Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Statiefkeuze

    Goeie aanvulling, LaurentS!
    Dat ga ik morgen 'ns speciaal checken bij de verschillende combo's die nu bij ons dienstdoen. Nu, ik ben er zeker van dat onze beide Manfrotto 190... met Markins Q3 OK zijn, en ook de RRS BH-55 nog steeds perfect op z'n plaats zit op de Gitzo van mijn vrouw. Beide statieven zijn vandaag nog gebruikt. Ik weet ook dat mijn (oude) Manfrotto 55 nog steeds zonder kop gebruikt wordt, daarstraks nog om een reflector/diffusor aan op te hangen.
    Da's ook iets wat ik boven al herhaaldelijk gezegd heb: oude statieven hoeven niet meteen de deur uit; integendeel: die van ons gaan absoluut niet weg! Die doen nog altijd dienst, ofwel als klassiek statief (de Gitzo met RRS-kop blijft in de studio), de andere (de Man 055) wordt dan weer zonder kop voor andere taken ingeschakeld. Ook onze oude Vanguard en Hama staan dagelijks tot onze beschikking!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

    Comment


    • Re: Statiefkeuze

      Zelf heb ik intussen een Sirui N2004 besteld, ik ben benieuwd.

      Comment


      • Re: Statiefkeuze

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Goeie aanvulling, LaurentS!
        Dat ga ik morgen 'ns speciaal checken bij de verschillende combo's die nu bij ons dienstdoen. Nu, ik ben er zeker van dat onze beide Manfrotto 190... met Markins Q3 OK zijn, en ook de RRS BH-55 nog steeds perfect op z'n plaats zit op de Gitzo van mijn vrouw. Beide statieven zijn vandaag nog gebruikt. Ik weet ook dat mijn (oude) Manfrotto 55 nog steeds zonder kop gebruikt wordt, daarstraks nog om een reflector/diffusor aan op te hangen.
        Da's ook iets wat ik boven al herhaaldelijk gezegd heb: oude statieven hoeven niet meteen de deur uit; integendeel: die van ons gaan absoluut niet weg! Die doen nog altijd dienst, ofwel als klassiek statief (de Gitzo met RRS-kop blijft in de studio), de andere (de Man 055) wordt dan weer zonder kop voor andere taken ingeschakeld. Ook onze oude Vanguard en Hama staan dagelijks tot onze beschikking!
        Ben benieuwd naar her resultaat
        Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

        Comment


        • Re: Statiefkeuze

          Hallo

          Ik heb het topic hier al wat doorlezen, maar kom er eigenlijk niet echt veel wijzer uit Zoveel keuze, zoveel verschillen, zoveel meningen... Ik ben op zoek naar een statief dat vooral voor macro zou dienen. Het moet dus laag bij de grond kunnen en misschien ook niet te "breed" openliggen. En als het even kan ook niet al te zwaar, hoewel het blijkbaar naar stabiliteit toe wel een voordeel is...
          Het zou m'n eerste statief zijn, vond het voorheen zo omslachtig om dat ding op te zetten, maar bij macro kan je dus echt niet anders . Ik ben nu ook niet echt van plan om eerst drie statieven te kopen, voor ik een goei vast heb... vandaar mijn vraag aan jullie, iemand een goeie suggestie?

          Alvast bedankt!

          Groetjes
          Roelieee
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

          Comment


          • Re: Statiefkeuze

            Oorspronkelijk geplaatst door kaiman Bekijk bericht
            Ben benieuwd naar het resultaat
            De basis van de RRS BH-55 is met zijn 8 cm diameter de perfecte maat voor het Gitzo statief GT35230LS in ons bezit, maar te groot voor zowel de Manfrotto 055 als de 190, die maar een basis hebben met een diameter van 6 cm.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

            Comment


            • statief

              Ik ben op zoek naar een statief nu had ik gedacht aan Cullmann 52603 Nanomax 260 Statief + CB6.3 Balhoofd prijs 40 euro of Cullmann 52601 Nanomax 260 Statief + CW25 Statiefkop prijs 50 euro
              maar wat is het verschil tussen die 2 en zijn dit degelijke statieven? Of raden jullie een ander aan. Het is voor een spiegelreflex camera met wat lenzen tussen 18 - 300

              Alvast bedankt

              Moderator Note: Ik heb jouw topic samengevoegd met het grote topic ivm statieven en statiefkoppen en de verwijzing van Eenbes (waarvoor bedankt! ) verwijderd.
              Last edited by LesC; 25 februari 2013, 13:11.
              Sony A550 18-55 en 55-200

              Comment


              • Re: statief

                Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                Ik ben op zoek naar een statief nu had ik gedacht aan Cullmann 52603 Nanomax 260 Statief + CB6.3 Balhoofd prijs 40 euro of Cullmann 52601 Nanomax 260 Statief + CW25 Statiefkop prijs 50 euro
                maar wat is het verschil tussen die 2 en zijn dit degelijke statieven? Of raden jullie een ander aan. Het is voor een spiegelreflex camera met wat lenzen tussen 18 - 300
                Een camera + lenzen tussen 18 en 300mm, daar kan flink wat verschil opzitten wat het gewicht betreft.
                Zo weegt een "instap" DSLR een heel pak minder dan bijvoorbeeld een 1D van Canon, 300mm kan bijvoorbeeld betekenen dat je de lichtste Tamron 70-300 gebruikt, maar het kan ook een 300mm f2,8 zijn...

                Het balhoofd (of een ander soort "kop") is eigenlijk zeker zo belangrijk als het statief zelf.
                Als je de camera op een bepaald punt "vastzet", dan wil je niet dat die elke keer een stukje zakt, of zelfs helemaal naar beneden draait terwijl je een foto maakt.
                Bij de goedkopere balhoofden is dat meestal wel een probleem.
                Voor zo'n 100 euro heb je wel al een degelijk balhoofd waar je normaalgezien jaren plezier aan hebt (als je een minder goed balhoofd koopt, dan geeft dat doorgaans ergernis, omdat je steeds tijd verliest doordat de camera nooit van de eerste keer "vast" wil blijven hangen op het punt dat je zelf kiest).
                Dit zal heel wat beter zijn http://www.fotoshopaalten.com/nl/sta...oofd-g-20.html , maar je moet er dan nog wel een statief onder zetten...

                De meeste hobbyfotografen kopen 3 statieven, het eerste is het goedkoopste dat ze kunnen vinden, maar dat valt dan flink tegen zodat ze daarna al een wat beter statief kopen.
                Maar uiteindelijk wordt dat "wat beter statief" dan later toch nog vervangen door een echt degelijk statief met een heel degelijk statiefhoofd.
                Ik heb ook die verschillende stappen doorlopen, en nu ben ik toch blij dat ik eindelijk een degelijk statief heb.
                Als ik het eerder had geweten, dan had ik geld kunnen uitsparen door de eerste twee statieven niet te kopen, en meteen voor iets degelijks te gaan.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: statief

                  Ja daar heb je wel gelijk in maar 200 euro voor een statief vind ik toch wel een beetje veel
                  ik zou een keus willen maken uit de 2 volgende:
                  Cullmann Reverse 626 Statief + CW25 3-Weg kop 119euro
                  Cullmann 52601 Nanomax 260 Statief + CW25 Statiefkop 79 euro

                  Welke zouden jullie nemen?
                  Sony A550 18-55 en 55-200

                  Comment


                  • Re: statief

                    De duurste is niet noodzakelijk de beste, maar als je genoeg gelezen hebt: goedkoop is meestal duurkoop.
                    Je mag -trouwens ik heb ook die weg gevolgd, leer er mijn beginpost op na- gerust kopen, en later beter kopen en nog later de beste kopen... Maar kom hier niet vertellen dat je niet gewaarschuwd was.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                    Comment


                    • Re: statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                      Ik ben op zoek naar een statief nu had ik gedacht aan Cullmann 52603 Nanomax 260 Statief + CB6.3 Balhoofd prijs 40 euro of Cullmann 52601 Nanomax 260 Statief + CW25 Statiefkop prijs 50 euro
                      maar wat is het verschil tussen die 2 en zijn dit degelijke statieven? Of raden jullie een ander aan. Het is voor een spiegelreflex camera met wat lenzen tussen 18 - 300

                      Alvast bedankt
                      Je bent een poos met fotografie bezig en op een geven moment merkt je dat je een statief nodig hebt: je komt in de winkel en je schrikt van de prijzen.
                      Terecht want ik vind een goed en degelijk statief ook duur, maar trap niet in de val zoals zo velen om zo'n driepoot met kop van onder de honderd euro te kopen want dat is weggegooid geld, doe het nog een poos zonder en spaar voor een degelijk statief want dat koop je voor je leven.

                      Comment


                      • Re: statief

                        Ik heb een jaar of 2 geleden een Cullman statief met monopod en 3 wegskop gekocht voor een slordige 126 euro.
                        Op zich leek het goed maar de kop trok letterlijk op niets. als ik mijn camera of lens erop plaatste dan zakte de kop gewoon in een.
                        Bij het minste dat je met de kop draaide dan kwam hij los... Een aantal maanden geleden was het dus zover de draad langs de binnenkant was helemaal kapot door het teveel draaien. Nu heb ik enkel het statief nog en de monopod (de monopod is het middenstuk dat je ook kan vervangen door iets kleins).

                        Nu heb ik een Sirui K-30x balhoofd op aanraden van vele hier en ik beklaag het niet. Werkt perfect met andere snelkoppelingplaatjes (arca-swiss types). en met mijn zwaarste lens beweegt mijn camera niet meer zoals daarvoor. Nu enkel nog een nieuw (lichter) statief eens kopen maar eerst sparen .
                        Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

                        Comment


                        • Welk statief??

                          Hoi,

                          Ik heb nu een Manfrotto 55PROB, maar wil eigenlijk iets lichters.

                          Camera Canon 5DMKIII
                          Canon 100-400 moet ie kunnen dragen.

                          Mogelijk carbon?

                          Wie heeft er goede ervaringen en kan mij een gefundeerd advies geven?

                          Alvast bedankt!!

                          Moderator Note: Samengevoegd met grote topic en verwijzing (bedankt Frie01! ) verwijderd.
                          Last edited by LesC; 12 maart 2013, 08:17. Reden: mod note toegevoegd
                          Groet,
                          Paul

                          Comment


                          • Re: Welk statief??

                            Wat is je budget.
                            wat meer informatie. bijvoorbeeld. min en max hoogte

                            Zelf gebruik ik een Gitzo carbon traveler series 2 met een Markins balhoofd.

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Zelf gebruik ik vandaag de dag een Manfrotto 190CXPro4 met een Markins Q3. Mijn zwaarste combo is wellicht de 7D met de 100-400mm. Als je mijn openingspost zou lezen, zou je zien dat ik ook van een 055XProB kom.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Hallo, ik wil eigenlijk een monopod aanschaffen. Moet toch een 4 kg kunnen dragen. Iemand een suggestie?Het moet wel betaalbaar blijven.

                                Comment

                                Working...
                                X