Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
De Sirui is 140 cm hoog en de Manfrotto 146 cm, dus niet zo veel verschil wat dat betreft.
Vandaar ook mijn twijfel ..
Toch telkens weer wat korter, en op 6cm kan het soms op aan komen...
Maar anderzijds lees ik hier ook op BD verhalen van geroutineerde fotografen die liever een korter (en dus ook?) lichter statief mee de bergen in nemen. Ze beseffen wel dat zijzelf door hun knieën gaan moeten gaan.
Ik ga hier zelf geen regels meegeven, maar een paar (eigen gevonden?) stellingen plaatsen:
- een statief mag altijd "wat korter" zijn dan je zelf bent. Gewoon rekening mee houden dat bovenop het statief nog een kop (met releasesysteem) en een camera (met onderaan een plaatje) komen. Het juiste aantal cm dat je hiervoor mag bijtellen, durf ik niet geven, maar ik ben zeker dat er een paar "techneuten" zijn (niet pejoratief bedoeld) die hier exacte cijfers kunnen geven.
- de middenkolom gebruiken om je statief te verhogen wordt NOOIT aanbevolen, gezien dit doorgaat de stabiliteit van de gehele combinatie benadeelt. Ik zie dit nochtans wel gebeuren op fotoshoots van BD.
Een middenkolom kan dan weer wel nuttig zijn voor bv macrofotografie, zeker als je bij bepaalde types (ik heb ervaring met zowel de Manfrotto 055 als de 190) die middenkolom dwars kunt plaatsen. Dat kan NIET bij de Gitzo (nu studiostatief) van mijn vrouw; die heeft nu eenmaal geen middenkolom. Een middenkolom die je niet kunt dwars plaatsen, werkt dan weer in je nadeel (je kunt dan nl. niet zo dicht bij de grond als je wel zou willen).
Ze kunnen allebei wel door de knieën,en mijn (lichte) voorkeur voor Sirui blijft. Noem het een gevoel .. Het lage gewicht is mooi, en dat filmpje van Black Bandit is ook niet mis.
Die 140 cm is dan wel maximum hoogte denk ik, met de middenzuil uiterst omhoog. Ik vraag me af hoe hoog die dan is op de poten alleen, want dat vind ik nergens terug.
De drie foto's die ik zie, lijken me OK, maar een geval als foto 2, met de camera bovenaan (op de foto onderaan) dan, zou mij niet bevallen, qua stabiliteit van het geheel. Je spreekt van "140cm, met de middenzuil uiterst omhoog", dan zeg ik: niet doen.
Als de Manfrotto stabieler is, dan zal ik toch maar die nemen. (als je die bedoelt, want die foto is hier verdwenen .. )
In ieder geval iedereen hartelijk bedankt voor de hulp !
Waarom de foto van de Manfrotto (tiens, dat rijmt) verdwenen is, weet ik niet, maar nee: in mijn antwoord was foto 1 Sirui links, foto 2 Sirui rechts en foto 3 Manfrotto onderaan.
Zelf ben ik niet echt geďnteresseerd in de carbon versie aangezien ik het statief niet zoveel zal gebruiken (denk ik).
Sirui en benro hebben beiden ook degelijk gerief en toch goede reviews maar kosten ongeveer het dubbbele (of meer) van deze triopo.
Zo'n aluminium statiefje dat ook een monopod-functie heeft lijkt mij toch een mooi 'begin'- statief.
Ik ben aan het overwegen om een van deze twee statiefjes eens te proberen.
Nadeel, ik moet ze echt wel kopen want ik kan niet tot in de winkel gaan om ze uit te proberen...
Comment