Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50d 15mp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon 50d 15mp

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik heb nog geen enkele lens gehad waarbij ik die functie zou kunnen gebruiken.
    85 mm F1.2 is een goed voorbeeld waar dit nuttig is. Op de minimale focusafstand is de DOF amper 8mm Een paar mm Front- of Backfocus op deze lens en dan staat dpreview.com weer vol met "Help my 50D backfocusses badly. I'm so disappointed by Canon that i'm selling all my gear and switch to Nikon"

Sorry maar deze functie is voor mij toch heel wat meer dan een marketing gimmick. Dit is echt een handige feature waar je vroeger je body/lens moest laten calibreren bij etbass.

Op deze website kan je trouwens een handige tool vinden om - ipv de klassiek focussing chart te gebruiken - dit te doen via een lcd monitor.
    DigiCam

Comment

Ook straf dat ze met 50% meer resolutie, er toch in geslaagd zijn om de “ continuous shooting” van 6.3fps te halen, slechts een fractie minder dan met de 10mpx’s!
      Tel daar dan, het: 920kVGA scherm, HDM poort, voor HD slideshows en de mooie foto’s die ik gezien heb, bij …. en ik ben superfan van de 50D!
      Juist de prijs is nog iets te hoog, maar dat betert wel en dan is er nog de verwachtte Csh-Bck
      SF
      00.00 Gone

Comment

Idd, die AF fijnregeling is een prachtige functie die ik zeker graag zou hebben, hoewel mijn 40D wel goed focust met de lenzen die ik heb, maar die zijn dan ook niet heel lichtsterk met bijbehorende minieme DOF.

Maar... ik vind bijna alle foto's op iets hogere iso, en dan bedoel ik niet 6400, maar waardes die bijna iedereen nodig heeft echt van zeer verontrustende kwalitiet van de 50D, neem nu deze eens: http://photo-cafe.jp/scoop/archives/...d_smp_05_l.jpg
        Is er iemand die deze acceptabel vindt voor een iso 640? Ik alleszins niet, er zit gewoon geen textuur meer in het hout van die stoel, ik twijfelde eerst zelfs waar er scherpgesteld was, dit doet me denken aan de 'waterverf' ruisonderdrukking van de oudere panasonictoestellen

Of deze (iso 200 ) http://photo-cafe.jp/scoop/archives/...d_smp_06_l.jpg
        Kijk eens naar de (rem?) kabels, op de plaats waar het iets donkerder is is er geen doortekening meer van het 'gevlochten metaal' en wordt dat één grijze massa, ik dacht eerst dat het mss uit de DOF liep, maar volgens mij niet, en er is zelfs al kleurruis te zien in de schaduwdelen.
        Of nog één ander voorbeeldje op iso 400: http://photo-cafe.jp/scoop/archives/...d_smp_07_l.jpg
        Deze ziet er best redelijk uit, van kleur enzo, maar waarom is er geen doortekening in het lintje waarmee de scherpe klompen vasthangen aan de haak? (enkel in het rood is een klein beetje textuur te zien)

Ik breek normaal echt niks af, en toen ik enkel de 10D had keek ik echt wel 'jaloers' naar de 20 en 30D, maar in dit geval lijkt het me qua beeldkwaliteit toch een paar ferme stappen terug na de 40D.
        Maar alle,mss hebben ze bij die site (ook) iets verkeerd ingesteld, of is de nieuwe lens echt niet goed genoeg...

Ik ben echt benieuwd wat de mensen die mooie foto's hebben gezien van de 50D van deze voorbeelden denken (en oprecht, ik wil echt niet lachen ofzo omdat ik een ouder toestel heb)
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

je hebt inderdaad gelijk oermens, en je hebt dat heel goed opgemerkt, maar je moet toch het een en het ander relativeren.
          Meeste andere toestellen zouden ook problemen met ruis hebben in de eerste opname welke je vermeld,(stoel) het is een geschikte opname om ruis aan te testen, (ruis in donkere partijen) dit in tegenstelling tot de opnames op DPREVIEW die niet veel vertellen maar eerder trachten te verdoezelen. Als ik het goed begrijp is het een RAW-opname en hier kan misschien ook nog het een en ander verbetert worden in de instellingen, of het resultaat kan ook anders zijn met een verschillende RAW-converter. Het beeld kan ook onderbelicht geweest zijn en wat opgehaald in het RAW-process. Dat is moeilijk uit te maken.

Het beeld met de hollandse blokjes toont volgens mij dat de lens niet meer mee kan, ik veronderstel dat daarom je misschien op ruis gelijkende neveneffecten en minder doortekening krijgt. Maar je moet wel alles in zijn context plaatsen, als je dit beeld downsized naar 10 of 12mp gaan die kleine gebreekjes al veel minder zichtbaar zijn.
          Op A4 en A3 formaat gaan deze opnames schitterende beelden leveren volgens mij. Natuurlijk het kan altijd nog beter.

Comment

Het is te vroeg om iets over de beeldkwaliteit te zeggen.

Met de 450D is er alleen kleurruis reductie.

Er kan nu ook meer ruis reductie ingesteld worden. En dus ook verkeerd ingesteld worden.
            Maar dat deze optie nu nodig is zegt ook iets.

Een echte vergelijking wordt mogelijk als RAW beelden kunnen geconverteerd worden met een converter zonder ruis reductie, zoals (nu nog) Canon DPP.

En daarna vergelijken met de 40D, de 5D, de 1DIII op ISO 6400 en natuurlijk ook met de D90.

Maar tot dan is en blijft mijn eerste indruk... slecht.

Jan.

Comment

Yep ik wacht ook op RAW om een oordeel te vellen. En met mijn eigen beelden als het effe kan. Maar wat we tot nu toe zien ziet er gewoon niet goed uit.

Dat maakt de 50D geen slecht toestel maar wel een teleurstelling omdat we van Canon beter gewoon zijn. En als ze dan de stap naar 15MP zet mag je toch verwachten dat ze zich aan hun standaard houden en die niet naar beneden halen. Maar we zien wel eenmaal we RAW hebben.

Comment

Als de foto van de stoel(op iso640) de referentiefoto is voor de lage ruiswaardes van de nieuwe 50D.....dan wil ik zelfs de foto's op iso 1250 en hoger niet zien. De iso 640 foto lijkt door de ruisreduktie meer op een waterverfschilderij dan op een foto. Wanneer je deze testfoto's schermvullend bekijkt lijken ze nog wel aanvaardbaar ...maar op 100% vergroting zijn deze gewoon afschuwelijk. Zelfs mijn oudere 20 en 30D doen beter op deze isowaardes. T'is te hopen dat de onscherpte eerder ligt aan de nieuwe efs 18-200 lens (of aan de onkunde van de fotograaf ) die men hier gebruikt heeft dan aan de camera........al heb ik een sterk vermoeden dat het eerder ligt aan de sterke ruisreduktie die men in de camera toegepast heeft op de jpeg bestanden. In het verleden waren haarscherpe prints belangrijker ......maar tegenwoordig worden foto's ook meer en meer op pc bekeken dan dat men ze echt gaat afprinten.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Mss zijn ze gewoon hun rol als marktleider beu

Ik denk nu ook wel dat de gebruikte lens gewoon zeer slecht is, zeker nu ik de poezenfoto eens bekeken heb.
                  En ik had niet begrepen dat het geproceste raw's waren, mijn japans is wat roestig, dus daar kunnen ze eventueel de mist zijn ingegaan, ofwel wou die site gewoon de 50D wat bashen om welke reden dan ook...
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Of misschien is het een slinkse manier om ons te verplichten een FF tekopen

Comment

Moet eerlijk zeggen, ik ben momenteel ook meer geinteresseerd om een FF te kopen dan de 50D.
                      Als er iemand zijn 5D wegdoet, laat het me zeker weten.
                      5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                      Fuji Finepix F30

Comment

En ik moet toegeven dat ik tot nu ook niet onder de indruk ben van de 50d, maar misschien zijn we een beetje voorbarig. Maar tot nu ben ik zeker nog niet verleid om mijn 30d opzij te schuiven voor een 50d.
                        Misschien wel voor de nieuwe 5d (als die er ooit komt...)
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ik vind de samples op het web ook maar slap'kes!
                          Maar ja, hoe zijn die gemaakt en met welke NR reduce (smear) setting?
                          In ieder geval, de "Durst Lambda 130" afdrukken (op Fuji papier) die ik in Germany heb mogen aanschouwen, waren "meer " dan dik in orde, ook de 3200 ones!
                          Dus ik ben er vrij gerust in!
                          SF
                          00.00 Gone

Comment

Ik denk dat we toch een beetje aan het overdrijven zijn.
                            Ook voor mij zijn de voorbeeld foto's niet optimaal, maar om te besluiten dat ze waardeloos zijn gaat ook te ver. Trouwens DPreview heeft er bij geplaatst dat het om beelden van een pre-productie model gaat.

De ISO6400 foto heeft te weinig kleur lees ik. Maar die foto is ook genomen zonder licht. Dus je kan misschien niet verwachten dat er veel kleur inzit. Het was nu eenmaal niet op een zonnige dag genomen. De camera kan ook niet registreren wat er niet is.

De stoel foto. Waarom is er te weinig textuur in het hout? Ik ken die stoel niet dus we kunnen niet besluiten of er meer detail had moeten zijn. Voor mij lijkt dit een juiste structuur voor een antieke stoel.
                            De foto zou te veel ruis hebben? Verwisselen we nu niet ruis met DOF. De achtergrond is onscherp en wazig maar is dat dan ruis?

De kabel van de motor heeft geen detail meer waar de kabel in het donker verdwijnt. Als er geen licht meer opvalt dan kan de camera het ook niet registrereren hé.

De lintjes van de klompen hebben een structuur bij het rood omdat daar het lintje op een bepaalde hoek onder het licht valt. De andere stukken van het lintje hebben een andere hoek en dus valt er geen licht op de structuur en is het ook niet zichbaar op de foto.

Ik denk dat we details aan het zoeken zijn, die er niet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze zelfde foto's met een 40D beter waren geweest.

Denk ook dat we nu aan het pixelpeepen zijn. Druk deze foto's eens af en ze zijn gewoon perfect. Hoe meer pixels hoe onscherper de beelden als je op pixel groote kijkt volgens mij. Zie een scherpe lijn van zwart op een wit blad papier. Met een 1 MP camera registreerd de ene pixel zwart en de andere wit. Een prachtig scherp beeld als je pixel niveau kijkt. Neem nu een 15 MP camera en op hetzelfde fysische beeld van de overgang naar zwart naar wit neem je detail op met 5 pixels. De buitenste zijn perfect zwart en wit maar die ene daar in het midden registreerd eerder grijs. Die pixel is ook een heel deel kleiner (niet alleen op de sensor, maar ook tegenover het beeld dat moeten worden opgenomen). Als je op pixel groote kijkt dan lijkt het inderdaad minder scherp. Maar is het een slechtere foto? Ik geloof het niet. De afdruk van de 15MP foto zal beter zijn.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dat lijkt me een zeer zinnige analyse, Dirk. En nu maar de echte "live" resultaten afwachten, zekerst?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wat mij bij de: 1600 / 3200 iso lambda’s, is opgevallen:
                                1. de ruis had bijna, de mooie emulsiekorrel look
                                2. deze was ook zeér compact & egaal te noemen!
                                3. het leek meer op een FF print, qua pixel smoothnes.
                                Let wel met de brede boord erbij, waren het: +/- 125x200 cm prints
                                SF
                                Last edited by StoneFree; 4 september 2008, 18:11.
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X