Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D en D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: EOS 5D en D700

Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
    Ik ben zelf aan het twijfelen tussen D700 en 5D.

Ik heb al enkele testshots gemaakt met de D700. Ik kon vreemd genoeg niet snel scherpstellen met een breedhoeklens.

Bekijk hier de onscherpe foto's op mijn blog.

Hoe zijn jou ervaringen? Ook andere D700 of D3 gebruikers mogen gerust antwoorden.

Ik ben jullie dankbaar.
    ik heb gisteren absoluut geen probleem gehad met het scherpstellen van mijn 14-24F2.8 op mijn D700. Anderzijds heb ik moeten vaststellen dat op F2.8, zelfs op 14mm, de DOF absoluut niet van nul tot oneindig gaat, dus ik ga hem wat moeten dichtknijpen in A stand. Eén van de gigantische voordelen van de D700 is dat je probleemloos je auto-ISO tot ISO 6400 kan laten gaan, wat betekent dat je zelfs met het slechte licht van gisteren binnenskamers makkelijk tot F5.6 of F8 kan gaan terwijl je toch in 1/125 blijft (ik vind dat de zware 14-24 wat meer zekerheid nodig heeft dan de klassieke 1/focaal als traagste sluitertijd).
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      ...Persoonlijke noot : 17mm op FF vind ik al héél breed; ik vind persoonlijk de range van 17-40mm interessanter dan 14-24...
      het is inderdaad een andere filosofie: de 14-24 betekent dat je d'office superwide fotografeert en dus een bepaalde soort fotografie beoefent. Als je opeenvolgende foto's maakt op 14, 15, 16 en 17 mm zie je wel een zeer duidelijk verschil: 1 mm op die focalen is een serieus verschil. Anderzijds met je 17-40 canon (of de oude 17-35 Nikon) heb je nog de keus tussen superwide 17 tot breednormaal 35 of 40, dus een 17-40 of een 17-35 is eigenlijk een normaal tot superwide lens. Het zal je inderdaad meer flexibiliteit geven als het rap moet gaan.
      erik, Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
        ... Anderzijds heb ik moeten vaststellen dat op F2.8, zelfs op 14mm, de DOF absoluut niet van nul tot oneindig gaat, dus ik ga hem wat moeten dichtknijpen in A stand...
        Tiens, theoretisch zou je op brandpuntsafstand 14mm bij f2.8 en ingesteld op 2.32m (de hyperfocale afstand) een scherptediepte moeten krijgen van 1.16m tot oneindig?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Tiens, theoretisch zou je op brandpuntsafstand 14mm bij f2.8 en ingesteld op 2.32m (de hyperfocale afstand) een scherptediepte moeten krijgen van 1.16m tot oneindig?
          wel, 2 punten.

eerste punt, hyperfocaal betekent dat je gaat MF gebruiken (op zich niks op tegen, gewoon van M/A op M zetten op de lens). Je moet dan wel de hyperfocalen van je brandpunten 14 tot 24 mm van buiten kennen want op de huidige zooms staan ze niet meer vermeld .

tweede punt, zelfs 1.16 m op 14 mm is vér, dus het ganse gebied tussen nul en 1.16 meter zal onscherp zijn: dat hangt naturlijk af van je positie, maar als je kort boven een tafel hangt (zoals ik gisteren) was nul tot 1.16 meter het onderste derde van mijn foto.
          erik, Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Ik heb die op 100% crop bekeken en het resultaat is scherp (statief, MLU, F8) .
            100% crop wil hierbij zeggen dat ik een print van meer dan een meter evalueer vanop 50 cm.
            Zal de 14-24 op de D700 daar écht wel een verschil maken ?
            Dit zegt genoeg, getest op een Canon, en dan nog tegenover een prime

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Dit week-end op week-end met de familie, dus niet echt tijd gehad om me op fotografie toe te leggen. Verder dan enkele snapshots kom je dan niet...

Enkele bijkomende puntjes die me opvallen :
              • De D700 is véél sneller dan de 5D. Dit is natuurlijk niet meer dan logisch, we zijn ondertussen al weer enkele jaren verder en de technologie staat niet stil. De Autofocus van de D700 is sneller en lijkt accurater.
                Van zodra het ietsje donkerder wordt, gebruikt de D700 een storende AF-assist lamp.
              • Ik lees ook vaak dat de 'exposure' bij Nikon beter is dan bij Canon, maar dat merk ik niet direct. Systeem is niet feilbaar, en je moet als fotograaf ook hier bijsturen
              • Wel leuk bij de D700 is de spotmeter die het autofocuspunt volgt (dus niet alleen in het centrum). Exposure compensation is niet beperkt tot -2EV / +2EV
              Normaal dat de D700 betere specs heeft (bouwjaar 2008), tov de Canon 5D(bouwjaar 2005). De opvolger van de 5D is zeker nog voor deze maand !!! Praten we dan nog eens
              Ivan
              http://www.henderix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                http://www.16-9.net/lens_tests/canon...non14l2_a.html

De vraag is wat het nut is van die scherpte als de focal range niet de juiste is. De 14-24 is geen alternatief voor de 17-40L, en omgekeerd ook niet.

Nikon heeft geen 'alternatief' (meer) voor de 16-35L en de 17-40L, Canon heeft geen direct alternatief voor de 14-24 (alhoewel een 14 mm + 16-35 daar wel voor in aanmerking komen.

Zo zijn er 'gaten' in beide systemen: tijdens de overstap heb ik dit ten volle gemerkt. Nikon heeft geen alternatief voor de 24 L, de 35L, de 17-40L en de 16-35L en evenmin een direct alternatief voor de 70-200 mm IS 1/4.0. Ook de MP-E 65mm heeft geen evenknie bij Nikon
                In de omgekeerde zin heeft Nikon ook enkele lenzen die je niet vindt bij Canon, ik denk dan aan de 14-24, 105 Macro VR (een relatief goedkope prime met beeldstalbilisatie en bovendien nog Macro ook), de 200-400VR. Ook in het APS (DX) gamma heeft Nikon een breder gamma.

Er zullen altijd wel verschillen bestaan tussen beide producenten, met speciefieke lenzen in beide systemen...
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  http://www.16-9.net/lens_tests/canon...non14l2_a.html
                  Ik weet niet of dat genoeg zegt?
                  Ten eerste, de D700 heeft al een scherptenadeel tov de 5D. Het is de combinatie van lens en body die de foto maakt. De lens moet dus al een verschil goedmaken.
                  Ten tweede, duidelijk heel scherp maar de vraag is wanneer ga je dat verschil echt zien op print. Ok, goed voor crops maar bij architectuur & landschap maakt men de shot/crop typisch op het moment zelf.
                  Ten derde, zie bemerking sugar.

Comment

... wij, Nikon gebruikers...
                    Welkom bij de Nikonians...
                    Opmerking: geldt ook voor "Canonians".

Ik noem mezelf in de eerste plaats fotograaf, en eerlijk gezegd maakt het me geen fluit uit met welke camera ik fotografeer. Als ze me morgen een Nikon met een berg lenzen cadeau doen, schakel ik zonder weemoed over.
                    Ik heb zelf alles van Canon, maar heb ook al Nikon in bruikleen gehad. Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Je maakt met beide merken goeie foto's. Mocht dat niet zo zijn, dan was één van beiden al lang failliet. Canon heeft wat hekele punten, en Nikon ook. Maar 't gaat er om wat er uiteindelijk uit komt toch? Wie weet heeft Nikon over vijf jaar een betaalbare middenformaat sensor en wil iedereen overschakelen, of misschien is 't net Canon, en zo springen ze elk op hun beurt haasje over. Ik zeg niet dat het zo gaat hé, waarschijnlijk niet, maar 't is maar bij wijze van spreken.
                    Gebruik je al jaren Canon, dan vind je het makkelijker om die toestellen te bedienen. Maar schakel je over, dan wen je ook wel aan de bediening van de Nikon bodies hoor.
                    A camera is a means to an end.
                    Zo denk ik er althans over.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                      Nikon heeft geen 'alternatief' (meer) voor de 16-35L en de 17-40L, ...
                      Bij mijn weten is de Nikkor 17-35/2.8 AFS nog altijd opgenomen in de catalogus van Nikon: http://www.europe-nikon.com/product/.../overview.html
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Bij mijn weten is de Nikkor 17-35/2.8 AFS nog altijd opgenomen in de catalogus van Nikon: http://www.europe-nikon.com/product/.../overview.html

maar geschrapt uit de prijslijst van nikon benelux september 2008...
                        erik, Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Ik noem mezelf in de eerste plaats fotograaf, en eerlijk gezegd maakt het me geen fluit uit met welke camera ik fotografeer. Als ze me morgen een Nikon met een berg lenzen cadeau doen, schakel ik zonder weemoed over.
                          Ik heb zelf alles van Canon, maar heb ook al Nikon in bruikleen gehad. Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Je maakt met beide merken goeie foto's.
                          A camera is a means to an end.
                          Ik denk niet dat ik het zelf zo anders omschrijf... Ik verander van merk, niet zozeer van camera wegens ontevreden over de service
                          Last edited by sugar; 8 september 2008, 17:49.
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ja, oké scherptediepte speelt hier inderdaad een rol bij.

Maar ik verwacht van een toestel (van €2500!) dat hij toch minstens even goed scherp stelt dan mijn D50...

Ik ga hem binnenkort nog eens gaan testen. Misschien dat het dan beter gaat.
                            Goed scherpstellen heeft eigenlijk niks te maken met scherptediepte.....
                            Veel focuspunten betekent meestal een grotere kans dat er wordt scherpgesteld op een punt dat jij niet wil en betekent natuurlijk niet dat er meer scherp wordt....

Misschien eens tijd om een wat kennis op te doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Goed scherpstellen heeft eigenlijk niks te maken met scherptediepte.....
                              Veel focuspunten betekent meestal een grotere kans dat er wordt scherpgesteld op een punt dat jij niet wil en betekent natuurlijk niet dat er meer scherp wordt....

Misschien eens tijd om een wat kennis op te doen?
                              Misschien moet je zijn werk eens bekijken...
                              Mvg Tim

Comment

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen D700 en 5D.

Ik heb al enkele testshots gemaakt met de D700. Ik kon vreemd genoeg niet snel scherpstellen met een breedhoeklens.

Bekijk hier de onscherpe foto's op mijn blog.

Hoe zijn jou ervaringen? Ook andere D700 of D3 gebruikers mogen gerust antwoorden.

Ik ben jullie dankbaar.
                                Ok. Eranosian,

Maar op welke AF instelling was die D700 ingesteld ? Dynamisch 51 punten (3D-tracking) is over het algemeen geen optie, vind ik, daar gaat mijn D3 ook gaan zoeken over de ganse reeks AF punten, naar een stukje waar de meest felle contrasten aanwezig zijn, en dat is nu net wat je over het algemeen niet wil, de voorbeelden op je blog zijn (denk ik) op deze stand gemaakt, fotografeer je daarmee echter bv. een racemoto op een grijs circuit, dan werkt dat uitstekend, of iets of iemand met felle contrasten tegenover een egale achtergrond, allemaal geen probleem.
                                Maar het aantal toepassingen is hier beperkt, en ik denk dat weinig mensen met een D300/D700/D3 deze stand hebben opstaan
                                De AF mogelijkheden zijn er zo uitgebreid dat je er wel een tijdje moet naar zoeken voor je de instelling hebt die je het best ligt, en volgens je eigen genre van fotografie, werk je dan ook nog eens graag op een groot diafragma en met fullFrame, dan mag het er niet veel naast zijn natuurlijk.
                                Ik denk dat iedereen hier die met deze toestellen werkt dit heeft meegemaakt, in het begin is het zoeken in die AF instellingen, en bij mij blijkt nog steeds dat gewoon de instelling Dynamisch AF-veld 9 punten en de keuzeknop achter op je toestel in de middenstand, de instelling is waar je zelf je AF het beste in handen hebt.

Ik weet natuurlijk niet welke instellingen jou toestel had waarmee je die testshots op je blog hebt gemaakt, maar volgens mij stond gewoon je AF 51 punten 3D en de schakelaar volledig veld, en voor dat soort opnames mag je het vergeten, gelukkig hebben ze nog die drie standen schakelaar op deze toestellen staan, zodat je niet steeds in het menu moet gaan duiken.

Comment

Working...
                                X