Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D en D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EOS 5D en D700

Zoals de meeste ondertussen wel weten, ben ik overgestapt van 5D -> D700.

De reden waarom ik deze stap heb gezet heb ik al uitgelegd, ik ga er niet vanuit dat ik betere foto's ga maken met de D700 als met de 5D. De verandering is gewoon ingegeven door een ontevredenheid met een aantal Canon-producten.

Ik ga hier proberen de komende weken mijn bevindingen van deze overstap neer te pennen.
    Ik heb me voorgenomen om de beeldkwaliteit van beide camera's niet te vergelijken.
    Ik fotografeer ondertussen al 12 jaar met een Canon SLR/DSLR...

Lenzen.
    De Nikon-lenzen draaien in de omgekeerde richting vast. Ook de zoomring draait in de tegenovergestelde richting. Dit wordt wennen
    De Nikonlenzen die ik me heb aangeschaft zijn een ietsje zwaarder en groter dan hun alternatief bij Canon. Het verschil is niet enorm, maar toch opvallend. Zeker de 24-70 is een enorm grote lens (trebs had me dat al gezegd).
    De Nikon-lenzen zijn ook een ietsje duurder dan Canon.
    Nikon heeft in ieder geval betere lensdoppen, die je er makkelijk kan afnemen zonder de lenskap te verwijderen.

Zoeker
    De Nikon-zoeker is een pak helderder dan mijn Canon met brightscreen. Zoals de wat oudere fotografen onder ons weten, is dit een mes dat aan twee kanten snijdt. MF is makkelijker met de Canon (zeker met het speciale focusscreen, bij Nikon kan dit niet vervangen worden), een heldere zoeker is aangenaam om door te kijken...
    Informatie in de zoeker lijkt me beter bij Nikon, en de grid in de viewfinder is gewoon geweldig. Ook de aflsuitknop voor de zoeker is veel handiger dan bij de 5D. De dioptrie-regelknop heeft hier een beveiliging (één van de ergernissen bij mijn 5D : dioptrieinstelling die ontregelde)

Camera
    Vraag me dat eens over enkele weken, als ik de Nikon ken. Nu is het nog echt zoeken. De bediening is in ieder geval helemaal anders.
    Wel val onmiddellijk op dat de sluiter van Canon heel wat stiller is.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Re: EOS 5D en D700

12 jaar Canon....hoop voor je, dat je de juiste overstap hebt gemaakt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      1-Zoals de meeste ondertussen wel weten, ben ik overgestapt van 5D -> D700.

2-Wel val onmiddellijk op dat de sluiter van Canon heel wat stiller is.
      1-Ik dank u voor deze impuls voor de wereldeconomie.

2-Dat zal de spiegelklap zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        12 jaar Canon....hoop voor je, dat je de juiste overstap hebt gemaakt.
        grt,bouk.
        Alles went Bouk.
        Ben zelf ook al tweemaal, weliswaar noodgedwongen, na ruim twintig jaar overgestapt naar een ander merk.

Pentax naar Minolta i.v.m. het opkomen van de AF.
        Minolta naar Nikon i.v.m. het uitblijven van een goede digitale DLSR almede het stoppen van Minolta als camera merk.

mvg
        Antoine

Comment

je hebt het zelfde merkentraject afgelegd als ik(Pentax/Minolta en nu een Canon), alleen een Nikon heb ik nooit gehad.
          en heb ze allen nog.
          grt,bouk.

Comment

hmz, ik ka niet zeggen dat ik zoveel jaren ervaring heb...
            maar ik heb eens met een nikon gewerkt, en ik vond dat echt niet zo een tof toestel...
            knoppen staan niet juist vind ik en idd, de sluiter is meer lawaaierig...
            (ik schrok zelfs van het rare geluid )
            ik denk dat ik toch bij canon blijf, tegenslag of niet --> dat zal je zowiezo bij nikon ook hebben want ik heb nooit gehoord dat nikon perfect is, en dan heb ik ook nooit van canon gehoord.
            dus, je overstap lijkt me eigenlijk niet zo'n slimme zet... tenzij je van verandering houd e.d.
            alleszinds, succes nog ermee
            (moest je die 5D niet meer willen, je mag hem altij aan mij geven )
            No rules. Great shots.
            -

Comment

de grid in de viewfinder is gewoon geweldig.
              Ik werk ook liever met Nikon hoor. Maar een D700 met lenzen is dubbel zo duur als een 5D met lenzen.

Heb je die grid al eens gecheckd. Als ik die precies volgde op de D70 kwam mijn foto er scheef uit.

Indien nodig kan ik op een 5D ook een focusscreen screen met gridlines zetten. Maar 't is alles of niets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                je hebt het zelfde merkentraject afgelegd als ik(Pentax/Minolta en nu een Canon), alleen een Nikon heb ik nooit gehad.
                en heb ze allen nog.
                grt,bouk.
                Ja, er zijn er die natuurlijk, gedurende hun leven, domme beslissingen nemen.
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De verschillen die je opnoemt... Ik snap niet dat je daarvoor al die extra kost kan goedpraten...
                  Als jij er tevreden mee bent, dan is het uiteraard goed maar ik vind het gewoon geldverspilling.
                  nieuw toestel is 1 ding maar al die nieuwe lenzen..

maar ja ieder zijn ding he
                  poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Ja, er zijn er die natuurlijk, gedurende hun leven, domme beslissingen nemen.
                    je hebt helemaal gelijkhoor en niet alleen met bepaalde merken.
                    grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                      dus, je overstap lijkt me eigenlijk niet zo'n slimme zet... tenzij je van verandering houd e.d.
                      alleszinds, succes nog ermee
                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      1-Ik dank u voor deze impuls voor de wereldeconomie.
                      Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                      De verschillen die je opnoemt... Ik snap niet dat je daarvoor al die extra kost kan goedpraten...
                      Als jij er tevreden mee bent, dan is het uiteraard goed maar ik vind het gewoon geldverspilling.
                      nieuw toestel is 1 ding maar al die nieuwe lenzen..

Bedankt voor jullie zorg over mijn financiële toestand. Ik zal zelf wel oordelen over de zin en de onzin van deze overstap waarvoor mijn kastoestand niet is gewijzigd.
                      Ik hou er op dit moment een 5D, een 90mm TS en nog wat Canon-prullaria op over. Als ik dat verkocht heb zal ik nog twee lenzen bijkopen, één macrolens en een goedkope prime voor wanneer ik geen zin heb veel ballast mee te sleuren
                      Ik had veel meer Canon-materiaal dan wat ik nu gekocht heb bij Nikon. Een deel van die lenzen waren ook tweedehands aangekocht en zijn aan een vergelijkbare prijs terug doorverkocht. Als bij Canon was gebleven, had ik diezelfde lenzen ook verkocht en opnieuw een 16-35 II en een 24-70 gekocht (en dan hopen dat de lens die je aankoopt OK is)
                      Geen geldverspilling, want ik ben er tevreden van, en ben er zeker van dat ik terug ga genieten van het fotograferen. En dat is de enige reden waarom ik fotografeer.
                      Last edited by sugar; 6 september 2008, 11:58.
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Wel val onmiddellijk op dat de sluiter van Canon heel wat stiller is.
                        Zou dat niet te maken hebben met het verschil in FPS en een kortere blackout time?

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                        Voila, en als iedereen dat eens door zou hebben zou het er in deze forum onderdelen het er bij momenten iets luchtiger aan toe kunnen gaan

Comment

want ik ben er tevreden van, en ben er zeker van dat ik terug ga genieten van het fotograferen.
                          Enjoy zou ik zeggen. Het zijn alleszinds prachtspeeltjes.
                          Veel plezier ermee.

Comment

De Nikon-lenzen draaien in de omgekeerde richting vast. Ook de zoomring draait in de tegenovergestelde richting.
                            Tsss. Het is duidelijk dat je heel recent bent overgestapt. Wij, Nikon gebruikers, zeggen:

"De Canon-lenzen draaien in de omgekeerde richting vast. Ook de zoomring draait in de tegenovergestelde richting."

C.

Comment

Ben de laatste weken ook een overstap aan het bestuderen geweest en als je al de voordelen ziet van Nikon (teveel om op te noemen) vind ik het eigenlijk een no-brainer (in mijn geval toch).
                              Zou er ws ook mee begonnen zijn indien het vroeger niet zo'n ruisbakken waren
                              Denk dat een overstap van Nikon naar Canon nog veel moeilijker is. Beeldkwaliteit zal er op pixelpiepniveau mss wel op vooruit gaan dan, maar het geheel is voor mij belangrijker, gezien de beeldkwaliteit die er nu algemeen toch wel te vinden is.

Toch nog even de 5D II afwachten natuurlijk en hopen dat ik er niet voor val...

Comment

Working...
                              X