Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Canon 30D & 20D & 10D topic

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

    Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
    Kan iemand mij staps gewijs eens uitleggen hoe je handmatig witbalans en kleurentemperatuur het beste instelt.
    Witbalans en kleurtemperatuur instellen is in de praktijk hetzelfde.
    Je kan natuurlijk de kleurtemperatuur manueel instellen zodat wit met zekerheid geen wit is.
    Maar in de meeste gevallen is het de bedoeling dat wit ook echt wit is.
    En dan is de volgende methode het meest effectief.

    1. Fotografeer een echt wit (of echt grijs) onderwerp dat het midden van het beeld zo volledig mogelijk vult. Hierbij is het vaak moeilijk om de autofocus te gebruiken. Dus de lens even op manuele focus zetten. De scherpte van deze foto is toch niet belangrijk.
    2. Selecteer in het menu -handmatige witbalans-
    3. Selecteer de foto met het witte of grijze onderwerp.
    4. Stel de witbalans in op handmatige witbalans.
    5. Vergeet niet om achteraf de witbalans opnieuw op automatisch in te stellen.

    Zelf fotografeer ik enkel in RAW zodat ik de witbalans instelling achteraf en per foto kan wijzigen.

    Jan.

    Comment


    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

      Zelf fotografeer ik enkel in RAW zodat ik de witbalans instelling achteraf en per foto kan wijzigen.

      Jan.
      Deze methode heeft mijn voorkeur en denk ook vele anderen

      PS. Ik ga binnenkort de ledenlijst bijwerken, vandaag geen tijd ervoor

      Comment


      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

        De 30D en zijn kleuren.


        Vanaf de aanschaf van de 30D had ik problemen met de kleuren.

        Ik vond ze niet goed, te fel groen, niet natuurlijk etc...

        Ik heb een 20D waar ik zeer tevreden over ben, ja ook op gebied van de kleuren.

        Dus wou ik de 30D zijn kleuren in de buurt krijgen van de kleuren van de 20D.

        De standaard(fabrieks)instellingen) van de 30D moesten dus veranderd worden.

        Bij het doorlezen van de handleiding wist ik dat er onder de "stijlen" nog een 4 tal instellingen zaten die je kon instellen.

        Deze instellingen heeft de 20D niet.

        Omdat ik in RAW werk was ik van het gedacht dat deze instellingen geen invloed hadden op de foto, wat dus niet waar is.

        Iedere instelling die je veranderd heeft wel degelijk invloed op de foto die genomen is in RAW.

        Je kunt in het menu de keuze "beeldstijl" selecteren en hier een stijl instellen die je wilt gebruiken.

        De stijlen zijn:
        1. standaard
        2. portret
        3. landschap
        4. neutraal
        5. natuurlijk
        6. monochroom
        7. gebruiker 1
        8. gebruiker 2
        9. gebruiker 3


        Bij gebruiker 1, 2 en 3 moet je dan nog eens een stijl instellen van 1 tot 6.

        In deze posting http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=130985 heb ik een ganse dag de 400 mm telelens gewisseld van de 30D naar de 20D en vergeleken en nog eens vergeleken.

        Bij iedere body-wissel heb ik de 4 onderliggende instellingen veranderd tot ik een goed resultaat bekwam.

        Ik heb gekozen voor "gebruiker 1" en in deze "gebruiker 1" heb ik dan de instelling "natuurlijk" genomen.

        Onder "natuurlijk" kun je dan nog eens 4 onderliggende instellingen aanpassen namelijk
        1. scherpte
        2. contrast
        3. verzadiging
        4. kleurtoon


        De waardes van deze 4 instellingen heb ik achtereenvolgens op +3 , 0 ,-0.5 ,+1.5 gezet.

        Een vreemde vaststelling bij het testen was ,dat als je onder "gebruiker1" "standaard" of "portret" of een andere instelling kiest inplaats van "natuurlijk" en men neemt dezelfde waardes voor de 4 instellingen

        men toch andere resultaten heeft.

        Met dit in het achterhoofd ga ik ervan uit dat iedere stijl,buiten zijn 4 onderliggende instellingen, nog eens een apparte, vaste instelling heeft.

        Dus als men de scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon instelt op +3, 0 ,-0.5, +1.5 in alle stijlen, men toch allemaal verschillende effecten heeft.

        Mijn frustraties van de eerste weken met de 30D zijn nu weg.

        Hij begint mij meer en meer te bevallen.
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
          Een vreemde vaststelling bij het testen was ,dat als je onder "gebruiker1" "standaard" of "portret" of een andere instelling kiest inplaats van "natuurlijk" en men neemt dezelfde waardes voor de 4 instellingen

          men toch andere resultaten heeft.

          Met dit in het achterhoofd ga ik ervan uit dat iedere stijl,buiten zijn 4 onderliggende instellingen, nog eens een apparte, vaste instelling heeft.
          De onduidelijkheid tussen de stijlen was reeds duidelijk na het eerste review van de Canon 5D op dpreview.

          Als dezelfde parameters niet voor gebruiker 1 maar wel voor neutraal worden ingesteld, dan zou dit toch wel hetzelfde resultaat moeten opleveren.
          Daarom heb ik enkel de instellingen van natuurlijk gewijzigd.

          Jan.

          Comment


          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Witbalans en kleurtemperatuur instellen is in de praktijk hetzelfde.
            Je kan natuurlijk de kleurtemperatuur manueel instellen zodat wit met zekerheid geen wit is.
            Maar in de meeste gevallen is het de bedoeling dat wit ook echt wit is.
            En dan is de volgende methode het meest effectief.

            1. Fotografeer een echt wit (of echt grijs) onderwerp dat het midden van het beeld zo volledig mogelijk vult. Hierbij is het vaak moeilijk om de autofocus te gebruiken. Dus de lens even op manuele focus zetten. De scherpte van deze foto is toch niet belangrijk.
            2. Selecteer in het menu -handmatige witbalans-
            3. Selecteer de foto met het witte of grijze onderwerp.
            4. Stel de witbalans in op handmatige witbalans.
            5. Vergeet niet om achteraf de witbalans opnieuw op automatisch in te stellen.

            Zelf fotografeer ik enkel in RAW zodat ik de witbalans instelling achteraf en per foto kan wijzigen.

            Jan.

            Dus als ik dat wit blad of die grijskaart fotografeer moet dat wel gebeuren in de lichtomstandigheden die ik achteraf wil gaan gebruiken voor het fotograferen? En het doel van die witbalans is om te zorgen dat wit ook echt wit zal zijn?
            Maar hoe zit het dan met de kleurentemperatuur?? Want die moet toch ook nog apart manueel ingesteld worden! Hoe bepalen jullie op welke waarde de kleurentemperatuur moet worden ingesteld? Met de natte vinger?
            Want mij lijkt het als de witbalans ok is maar de kleurentemperatuur niet ok, dat wit dan evengoed niet wit zal zijn?

            Al erg bedankt voor de hulp
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

              Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
              Dus als ik dat wit blad of die grijskaart fotografeer moet dat wel gebeuren in de lichtomstandigheden die ik achteraf wil gaan gebruiken voor het fotograferen? En het doel van die witbalans is om te zorgen dat wit ook echt wit zal zijn?
              Maar hoe zit het dan met de kleurentemperatuur?? Want die moet toch ook nog apart manueel ingesteld worden! Hoe bepalen jullie op welke waarde de kleurentemperatuur moet worden ingesteld? Met de natte vinger?
              Want mij lijkt het als de witbalans ok is maar de kleurentemperatuur niet ok, dat wit dan evengoed niet wit zal zijn?

              Al erg bedankt voor de hulp
              Zoals reeds geopperd door Jan, witbalans instelling doet niets anders dan de kleurtemperatuur setting aanpassen en in de praktijk is het voor de meesten van ons handiger om enkel met deze witbalans instelling te werken in plaats van met de kleurtemperatuur instelling.

              Kleurtemperatuur zelf instellen kan handig zijn voor bv. fotografen die in een studio foto's maken met professionele flits apparatuur.
              De kleurtemperatuur van deze flitslampen ligt namelijk vast, is gekend en kan dan rechtstreeks ingegeven worden op je fototoestel.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                De onduidelijkheid tussen de stijlen was reeds duidelijk na het eerste review van de Canon 5D op dpreview.

                Jan.
                Een 5D heb ik niet, en als ik al de reviews van camera's moet lezen die ik niet heb tja, dan zal er van fotograferen niet veel in huis komen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Als dezelfde parameters niet voor gebruiker 1 maar wel voor neutraal worden ingesteld, dan zou dit toch wel hetzelfde resultaat moeten opleveren.
                Wat dus zeker niet is. Hier heb ik mij ook aan laten vangen in het begin .


                Als men de 4 parameters(scherpte, contrast,verzadiging en kleurtoon ) voor de 6 stijlen op dezelfde waarden instelt en men neemt met iedere stijl eenzelfde foto in "gebruiker 1", dan heeft men 6 verschillende foto's.

                Zelfs als men binnen met/of zonder flits werkt is dit verschil goed te zien.

                Door een testje dat ik op een regenachtige dag binnen had gedaan, had ik al een klein vermoeden.

                Door dit gegeven zijn er een zeer groot aantal instellingen, alleen al op kleur/tonatie gebied waaruit men de keuze heeft.

                Dit is zeker niet slecht, iedereen kan zijn persoonlijke "stijl" (smaak) aan de foto's geven. Maar ik denk dat veel mensen niet weten hoe er aan te beginnen of door de vele mogelijkheden de bomen in het bos niet meer zien.

                Maar daar ik verschillende vragen heb gekregen hoe ik mijn instellingen heb staan en door de vragen in dit en andere draadjes in verband met de rare kleuren van de 30D ,op fabrieksinstelligen, denk ik toch dat er veel mensen

                met een 30D zijn die toch met een raar gevoel in hun maag zitten, ook al zeggen ze dat ze een camera hebben.

                Als ik eerlijk ben,... ik heb op het punt gestaan om de 30D over de haag te gooien. Niet omwille van de camera op zich, alleen omwille van de kleuren.

                De 30D heeft thuis een lange tijd in de kast gelegen zonder hem te bezien/gebruiken.

                Nu gebruik ik hem zeer graag.

                Het gegeven dat de parameters (scherpte, contrast, verzadiging, kleurtoon) invloed hebben op de RAW-foto's vindt ik nog altijd raar.

                Een RAW-foto is toch RAW (onbewerkt)???????
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                  Dus als ik dat wit blad of die grijskaart fotografeer moet dat wel gebeuren in de lichtomstandigheden die ik achteraf wil gaan gebruiken voor het fotograferen? En het doel van die witbalans is om te zorgen dat wit ook echt wit zal zijn?
                  Maar hoe zit het dan met de kleurentemperatuur?? Want die moet toch ook nog apart manueel ingesteld worden! Hoe bepalen jullie op welke waarde de kleurentemperatuur moet worden ingesteld? Met de natte vinger?
                  Want mij lijkt het als de witbalans ok is maar de kleurentemperatuur niet ok, dat wit dan evengoed niet wit zal zijn?

                  Al erg bedankt voor de hulp

                  Uiteraard dien je de grijskaart te fotograferen in de lichtomstandigheden die je gebruikt, en bijgevolg ook dus herhalen als de lichtomstandigheden veranderen. Met het instelen van de kleurtemperatuur en de witbalans haal je twee zaken door elkaar. In de witbalans instelling is er een optie K zijnde de K van Kelvin, als de witbalans setting op K staat zal je de ingestelde kleurtemperatuur gebruiken, bij een andere positie dan K heeft de kleurtemperatuur instelling in graden Kelvin geen invloed op de witbalans instellingen.

                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht

                    Het gegeven dat de parameters (scherpte, contrast, verzadiging, kleurtoon) invloed hebben op de RAW-foto's vindt ik nog altijd raar.

                    Een RAW-foto is toch RAW (onbewerkt)???????
                    Ik vind het ook al raar en ben ook al van mening van de laaste zin.

                    Maar Jo de volgende instellingen kan ik toch ook in de Raw software instellen of vergis ik me (Dat het een andere resultaat levert):

                    1. scherpte
                    2. contrast
                    3. verzadiging
                    4. kleurtoon
                    +3, 0 ,-0.5, +1.5

                    Comment


                    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                      Zoals reeds geopperd door Jan, witbalans instelling doet niets anders dan de kleurtemperatuur setting aanpassen en in de praktijk is het voor de meesten van ons handiger om enkel met deze witbalans instelling te werken in plaats van met de kleurtemperatuur instelling.

                      Kleurtemperatuur zelf instellen kan handig zijn voor bv. fotografen die in een studio foto's maken met professionele flits apparatuur.
                      De kleurtemperatuur van deze flitslampen ligt namelijk vast, is gekend en kan dan rechtstreeks ingegeven worden op je fototoestel.

                      dus als ik witbalans instel zoals beschreven door Jan zal de kleurentemperatuur zichzelf goed zetten? Of sla ik de bal helemaal mis?

                      mvg
                      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                      www.ginodepreter.com

                      Comment


                      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                        Ik kan Jo alleen gelijk geven. De eerste weken met de 30D is vloeken, vloeken, en nog eens vloeken.

                        Het groen vloog alle kanten op , terwijl de blauwe kleur totaal afwezig lijkt. Om dan nog maar over het "grijs" te zwijgen. Zo dacht ik erover, tot 2 weken geleden.

                        Hij vraagt echt om de aandacht van de fotograaf. Geen Auto WB/temp., geen leuke auto. fabrieksinstellingen. Want dat is het hem net, het verschil met de 20D is dat de 30D door de gebruiker zelf nog vollédig moet afgesteld worden. Zelf out the box zijn er al door Canon aan de 20D(ook aan 350D en dergelijke) verschillende instellingen gedaan, bij de 30D hebben ze dat niet gedaan. (Althans dat is de uitleg die ik hoor op verschillende, doorgaans goed geinformeerde fora.)

                        Het is onmisbaar bij elke foto, je de lijst instellingen voor het hoofd te halen, en die telkens te overlopen. Je moet er echt mee spelen door hem heel goed te kennen.

                        Als mijn ongoocheling van de eerste maand is in rook opgegaan toen ik eindelijk doorhad wat het probleem was. Nu zou ik hem voor geen geld meer kwijt kunnen, wat een prachtmachien

                        Het is een stuk moeilijker fotograferen, maar het is een kwestie van bewust te fotografen. Als je dat eenmaal doet zijn de bekomen resulaten subliém !

                        Comment


                        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door rsgvv Bekijk bericht
                          Ik vind het ook al raar en ben ook al van mening van de laaste zin.

                          Maar Jo de volgende instellingen kan ik toch ook in de Raw software instellen of vergis ik me (Dat het een andere resultaat levert):

                          1. scherpte
                          2. contrast
                          3. verzadiging
                          4. kleurtoon
                          +3, 0 ,-0.5, +1.5
                          Met de instellingen die je op de camera instelt (de 4 onderliggende ) wordt je RAW-foto gemaakt.

                          Als je deze RAW-foto in een RAW-convertor opent en je stelt in de RAW-software deze instellingen in, dan heb je weer een ander beeld dan je origineel RAW-bestand.

                          Doe eens een testje:

                          Stel je camera in op RAW.

                          Neem "gebruiker 1" en stel hierin "natuurlijk" in met de 4 aangepaste parameters. Neem een foto.

                          Neem nu terug "gebruiker 1" maar neem nu "standaard" en pas de 4 parameters aan zoals de vorige. Neem terug dezelfde foto en vergelijk.

                          Duidelijk kleurverschil, niet?

                          Ik vindt het nog altijd een raar iets.

                          Maar anderzijds is een RAW-beeld van een nikon ook niet hetzelfde als dat van een RAW-beeld van een canon, bij een zelfde foto/opstelling.

                          Misschien heeft canon in de 30D wel een andere, gedeeltelijk aanpasbare RAW-opnamesoftware gebruikt?

                          Maar ik klaag niet meer . Ik heb door wat testen mijn voorkeurinstellingen gevonden en die ze wil gebruiken, ga gerust uw gang.
                          Groetjes
                          ----JO

                          Comment


                          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                            Met de kennis die ik vandaag heb opgedaan kan ik idd beamen dat automatische witbalans bij kunstlicht (halogeenspots) op geen r..t trekt.
                            Nu stel ik mij nog enkele vragen: 1. is het aan te raden om in 'normale ' licht omstandigheden (daglicht bvb.) ook een witbalans te maken??
                            2. stel dat ik bij het fotograferen in RAW toch per ongeluk op automatische witbalans fotografeer (bij kunstlicht) , kan ik deze fout dan volledig achteraf met de nodige sofware terug recht zetten?

                            bedankt voor de reactie

                            mvg
                            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                            www.ginodepreter.com

                            Comment


                            • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                              Het gegeven dat de parameters (scherpte, contrast, verzadiging, kleurtoon) invloed hebben op de RAW-foto's vindt ik nog altijd raar.

                              Een RAW-foto is toch RAW (onbewerkt)???????
                              De RAW sensor gegevens blijven steeds hetzelfde, eender wat je instelt van scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon.

                              Men vergeet nogal eens dat er naast de RAW sensor beeld gegevens ook metadata wordt weggeschreven in het RAW bestand.

                              En - je raadt het al - in deze metagegevens worden de ingestelde parameters (scherpte, contrast, verzadiging, kleurtoon, maar bv. ook sluitertijd, diafragma, etc...) bewaard, maar de ruwe beeldgegevens blijven steeds dezelfde.

                              Als je deze RAW foto dan met PC software opent, zal deze onmiddellijk de metadata gebruiken om toe te passen op je foto, zodat het lijkt alsof je parameters invloed hebben op je RAW sensor data, maar dit is niet zo.

                              Voordeel uiteraard is dat je deze parameters dan nog achteraf naar hartelust mag/kan wijzigen met PC software, zonder kwaliteitsverlies, aangezien je steeds als basis dezelfde RAW sensor data gebruikt.
                              Deze instellingen via PC software kun je dan eventueel weer in de metadata van je RAW bestand wegschrijven, zonder aan de sensor gegevens te komen.
                              Last edited by GeertB; 14 oktober 2006, 19:43. Reden: spelfoutje...
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment


                              • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                                GeertB je hebt het mooi verwoord

                                Comment

                                Working...
                                X