Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon SX1 vs. Fuji S100fs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

    Zou de Fuji S100FS nog niet bijna vervangen gaan worden door een nieuw model?

    Comment


    • #47
      Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

      Een instap DSLR met 2 lenzen in het bereik van 18 tot 200/300 mm is absoluut SUPERIEUR aan de S100FS. Derhalve raad ik u aan 2 goede lenzen uit te zoeken en van de rest van uw budget er een body bij te kopen.

      Oké. Dus nog scherper dan het haarscherp vd Fuji? Ook zichtbaar scherper bij afdrukken tot ca 40 cm? Wie drukt in de maasa nog echt vaak groer af dus?
      Welke 2 lenzen van Nikon adviseer je dan op een Nikon D60 en wat op welk budget kom je dan ongeveer uit incl de D60.

      Comment


      • #48
        Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

        Zou de Fuji S100FS nog niet bijna vervangen gaan worden door een nieuw model?

        er komt een gehel nieuwe sensor aan (E type las ik) Maar ja wat gaat dat kosten?

        Comment


        • #49
          Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

          Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
          Een instap DSLR met 2 lenzen in het bereik van 18 tot 200/300 mm is absoluut SUPERIEUR aan de S100FS. Derhalve raad ik u aan 2 goede lenzen uit te zoeken en van de rest van uw budget er een body bij te kopen.

          Oké. Dus nog scherper dan het haarscherp vd Fuji? Ook zichtbaar scherper bij afdrukken tot ca 40 cm? Wie drukt in de maasa nog echt vaak groer af dus?
          Welke 2 lenzen van Nikon adviseer je dan op een Nikon D60 en wat op welk budget kom je dan ongeveer uit incl de D60.
          Ik heb helemaal geen zin in een discussie over bridge of dslr, niet over de kosten die er aan zijn verbonden en derhalve ook niet over de mogelijk te leveren prestaties.
          Doel en middelen. Daar gaat het om.
          Grote doelen, ruime middelen en kleine doelen... beperkte middelen.
          Wanneer mij om een aankoopadvies gevraagd word dan is mijn tegenvraag; "hoe groot wil je gaan afdrukken en wat wil je gaan fotograferen".
          Vervolgens leg ik omstandig uit waar de beperkingen van diverse systemen, merken en typen merkbaar worden en dan blijkt al snel dat men niet bereid is om zoveel geld uit te geven.
          Met andere woorden, de doelen worden bijgesteld tot aan het niveau van de middelen.
          Als men daar gelukkig mee is dan ben ik het ook.
          Met eenvoudige middelen en voldoende kennis zijn buitengewoon fraaie resultaten te behalen.
          Wanneer iemand is bevangen door de CA/PF psychose dan is daarmee voor mij de kous af. Ik leg eenmaal uit hoe je het kunt voorkomen en repareren en daar blijft het bij.
          Soms voel ik me dan geroepen, het zal wel ijdelheid zijn, om de nadelen van al die prachtige superzooms voor spiegelreflexen op te noemen en duidelijk te maken dat het enige voordeel aan die lenzen de "een lens voor alles" oplossing is. Verder zijn ze niet lichtsterk, vrijwel onbruikbaar bij volle opening en vaak in het gebied dat de superzoomers zo graag gebruiken... het meest onscherp.

          Ik zeg wel eens in een balorige bui... hak je budget in drie stukken, besteed 2/3 aan glaswerk en 1/3 aan de body. Elke bezoeker van fotofora weet dat beginnende fotografen zich vooral richten op een merk en een body en "om te beginnen" kiezen ze dan een goedkoop lensje uit.
          Het zij zo. Ik heb niet de illusie dat ik dat kan veranderen.

          Comment


          • #50
            Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            Wanneer iemand is bevangen door de CA/PF psychose dan is daarmee voor mij de kous af. .
            Dat slaagt wss op mij...
            Ik ben je trouwens al heel dankbaar voor uw hulp...
            Er is geen toestel zonder fouten... dat besef ik ook...
            Ik twijfel nog tussen de Fuji en een "kleine" dslr maar elke keer stuit ik op de lenzen...
            Die hebben idd ook CA en zijn optisch helemaal niet in de buurt...

            Comment


            • #51
              Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

              Soms voel ik me dan geroepen, het zal wel ijdelheid zijn, om de nadelen van al die prachtige superzooms voor spiegelreflexen op te noemen en duidelijk te maken dat het enige voordeel aan die lenzen de "een lens voor alles" oplossing is. Verder zijn ze niet lichtsterk, vrijwel onbruikbaar bij volle opening en vaak in het gebied dat de superzoomers zo graag gebruiken... het meest onscherp.

              En dat is nou net hetgeen jij me hier kan leren. Het zal je niet in dank worden afgenomen misschien, maar wel door mij.
              Overigens jij had het over superieur en dat is een kwalificatie voor een instapdsrl met 2 lenzen voor het gebied 18 - 200. Ik begrijp dat je daarmee niet bedoeld b.v. de lensjes 18-55, 55-200 en zelfs een groot zoombereik bij elke dsrl lens verafschuwt.

              Comment


              • #52
                Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Dat slaagt wss op mij...
                Ik ben je trouwens al heel dankbaar voor uw hulp...
                Er is geen toestel zonder fouten... dat besef ik ook...
                Ik twijfel nog tussen de Fuji en een "kleine" dslr maar elke keer stuit ik op de lenzen...
                Die hebben idd ook CA en zijn optisch helemaal niet in de buurt...
                Dat sloeg inderdaad op jou maar het is vriendelijker bedoelt dan het lijkt
                Met een dikke portemonnee is het kiezen van een camera en lenzen geen probleem.
                Wie vasthoud aan het "een lens voor alles" principe staat echter voor een zeer moeilijke keuze.
                Een S100FS moet/mag worden vergeleken met een instap DSLR met een superzoom en wel de Tamron AF 18-270mm (27-405mm) f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) MACRO.
                Deze heeft ongeveer hetzelfde bereik en ook beeldstabilisatie en CA/PF.
                Hier http://www.dpreview.com/lensreviews/...p5-6p3_vc_n15/ de test van deze lens.
                Kijk goed naar de Nyquist frequency bij volle opening en door aan het schuifje van de Focal length te trekken kun je zien wat het grootst mogelijke diafragma is bij elke brandpuntsafstand.
                Dit kun je vergelijken met dit lijstje
                7.1 mm ----- 28 mm --- f/2.8
                8.9 mm ----- 35 mm --- f/3
                14 mm ------ 55 mm --- f/3.3
                17.1 mm ---- 67 mm --- f/3.5
                19.3 mm ---- 75 mm --- f/3.5 (f/5,6 bij een 17-50mm lensje op 50mm)
                20.3 mm ---- 80 mm --- f/3.7 (f/5,6 bij een 17-50mm lensje op 50mm)
                27.9 mm ---- 110 mm -- f/3.9
                34,2 mm ---- 135 mm -- f/4.2
                50.7 mm ---- 200 mm -- f/4.5
                76 mm ------ 300 mm -- f/4.9
                101.5 mm --- 400 mm -- f/5.3
                van praktijk observaties van de S100FS en hou hierbij rekening met het feit dat wanneer je ongeveer dezelfde scherpte wenst, je de Tamron minstens 1 stop moet dichtdraaien.
                Vergelijk vervolgens ook een lensje van 18-55 mm f/3,5-f/5,6 en je zult zien dat de Fujinon lens minimaal 1 stop lichtsterker is en dat kun je ook vertalen naar het gebruik van ISO 800 i.p.v. ISO 1600.
                Gezien deze getallen valt de zogenaamde grotere scherptediepte van de S100FS reuze mee. (3,94 :1,5 is ineens 3,94:3)

                Zodra je bij de DSLR het principe van de "een lens voor alles" verlaat dan is geen vergelijking meer mogelijk.
                Over de overige voor en nadelen van een bridge/dslr is geen discussie mogelijk.
                Als de klep van mijn pet naar links staat dan pak ik een bridge en naar rechts een dslr, het is maar net hoe de wind staat

                @Freekvogel
                Ik vind die superzooms ondingen en durf dat gerust te zeggen.
                Uit bovenstaande kun je opmaken dat ik het onjuist vind om een S100FS te vergelijken met een DSLR met twee stuks 3x zoomlenzen. Dan liggen de zaken ineens heel anders.

                Comment


                • #53
                  Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                  Zodra je bij de DSLR het principe van de "een lens voor alles" verlaat dan is geen vergelijking meer mogelijk.

                  Nou daar schrik ik dan toch wel even van. Een veel gekochte instapper D60 met 18-55 en 55-200 al niet meer te vergelijken met de S100sf. Dan ga ik toch twijfelen.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                    Dan wint mijns inziens de D60.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Dan wint mijns inziens de D60.
                      Meen je dat echt? Die kitlenzen zijn toch maar pas van F5.6~F8 goed??
                      Macro heb je er ook niet mee...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                        Tja... die lichtsterkte van kitlenzen blijft rampzalig.
                        Overigens schrijf ik liever dat de Nikon wint..., anders valt het hele forum over me heen

                        Comment


                        • #57
                          Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Tja... die lichtsterkte van kitlenzen blijft rampzalig.
                          Overigens schrijf ik liever dat de Nikon wint..., anders valt het hele forum over me heen
                          Ik denk dat ik liever zou hebben dat het hele forum over me heen zou vallen dan dat ik mijn
                          mening (gebaseerd op ervaring en overtuiging) zou prijsgeven. Nu zeg je me eigenlijk net
                          te luid dat de Fuji beter is dan een instap DSLR met kitlenzen maar dat je het omwille van
                          een aantal lui hier op het forum beter niet hardop uitspreekt. En daar dient een forum toch
                          eigenlijk voor.
                          Of zie ik dit verkeerd?

                          Comment


                          • #58
                            Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                            Het staat je vrij die conclusie te trekken maar dat is niet wat ik heb willen zeggen.
                            Ik wil een S100FS met een instap DSLR + superzoom vergelijken en met niets anders.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Het staat je vrij die conclusie te trekken maar dat is niet wat ik heb willen zeggen.
                              Ik wil een S100FS met een instap DSLR + superzoom vergelijken en met niets anders.
                              Dan denk ik dat je dit moet doen. En dat dan ook niet het hele forum over je heen valt

                              Comment


                              • #60
                                Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                                Hoe is het vergelijk van een D90 met 18-105VR kitlens t.o.v. de fuji? (fuji is helft v/D prijs)

                                Comment

                                Working...
                                X