Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Het midden AF punt van de 40D is nog beter dan het gewone cross type.

    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
    Pro's in het voordeel van de 5D:

    - FF - minder DOF - meer blur
    - Grotere viewfinder
    - Meer detail
    - 12mp
    - Iets minder ruis op ISO 800-3200
    Kijk even door de zoeker van een 40D en daarna door de zoeker van een 5D.
    De 40D zoeker is niet slecht maar daar is alles mee gezegd.
    Zelfs de 5D zoeker vind ik nog niet goed genoeg.

    Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
    iemand vermelde het al eens, maar in the end... dé reden waarom mensen een 5D nemen is fullframe.
    Heb je dat niet nodig, dan koop je deze niet. Zo simpel is het vrees ik.

    Alle andere zaken zoals sensorcleaning, noise 40d vs 5D, ... etc zullen het allemaal wel niet maken, als je een DSLR hebt moet je sowieso toch aan dust-cleaning doen van tijd tot tijd, en eens op een blaaspeer drukken is nu ook weet niet zo arbeidsintensief ;-)

    Eigenlijk kan je de keuze nog anders stellen:

    Waar voel je U 't beste bij qua budget:
    - 40D + digital SLR lens ( 10-22EFS of alternatieven van andere merken)

    OF

    - 5D + dure breedhoeklens

    ... want breedhoek is toch dé reden waarom iemand naar 5D gaapt? not?
    Nee en nee.

    Ik heb een 5D gekocht voor de grote(re) zoeker, en omdat een 70-200, een 85 en een 135 het ideale bereik opleveren.
    En vooral omdat de 5D 12,8 MP aflevert met een vrij goede beeldkwaliteit.

    Waarom ik geen 40D koop is dus ook duidelijk.

    En nu zou ik geen 5D meer kopen omdat ik vind dat Canon te laat is met de opvolger.
    Ik verwacht de 5D opvolger niet voor Augustus 08.

    Jan.

    Comment


    • #17
      Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

      Hier nog iemand die met het idee rondloopt om een 5d aan te schaffen, maar wat ik zou willen weten heb je met de 5d voor meestal huiskamerfotografie en buiten fotografie(geen actie sporten) de lichtsterke 2,8 lenzen nodig of kom je er al met de f4 varianten(24-105is, eventueel 17-40 f4 ipv de 24-105, en 70-200f4 is) of ga je resoluut voor de duurdere 24-70f2,8 en 70-200f2,8is??
      Scheelt wat in prijs zo een 600 euro heb je flitser(430 type) voor, eventueel batterijgrip wat geh.kaartjes en extra batterijen en een degelijke opbergtas.
      Of mag je niet besparen op minder lichtsterk glas, voor deze camera?
      Groetjes,

      Comment


      • #18
        Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
        En nu zou ik geen 5D meer kopen omdat ik vind dat Canon te laat is met de opvolger.
        Jan.
        Dit begrijp ik niet. Kan je even toelichten?

        Comment


        • #19
          Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

          Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
          Dit begrijp ik niet. Kan je even toelichten?
          ander en beter

          Comment


          • #20
            Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

            Allen reeds bedankt voor de interessante input

            Ik zal mijn situatie eens volledig schetsen...

            Mijn voornaamste reden om over te stappen naar FF is de geringe dof...
            Minder ruis op hogere ISO's is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

            Jullie zullen het misschien raar vinden, maar de sublieme beeldkwaliteit is niet
            echt prioritair voor mij, IQ van de 40D is voor mij reeds voldoende...
            (alhoewel, 1x geproefd zal ik niet meer terugwillen natuurlijk )

            Mijn huidige setup:
            - 2x 20D (worden beiden verkocht)
            - Sigma 10-20mm f4-5.6 (moet vervangen worden)
            - Sigma 30mm f1.4 (moet vervangen worden)
            - Canon 85mm f1.8 (wordt verkocht)
            - Tamron 90mm f2.8 Macro (zal vervangen worden)
            - Canon 70-200mm f2.8 (blijft)
            - Metz 54MZ-flitser

            Mijn voorlopig denkbeeldige FF-setup:
            - 5D (nieuw of 2dehands)
            - Sigma 15-30 f3.5-4.5 (iets lichtsterker + breder dan de 10-20, maar tragere AF)
            - Canon 50mm f1.4 (een waardige vervanger voor mijn scherpe 30mm 1.4 hoop ik)
            - Canon 100mm f2.8 Macro (zal eveneens dienen als portretlens dankzij snelle USM AF)
            - Canon 70-200mm f2.8 (ik verlies natuurlijk een pak bereik)
            - Metz 54MZ-flitser

            Met deze setup zit ik reeds +-300 euro over mijn budget en das het maximum,
            dus geen dure L-breedhoeklenzen voor mij, thanx

            Andere betere suggesties zijn altijd zeer welkom

            Comment


            • #21
              Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

              Waar vind je "nog" een FullFrame voor 1600-1700€
              Ik zou het niet weten
              SF
              00.00 Gone

              Comment


              • #22
                Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                Allen reeds bedankt voor de interessante input

                Ik zal mijn situatie eens volledig schetsen...

                Mijn voornaamste reden om over te stappen naar FF is de geringe dof...
                Minder ruis op hogere ISO's is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

                Jullie zullen het misschien raar vinden, maar de sublieme beeldkwaliteit is niet
                echt prioritair voor mij, IQ van de 40D is voor mij reeds voldoende...
                (alhoewel, 1x geproefd zal ik niet meer terugwillen natuurlijk )

                Mijn huidige setup:
                - 2x 20D (worden beiden verkocht)
                - Sigma 10-20mm f4-5.6 (moet vervangen worden)
                - Sigma 30mm f1.4 (moet vervangen worden)
                - Canon 85mm f1.8 (wordt verkocht)
                - Tamron 90mm f2.8 Macro (zal vervangen worden)
                - Canon 70-200mm f2.8 (blijft)

                Mijn voorlopig denkbeeldige FF-setup:
                - 5D (nieuw of 2dehands)
                - Sigma 15-30 f3.5-4.5 (iets lichtsterker + breder dan de 10-20, maar tragere AF)
                - Canon 50mm f1.4 (een waardige vervanger voor mijn scherpe 30mm 1.4 hoop ik)
                - Canon 100mm f2.8 Macro (zal eveneens dienen als portretlens dankzij snelle USM AF)
                - Canon 70-200mm f2.8 (ik verlies natuurlijk een pak bereik)

                Met deze setup zit ik reeds +-300 euro over mijn budget en das het maximum,
                dus geen dure L-breedhoeklenzen voor mij, thanx

                Andere betere suggesties zijn altijd zeer welkom
                Ik zit in nagenoeg dezelfde situatie: ook 2 x 20D + Sigma 10-20, en aan het lonken naar een 5D, vooral voor landschap dan.
                Er staan/stonden 2 5D's te koop hier op BD, maar de verkopers willen niet mee . Met de huidige nieuwprijs + cash-back misschien toch een nieuwe aanschaffen.
                De Sigma 15-30 is natuurlijk heel breed op een 5D, maar je kan er geen pola filter op vijzen. Daarom overweeg ik iets a la 17-35/40 voor breedhoek.
                De rest van mijn glasbak zou perfect moeten werken op een 5D.
                Ik zou een 20D houden voor macro/tele, maar ik vrees ook dat ik rap verkocht zal geraken aan de 5D .
                Last edited by dleemans; 9 maart 2008, 20:37.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Performantie, AF, lichtmeting, AWB zijn toch allemaal elementen waar heel wat vooruitgang is gemaakt de laatste jaren.
                  En dat zijn allemaal verschillen in het voordeel van APS-C die je zelfs op een pasfotoke ziet.
                  Geweldig. Lang geleden dat ik hier nog zo een gefundeerd statement heb gezien. Op een pasfotoke, dus

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  En wat dof betreft, dat verschil is niet zo groot, een lens met een goed bokeh maakt een veel groter verschil, en je hebt daarbij met APS-C een grotere DOF wat voor de meeste toepassingen meer belangrijker is.
                  Voor welke toepassingen is dit belangrijk? Ooit gehoord van een diafragma waarmee je DOF kan veranderen naar boven toe? Verschil niet zo groot? Komaan, graag gefundeerde beweringen en niet er op los fantaseren.

                  De essentie is denk ik dat de 40D het modernere toestel is met een aantal nieuwe technieken, maar dat de 5D troeven heeft die je bij geen enkel 1,6 crop toestel zal vinden omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn aan FF. En ik zou graag de eerste 5D eigenaar tegenkomen die wil "upgraden" naar een 40D. Waarmee ik niet wil beweren dat er iets mis is met een 40D, integendeel. Maar FF is anders (daarom niet beter) maar je kan de de pro's van een FF moeilijk afwegen tov de pro's van een nieuwere 1,6 crop. En het is denk ik vooral belangrijk om ooit eens met een FF gewerkt te hebben voor men ook maar iets kan vertellen over de voordelen en nadelen van FF en dat staat los van de technische vernieuwingen als anti-dust, AF, hoge iso etc.
                  Last edited by DigiCam; 9 maart 2008, 21:05.
                  DigiCam

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
                    Dit begrijp ik niet. Kan je even toelichten?
                    De vraag hierbij is niet wat de kwaliteit van de 5D is.

                    De vraag is wel wat de kwaliteit van de 5D is in vergelijking met wat er vandaag ook nog te koop is, zelfs voor een lagere prijs.

                    Als voorbeeld:


                    Topic starter geeft zelf aan hoeveel beter de 40D is.

                    De vraag is dus of een iets grotere zoeker en iets minder ruis en 2MP extra samen met veel meer beeldfouten en AF problemen nog een voordeel betekent voor de 5D tegenover de 40D.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
                    Hier nog iemand die met het idee rondloopt om een 5d aan te schaffen, maar wat ik zou willen weten heb je met de 5d voor meestal huiskamerfotografie en buiten fotografie(geen actie sporten) de lichtsterke 2,8 lenzen nodig of kom je er al met de f4 varianten(24-105is, eventueel 17-40 f4 ipv de 24-105, en 70-200f4 is) of ga je resoluut voor de duurdere 24-70f2,8 en 70-200f2,8is??

                    Scheelt wat in prijs zo een 600 euro heb je flitser(430 type) voor, eventueel batterijgrip wat geh.kaartjes en extra batterijen en een degelijke opbergtas.
                    Of mag je niet besparen op minder lichtsterk glas, voor deze camera?
                    Groetjes,
                    Ik denk dat de AF van de 5D hier de grote beperking is.

                    Ik gebruik de 17-40L f4 en de 70-200L IS f4 met goede resultaten, maar bij weinig licht is alleen het midden AF punt echt bruikbaar.

                    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                    Mijn voornaamste reden om over te stappen naar FF is de geringe dof...
                    Ik begrijp dit niet goed.
                    Met een goede lenskeuze is de DOF op APS identiek aan deze van FF.
                    Alleen is er geen alternatief voor de 50 1,4. Maar door de FF beeldfouten is ook APS hier beter.

                    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                    Minder ruis op hogere ISO's is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
                    Belangrijk voor 5D en tegen 40D en 450D.

                    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                    Jullie zullen het misschien raar vinden, maar de sublieme beeldkwaliteit is niet
                    echt prioritair voor mij, IQ van de 40D is voor mij reeds voldoende...
                    (alhoewel, 1x geproefd zal ik niet meer terugwillen natuurlijk )
                    De 5D is 12 bit. De 40D is 14 bit.
                    In theorie is de beeldkwaliteit van de 40D dus hoger dan van de 5D.
                    Ik koop geen 40D maar ik ga wel die vergelijking maken tussen een 450D en een 5D.

                    Jan.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Ik begrijp dit niet goed.
                      Met een goede lenskeuze is de DOF op APS identiek aan deze van FF.
                      Alleen is er geen alternatief voor de 50 1,4. Maar door de FF beeldfouten is ook APS hier beter.
                      Met de 50mm/5D heb je op f1.4 (op dezelfde afstand) bijna de helft minder DOF dan met de Sigma 30mm/20D op f1.4...
                      Een foto uit de 5D zal dus een stuk meer backgroundblur hebben dan een foto uit de 30mm/20D combo...
                      En daar is het mij om te doen, het onderwerp isoleren...



                      Onscherpe randen & vignettering daar erger ik me niet echt aan...
                      Dynamisch bereik speelt wel een rol, en daar neemt de 40D de bovenhand als ik het goed voorheb ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                        Geweldig. Lang geleden dat ik hier nog zo een gefundeerd statement heb gezien. Op een pasfotoke, dus ¨
                        Maar dit statement is dan ook gedaan door een door de wol geverfd expert, ik zou zelfs zeggen DE expert van de virtuele camera en de gefundeerde uitspraken.

                        En het is denk ik vooral belangrijk om ooit eens met een FF gewerkt te hebben voor men ook maar iets kan vertellen over de voordelen en nadelen van FF en dat staat los van de technische vernieuwingen als anti-dust, AF, hoge iso etc.
                        Het is sowieso vooral belangrijk om allereerst met een camera gewerkt te hebben .
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                          Mijn voornaamste reden om over te stappen naar FF is de geringe dof...
                          Minder ruis op hogere ISO's is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

                          Jullie zullen het misschien raar vinden, maar de sublieme beeldkwaliteit is niet
                          echt prioritair voor mij, IQ van de 40D is voor mij reeds voldoende...
                          (alhoewel, 1x geproefd zal ik niet meer terugwillen natuurlijk )

                          Met deze setup zit ik reeds +-300 euro over mijn budget en das het maximum,
                          dus geen dure L-breedhoeklenzen voor mij, thanx

                          Andere betere suggesties zijn altijd zeer welkom
                          Raar Integendeel dit zou voor mij ook zowat de hoofdreden zijn om een 5D te kopen. Ik begrijp je dus perfect. En het idee is ook toch al enkele keren door mijn hoofd gegaan. De timing is slecht bij mij en zodoende ga ik het nu niet doen. De kans dat ik mij nu een G9 koop voor erbij is veel groter.
                          Wat mij wel zou tegenhouden is dat ik toch verwacht dat de 5D binnenkort een opvolger gaat krijgen en de prijs van deze zou wel eens niet zo heel ver van die 1500€ kunnen zijn. Het zou mij niet verbazen als je hem kan hebben voor -2000€. Maar dat is speculeren en ik zou er helemaal naast kunnen zitten. Anderzijds kan ik niet beweren meer nodig te hebben dan de 5D nu heeft. De voordelen van de 40D zijn voor mij ook niet zo belangrijk. Enkel de AF, 14 bit, flitser, C modes vind ik interessant maar niet primordiaal. In combinatie met het grote prijsverschil kan dit wel omslaan want dat blijft toch heel groot. Dus uitsluiten dat ik voor de 40D zou gaan kan ik niet maar dat zou enkel omwille van de prijs zijn. Vooral omdat ik er ook sowieso de 24-105 zou bijkopen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                          De vraag is dus of een iets grotere zoeker en iets minder ruis en 2MP extra samen met veel meer beeldfouten en AF problemen nog een voordeel betekent voor de 5D tegenover de 40D.
                          Ik zou de vraag toch anders stellen en kijken of de beeldfouten(niet erger dan een APS met "digitale lenzen") en AF problemen (die over het algemeen als heel goed ervaren wordt) wel enig belang voor jou hebben. Ik weet alvast dat dit voor mij niet echt als heel belangrijk ervaren wordt. Veel nadeel kan ik er dan alvast niet aan geven. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk.

                          PS: Leuk de nar van BD komt zijn gebrek ook weer eens aantonen. Steeds goed voor een die jongen(Ik heb het niet over jou he Jan maar dat wist je al wel)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                            Met de 50mm/5D heb je op f1.4 (op dezelfde afstand) bijna de helft minder DOF dan met de Sigma 30mm/20D op f1.4...
                            Een foto uit de 5D zal dus een stuk meer backgroundblur hebben dan een foto uit de 30mm/20D combo...
                            En daar is het mij om te doen, het onderwerp isoleren...
                            Ik heb nu een 50 1,4 en een 85 1,2.
                            En inderdaad is er hiervoor geen alternatief op APS.
                            De 35 1,4 en 50 1,2 leveren op APS niet dezelfde DOF op.

                            Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                            Onscherpe randen & vignettering daar erger ik me niet echt aan...
                            Dynamisch bereik speelt wel een rol, en daar neemt de 40D de bovenhand als ik het goed voorheb ?
                            Met de laatste versie van Canon DPP en RAW kunnen FF beeldfouten bijna volledig worden weggewerkt.
                            Het verschil voor en na correctie met de 17-40 is heel groot.

                            Dynamisch bereik wordt vooral bepaald door de omzetting naar jpg.
                            Volgens dpreview is deze omzetting beter voor de 40D dan voor de 5D.

                            Met een 5D kan de RAW converter het dynamisch bereik bepalen.

                            Jan.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                              Bekijk eens twee identiek genomen foto's naast elkaar. Eentje met de 40D en eentje met de 5D. Je komt dan automatisch bij de 5D uit.
                              Is er iemand die de daad bij dit woord wil voegen? Ik ben namelijk heel benieuwd hoe het verschil er nu practisch uitziet.... Op dpreview worden door 5D-aanhangers zo nu en dan termen zoals "3D-effect" en "more pop" gebezigd en zou graag een concreet voorbeeld zien. Alvast bedankt ....

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                                Hi,

                                Je kan natuurlijk wachten op de 5D mark II. Misschien heb je die binnen 10 maanden. (Want aankondigen is niet bezitten).

                                Maar je kan ook wachten op de 5D mark III. Die is er misschien binnen 24 maanden of zo.
                                En dan kan je ...

                                Ondertussen heb je nog geen enkele foto gemaakt.

                                Ik heb het al in een ander forum gezegd, als je met een 5D geen goede foto's kan maken, dan scheelt er iets, maar niet aan de 5D.....

                                Aan de huidige prijzen is er geen concurrentie.

                                Paul.
                                DPaul - A.FIAP
                                D810, nikkors and other stuff

                                Comment

                                Working...
                                X