Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    De Manfrotto 680B is zeker geschikt, en betaalbaar. Eventueel met een zeer simpele tilt-kop op, zoals de Manfrotto 234RC. Da's de combo die ik zelf gebruik.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Les, waarom ben je overgestapt naar 190.
      Groetjes
      Peter

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
        Les, waarom ben je overgestapt naar 190.
        Groetjes
        Peter
        Van 055 alu (zwaar, zelfs opgevouwd redelijk groot!) naar 190 carbon (licht, kleiner opvouwbaar). In mijn eerste post lees je eigenlijk dat verhaal al. Nu, die 55 doet nog dienst in onze bescheiden "studio" hoor, al heeft ie voorlopig geen kop, en dient ie hoofdzakelijk om bv een reflector aan te hangen, of wat anders.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Hartelijk dank voor de suggestie. Ik ga dit zeker eens bekijken.

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door michelangelo2 Bekijk bericht
            Hartelijk dank voor de suggestie. Ik ga dit zeker eens bekijken.
            Nu... ook hier geldt hetzelfde: een alu monopod is uiteraard zwaarder dan een carbon (maar een carbon is ook weer een stuk duurder). Ik gebruik mijn monopod meestal samen met de 100-400, en dus hoofdzakelijk aan zee (meeuwen, e.d.) Daar speelt het gewicht niet zo'n rol, want als ik met mijn 7D+EF 100-400+Manfrotto 680B monopod rondbanjer loop ik ook geen kilometers meer, op mijn leeftijd, en bovendien kan ik de monopod als 'wandelstok' gebruiken. Toch nuttig om die redelijk zware combo netjes recht te krijgen en te kunnen houden, en een deftige foto te kunnen schieten.
            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              De Manfrotto 680B is zeker geschikt, en betaalbaar. Eventueel met een zeer simpele tilt-kop op, zoals de Manfrotto 234RC. Da's de combo die ik zelf gebruik.
              Ik ben intussen de trotse eigenaar van deze combinatie. Ik heb ze tweedehands op de kop kunnen tikken en ze voldoet helemaal. Bedankt voor de suggestie.

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Die zal zeker voldoen. Enige nadeel vind ik het gewicht, maar zoals gezegd, voor een kilometertje strandwandeling is dat nog geen probleem.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Ik heb net een SIRUI 2204 met balhoofd Sirui K-20X op amazon.co.uk gekocht.
                  Het stond daar als combo te koop voor 330 euro.
                  Nog maar even getest, maar superstabiel...

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Hallo,

                    Momenteel ben ik op zoek naar een pakket rond de 200 euro.
                    Mijn oog is gevallen op dit pakket maar mijn enigste zorg is dat ik vrees dat hij te zwaar zal zijn. Ik wil het statief vooral gebruiken om timelapsen te maken. Dus hij zou best wat wind mogen verdragen.

                    Qua camera en objectief heb ik momenteel een Alfa 550 maar zou graag naar het toekomstige nieuwe model van de A77 gaan en qua objectief heb ik een Sigma 17-70 F2.8-4.0. Dus qua gewicht valt dat nog goed mee.

                    Zou ik voor dit pakket gaan of weten jullie iets beters?

                    Mvg, Guillaume
                    Meer foto's op mijn Flickr account!
                    Sony Alfa 550 - Sigma 17-70 F2.4-4

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Denk dat het gewicht een voordeel speelt in stabiliteit. Weet niet of een carbon beter tegen wind kan dan aluminium qua stabiliteit.

                      Is die kop van die combinatie niet die dat maar 30° naar boven kan gezet worden, of ben ik mis?

                      Voor die prijs zal er niet véél beter zijn denk ik, maar ik heb zelf niet veel ervaring met statieven..
                      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                      https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Bij de betere statieven is er een haak voorzien waar je gewicht aan kan hangen om het statief stabieler te zetten als het stevig waait.
                        Hoe lichter het statief, hoe gemakkelijker het omver waait, maar als je er gewicht aan kan hangen dan is er geen probleem met de stabiliteit.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Naast het eventueel kunnen omwaaien, veroorzaakt wind ook trillingen. Deze worden beter gedempt door carbon dan door alu (nog beter door hout). Hoe zwaarder het statief hoe minder last je zal hebben van trillingen.
                          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Ik kan beginners de hama traveller compact pro aanraden.
                            Veel opties die je bij duurdere statieven aantreft, vind je bij dit statief.
                            Balhoofd, poten die bijna tot grond kunnen, werkt op ooghoogte, camera kan ondersteboven worden gehangen om nog dichter op de grond te komen, quick release, haakje om extra gewicht aan te hangen, etc. Zeer degelijk materiaal en goedkoop. Voor zover ik weet vind je geen goedkoper statief met deze opties.

                            Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Goedkoper wellicht niet, maar wat zet JIJ er persoonlijk op?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Fantastische draad, veel van geleerd. Ook de pdf van Hans Braakhuis zeer verhelderend.
                                Maar het gaat hier m.n. toch over de 'wat' zwaardere camera's.
                                Ik heb kortelings de (compact) Canon sx50 hs aangeschaft en zou graag willen weten welk statief u mij adviseert.
                                Een Gitzo 3540XLS met een balhoofd Markins M20 lijkt me wat overkill

                                Heb wat accessoires aangeschaft en hij weegt nu zo'n 665 gram. Als ik alles goed begrepen heb zou ik dan moeten zoeken naar een statief die (x3) ca. 3 kg
                                moet aankunnen. Ik wil 'm ook meenemen op vakantie en lekker mee rondstruinen, in mijn koffer past makkelijk 75 cm.
                                Ik denk dat ik ook ga voor een balhoofd, zeker gezien gewicht en wil een ring constructie en als het even kan geen middenzuil en natuurlijk een snelkoppeling/ quick release plaatje.
                                En het statief moet natuurlijk hoog zijn, ben zelf zo'n 1.90.
                                Heb me al een ongeluk gezocht via goegul maar zie ff de bomen door t bos niet meer, gaarne uw advies.
                                tia,
                                André

                                Comment

                                Working...
                                X