Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe D50 of 2de hands D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe D50 of 2de hands D70

Ik vind de Tamron in combinatie met de Nikon echt wel goed gerief, maar bedenk wel het volgende, zelfs met een lichtgevoelige lens is bewegingsonscherpte indoor mogelijk, tenzij je misschien op iso 800-1600 fotografeert. Met andere woorden, een lichtgevoelige lens, zal bij slechte lichtomstandigheden ook nog steeds wat hulp van een flits kunnen gebruiken.

Als ik zelf moest kiezen, en de keuze had tussen een tweedehands nikon D70 of een nieuwe Nikon D50, ging ik voor de D50, kwestie van volle garantieperiode te hebben of het zou zijn dat de tweedehands D70 zeer recent is, en je daar nog een hele poos garantie op hebt. Maar de Tamron, die zou ik zeker nemen, of het nu voor een D70 of een D50 is. Ik heb ook een hele tijd met de kitlens van de D50 gewerkt, en niks mis mee zene, maar als ik het bereik tussen 18-28 niet nodig heb, blijft tegenwoordig de Tamron staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
      ... en kan de D50 niet schieten tegen ISO 100, wat wel aan te raden valt bij studiofotografie.
      Dat is met de D70 niet anders hoor. Die begint ook pas vanaf ISO 200.
      Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dd1975
        Als ik een D50 koop, welke extra accesoires moet ik dan zeker aankopen ?
        Een D50 en een lens (mijn voorkeur gaat naar de Tamron 28-75/2.8). Meer heb je om te beginnen niet nodig. Batterij en lader e.d. zijn er allemaal bij.

Met een extra batterij zou ik wat wachten. Je hebt ze misschien niet nodig, en ze zal ook verouderen als je ze niet gebruikt. Die kan je later nog altijd kopen.

Wat ik wel in overweging zou nemen is een filter (bijv. een UV filter) om op je lens te schroeven waardoor je voorste lenselement beschermd wordt. Ik heb er op elke lens eentje staan. En een tas (paraattas, schoudertas of rugzak) zal je wellicht ook kunnen gebruiken.

Alle andere zaken (flits, statief, afstandsbediening) kunnen later nog volgen. Je kan later nog veel geld uitgeven als je dat wil ...

Succes met de aankoop!

Gr's, Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
          Mja, wat het verschil betreft tussen de D70 en de D50 ... ik denk idd ook dat als je de D70 nooit gebruikt hebt, dat je de extra features ook niet direct zal missen.

Desalnietemin is de D50 wel degelijk een instapmodel en dat merkte ik al heel snel toen ik naar de demoshoot van GSL ging. Zo heeft de D50 geen aansluiting om studioflitsers aan te koppelen (kan wel met een infraroodzender) en kan de D50 niet schieten tegen ISO 100, wat wel aan te raden valt bij studiofotografie. Ook continu schieten doet hij tegen 2,5 frame per seconde en dat vind ik niet erg snel. Single shots doet hij dan wel weer supersnel snel tegenover de digitale compactjes die ik gewend was.

Maar dus qua kwaliteit, vormgeving en snelheid ben ik (als beginner) wel zeer tevreden over de D50.

Trouwens ... volgens mij is de D70 ook een instapmodel hoor, met maar een paar verbeteringen tegenover de D50. Ik heb nu toch al 3 fotografen gekend die overgestapt zijn van D70 naar D200.

De lader en batterij moet je normaal gezien niet kopen, want die zit bij in het pakket. Een extra batterij is wel aan te raden en natuurlijk een geheugenkaart. Als je meerdere lenzen koopt, dan is zo'n kit om je camera van stof te ontdoen ook zeker geen overbodige luxe. (tot mijn verbazing zat dat dus niet bij in de doos!!!) De interne flits heeft een maximumbereik van 7,5 meter, dus een externe flits lijkt me niet direct een noodzaak. De Nikon heeft geen batterijgrip dacht ik, en zelfs dan nog ... hij ligt zo al heel goed in de hand vind ik. Afstandsbediening is ook maar een gadget dat je pas echt ten volle kan gebruiken bij nachtfotografie op een statief. En dan nog kan de ingebouwde timer nog gebruikt worden.
          Ik dacht wel dat je een studioflitser via de een adaptertje op de flitsvoet kunt aansluiten. De D70 heeft ook geen PC aansluiting. De D70s wel.
          De D70 begint ook maar van ISO 200.
          De D70 zit met zijn 3f/s niet veel sneller dan 2,5f/s.
          Toen de D70 uit kwam was hij bedoeld om de brug te leggen tussen prosumers en de D100 en een concurent te zijn voor de 300D. Doch bleken de eigenschappen op vele gebieden stukken beter te zijn dan de D100.
          Je moet de D70 niet als een verbeterde versie van de D50 zien(is trouwens 1,5 jaar ouder) maar de D50 als een gestripte versie van de D70, vooringesteld zodat er voor de beginnende gebruiker minder post-processing noodzakelijk is. Voordeel van post-processing is wel dat je er meer controle over hebt.

De overstap van D70 naar D200 is voor de fotograaf die een beperkt budget heeft de meest logische. Die met een groter budget zullen waarschijnlijk naar de D2X overgestapt zijn.

De flits van de D70 (en ook de D50 geloof ik) heeft een richtgetal van 15 bij ISO 200. Dwz. dat om de 7.5m te bereiken op ISO 200, je een lens met een diafragma van 2 moet hebben!!! Met de kitlens zul je dikwijl tussen de 4 en de 5 zitten dus is het bereik max een goeie 3m!!!
          Vrij beperkt dus. Je kan ook niet bouncen(je bereik wordt dan nog een stuk kleiner) Als flits kan je zeer goed werken met de SB600 of de equivalente en wat goedkopere Sigma(500 st).(De zwaardere modellen zijn natuurlijk beter en niet verloren op een zwaarder toestel.)

De afstandsbediening is niet alleen nuttig voor nacht fotografie maar ook voor foto's waar je zelf op wilt staan. Dit kan ook met de timer maar dit geeft wel eens verrassingen , terwijl je dit met de afstandsbediening volledig in de hand hebt.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Voor de prijs zou ik toch voor de D70 gaan, er gaan er genoeg over de toonbank om er eentje te vinden waar nog garantie op zit? Verder heb ik zelf geen ervaring buiten met de D70, dus ik praktisch vergelijken kan ik niet echt... maar moest ik kiezen zou ik het zoals hierboven geschreven doen...
            Nikon

Comment

hallo,

Ik ben ook volop aan het uitkijken. Ik was eerst in de ban van de 350D maar na deze in mijn handen gehad te hebben was de liefde wel over.
              Nu gaat het bij mij ook tussen de D50 en D70s. Wat de keuze van D50 vs. de D70s is betreft lopen ze wel redelijk gelijk volgens mij. Als grootste negatief punt aan de D70s vind ik dat er meer ruis is en de kleuren neutraler (voor of -nadeel...?), als nadeel aan de D50 zie ik de mindere instelmogelijkheden(witbalans etc.)
              ik zou dus graag weten van mensen die er eentje hebben of het echt iets is wat je mist of niet. Ik had zo al gedacht om nu een D50 te kopen om een gevoel te krijgen met DSLR om dan later de opvolger van D70s te kopen. Die dan hopelijk minder ruis met zich meebrengt want ik ben er wel wat bang voor. Of is dat allemaal te verwaarlozen? In vergelijkende tests zie je het wel heel duidelijk maar ik kan me voorstellen dat dit in realiteit bvb minder of niet naar boven komt.

1 lens weet ik al zeker, ik wil zeker de Nikkor AF-S 18-200mm/DX VR. Maar aangezien ik vrees dat ze soms wat lichtsterkte zal tekort komen binnenshuis weet ik nog niet wat ik zou bijnemen als lens om binnenshuis te fotograferen.(ons poezen, familiefeestjes,kinderen,...) Ik vrees daarom dat ik met die 28mm groothoek tekort zal komen. Ik hoor hier veel spreken over een 50mm 1,8 of 1,4 maar ik kan het gebruik van deze lens niet goed plaatsen. voor wat gebruikt men deze meest?
              alle voorstellen voor lezen voor binnenshuis en advies voor keuze van body zijn dus meer dan welkom.

alvast ferm bedankt !
              man man man wat is keuzes maken toch lastig
              NIKON D50 - 18-200VR

Comment

Probeer ze allebei eens in je handen te houden.Als je geen al te grote handen hebt ligt de D50 toch wel veel beter in de hand vindt ik persoonlijk.Imo niks zo onhandig als een groot toestel(en nu ga ik er waarschijnlijk veel op m'n nek krijgen )
                Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

De 18-200 VR lens heeft een enorm bereik en geeft gemiddelde tot goede prestaties. Deze is vooral handig als je geen zin hebt om veel lenzen te verwisselen.

Met de 50mm 1.8 (of 1.4) kun je niet zoomen. Dit kan een nadeel zijn, maar ook een voordeel aangezien je bewuster met je foto omgaat. Deze lens is kwalitatief gezien enorm goed en heeft weinig licht nodig om te werken. In donkere situaties is dit erg fijn Wordt vaak gebruikt bij portretten.
                  Last edited by Luckyluke; 14 juni 2006, 22:16.
                  One day, I would like to make nice pictures :-)
                  www.lucaskoijen.nl

Comment

mercie voor de votte antwoorden!
                    het is de reeks van BD member Baloo die mij over de streep heeft getrokken voor de 18-200 -->http://www.pbase.com/rdelbar/saddlebrook06

wat zou dan volgens jullie een iedeale allrounder zijn om te shooten inminder lichtomstandigheden?(als aansluiting bij de 18-200VR) kan je bvb met die 50mm makkelijk foto's maken op een feestje ofzo of mis je echt wel de zoom?
                    Last edited by rippeke; 13 juni 2006, 18:41.
                    NIKON D50 - 18-200VR

Comment

Als "ideale" allrounder heb ik voor een 28-75/2.8 gekozen... "Ideaal" heeft natuurlijk niet voor iedereen dezelfde betekenis .
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

is die 28 niet teveel? komt toch al op 42 kleinbeeld uit he
                        NIKON D50 - 18-200VR

Comment

Een ideale allrounder zou ik de 28-75/2.8 niet noemen, net omwille van het feit dat je pas op 28 begint. Maar dit neemt niet weg, dat ik die lens wel het meest gebruik. 28-75 is het bereik dat ik het meest nodig heb, en dan zit je met deze lens goed, maar ik steek toch ook altijd het kitlensje (dat gelukkig klein en licht is) ergens weg, om het "gat" tussen 18 en 28 te vullen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rippeke
                            als nadeel aan de D50 zie ik de mindere instelmogelijkheden(witbalans etc.)
                            Volgens mij kan je met de D50 evenveel instellen als de D70 hoor. Alleen heeft de D70 een paar (of één?) extra knoppen waardoor het instellen mss wat makkelijker/sneller gaat.
                            http://www.dennisclaes.be

Comment

Wat ik wel in overweging zou nemen is een filter (bijv. een UV filter) om op je lens te schroeven waardoor je voorste lenselement beschermd wordt. Ik heb er op elke lens eentje staan.
                              En welke filter zou het beste zijn op de Tamron 28-75 ...

Qua type : Polar, UV, ...
                              Qua merk ...

thx
                              Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dd1975
                                En welke filter zou het beste zijn op de Tamron 28-75 ...
                                Op een goed objectief zoals de Tamron 28-75/2.8 moet een goede filter geplaatst worden, dus je kan hier best niet te veel op bezuinigen. Een merk zoals B&W is uitstekend, en ik zou kiezen voor een gewoon UV-filter.
                                Op mijn Tamron 18-200 heb ik een goedkoper Cokin UV filter zitten, maar die lens gebruik ik eerder voor de gewone vakantiekiekjes.

Gr's, Wim

Comment

Working...
                                X