & reviews over en hij een stuk goedkoper.

              Succes

              Comment


              • #8
                Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                Oorspronkelijk geplaatst door galloschramme Bekijk bericht
                I
                mijn wensen: goede prestaties bij hoge ISO, s
                Dan zou (ik) voor de: S100fs gaan

                Groetjes
                veronique
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #9
                  Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                  De FZ28 geeft volgens bijna alle reviews die ik gelezen heb al veel ruis bij iso 400?

                  Heb enkele reviews van de G1 gelezen: de kans bestaat dat dit geen succesnummer wordt en dat je over geruime tijd nog steeds moet kiezen uit twee lenzen, verder een goede camera, maar niet zoveel beter als de fuji (toch zeker niet de functies die ik ga gebruiken ), maar de viewfinder slaat alles, behalve een niet-elektronische natuurlijk
                  Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                  Baaah! | Digital Echo Photography

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                    SX1 -S100fs - G1...

                    De G1 past helemaal niet in het rijtje als je het mij vraagt maar zelfs de andere 2 zijn toch nogal verschillend van concept. Als ik jou was zou ik eerst uitmaken wat je nu precies wil. Ben je bijv echt ook geinteresseerd in video dan is de SX1 de overduidelijke keuze want geen enkele andere camera op de markt komt op dat gebied in de buurt. En zo hebben ze alledrie hun voor en nadelen. Als je eruit bent wat je wil zal de keuze duidelijk zijn denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      SX1 -S100fs - G1...

                      De G1 past helemaal niet in het rijtje als je het mij vraagt maar zelfs de andere 2 zijn toch nogal verschillend van concept. Als ik jou was zou ik eerst uitmaken wat je nu precies wil. Ben je bijv echt ook geinteresseerd in video dan is de SX1 de overduidelijke keuze want geen enkele andere camera op de markt komt op dat gebied in de buurt. En zo hebben ze alledrie hun voor en nadelen. Als je eruit bent wat je wil zal de keuze duidelijk zijn denk ik.
                      Ik heb al een tijdje een powershot S5, dus toen ik hoorde dat canon de SX1 aankondigde, dacht ik dat het een mooie upgrade zou zijn, mooi meegenomen de Full HD, groothoek, 4 fps, 20x zoom, …
                      Bij het opzoeken van informatie ontdekte ik de s100fs, die eigenlijk nog meer aan de eisen voldoet (iso, handzoom, …) alleen jammer van de Full HD.
                      > Over de Full HD: ik hoor van veel mensen dat het enkel maar ruimte inneemt op je kaartje of HD, en dat het verder niet zo nuttig is?
                      > Bovendien heb ik mijn powershot S5 nog om kwaliteitsfilmpjes te maken (VGA, stereogeluid)
                      Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                      Baaah! | Digital Echo Photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                        Met de Fuji S100fs kan je ook filmpjes opnemen hoor (640 x 480 @ 30 fps)...

                        I.v.m Fuji S100fs wel rekening houden volgende commentaar van dpreview:

                        "There is a cloud on the horizon, though, and its a cloud with oddly-colored edges. Chromatic aberration (CA) is a major problem at the focal lengths that are likely to be most used. The effect is so pronounced at times that it is visible even in small prints. The frustrating thing is that CA can be removed automatically - we've seen it done in other long-zoom cameras, so know it's possible, economically. It can also be manually removed from RAW files but the supplied FinePix Studio software doesn't provide the tools to do, so again you're pushed towards using third-party software that don't do the images justice."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                          Oorspronkelijk geplaatst door galloschramme Bekijk bericht
                          .... Over de Full HD: ik hoor van veel mensen dat het enkel maar ruimte inneemt op je kaartje of HD, en dat het verder niet zo nuttig is?
                          > Bovendien heb ik mijn powershot S5 nog om kwaliteitsfilmpjes te maken (VGA, stereogeluid)
                          Als die Full HD voor jou belangrijk is (was) kun je onmogelijk zeggen dat je nog de mogelijkheid hebt om kwaliteit fims te maken in VGA dit maakt een wereld van verschil. Dit is een film bekijken op een oude anologe (beeldbuis) TV (pal = 576 * 720) en dan diezelfde film bekijken op een Blu-Ray Disc op een Full HD (plasma/LCD)TV.
                          (verschil vga = 640*480 beeldpunten Full HD = 1920 *1080 beeldpunten).
                          Dus het neemt inderdaad veel meer plaats in op een kaart/harde schijf maar het bevat ook veel meer informatie. Is een beetje hetzelfde als een 2 megapixel fotocamera vergelijken met een 12 (of 15, 24,...) megapixel camera en zeggen dat je met die 2 megapixel ook kwaliteitsfto's kunt maken..... dit is waarschijnlijk waar maar dan dien je die foto ook op een geschikt medium te bekijken een print tot 10*15 zal waarschijnlijk nog goed lukken maar groter.....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                            HIER twee circus portretjes op ISO 800.
                            En HIER nog een flink aantal foto's gemaakt met een S100FS.
                            HIER enige foto's uit een SX1. Even scrollen tot aan de ISO test foto's en je zult kunnen waarnemen dat de ruis bij ISO 400 best meevalt, maar het verlies aan detail is mij te groot. ISO 800 is in mijn ogen onbruikbaar. Je kunt deze foto's downloaden en op 33 of 50% bekijken, dat is realistischer dan de geboden 100%.
                            De SX1 heeft een sensor van 6,16 x 4,62 mm en die van de S100FS meet 8,8 x 6,6 mm, dat is een aanmerkelijk verschil. Het komt neer op SX1 35MP/cm2 ten opzichte van S100FS 19MP/cm2.
                            Google eens op "Canon SX1 sample photo's" en bekijk ze allemaal en trek uw conclusie.
                            Ga naar een winkel en beoordeel zelf of de gemotoriseerde zoom van een SX1 een probleem vormt, wellicht valt het reuze mee.
                            De S100FS bevalt mij prima als fietsmaatje. De flimpjes zijn bruikbaar voor mijn diashows, maar ook niet meer dan dat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                              Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                              Als die Full HD voor jou belangrijk is (was) kun je onmogelijk zeggen dat je nog de mogelijkheid hebt om kwaliteit fims te maken in VGA dit maakt een wereld van verschil. Dit is een film bekijken op een oude anologe (beeldbuis) TV (pal = 576 * 720) en dan diezelfde film bekijken op een Blu-Ray Disc op een Full HD (plasma/LCD)TV.
                              (verschil vga = 640*480 beeldpunten Full HD = 1920 *1080 beeldpunten).
                              Dus het neemt inderdaad veel meer plaats in op een kaart/harde schijf maar het bevat ook veel meer informatie. Is een beetje hetzelfde als een 2 megapixel fotocamera vergelijken met een 12 (of 15, 24,...) megapixel camera en zeggen dat je met die 2 megapixel ook kwaliteitsfto's kunt maken..... dit is waarschijnlijk waar maar dan dien je die foto ook op een geschikt medium te bekijken een print tot 10*15 zal waarschijnlijk nog goed lukken maar groter.....
                              > inderdaad zal de kwaliteit van 1080p indrukwekkend zijn, maar op mijn iMac 24" met 1920 x 1200 pixels is een VGA filmpje op volledig scherm best goed. Voor mij kan de Full HD van pas komen als je bewust iets gaat filmen, maar ik vind het niet erg als ik geen Full HD heb (720p had wel gemogen).
                              Met de Fuji kan je inderdaad ook filmen, maar de kwaliteit van de voorbeeldfilmpjes lieten te wensen over, vooral omdat de microfoon bedoeld is voor tekstcommentaar bij foto's.

                              > is de CA ook zo erg bij de Canon? Is dat eenvoudig weg te werken met photoshop CS3? (ik ben een echte leek op dat vlak)
                              Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                              Baaah! | Digital Echo Photography

                              Comment

                              Working...
                              X