Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe D50 of 2de hands D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe D50 of 2de hands D70

Hallo allemaal,

ik heb hier al veel over gelezen op dit forum, maar ik wou toch nog is deze specifieke vraag stellen.

Mijn aankoop moet mijn eerste DSLR ervaring worden, veel ken ik er dus nog niet van, maar ik ben wel gemotiveerd om er meer mee te doen dan enkel in authomatisch stand foto's te trekken.

De meeste foto's zullen getrokken worden van mijn spelende kinderen en dit vaak thuis bij slechte belichting.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik een nieuwe Nikon D50 met Tamron 28-75mm f2.8 zou kopen voor 770€.

Of kan ik beter een 2de hands Nikon D70 aankopen met kitlens 18-70 f3.5/4.5 voor 650 à 700€.

Of misshien enkel een 2de hands Nikon D70 body met een nieuwe Tamron 28-75mm f2.8. Hier zal ik dan waarschijnlijk over de 800€ uitkomen.

Graag had ik hier jullie mening over gehoord.

thx
    Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Re: Nieuwe D50 of 2de hands D70

Als je't mij vraagt doet de body er weinig toe.
    D70 of D50 maakt weinig uit, als de lens maar lichtsterk genoeg is voor binnenhuis foto's.
    Met lichtsterk bedoel ik dan de f2.8 lenzen zoals de Tamron die je vernoemde.
    De kitlens van de D70 is een goeie lens (van Nikon zelf) maar is voor uw doeleinde niet lichsterk genoeg denk ik (f3.5 - 4.5)

Aangezien uw kinderen waarschijnlijke geen plantjes zijn, zullen ze vaak in beweging zijn terwijl u ze wil fotograferen. Daarom is het aan te raden uw sluitertijd zo kort mogelijk te houden om scherpe foto's te bekomen.
    Om de belichting dus optimaal te houden zorg je ervoor dat er genoeg belichting is binnen deze korte sluitertijd, waardoor je dus beter kiest voor de lens met de grote diafragma opening f2.8.

Hopelijk ben je hier wat me eop weg geholpen.
    Nikon D90 - Nikon 18-135mm f3.5-5.6 - Sigma 24-70mm f2.8 - Sigma 70-200mm f2.8 - Nikon SB600
    Sigma 70-200 f2.8 te koop!

Comment

ik vergat te vermelden dat er natuurlijk altijd een flits is...
      Nikon D90 - Nikon 18-135mm f3.5-5.6 - Sigma 24-70mm f2.8 - Sigma 70-200mm f2.8 - Nikon SB600

Comment

Ben wel een canon gebruiker maar een D50 met die Tamronlens staat absoluut niet mis. Heel goed lenske...beter dan de standaardlens van de D70 mijns inziens. De D50 is een recenter toestel dan de D70. Veel plezier met de aankoop.

Comment

Voor wat betreft de lens, heb je -voor hetgeen jij wil fotograferen- alvast een uitstekende keuze gemaakt met de Tamron 28-75/2.8. Ik spreek uit ervaring. De kitlens van de D70 (18-70) is ook goed, wat meer groothoek, maar minder lichtsterk.

D50 nieuw of D70 occasie? Qua sensor en beeldkwaliteit is er geen (of nauwelijks) verschil. Opstarttijd en reactiesnelheid zijn ook gelijk. De D70 kan in continumode iets meer beelden per sec. wegschrijven, de vraag is of dit voor jouw belangrijk is. Voor de rest zijn er enkele verschillen in de bediening: bij de D50 moet je bijvoorbeeld via het menu de lichtmeetmethode instellen, de D70 heeft hiervoor een knopje. De D70 heeft ook een 2de instelwieltje, en zo zijn er nog wel wat kleinere verschillen.

Als je echter niet met een D70 gewerkt hebt, zal het je bij de D50 aan niets ontbreken. Mogelijkheden genoeg, en ik spreek ook hier uit ervaring.

Persoonlijk zou ik dus voor de nieuwe D50 gaan. Een nieuw toestel met garantie krijgt mijn voorkeur t.o.v. een tweedehands waarvan je de voorgeschiedenis niet kent. Aan een nieuw toestel zal je jaren plezier beleven, maar een tweedehands??

Een Nikon D50 met de Tamron 28-75/2.8: een schitterende combinatie voor een zeer redelijke prijs.

Gr's, Wim

Comment

Dat dacht ik ook !

Stond ooit zelf te twijfelen tss D50 en D70. Met wat ik uitspaarde met de aankoop van de D50 kocht ik mezelf een goeie lens.
            Dit is wat ik in jouw geval ook zou doen.
            Maar zou toch zeker voor een nieuwe body gaan !

Comment

ik denk wel dat je binnenhuis een echte groothoek gaat missen door de 28-75 tamron
              dat komt overeen met analoog 42-105
              dus van erg kortbij is het moeilijker foto's te maken van je kinderen
              de tamron is een heel goede lens daar niets maar een nikon moet je rekening houden met de brandpuntsverlengining (1.5)

Comment

Ik heb zowel de D50 ( getest ) als de D70 ( gehad ) gebruikt dus.
                GEEN enkele twijfel, ik zou nooit voor de D50 gaan, echt niet, en dit heeft niets te maken met de kwaliteit van het toestel ( daar is niets op aan te merken ), maar alles met het gebruiksgemak.
                Ik mag er niet aan denken dat je tijdens opnames constant in je menu moet duiken om dingen in te stellen, het extra wieltje dat de D70 vooraan heeft is echt wel onmisbaar als je zelf alles wil instellen.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                  Ik mag er niet aan denken dat je tijdens opnames constant in je menu moet duiken om dingen in te stellen, het extra wieltje dat de D70 vooraan heeft is echt wel onmisbaar als je zelf alles wil instellen.
                  Tiens, die discussie hebben we precies al eens gehad.
                  Iemand die nooit met een D70 gewerkt heeft, zoals ik, ondervindt dit niet als een nadeel (en is misschien ook net iets handiger ) Daarom schreef ik ook:
                  Als je echter niet met een D70 gewerkt hebt, zal het je bij de D50 aan niets ontbreken. Mogelijkheden genoeg, en ik spreek ook hier uit ervaring.
                  Bovendien gebruiken vele andere merken ook slechts één instelwiel.

Gr's, Wim
                  Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                  Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                    Tiens, die discussie hebben we precies al eens gehad.
                    Iemand die nooit met een D70 gewerkt heeft, zoals ik, ondervindt dit niet als een nadeel (en is misschien ook net iets handiger ) Daarom schreef ik ook:
                    Bovendien gebruiken vele andere merken ook slechts één instelwiel.

Gr's, Wim
                    Hoe werk je dan op de M - stand met de D50? instellen van diafragma en sluitertijd? 't Is maar een vraag omdat ik zelf geen D50 heb.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                      Hoe werk je dan op de M - stand met de D50? instellen van diafragma en sluitertijd? 't Is maar een vraag omdat ik zelf geen D50 heb.
                      In M-stand: sluitertijd instellen door verdraaien van instelwiel, diafragma instellen door met de wijsvinger op +/- knopje te drukken en tegelijkertijd met de duim het instelwiel te verdraaien. 't Is een gewoonte.

(Ik ga niet ontkennen dat 2 instelwieltjes gemakkelijker is, maar het is imho zeker geen noodzaak).

Gr's, Wim
                      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                      Fujifilm X100V

Comment

Enne niet vergeten
                        D50 gebruikt SD geheugenkaarten terwijl de D70(s) CF geheugenkaarten gebruikt wat zeker niet te verwaarlozen is.
                        grtz Year62
                        Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

Als ik de reacties op deze en andere posts zo een beetje volg, zijn de D50 gebruikers heel content over hun machientje en raden ze deze ook vol lof aan.

De D70 gebruikers daarentegen hoor ik toch altijd met veel minder lof over de D50 spreken.

Maar ik denk wel dat het is zoals Wivo schrijft, als je nooit met een D70 hebt gewerkt zul je de mogelijke voordelen van een D70 niet missen. Maar dit zal waarschijnlijk ook wel zo zijn als je de D200 met de D70 gaat vergelijken enz.

Met de Tamron lens zal het inderdaad misschien moeilijk zijn om van kortbij foto's te trekken van mijn kinderen. Maar als ik dit echt mis, kan ik altijd een extra groothoek alsook een zoom lens aankopen.

Als ik een D50 koop, welke extra accesoires moet ik dan zeker aankopen ?
                          Ik bedoel hiermee batterij, batterijlader, batterijgrip, geheugenkaart, reinigingssmateriaal, afstandsbediening, flits ... Wat is het minimum dat ik toch zeker zal nodig hebben ?

thx
                          Last edited by dd1975; 13 juni 2006, 14:23.
                          Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Comment

Met die 18-200 heb je het volledige bereik dat je nodig hebt voor portretjes van de kids (30-100mm). Meer breedhoek heb je vooral nodig als je landschaps-/stadsfotografie wil gaan doen...

Om te beginnen, heb je aan een batterij (+ eventueel een reserve), lader en geheugenkaart genoeg.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Mja, wat het verschil betreft tussen de D70 en de D50 ... ik denk idd ook dat als je de D70 nooit gebruikt hebt, dat je de extra features ook niet direct zal missen.

Desalnietemin is de D50 wel degelijk een instapmodel en dat merkte ik al heel snel toen ik naar de demoshoot van GSL ging. Zo heeft de D50 geen aansluiting om studioflitsers aan te koppelen (kan wel met een infraroodzender) en kan de D50 niet schieten tegen ISO 100, wat wel aan te raden valt bij studiofotografie. Ook continu schieten doet hij tegen 2,5 frame per seconde en dat vind ik niet erg snel. Single shots doet hij dan wel weer supersnel snel tegenover de digitale compactjes die ik gewend was.

Maar dus qua kwaliteit, vormgeving en snelheid ben ik (als beginner) wel zeer tevreden over de D50.

Trouwens ... volgens mij is de D70 ook een instapmodel hoor, met maar een paar verbeteringen tegenover de D50. Ik heb nu toch al 3 fotografen gekend die overgestapt zijn van D70 naar D200.

De lader en batterij moet je normaal gezien niet kopen, want die zit bij in het pakket. Een extra batterij is wel aan te raden en natuurlijk een geheugenkaart. Als je meerdere lenzen koopt, dan is zo'n kit om je camera van stof te ontdoen ook zeker geen overbodige luxe. (tot mijn verbazing zat dat dus niet bij in de doos!!!) De interne flits heeft een maximumbereik van 7,5 meter, dus een externe flits lijkt me niet direct een noodzaak. De Nikon heeft geen batterijgrip dacht ik, en zelfs dan nog ... hij ligt zo al heel goed in de hand vind ik. Afstandsbediening is ook maar een gadget dat je pas echt ten volle kan gebruiken bij nachtfotografie op een statief. En dan nog kan de ingebouwde timer nog gebruikt worden.
                              http://www.dennisclaes.be

Comment

Working...
                              X