Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D en D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: EOS 5D en D700

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
    Ik ben een fotograaf.
    Proficiat
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Dat is jouw volste recht maar jij bent degene die kwam spreken over mooi scherp en detail enz. En ik weet dat mijn foto niet scherp is en dat kan je op dit formaat niet zien. Dynamisch bereik? Eerlijk gezegd ik zie geen enkel probleem in mijn foto tov die andere maar als jij er wel een ziet mij goed hoor.( ze zijn ook echt niet vergelijkbaar) Eerlijk gezegd denk ik wel dat je er gewoon probeert uit te praten. want prettig kijkt, kleuren, overduidelijk verschil enz.... kan het nog subjectiever?
      Beste Kevlar... zoals iedere fotograaf weet, IS scherpte subjectief. Wat de één niet scherp vindt, vindt de ander wel scherp. Ik weet ook dat jouw foto niet scherp is. Gek dat IK dat dan wél zie. Jouw foto is bovendien behoorlijk evenwichtig qua licht, dus nee, je kan ze niet vergelijken, en jouw foto heeft ook totaal geen groot dynamisch bereik nodig. Maar ik heb die dan ook niet gepost.
      En mocht je het nog niet weten: een foto is geen exacte wetenschap. De mening daarover is en blijft subjectief. Dynamisch bereik en alles wat met de pixeltjes te maken heeft is dat wel. Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar.

Ik weet nog toen de 5D uitkwam, hoe er gediscussieerd werd (op Pbase) over het feit of het nu een upgrade of een downgrade was, want de 5D had duidelijk een kleinere pixeldichtheid. Het pleit werd beslecht door eenvoudigweg twee dezelfde foto's naast elkaar te leggen. Eentje van een 20D of 30D of zoiets, een eentje van een 5D. Het verschil was meer dan overduidelijk. Ik denk dat dat hier niet anders is.

Enfin, ik probeer me nergens uit te praten. Als ik geen gelijk heb, dan heb ik geen gelijk. Maar je moet wel met steekhoudende argumenten komen.

Ik wil er voor alle duidelijkheid wel even bij vermelden dat ik jouw posts over het algemeen dik in orde vind, en dat deze discussie zeker niet betekent dat ik je niet waardeer.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Ik ga wel akkoord dat een degelijke evaluatie van een foto (en dan zeker ruis)
        moet gebeuren op een foto van voldoende grootte.

Anderzijds weten we nu wel dat de sensor van de D3 en D700 op de hoge iso's gewoonweg de winner is. Er zijn voorbeelden te over.
        En van het feit dat de 5D op lage iso scherper is, zijn ook genoeg voorbeelden van.

Het heeft weinig zin om deze zaken nog te willen ontkrachten met zoveel voorbeelden.

Als Kevlar persé zijn 5D wil verdedigen, moet hij maar doen.

Ik heb ook een 5D. Ik ken zijn sterktes en zijn zwaktes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Enfin, ik probeer me nergens uit te praten. Als ik geen gelijk heb, dan heb ik geen gelijk. Maar je moet wel met steekhoudende argumenten komen.
          Dat is juist mijn probleem. Als je over zo een gedownsampelde foto spreekt moet je helemaal niet meer beginnen over scherpte en detail enz want dat houdt geen steek. Dat is het enige dat ik hier wil zeggen. En in alle eerlijkheid ik snap echt niet dat mensen daarover willen discussieren want dit is zelfs niet iets waarover je kan twijfelen. En ik herhaal diegenen die dat niet geloven dat ze een foto met ruis nemen en niet perfect scherp is en deze downsampelen naar een foto van dit formaat. Dat zie je direct dat ik gelijk heb. Iedereen kan dit zelf doen.

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Ik ga wel akkoord dat een degelijke evaluatie van een foto (en dan zeker ruis)
          moet gebeuren op een foto van voldoende grootte.

Anderzijds weten we nu wel dat de sensor van de D3 en D700 op de hoge iso's gewoonweg de winner is. Er zijn voorbeelden te over.
          En van het feit dat de 5D op lage iso scherper is, zijn ook genoeg voorbeelden van.

Het heeft weinig zin om deze zaken nog te willen ontkrachten met zoveel voorbeelden.

Als Kevlar persé zijn 5D wil verdedigen, moet hij maar doen.

Ik heb ook een 5D. Ik ken zijn sterktes en zijn zwaktes.
          Wel ik verdedig helemaal de 5D niet en ik trek de D3 of D700 ook nergens in twijfel. ALs je dat leest in mijn posts moet je ze herlezen en mij dan zeggen waar ik het moet herschrijven want ik dacht niet dat ergens te doen. En 5D al zeker niet want ik heb geen 5D. De 5D bestond zelfs nog niet toen ik mijn camera kocht. Leg dus aub geen woorden in mijn mond die er niet zijn.

Het gaat mij van de beginne enkel over wat ik hierjuist reeds zei en waar je mee akkoord bent. Ik snap je post dus eigenlijk niet?

Comment

Voor mij mag deze topic gerust dicht...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Voor mij mag deze topic gerust dicht...
              niet helemaal mee eens, maar on-topic berichten gewenst (en bekvechten beperken tot 1 interventie per persoon).
              erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Bon. Mijn conclusie, als ik effe terug ga naar de watermolen, is dat die camera geweldig presteert. En meer wil ik daar niet meer over kwijt.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Bon. Mijn conclusie, als ik effe terug ga naar de watermolen, is dat die camera geweldig presteert. En meer wil ik daar niet meer over kwijt.
                  Wel, ik geef Kevlar hier voor 100% gelijk. Ik zeg niet dat het een slechte foto is, of dat de D700 geen machtig toestel is, maar op die foto kun dat niet beoordelen. Foto is gewoon te klein. Misschien kan Antoine200 een crop plaatsen van deze foto?

Comment

Tja, wat te zeggen hier hé.

Beeldwkaliteit:
                    5D is en blijft een fantastische camera, zij die denken dat de D700 zoveel beter is, vergeet het, de 5D levert absoluut scherpere beelden op de normale iso standen.
                    Waar de d700 het véél beter doet, high-iso, scheelt 2 stops (gevoelsmatig dan hé)

Body / kwaliteit:
                    Geen vergelijk mogelijk, de 5D is een oud beestje, nooit gemaakt voor high speed, met een zeer beperkte (maar efficiente) autofocus, en heel beperkte mogelijkheden. D700 is zeer snel, heeft een knappe autofocus met goede tracking, heeft een knappe zoeker, iso in de zoekr, enzovoort...

Ergonomie:
                    Ik prefereer zeer de Nikon, maar was ondertussen gewend aan de Canon. Ik zou gerust terug kunnen keren. Dit is kwestie van gewoonte.

Software:
                    Canon DPP is zeer volt en aangenaam in gebruik, ondretussen ben ik Nikon Capture NX2 aan het gebruiken, wel kompleter, maar veel trager !

Flits / systeem:
                    Nikon speelt hier toch in een andere wereld, ik heb veel meer consitentie in de reslutaten.

Lenzen:
                    Nikon is hier te duur en te beperkt. Canon heeft hier een enorm voordeel, zowel op primes, IS als op zoomlenzen. Ik heb niet het idee dat Nikon lenzen scherper zouden zijn, maar dat kan natuurlijk door de D700 komen.

Zoals velen hier weten, maakt het merk mij niks uit, en alls Canon een 5DmkII neerzet die een stapje of 2-3 hoger gaat in de iso, EN de body een serieuze upgrade meegeeft, (goede live preview is een must voor mij), dan zou het wel eens kunnen dat ik die koop. Al was het maar om weer over die lenzen te kunnen beschikken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Tja, wat te zeggen hier hé.

Beeldwkaliteit:
                      5D is en blijft een fantastische camera, zij die denken dat de D700 zoveel beter is, vergeet het, de 5D levert absoluut scherpere beelden op de normale iso standen.
                      Waar de d700 het véél beter doet, high-iso, scheelt 2 stops (gevoelsmatig dan hé)

Body / kwaliteit:
                      Geen vergelijk mogelijk, de 5D is een oud beestje, nooit gemaakt voor high speed, met een zeer beperkte (maar efficiente) autofocus, en heel beperkte mogelijkheden. D700 is zeer snel, heeft een knappe autofocus met goede tracking, heeft een knappe zoeker, iso in de zoekr, enzovoort...

Ergonomie:
                      Ik prefereer zeer de Nikon, maar was ondertussen gewend aan de Canon. Ik zou gerust terug kunnen keren. Dit is kwestie van gewoonte.

Software:
                      Canon DPP is zeer volt en aangenaam in gebruik, ondretussen ben ik Nikon Capture NX2 aan het gebruiken, wel kompleter, maar veel trager !

Flits / systeem:
                      Nikon speelt hier toch in een andere wereld, ik heb veel meer consitentie in de reslutaten.

Lenzen:
                      Nikon is hier te duur en te beperkt. Canon heeft hier een enorm voordeel, zowel op primes, IS als op zoomlenzen. Ik heb niet het idee dat Nikon lenzen scherper zouden zijn, maar dat kan natuurlijk door de D700 komen.

Zoals velen hier weten, maakt het merk mij niks uit, en alls Canon een 5DmkII neerzet die een stapje of 2-3 hoger gaat in de iso, EN de body een serieuze upgrade meegeeft, (goede live preview is een must voor mij), dan zou het wel eens kunnen dat ik die koop. Al was het maar om weer over die lenzen te kunnen beschikken...
                      Vind ik een heel interessante en objectieve evaluatie.
                      Alleen ben ik best wel tevreden met de zoeker van de 5D.
                      Een heel verschil met mijn D70!
                      Maar ik heb dus nog nauwelijks door de zoeker van de D3 gekeken.
                      Dus als die zoveel beter is, zal Canon ook wel volgen.

Comment

Ook dit week-end weer op uitstap met het gezin, dus nog mijn ervaring blijft nog steed beperkt tot 'casual' fotografie.

Een puntje waar de 5D beter scoort : de afdekking van de zoeker sluit beter af dan op de D700, in het volle zonlicht vandaag had ik wat moeite met de D700. Misschien allemaal gewoonte, maar toch...

Voor wat betreft verschil in beeldkwaliteit : ik was tevreden over de 5D, en de eerste foto's die uit de D700 komen lijken me ook dik in orde. Een vergelijking ga ik niet maken.

En wat het flitsen betreft : ook daar zie ik niet direct zoveel verschil tussen beide systemen.
                        Wel een pluspunt voor Nikon dat ik was vergeten aan te geven : de manier waarop de Nikon flits op de flitsschoen wordt vastgezet : geen draaiwiel, maar gewoon een 'hendel'
                        Last edited by sugar; 14 september 2008, 22:53.
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Lenzen:
                          Nikon is hier te duur en te beperkt. Canon heeft hier een enorm voordeel, zowel op primes, IS als op zoomlenzen. Ik heb niet het idee dat Nikon lenzen scherper zouden zijn, maar dat kan natuurlijk door de D700 komen
                          Off topic, maar toch iets om rekening mee te houden
                          Last edited by palombian; 15 september 2008, 16:32. Reden: off topic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Off topic, maar toch iets om rekening mee te houden
                            Absoluut, ik steek niet onder stoelen of banken, dat als Canon een goede 5DmkII maakt, dat ik zo terug over ben, maar ik moet eerst zien waar Canon mee komt. een 5D met betere iso alleen is niet meer voldoende, er moeten een pak bruikbare (voor mij is live view en auto iso een MUST) features bijkomen, en de AF moet op een ander niveau komen, net als de algemene afwerking moet een trapje hoger. Maar als Canon dat realisseert, ben ik bereid om terug een selectie van fijn Canon glas aan te schaffen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                              Ook dit week-end weer op uitstap met het gezin, dus nog mijn ervaring blijft nog steed beperkt tot 'casual' fotografie.

Een puntje waar de 5D beter scoort : de afdekking van de zoeker sluit beter af dan op de D700, in het volle zonlicht vandaag had ik wat moeite met de D700. Misschien allemaal gewoonte, maar toch...

Voor wat betreft verschil in beeldkwaliteit : ik was tevreden over de 5D, en de eerste foto's die uit de D700 komen lijken me ook dik in orde. Een vergelijking ga ik niet maken.

En wat het flitsen betreft : ook daar zie ik niet direct zoveel verschil tussen beide systemen.
                              Wel een pluspunt voor Nikon dat ik was vergeten aan te geven : de manier waarop de Nikon flits op de flitsschoen wordt vastgezet : geen draaiwiel, maar gewoon een 'hendel'
                              Als ik uw ervaring samenvat, zie je eigenlijk niet zoveel verschil.

* bij de belichting zie je het niet
                              * bij het flitsen zie je het niet
                              * bij de IQ zie je het niet

Maar de lensdoppen zijn wel beter ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                Als ik uw ervaring samenvat, zie je eigenlijk niet zoveel verschil.

* bij de belichting zie je het niet
                                * bij het flitsen zie je het niet
                                * bij de IQ zie je het niet

Maar de lensdoppen zijn wel beter ....
                                Neen

Belichting : Ik heb tot hiertoe geen verschil in resultaat van de 'automatische' lichtmeting. Ik ga dat ook niet formeel testen, heb echt wel iets nuttiger te doen met mijn tijd. Maar het gebruiksgemak ....spotmetering : mogelijk op iedere AF punt en met een kleinere cirkel. Op de D700 is een custom-button beschikbaar die ik instel op spotmetering. Als ik voor een bepaalde foto spotmeter wens te gebruiken, druk ik op die knop. Na de foto schakelt dat dan terug over naar matrixmetering...

Flits Ik was tevreden bij Canon, en ben dat nu bij Nikon. Wel is er een ingebouwde flits die tevens werkt als master voor een standaardflitser. Bovendien is het vastzetten van de flitser veel sneller en makkelijker.

IQ : Ik was tevreden over de 5D. Ik ben geen pixelneuker, dus ik ga echt geen vergelijkingen maken tussen beide camera's. D700 zou beter moeten zijn op ISO 1600 en ISO3200, dat zal ik dan wel zien als ik zo'n foto's maak.

Dan zijn er nog de andere verschillen : reactiesnelheid, AF-snelheid en AF-precisie.
                                Bovendien staat de camera als ik hem uit de tas haal ingesteld zoals ik hem in de tas stopte (dat was mijn grootste wrevel bij Canon (On/OFF knop en dioptrieregeling-ontregeling).

Er staan meer knoppen op het toestel, maar die hebben meestal geen dubbele functie.
                                Ik zou eigenlijk zeggen dat er gewoon beter nagedacht is over de D700 (denk bv aan het grid in de zoeker). Je kan dan smalend doen over de lensdoppen, maar het is een typisch voorbeeld daarvan...

Bij Canon zal dit soort middenklasse-camera's steeds een gecastreerde 1Ds blijven, bij Nikon zit zowat alle functionaliteit van de D3 in de D700.
                                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                                X