Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het grote statieven-statiefkoppen topic

    OK, na een zoveelste post over "welk statief?" en zelfs een draadje in ChitChat, wil ik 'ns een poging doen om als eerste goede daad in het nieuwe jaar een topic over het onderwerp (zie titel) te starten en als "sticky" bovenaan de lijst te plaatsen.
    Opgelet: het is hier niet de bedoeling om een discussie te beginnen over carbon versus alu (dat zal zelf wel blijken), of waarom goedkoop meestal duurkoop is (ook dat blijkt genoeg), maar eerder in de zin van deze topic in Camera's, maar dan toegespitst op statieven/statiefkoppen.
    Als ik zo even naga, is er ooit wel een dergelijke topic gestart,
    nl hier en die draad is nog redelijk recent ook, maar misschien niet zo sterk gemodereerd als ik met deze topic wil doen.
    Denk eraan: niet direct een discussie van "mijn Gitzo is beter dan jouw Chinees spul", maar eerder van: ik heb die en die combo (liefst ook met links) en ben daar tevreden/ontevreden van, of heb dat en dat gehad, maar intussen vervangen door dat en dat.

    Laat ik alvast beginnen.
    1. Na een eerste goedkope aankoop van een Hama Gamma 74 (met "ingebouwde" kop), dat letterlijk "door z'n poten zakte" met een EOS 350D met EF-s 17-55 f/2.8
    kocht ik me een van de zeer populaire (tenminste hier op BD) combo's, nl.

    2) Een Manfrotto 055XProB alu statief met een Manfrotto 322RC2 statiefkop.
    Zoals gezegd: zeer populair, want bij een BD Shooting Day in De Liereman telde ik er minimum een 5-tal.
    Ik heb daar veel mee gewerkt, totdat bleek dat een EOS 50D met grip en dezelfde EF-s 17-55 f/2.8 enorm begon te "creepen" in portraitstand. In landscape-stand geen probleem. Later bleek dat je de 322RC2 vaster kon aanschroeven, maar dat maakte het flexibel opstellen van je combinatie er niet makkelijker op. Mijn vrouw kreeg er pijn van in haar polsen.

    Dus de Manfrotto 322RC2 verkocht via BD en vervangen door een Markins Q3 Emille, een kop die ik nog steeds gebruik. Enig probleem met de kop is hier beschreven, nl. een schroef om de camera te bevestigen is misschien niet het beste idee.

    De Manfrotto 055XProB is een uitstekend statief, met voor mij toch twee belangrijke nadelen:
    a) zwaar (alu is zwaarder dan carbon) en
    b) niet klein opvouwbaar (4 segmenten vouwt kleiner op dan 3 segmenten).
    Toen we in 2011 een busreis van één week gingen maken naar Cornwall, en ik absoluut een statief wilde meenemen, zocht ik naar een lichter en kleiner opvouwbaar exemplaar. Dat werd:

    3) De Manfrotto 190CXPro4. Ooit kunnen testen van een mede-BD-er (Stapperke). Voordelen: licht, klein opvouwbaar, eenvoudiger om mee te nemen, en zeker in combinatie met de bovengenoemde Q3 een mooie combo.

    Zo mooi dat mijn vrouw haar Gitzo GT35230LS, nochtans een carbon statief, eveneens wilde vervangen door de Manfrotto 190CXPro4.
    Zoals gezegd is haar Gitzo een schitterend statief, met als nadelen: niet klein opvouwbaar en toch redelijk zwaar, zeker om te mee te nemen. Wij hadden die uitgerust met een van de beste statiefkoppen die er te vinden is, nl. een Really Right Stuff BH-55. Die kop (erg goed!) bleek nochtans te zwaar voor de kleinere Manfrotto en is intussen ook vervangen door een Markins Q3, ditmaal wel met het Quick Release systeem.

    Zijn die oude statieven en statiefkoppen dan verloren? Zeker niet, want buiten wat we eventueel verkocht hebben, doen de andere nog steeds dienst als "studiostatief", nl. op de zolder. Je hoeft er zelfs geen camera op te draaien als je dat niet wil. Denk aan het ophangen of bevestigen van een reflectiescherm, een paraplu, enz...


    Er werd mij ook verwezen naar een document op de site van Hans Braakhuis.

    Hierin ga je heel wat nuttige informatie ivm statieven e.d. terugvinden. Beslist 'ns doornemen.
    Last edited by LesC; 7 februari 2013, 17:02. Reden: Link naar Hans Braakhuis aangepast na PB
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

  • #2
    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Mijn verhaal is minder uitgebreid als dat van LesC maar ik zet het hier toch even neer

    1) Cullmann 2901 statief gekregen van mijn vader. Hij heeft dat 20 jaar geleden gekocht, maar nooit veel gebruikt. Het is een licht statief maar toch redelijk stevig. Het had geen problemen om mijn 450D+18-55IS te dragen en vast te zetten. De poten zijn van aluminium maar de sluitingen en de kop waren grotendeels uit plastiek. De kop bleek niet zo goed bestand tegen de koud, zoals hier te zien. De kop is gebarsten waardoor deze erg veel creep kreeg als deze niet recht gezet werd. Omdat ik de voorkeur gaf om lenzen te kopen dan om deze kop te vervangen, heb ik deze nog gebruikt tot september 2011 met als zwaarste combinatie 450D+grip+55-250IS+430EXII. Dat ging redelijk goed, maar had heel wat creep. Je zette het vast op een bepaald punt en dan zakte de kop eerst nog een kleine centimeter naar beneden, lastig om composities de bepalen dus :P Als ik mijn Sigma 400 f5.6 APO Tele Macro HSM kocht, was het helemaal omzeep, de creep was verschrikkelijk, niet te vergeten dat de kop eigenlijk gebarsten was

    2. In september 2011 kocht ik dan een Sirui K30x balhoofd. Wow wat een verschil! Ik gebruik hem nog steeds op het oude statief, maar dat valt best wel mee. Als ik mijn 400mm erop zet, heb ik geen last van creep (bij de andere lenzen uiteraard ook niet) en alles gaat heel soepel en is gemakkelijk vast te zetten. Het statief kan deze zware combinatie ook redelijk goed aan, het is wel gevoelig voor trillingen, maar met een draadafstandsbediening valt dit wel op te lossen. Er zijn plannen om dat statief ook te vervangen door ofwel een Feisol of een Sirui carbon statief, maar ook nu denk ik dat nieuwe lenzen de voorkeur ga geven. Ik ben nog een student, dus budget is beperkt
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      En mijn verhaal is nog minder uitgebreid.

      Ik heb op dit moment een Vanguard MK-2 statief. Het komt erop neer dat dit mijn 1000D met de 18-55 ofzo kan dragen in Landscape stand maar de portret stand vertrouw ik niet. Het statief is bijna volledig uit plastiek (ik denk de poten ook) en het hendeltje waarmee je de middenzuil omhoog moet draaien is ook van plastiek. Na een paar maand zijn de tandjes al helemaal verbogen. Het statief kan ook niet tot aan de grond omdat er een verbinding is tussen de middenzuil en de poten.
      In dit geval geldt "goedkoop, duurkoop" (best dat ik hem gratis bij mijn toestel kreeg )


      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
      hier vind je mijn foto's en hier ook

      Comment


      • #4
        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Ik had als eerste statief een goedkope hama(weet het model niet, was vooral plastiek), deze was niet goed wegens veel creep en last van trillingen.
        Mijn volgende en huidig statief is zoals velen op BD een Manfrotto 055XproB.
        Als kop heb ik hier bij de Manfrotto 229.
        Mijn positieve punten: stabiel, kan tegen een stoot , perfect te positioneren, de 3-way head kun je elke camera op plaatsen zonder creep en je hebt een graden schaal waardoor panorama's makkelijker worden(zeker als je veel foto's wilt nemen )
        Mijn negatieve punten: zwaar (waardoor ik hem soms niet mee neem ), groot (kan net in mijn manfrottotas als ik de draaihendels van de kop haal), en de midden zuil is handig maar verlaagt de stabiliteit toch wel gevoelig.
        Oh en ik heb gekozen voor een 3-way head omdat ik soms maar een van de 3 richtingen wil veranderen en de snelheid van een balhoofd niet nodig heb.

        Comment


        • #5
          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Ikzelf gebruik een Manfrotto 718B:

          Panhead: 3-Way Pan/Tilt with Quick Release
          Number of Leg Sections: 4
          Leg Locks: Lever
          Maximum Operating Height: 166.4 cm / 65.5 in.
          Maximum Height w/o Column Extended: 139.7 cm / 55 in.
          Minimum Operating Height: 47.5 cm / 18.7 in.
          Folded Length: 49 cm / 19.3 in.
          Maximum Load: 2.5 kg / 5.5 lbs
          Weight: 1.4 kg / 3.1 lbs

          Foto

          Voordeel: Kan tamelijk laag gaan, klik systeem om poten te verlengen, lichtgewicht, handige zak om te vervoeren, heel stevig op zijn poten, 80euro betaald destijds wat niet zoveel is voor zo een statief

          Nadeel: draaihendel om de kop te roteren voelt heel fragiel aan, allerkleinste pootjes zijn voor mij ook te dun en iets te fragiel waardoor ik deze nooit op zijn volledige lengte gebruik ( 5DmkII + 70-200 2.8 L IS niet aangeraden ), quick release kon een ander systeem gebruiken ( het draait soms nog rond terwijl het vastzit aan mijn camera )
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Ik heb dit statief gekocht een 4 a 5 maanden geleden omdat ik het nodig had (zeker omdat ik landschapjes wou nemen aan zee).
            Statiefje is een Velbon CX 444: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-...84_4113_26393/
            Door het driewegshoofd is het makkelijker om je materiaal echt vast te zetten. Moest dit een balhoofd zijn had het sowieso last van creep volgens mij. Voor de rest, ik heb het statief al gebruikt bij heel wat wind, met mijn 18-55 kitlens, en ik zag geen beweging in de foto (sluiter was varierend tussen 30 sec en 2 minuten). Het is vooral afgewerkt met plastiek en is niet echt stevig. Met mijn 70-300 op mijn 550D op 300mm durft het wel een klein beetje te zakken wanneer ik het vast zet. Ik ga me een macro lens van Sigma, de 150mm, aanschaffen dus voor macro gaat dit statief niet goed genoeg zijn qua stabiliteit en niet laag tegen de grond kunnen.

            Mijn ogen waren eerst gevallen op dit Benro statief: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-..._20254_132264/
            Maar na wat zoekwerk kwam ik op de sirui statieven, maar hierbij heb je niet de gemakkelijke horizontaal-kantelbare middenkolom, al spreekt de prijs en gewicht van zo'n sirui alu statief me enorm aan. Normaal bij Sirui word standaard een korte middenkolom meegeleverd om lager tegen de grond te kunnen gaan.
            Als kop heb ik (zo goed als) al besloten: http://www.fotoshopaalten.nl/sirui-s...0x-p-3767.html
            Heb al gehoord dat dit een prachtige kop is, en zéér goed en zeker qua prijs/kwaliteit. Al hebben er meer mensen de k30x volgens mij.
            Ik volg dit draadje dan ook op de voet en lees ik het liefst meningen/bevindingen over Benro/sirui statieven
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

            Comment


            • #7
              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Mijn eerste statief een Velbon Sherpa 600R was voor mij een miskoop, voldeed wel voor een D80 met korte lens, maar toen een Sigma 150 eraan en erop kwam en een 300s toch de twijfel om de stabiliteit en geen gerust gevoel bij het fotograferen.
              En hij kan ook niet echt dicht tegen de grond, je kan wel een deel van de middenkolom verwijderen ( los draaien ) maar dan nog is de min hoogte tot de plaat 29 cm.
              Maar hij kan nog dienst doen als studio hulpje.
              Daarna bij het vele lezen hier merkte ik dat de Manfrotto 055XPROB een populaire statief was en aldus nu in gebruik met een 496 RC2 kop.
              Dit statief kan omzeggens plat tegen de grond, is stevig en vooral de uitschuifbare middenkolom is handig bij laag-bij-de-grond opname ( 11cm tot de plaat).
              En je zit niet tussen de poten op je knieen maar ernaast.
              Op zijn poten ( rechtop) met zijwaarts uitgeschoven middenkolom hang ik via een vleeshaak een zakje zand aan een poot,uit voorzorg,het is ook handig in de studio, ik kan onder de camera op een stoel zitten bij halve hoogte.
              Een nadeel het statief is zwaar om lang met rond te zeulen, statief, camera, lenzen enz,bv met avond nachtschoot in een stad,van de ene locatie naar een ander. Pffff.
              Daarom lijkt mij het hierboven aangehaalde Flex van Benro voor mij ideaal,weegt een kilo en grammen minder en heeft ook die uitschuifbare kolom, dat met een Sirui K30x zou mij een volgende aankoop kunnen zijn.
              Daarom is dit sticky een interressant initiatief wat ik zeker ga volgen en vergelijken met mijn keuze, mvg guido
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Gebruik een Manfrotto 055X Pro statief (174 euro gekost op 14-12-2010.)
                Of dit nu echt 'Pro' is laat ik in het midden.

                In elk geval het is redelijk licht, relatief stevig en vrij goed draagbaar.
                Neem het statief regelmatig mee het bos/vrije natuur in.
                Heb dit statief vooral gekocht met het oog op macro fotografie.
                Het statief voldoet volledig aan mijn verwachtingen.
                Kan echter niet vergelijken met andere statieven, omdat ik nog nooit kans had een ander model/merk uit te testen.

                Kenmerken:
                - Ingeklapte lengte: 65,5cm
                - Minimale hoogte: 10cm
                - Maximale hoogte: 178,5cm
                - Gewicht: 2,4kg
                - Maximale draagkracht: 7kg







                Gebruik op het statief een Manfrotto 327RC2 Joystick Balhoofd (174 euro gekost op 14-12-2010.)

                De Manfrotto Joystick balhoofden zijn van ijzersterk maar zeer licht technopolymeer gemaakt.
                Het voordeel van dit materiaal is dat het licht van gewicht is en toch een enorme draagkracht heeft.
                De snelle enkelvoudige vergrendelfunctie in de greep, de roestvrijstalen bal en de frictieverstelling maken het mogelijk de camera zeer nauwkeurig in te stellen.

                Kenmerken:
                - Compact
                - Licht
                - Simpele bediening
                Specificaties:
                - Hoogte: 10.1cm
                - Gewicht: 0.62kg
                - Maximaal toelaatbaar gewicht: 5.5kg

                Voor hetgeen ik met statief en balhoofd doe, is dit in de meeste gevallen voldoende.
                Heb geen lens zwaarder dan 1000 gram, dus dat valt mee.


                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #9
                  Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Na wat opzoekwerk over Benro statieven, ben ik op dit artikel gebotst. Word zeer goed uitgelegd en dit bewijst dan ook dat Benro helemaal geen 'Chinees slecht namaak-spul' is. Zal waarschijnlijk wat nagemaakt zijn maar dat maakt volgens mij (toch voor mij) niks uit.
                  In een zoektocht naar een statief en balhoofd stuitte ik op een importeur van statieven die op een steenworp afstand van ons gehuisvest is: de Nederlandse importeur van Benro. En omdat ik over Benro nogal wat wisselende verhalen las die veelal gedateerd waren, heb ik contact gezocht voor meer informatie. Uit een mailwisseling met de importeur bleek al snel dat wanneer ik informatie wou, ik gewoon langs kon komen om een paar statieven te lenen voor een test.


                  Enige spijtige in dit artikel, is dat ze maar 1 Alu statief hebben uitgetest. Het Alu statief dat ze testten kost zoiets van een 100 euro, wat volgens mij maakt dat de Flex tripods van Benro ook degelijke kwaliteit zullen zijn, aangezien deze dan eens 50 euro meer kosten.

                  Even aanpassing: Heb dit draadje van een dik jaar oud ook gevonden: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ef-327603.html
                  Kan misschien ook iets helpen
                  2e aanpassing: Nog 2 topics gevonden: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...an-249217.html en http://forum.belgiumdigital.com/f36/...en-217757.html
                  3e aanpassing: Nog een topicje gevonden van een ander forum, is niet groot, maar helpt misschien wel
                  En zoektocht gaat verder: http://photography-on-the.net/forum/...d.php?t=745903 Heb het niet helemaal gelezen, maar zal zeker wat bruikbare info bij staan. (is wel engels)
                  En om zeker niet bij 4 aanpassingen te stoppen : http://gadgetreview.me/review-benro-...and-bh2-m/515/ Goede review.
                  Het gaat allemaal om Benro statieven, heb je wel al gezien. Dit is niet mijn 'eigen mening en of ik er tevreden van ben'. Maar dit soort reviews tonen toch aan dat Benro zeer goed geëvolueerd is sinds zijn start in 1996, de statieven heten wel pas Benro van 2002. Ze lijken misschien erg op de Gitzo's, maar het is zeker niet omdat het zogezegde 'namaak' is dat het slecht is. Integendeel, dat kan je in de reviews lezen.
                  Om toch niet alleen bij Benro te blijven... Zoals eerder al is aangehaald: de koppen van Sirui, vooral de k..x series. Deze bieden ongelooflijke specs voor een zeer schappelijke prijs!
                  Ik ga waarschijnlijk (zoals ik eerder al zei) de k20x als balhoofd kopen..

                  Grts
                  Last edited by Nixonn; 7 januari 2012, 23:12.
                  Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                  https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                    Gebruik een Manfrotto 055X Pro statief (174 euro gekost op 14-12-2010.)
                    Of dit nu echt 'Pro' is laat ik in het midden.

                    In elk geval het is redelijk licht, relatief stevig en vrij goed draagbaar.
                    Neem het statief regelmatig mee het bos/vrije natuur in.
                    Heb dit statief vooral gekocht met het oog op macro fotografie.
                    Het statief voldoet volledig aan mijn verwachtingen.
                    Kan echter niet vergelijken met andere statieven, omdat ik nog nooit kans had een ander model/merk uit te testen.

                    Kenmerken:
                    - Ingeklapte lengte: 65,5cm
                    - Minimale hoogte: 10cm
                    - Maximale hoogte: 178,5cm
                    - Gewicht: 2,4kg
                    - Maximale draagkracht: 7kg




                    Gebruik op het statief een Manfrotto 327RC2 Joystick Balhoofd (174 euro gekost op 14-12-2010.)

                    De Manfrotto Joystick balhoofden zijn van ijzersterk maar zeer licht technopolymeer gemaakt.
                    Het voordeel van dit materiaal is dat het licht van gewicht is en toch een enorme draagkracht heeft.
                    De snelle enkelvoudige vergrendelfunctie in de greep, de roestvrijstalen bal en de frictieverstelling maken het mogelijk de camera zeer nauwkeurig in te stellen.

                    Kenmerken:
                    - Compact
                    - Licht
                    - Simpele bediening
                    Specificaties:
                    - Hoogte: 10.1cm
                    - Gewicht: 0.62kg
                    - Maximaal toelaatbaar gewicht: 5.5kg

                    Voor hetgeen ik met statief en balhoofd doe, is dit in de meeste gevallen voldoende.
                    Heb geen lens zwaarder dan 1000 gram, dus dat valt mee.


                    ]
                    Dit een fijn statief, zo een heb ik ook vaak gebruikt bij het maken van macro's.
                    Toch lagen soms de poten in de weg zodat ik een paar roestvrij stalen pennen van 40cm lengte heb laten draaien die ik naar gelang de opnamenhoogte aan elkaar kan koppelen. Daarop monteerde ik een macrorail. De hoogte bepaal je door de diepte dat ze de grond in gingen. Daarnaast stak ik zulke pennen pennen in de grond rond het object voor (led)licht op te plaatsen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Ik ben blij met deze topic. Ik ben me aan het informeren en achter een maandje (verjaardag) wil ik me een nieuw statief en balhoofd aanschaffen.
                      Het statief zal in mijn geval vooral voor macrofotografie gaan gebruikt worden.
                      Budget pakweg 300 euro voor de combi.
                      Laat de tips en reviews maar komen!
                      Tweedehands is trouwens ook een optie, iemand die iets degelijks te koop heeft, doe maar een voorstel via pm!
                      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Na wat lees-en zoekwerk lijkt mij de volgende combinatie heel interessant! Het is ook een combinatie die blijkbaar vaak voorkomt!

                        Statief; Manfrotto 055XPROB
                        Statiefkop; Manfrotto 327 RC2 Joystick

                        Nu ik die knoop (bijna) doorgehakt heb moet ik me eens gaan afvragen waar ik deze combinatie ga bestellen/kopen. Via het internet zijn er nogal wat koopjes te doen. Vraag blijft of alles wel te vertrouwen is natuurlijk.

                        Bij Konijnenberg kost het statief 189 euro en de kop 195 euro, samen dus 384 euro!
                        Via internet vond ik o.a. een scherpe prijs bij Amazon.de;
                        Het statief voor 133 euro en de kop voor 120 euro, samen 253 euro. Beiden zijn op voorraad en verzendkosten zijn inbegrepen.

                        Het verschil in prijs tussen Konijnenberg en Amazon is dus maar liefst 131 euro!

                        Een camera of een lens zou ik nooit via het net kopen en laten verzenden, maar met een statief kan er in principe niet zoveel mis lopen?

                        Zijn er mensen die ervaring hebben met Amazon.de?
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                          Na wat lees-en zoekwerk lijkt mij de volgende combinatie heel interessant! Het is ook een combinatie die blijkbaar vaak voorkomt!

                          Statief; Manfrotto 055XPROB
                          Statiefkop; Manfrotto 327 RC2 Joystick

                          Nu ik die knoop (bijna) doorgehakt heb moet ik me eens gaan afvragen waar ik deze combinatie ga bestellen/kopen. Via het internet zijn er nogal wat koopjes te doen. Vraag blijft of alles wel te vertrouwen is natuurlijk.

                          Bij Konijnenberg kost het statief 189 euro en de kop 195 euro, samen dus 384 euro!
                          Via internet vond ik o.a. een scherpe prijs bij Amazon.de;
                          Het statief voor 133 euro en de kop voor 120 euro, samen 253 euro. Beiden zijn op voorraad en verzendkosten zijn inbegrepen.

                          Het verschil in prijs tussen Konijnenberg en Amazon is dus maar liefst 131 euro!

                          Een camera of een lens zou ik nooit via het net kopen en laten verzenden, maar met een statief kan er in principe niet zoveel mis lopen?

                          Zijn er mensen die ervaring hebben met Amazon.de?
                          Zeer goede ervaring met Amazon.de.
                          Heb er een geheugenkaart gekocht en een polarisatiefilter.De levering was perfect en met je Visakaart heb je ook nog wat krediet.
                          Off topic:spijtig genoeg maar na aankoop in Gent van mijn usual eau de toilette zag ik dat ook deze prijs op Amazon.de ver onder de prijs in België lag.
                          Flickr PBase
                          Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                            Na wat lees-en zoekwerk lijkt mij de volgende combinatie heel interessant! Het is ook een combinatie die blijkbaar vaak voorkomt!

                            Statief; Manfrotto 055XPROB
                            Statiefkop; Manfrotto 327 RC2 Joystick

                            Nu ik die knoop (bijna) doorgehakt heb moet ik me eens gaan afvragen waar ik deze combinatie ga bestellen/kopen. Via het internet zijn er nogal wat koopjes te doen. Vraag blijft of alles wel te vertrouwen is natuurlijk.

                            Bij Konijnenberg kost het statief 189 euro en de kop 195 euro, samen dus 384 euro!
                            Via internet vond ik o.a. een scherpe prijs bij Amazon.de;
                            Het statief voor 133 euro en de kop voor 120 euro, samen 253 euro. Beiden zijn op voorraad en verzendkosten zijn inbegrepen.

                            Het verschil in prijs tussen Konijnenberg en Amazon is dus maar liefst 131 euro!

                            Een camera of een lens zou ik nooit via het net kopen en laten verzenden, maar met een statief kan er in principe niet zoveel mis lopen?

                            Zijn er mensen die ervaring hebben met Amazon.de?
                            Die kop is niet zo fantastisch qua creep. Ik zou eens kijken naar de Sirui K20x of K30x. Ik heb zelf de K30x en ben er heel tevreden van.
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                              Die kop is niet zo fantastisch qua creep. Ik zou eens kijken naar de Sirui K20x of K30x. Ik heb zelf de K30x en ben er heel tevreden van.
                              Ik ben serieus aan't twijfelen geraakt over die kop.

                              Die Sirui K30X kost 119 euro, maar ik zou dat eerst eens willen zien en kunnen vastpakken voor ik het aanschaf, kan dat ergens in België?

                              Ik heb vandaag hier op het forum verschillende draadjes doorbladerd, en ik vraag me af of ik niet beter iets dieper in m'n portemonnee tast?

                              Over een Markins M10 (of Q10? Wat is het verschil?) lees ik enkel zeer positieve dingen. De prijs is er ook naar natuurlijk, ongeveer 350 euro.

                              Iemand die kan inschatten of de meerprijs van de Markins tov de Sirui gerechtvaardigd is? Zijn het (op de prijs na) gelijkaardige statiefkoppen of zijn er grote verschillen?

                              Het kost allemaal veel geld, maar dit wordt de derde keer dat ik een statief koop, en deze keer moet het goed zijn! Maar een statief van pakweg 600 euro is erover, dat krijg ik hier thuis niet verkocht
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                              Comment

                              Working...
                              X