Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D en D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: EOS 5D en D700

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    ...Dynamisch 51 punten (3D-tracking) is over het algemeen geen optie, vind ik ....
    Maar het aantal toepassingen is hier beperkt, en ik denk dat weinig mensen met een D300/D700/D3 deze stand hebben opstaan ...
    Geert, ik denk dat dit te maken heeft met onze generatie en met het fotografisch traject dat we afgelegd hebben. Ik sta NOOIT op iets anders dan handmatige selectie van mijn scherpstelpunt, want al die automatische brol doet toch nooit wat IK wil. Maar zoals ik ben jij, en nog wat andere ouderen hier op het forum, begonnen met puur handmatige reflextoestellen, en hebben we geleidelijk de automatisatie zien binnenkomen, waarvan we gebruiken wat ons interessant lijkt: dat is het tegengestelde trajekt van de jongeren, die beginnen met een puur automatisch compactje, en die dan ontdekken dat er regelingen zijn die je zelf volledig in de hand kan nemen.
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
      Geert, ik denk dat dit te maken heeft met onze generatie en met het fotografisch traject dat we afgelegd hebben. Ik sta NOOIT op iets anders dan handmatige selectie van mijn scherpstelpunt, want al die automatische brol doet toch nooit wat IK wil. Maar zoals ik ben jij, en nog wat andere ouderen hier op het forum, begonnen met puur handmatige reflextoestellen, en hebben we geleidelijk de automatisatie zien binnenkomen, waarvan we gebruiken wat ons interessant lijkt: dat is het tegengestelde trajekt van de jongeren, die beginnen met een puur automatisch compactje, en die dan ontdekken dat er regelingen zijn die je zelf volledig in de hand kan nemen.
      Hier heb je voor een stuk gelijk Erik,

Maar geef toe Erik, dat wij (ouderlingen met bepaalde vooroordelen ) toch ook voor een groot deel meegenieten van die automatisatie
      Hadden ze ons in onze begintijd moeten vertellen dat we ooit nog toestellen zouden hanteren met een opnamesnelheid van 9 bps, en dat daar een autofocus zou opzitten, die bovendien ook nog een voorwerp zouden kunnen volgen dat met een snelheid van 300 Km per uur naar je toe komt tot op 10 meter afstand.
      En dan zouden ze nog niet mogen gezegd hebben dat er geen flmpje meer zou insteken.
      Ikzelf ben natuurlijk beroepsmatig steeds bij de allernieuwste technologiën betrokken geweest, en durf maar van weinig dingen zeggen dat het ooit niet zal kunnen.
      Maar om terug te komen op de AF van die toestellen, als je alle combinaties en instelmogelijkheden eens gaat bekijken, dan kom je tot de conclusie dat dat er eigenlijk veel te veel zijn, en dat iedere combinatie zoals aantal scherpstelpunten samen met 3D enz. wel zijn eigen specifieke doel kan hebben, maar dat geeft ook als nadeel dat bij verkeerde instelling de kans op meer missers ook reëel is, waardoor we uiterraard zullen teruggrijpen naar de simpele instellingen, waar we alles nog wat in eigen handen hebben.

Albijal ben ik toch dik tevreden met veel van die automatisatie, alleen moet je ze wat leren kennen om ze te kunnen waarderen, en is het niet zo simpel om als je eens een toestel kan uitproberen, meteen de juiste instellingen te hebben, de testshots op het blog van eranosian zijn dan ook nietszeggend, gewoon omwille van het feit dat het praktisch voor 90% zeker is, dat het toestel verkeerd stond ingesteld, met onze instellingen (een zelf te kiezen AF punt, en AF prioriteit voor ontspannen) kunnen dit soort AF missers gewoon niet.

Eranosian heeft dat met de beste bedoelingen op zijn blog gezet, maar eigenlijk is het niet de juiste informatie, en dan moet daar een andere titel komen te staan. Bv. Help hoe stel ik bij de D700 mijn AF in Maar niet, Snel scherpstellen lukt niet bij D700
      De D700 komt hier ten onrechte in een slecht daglicht te staan, en dat is jammer omdat het mensen laat twijfelen, neem van mij aan dat daar een van de beste AF systemen ter wereld wordt gebruikt, waar veel andere merken afgunstig naar opkijken, nadeel is dat je er wel mee moet leren omgaan, en dat vergd wat tijd en ondervinding.
      Last edited by Guest42; 10 september 2008, 09:07.

Comment

Juist
        Ook ik behoor tot de groep mensen die begonnen is met een fototoestel waarvan de lens eerst uitgeklapt diende te worden en de sluiter handmatig gespannen alvorens op de knop te kunnen drukken.
        Ik juich elke nieuwe ontwikkeling toe maar ik behoud mij het recht voor om al die automatisering op mijn toestellen te argwanen, en in te grijpen als ik dat nodig vind.
        Als je niet weet welke taken de automatisering van je overneemt en met welke uitgangspunten de camerasystemen beslissingen nemen dan ben je ook niet in staat in te grijpen.
        En dan mag men niet de schuld geven aan de apparatuur!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
          Misschien moet je zijn werk eens bekijken...
          En toch heeft Telekees in dit geval volgens mij eens gelijk.
          Zie ook de posts van geert en erikdk.
          Als je met een D700 geen scherpe foto's kan maken ligt dat zeker en vast NIET aan de apparatuur.
          Last edited by Laurens; 4 juni 2022, 22:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            En toch heeft Telekees in dit geval volgens mij eens gelijk.
            Zie ook de posts van demeyereg en erikdk.
            Als je met een D700 geen scherpe foto's kan maken ligt dat zeker en vast NIET aan de apparatuur.
            Ik was maandag in Maastricht en kon daar even een watermolen in bedrijf bezoeken.
            Buiten wordt een groot rad door het water in beweging gebracht.
            Binnen in de molen is een restaurant gemaakt, waar je het draai mechanisme in bedrijf kunt zien.

Er was heel weinig licht en ik had geen flitser en statief bij mij.
            De foto is een JPEG opname en is buiten het verkleinen niet bewerkt.
            De exif gegevens zijn nog op te roepen bij de foto.
            Voor degene die dit niet kunnen zijn hier de belangrijkste gegevens.

Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D700)
            Lens Focal Length: 24,00 mm (24-70 mm F2,8-F2,8)
            Shutter Speed: 1/80 sec
            F-Number: F5,6
            ISO: 6400
            Compensation: EV -2/6

Ben wel benieuwd of dit ook was gelukt met een 5D

mvg
            Antoine
            Last edited by Laurens; 5 juni 2022, 10:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
              Ik was maandag in Maastricht en kon daar even een watermolen in bedrijf bezoeken.
              Binnen in de molen is een restaurant gemaakt, waar je het draai mechanisme in bedrijf kunt zien.

mvg
              Antoine
              Die foto had ik met mijn 20D en 18-55 IS kunnen maken op 1/30 s en ISO 1600....

Mooi scherp is tie wel....

Comment

...Ben wel benieuwd of dit ook was gelukt met een 5D...
                Misschien zal een 5DMkII dat aankunnen, en als het nu niet lukt zal Canon dat wel over 6 maand of 1 jaar kunnen... Nikon heeft ook veel miserie gehad en zie waar ze nu staan. Geen reden dat Canon dat ook niet zou kunnen.

dat neemt niet weg dat die hoge ISOs op de D700/D3 een puur plezier zijn...
                erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  Misschien zal een 5DMkII dat aankunnen, en als het nu niet lukt zal Canon dat wel over 6 maand of 1 jaar kunnen... Nikon heeft ook veel miserie gehad en zie waar ze nu staan. Geen reden dat Canon dat ook niet zou kunnen.

dat neemt niet weg dat die hoge ISOs op de D700/D3 een puur plezier zijn...
                  Ik hoop het van harte, dan kunnen we gewoon weer verder gaan met fotograferen.

mvg
                  Antoine
                  Last edited by antoine200; 10 september 2008, 18:20.

Comment

mvg
                    Antoine
                    Als je in situaties per se 6400 ISO moet gebruiken in combinatie met 1/80 s (vanwege de beweging neem ik aan ?), tja dan is een Nikon D3/D700 vooralsnog niet te verslaan ...
                    Last edited by hapa; 10 september 2008, 18:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Die foto had ik met mijn 20D en 18-55 IS kunnen maken op 1/30 s en ISO 1600....

Mooi scherp is tie wel....
                      Mooi scherp, maar kijk ook eens naar het dynamisch bereik in deze foto. je ziet echt overal detail, en zelfs het licht in het raampje boven rechts is niet totaal wit. Dat vind ik nog veel indrukwekkender eigenlijk.
                      Dat zal wel een combinatie van lens en toestel zijn neem ik aan. Hoedje af voor Nikon.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Mooi scherp, maar kijk ook eens naar het dynamisch bereik in deze foto. je ziet echt overal detail, en zelfs het licht in het raampje boven rechts is niet totaal wit. Dat vind ik nog veel indrukwekkender eigenlijk.
                        Dat zal wel een combinatie van lens en toestel zijn neem ik aan. Hoedje af voor Nikon.
                        Ik denk dat de combinatie zeker een rol speelt.
                        Normaal had ik geen foto (D200) kunnen maken.
                        Ik ben soms zelf verbaast over de kwaliteit bij hoge ISO en dan met name de details die eruit te halen zijn.

Ook het onderbelichten geeft geen extra ruis en dat was iets waar ik voorheen van baalde.

Even geduld de nieuwe Canon komt er zeker aan.
                        mvg
                        Antoine

Comment

Eén probleempje... PhaseOne Capture One ondersteunt de D700 nog niet...
                          Ik hoop dat dat na Photokina in orde gaat zijn
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                            Zoals de meeste ondertussen wel weten, ben ik overgestapt van 5D -> D700.

De reden waarom ik deze stap heb gezet heb ik al uitgelegd, ik ga er niet vanuit dat ik betere foto's ga maken met de D700 als met de 5D. De verandering is gewoon ingegeven door een ontevredenheid met een aantal Canon-producten.

Ik ga hier proberen de komende weken mijn bevindingen van deze overstap neer te pennen.
                            Ik heb me voorgenomen om de beeldkwaliteit van beide camera's niet te vergelijken.
                            Ik fotografeer ondertussen al 12 jaar met een Canon SLR/DSLR...

Lenzen.
                            De Nikon-lenzen draaien in de omgekeerde richting vast. Ook de zoomring draait in de tegenovergestelde richting. Dit wordt wennen
                            De Nikonlenzen die ik me heb aangeschaft zijn een ietsje zwaarder en groter dan hun alternatief bij Canon. Het verschil is niet enorm, maar toch opvallend. Zeker de 24-70 is een enorm grote lens (trebs had me dat al gezegd).
                            De Nikon-lenzen zijn ook een ietsje duurder dan Canon.
                            Nikon heeft in ieder geval betere lensdoppen, die je er makkelijk kan afnemen zonder de lenskap te verwijderen.

Zoeker
                            De Nikon-zoeker is een pak helderder dan mijn Canon met brightscreen. Zoals de wat oudere fotografen onder ons weten, is dit een mes dat aan twee kanten snijdt. MF is makkelijker met de Canon (zeker met het speciale focusscreen, bij Nikon kan dit niet vervangen worden), een heldere zoeker is aangenaam om door te kijken...
                            Informatie in de zoeker lijkt me beter bij Nikon, en de grid in de viewfinder is gewoon geweldig. Ook de aflsuitknop voor de zoeker is veel handiger dan bij de 5D. De dioptrie-regelknop heeft hier een beveiliging (één van de ergernissen bij mijn 5D : dioptrieinstelling die ontregelde)

Camera
                            Vraag me dat eens over enkele weken, als ik de Nikon ken. Nu is het nog echt zoeken. De bediening is in ieder geval helemaal anders.
                            Wel val onmiddellijk op dat de sluiter van Canon heel wat stiller is.
                            Dat vind ik nu eens een post met inhoud . Hopelijk beleef je evenveel plezier met een nikon, als met een canon. Maar ik vind de sluiter van een nikon ( D3 ) stiller dan een mijn eos 40D. Hou me zeker op de hoogte als je een vergelijkende studie maakt over de objectieven.

Comment

Even geduld de nieuwe Canon komt er zeker aan.
                              mvg
                              Antoine
                              Inderdaad, daar ben ik zeer benieuwd naar. Maar je kan toch niet anders concluderen dat Nikon zijn huiswerk verdomd goed heeft gemaakt .
                              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                                Eerlijk gezegd op dit formaat zegt dit allemaal niks. Je kan niet zien hoeveel detail noch hoe ruisvrij hij is. Ik kan niet beweren dat er andere camera's zijn die dit niet zouden kunnen. Misschien niet aan 1/80 maar dankzij stabilisatie is die 1/80 hier sowieso niet nodig ook niet.

PAs op misschien is het wel fantastisch hoor maar dat kan je hier niet zien.

Comment

Working...
                                X