Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon SX1 vs. Fuji S100fs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

    Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
    Op pag 76 en volgende van de handleiding vind je de uitleg over werking van de flits van de S100
    daar staat dus niets van 2nd curtain of rear sync. enkel slow sync.
    Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
    Baaah! | Digital Echo Photography

    Comment


    • #32
      Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

      Maw is CA (purple fringing ) en het flitssysteem (geen TTL door de lens, rear sync,...) de grootste nadelen van de Fuji s100fs?

      Ik dacht dat op de Fuji een Nikon externe flits kon gezet worden? Zijn dan alle nadelen opgelost?
      (ben nog een leek op flitstechnology)

      Comment


      • #33
        Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Voor zover ik aan de sample foto's heb kunnen zien is purple fringing bij de Canon qua pixelbreedte iets smaller. Wel heb ik waargenomen dat het over het gehele zoombereik voorkomt, hetgeen in tegenstelling tot wat DPReview beweert, bij de S100FS absoluut niet het geval is. De S100FS vertoont bij zeer hoge contrasten PF in het groothoek gebied en voornamelijk aan de randen, tot dusver heb ik (ruwe schatting) op 3 van de 100 foto's in moeten grijpen omdat ik een zeer grote afdruk wilde laten maken.

        HIER de photoshop plugin, zowel voor elements als voor het grote broertje.
        Dit werkt al vrijwel perfect met de 'default' settings.

        Weet iemand waar deze plug-in nog te downloaden is? Alle links zijn kapût....

        Comment


        • #34
          Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Maw is CA (purple fringing ) en het flitssysteem (geen TTL door de lens, rear sync,...) de grootste nadelen van de Fuji s100fs?
          Ik weet niet of het specifiek is voor de S100fs, maar wanneer je deze test van de beeldstabilisatie leest van dpreview, dan heb je op 1/100 sec nog 20% kans op bewegingsonscherpte.
          Wanneer ik de camera pas had en op verschillende plaatsen in dit forum las dat de A-stand de interessantste mogelijkheden geeft, was ik daar vooral op gefocust en mee aan het experimenteren. Het aantal onscherpe foto's, uit de hand genomen,was frustrerend. Na opnieuw in de reviews te duiken, viel deze pagina mij op. Door de sluitertijd onder de 1/160 sec te houden lukt dit nu beter. Wat ik mij wel afvraag: is dit normaal voor dit type camera of is het ook een nadeel of beperking van deze camera ???
          Fuuu…tsjie
          www.wouldbephotography.be

          Comment


          • #35
            Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

            Deze foto's zijn allemaal gemaakt met de Fuji S100FS, als je de muis stilhoudt op de foto, komt de exif tevoorschijn, misschien ben je daar iets mee . . .


            Al deze foto's komen zo als jpg's uit de camera, enkel verkleind met BD- sizer
            Last edited by Franciskine; 10 januari 2009, 21:56.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #36
              Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

              Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
              Ik weet niet of het specifiek is voor de S100fs, maar wanneer je deze test van de beeldstabilisatie leest van dpreview, dan heb je op 1/100 sec nog 20% kans op bewegingsonscherpte.
              Wanneer ik de camera pas had en op verschillende plaatsen in dit forum las dat de A-stand de interessantste mogelijkheden geeft, was ik daar vooral op gefocust en mee aan het experimenteren. Het aantal onscherpe foto's, uit de hand genomen,was frustrerend. Na opnieuw in de reviews te duiken, viel deze pagina mij op. Door de sluitertijd onder de 1/160 sec te houden lukt dit nu beter. Wat ik mij wel afvraag: is dit normaal voor dit type camera of is het ook een nadeel of beperking van deze camera ???
              Ik Vermouth dat je "boven" de 1/160ste bedoelt
              Hangt ook wat van je gekozen zoomstand en manier van vasthouden af, hé.
              Adem inhouden, ergens houvast zoeken, stand van de benen.... etc, ....

              Groetjes
              veronique
              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

              Comment


              • #37
                Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                Bedankt Franciskine voor de link en Véronique voor het nuanceren van mijn opmerking.
                Misschien is dit geen specifiek kenmerk van de S100fs. Bij meer inzoomen zijn deze korte sluitertijden allicht belangrijker. Bij mooi weer is dit ook best mogelijk. Het zet ook het diafragma ver open en zorgt in een aantal foto's voor een mooie onscherpe achtergrond. Allicht had ik er te weinig aandacht voor.
                Fuuu…tsjie
                www.wouldbephotography.be

                Comment


                • #38
                  Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                  Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                  Bedankt Franciskine voor de link en Véronique voor het nuanceren van mijn opmerking.
                  Misschien is dit geen specifiek kenmerk van de S100fs. Bij meer inzoomen zijn deze korte sluitertijden allicht belangrijker. Bij mooi weer is dit ook best mogelijk. Het zet ook het diafragma ver open en zorgt in een aantal foto's voor een mooie onscherpe achtergrond. Allicht had ik er te weinig aandacht voor.
                  Het is een 28mm-400mm equivalent zoom

                  Fictieve richtgetallen voor sluitertijdinstelling

                  op 28mm moet je minstens 1/30 sec hebben (of hoger)
                  op 150mm moet je minstens 1/160* sec hebben (of hoger)
                  op 400mm " " " " 1/450/500 sec hebben (of hoger) ...enz.
                  Dus altijd iets hoger dan de zoomstand en daar mag je normalieter, dan nog eens de stab. aftrekken.

                  Groetjes
                  veronique
                  « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                  Comment


                  • #39
                    Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                    @Dpix
                    Vrijwel elke flitser past/werkt op de S100FS vermits de ontsteekspanning niet boven 400V uitkomt. Deze flitsers zullen dan de mogelijkheid moeten hebben om handmatig ingesteld te kunnen worden of, een half automatische (thyristor circuit) stand.
                    Of met een externe flitser zoals die van Nikon "het nadeel" opgelost is weet ik niet omdat ik geen nadelen ondervind.

                    Ik heb gezocht naar een werkende link voor (Fiddafilters) PFree maar ik kan er ook geen meer vinden.
                    Mij is gebleken dat de website van de maker van dit filter, Tom Fiddaman, ook uit de lucht is.
                    Wat we wel kunnen proberen is dat ik u het ZIP mapje met het filter per e-mail toestuur.
                    U kunt het dan in uw versie van Photoshop in het mapje filters plaatsen en uitpakken.
                    Theoretisch zou dat moeten werken.

                    @wouldbe
                    Voor wat betreft bewegingsonscherpte is er een directe relatie (door Veronique perfect uitgelegd) tussen de brandpuntsafstand en de volgende factoren
                    1. Polsslag.
                    2. Bloeddruk.
                    3. Emotionele toestand.
                    4. Greep.
                    5. Houding.
                    6. Winddruk.
                    7. Invloed ondergrond. (varend schip of vaste grond onder de voeten)
                    8. Inspanningsvermoeidheid.
                    U ziet het, ik hou er wel van om eenvoudige dingen moeilijk te maken .
                    Ik heb zelf ook niet de meest vaste hand maar het is me toch al vrij vaak gelukt om bij een brandpuntsafstand van 400 mm met goed gevolg een sluitertijd te hanteren van 1/80s en zelfs 1/50s. Dit zou zonder stabilisatie in mijn geval NIET mogelijk zijn.
                    Ik ben me daarbij zeer bewust dat de mogelijkheid bestaat dat er bewegingsonscherpte kan optreden.
                    De lens van de S100FS presteert excellent bij volle opening en daarom geef ik u het volgende in overweging; wanneer u in diafragma voorkeur mode (A) fotografeert draai dan de zoomlens naar 28 mm en stel vervolgens met het duimwieltje het diafragma in op 2,8... nu zal, wanneer u gaat inzoomen bij elke brandpuntsafstand automatisch de grootst mogelijke diafragma opening gekozen worden.
                    Scherptediepte is er genoeg (teveel voor sommige mensen ).
                    Op deze manier heeft u altijd de kortst mogelijke sluitertijd
                    Wanneer u detailrijke scènes zoals landschappen gaat fotograferen en groot afdrukken, dan kunt u het beste diafragmeren tot f/6,3. Nog kleiner is niet nodig omdat de algehele scherpte bij f/8 en f/11 NIET hoger zal zijn.
                    In vrijwel alle gevallen voldoet de volle diafragma opening.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                      Thx!!
                      Fuuu…tsjie
                      www.wouldbephotography.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                        Test van superzooms...wel niet van Fuji s100fs

                        Just posted! The fifth and final installment of our compact camera roundup looks at 'big zoom' SLR-styled compact cameras. The appeal of being able to shoot everything from a sweeping landscape to a tightly framed telephoto shot with a single affordable - and relatively compact - camera is easy to understand; finding your way through the sea of seemingly very similar models is more of a challenge. We decided to look at seven of the latest models to find out if they are as similar in performance as they are in specification and design.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                          Vind CA (Purple Fringin) toch heel moeilijk te verwijderen... het grootste nadeel van S100fs... anders was de keuze snel gemaakt

                          Met PFreefilter of kleurselectie blauwe kanaal en dan saturatie verkleinen levert toch geen goede resultaten mijn inziens...

                          Comment


                          • #43
                            Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                            Heb je het onderste schuifje (in de kleurbalk) een stukje naar links en rechts bewogen bij het verminderen van de verzadiging?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Heb je het onderste schuifje (in de kleurbalk) een stukje naar links en rechts bewogen bij het verminderen van de verzadiging?
                              Ja, en de CA/purple fringing is dan helemaal verdwenen maar de kleur paars ook...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Canon SX1 vs. Fuji S100fs

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                                Test van superzooms...wel niet van Fuji s100fs

                                http://www.dpreview.com/news/0901/09...oomroundup.asp
                                De S100FS zit niet in deze groep omdat DPReview alleen camera's met een 2/3" sensor van 8,8 x 6,6 mm een Bridge of Hybride camera noemt. What's in the name?
                                Camera's met een kleinere sensor en een flinke zoomlens noemt men superzooms en al naar gelang de grootte van body noemt men camera's met een kortere zoomlens, compact of ultracompact.

                                Purple fringing is een probleem, laat daar geen twijfel over bestaan, en kan alleen in nabewerking bestreden worden. Het probleem doet zich bij de S100FS hoofdzakelijk voor in het groothoek gebied en is met vrijwel 100% zekerheid te voorspellen. RAW is dan de oplossing.
                                In RAW is het effect prima te onderdrukken maar het kan gebeuren dat een foto niet te repareren is. In de afgelopen maanden heb ik circa 3 van de 100 foto's moeten deleten vanwege CA maar ook zeker een stuk of 20 die om andere redenen niet aan mijn eisen voldeden.
                                Geheel onderaan een overzicht van wat je kunt verwachten als je een DSLR met superzoom aanschaft.
                                Een ding kan ik je verzekeren, de lens van de S100FS is van 7,1 tot 101,5 mm (28-400) zelfs bij volle opening f/2,8 en f/5,3 haarscherp en de enige beperking voor de resolutie van de lens/sensor combinatie is de kleinere sensor ten opzichte van een DSLR.
                                Horizontaal, absolute resolutie 2200 LPH
                                Verticaal, absolute resolutie 2200 LPH
                                Vervorming is te verwaarlozen.
                                Voor vrijwel elke lens geldt dat wanneer je een foto sterk uitvergroot, er fouten aan het licht zullen treden. Het beoordelen van een foto op een scherm dient dus bij een realistische vergroting en bekijkafstand plaats te vinden.
                                Een instap DSLR met 2 lenzen in het bereik van 18 tot 200/300 mm is absoluut SUPERIEUR aan de S100FS. Derhalve raad ik u aan 2 goede lenzen uit te zoeken en van de rest van uw budget er een body bij te kopen.

                                Canon EF-S 18-200mm 1:3.5-5.6 IS
                                - geen macro
                                - heftige vervorming op 18 mm (3,4%)
                                - zeer soft tussen 50 en 135 mm, redelijk op 200 mm
                                - bij groothoek zeer hoge rode/cyaan CA hetgeen verbetert in het middenbereik van 50 mm en weer sterk toeneemt in het blauwe kanaal tot aan 200 mm

                                Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX
                                - geen macro
                                - heftige vervorming op 18 mm (2,8%)
                                - zeer soft tussen 100 en 150 mm, redelijk op 200 mm
                                - rood/blauw CA bij groothoek, richting 200 mm wordt dit blauw/geel

                                Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) MACRO
                                - heftige vervorming op 18 mm (3%) en -2% pincushion in het 50 mm gebied
                                - scherpte prima tussen 35-70 mm en vooral wanneer tot f/8 !!! wordt gediafragmeerd, prestaties worden aanzienlijk minder aan het tele eind
                                - CA is prima onder controle maar aan het tele eind problematisch.

                                Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS
                                - heftige vervorming op 18 mm (3,2%)
                                - rond 35 mm loopt de scherpte aan de randen extreem terug hetgeen herstelt bij 50 mm om bij 100 mm weer in elkaar te zakken, op 200 mm is de scherpte alleszins redelijk... bij f/11 !!! zijn de resultaten prima
                                - CA prima onder controle maar het is er wel

                                Comment

                                Working...
                                X