Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Designfout van Q3?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Designfout van Q3?

    Ik heb nu die Markins Q3 "Emile" en wat een pracht van een balhoofd, zeg.
    Alleen... in tegenstelling tot de meeste balhoofden heeft deze bovenaan een draaiknop in plaats van een hendel, zoals op mijn vroegere Manfrotto.
    Ik houd mijn hart vast, maar al twee verschillende mensen in de club begonnen spontaan hieraan te draaien (en dus de camera los te maken), ipv aan de twee lager gelegen draaiknoppen (het kleintje om horizontaal te pannen, en de grotere om het balhoofd zelf exact te positioneren.
    Ik heb dan maar de kop omgedraaid, zodat het knopje om de camera te bevestigen zich onder de camera bevindt (en dus minder bereikbaar is). Maar is dat eigenlijk geen designfout?
    Zijn er nog truuks om anderen (zoals mijn vrouw) die mijn apparatuur gebruiken, te verhinderen om de camera zelf (ongewild) los te draaien?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Designfout van Q3?

    Ik heb ook zo'n type balhoofd gehad en vond het doodeng, dat de vergrendelschroef bijna deezelfde kop had als draaiknop, de 'balhoofd' knop was wel afwijkend en mijn camera heb ik ook een keer opkunnen vangen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Designfout van Q3?

      Dank voor je reactie. Ik ben dus niet de enige die dit eng vindt!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Designfout van Q3?

        ziet er idd ferm verwarrend uit.

        denk da het vooral een gewente is. natuurlijk als je cam + lens eraf dondert is te laat he.


        mss een likje rode verf of tape. rond die je nie wenst te vrijwaren van gebruik
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Designfout van Q3?

          Die Q3 is dat ook een kop welke arca swiss style platen gebruikt? Ik dacht dat er hierin zowel waren met draaiknop als hendel. Ik vind persoonlijk de manfrotto snelwisselbladen het veiligst...zelfs al lost de hendel een stuk , de camera kan er niet af zonder dat je ook een koperen nokje verzet. Ik heb mijn Gitzo balhoofd voorzien van een Manfrotto rc2 snelwisselsysteem om die reden.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Designfout van Q3?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik heb dan maar de kop omgedraaid, zodat het knopje om de camera te bevestigen zich onder de camera bevindt (en dus minder bereikbaar is). Maar is dat eigenlijk geen designfout?
            Zijn er nog truuks om anderen (zoals mijn vrouw) die mijn apparatuur gebruiken, te verhinderen om de camera zelf (ongewild) los te draaien?
            De juiste manier om je camera op het balhoofd te zetten is met het knopje richting lens
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Designfout van Q3?

              @Rupselkopke: inderdaad, gebruikt Arca style koppelplaatjes. Ik heb er eentje van Kirk bijgekocht, specifiek voor 50D+grip en achteraf eentje (Wimberly) bijgekocht voor onder een ander toestel.
              @Zunoel: goed om te weten. Met knopje (ga er toch rode tape rond draaien - dank voor tip van david_ve) richting lens is het al een stukje veiliger.

              Zal toch blij zijn als m'n eigen vrouw haar eigen statief+kop heeft.

              Mijn conclusie is toch (zoals anderen hier ook aanhalen) dat een hendel toch veiliger is dan zo'n draaiknop. Helaas is die draaiknop blijkbaar typisch voor Markins.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Designfout van Q3?

                Weet niet hoe het zit voor andere Arca-Swiss koppelplaatjes, maar als je Markins plaatjes gebruikt zit er een beveiliging op, waardoor de camera niet uit het balhoofd kan glijden wanneer die knop losgedraaid is.

                Zo'n hendel is op het eerste zicht handiger, maar ik vind zo'n draaisysteem ook prima werken. Bij de balhoofden van RRS kun je kiezen tussen draaisysteem en klem.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Designfout van Q3?

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Weet niet hoe het zit voor andere Arca-Swiss koppelplaatjes, maar als je Markins plaatjes gebruikt zit er een beveiliging op, waardoor de camera niet uit het balhoofd kan glijden wanneer die knop losgedraaid is.

                  Zo'n hendel is op het eerste zicht handiger, maar ik vind zo'n draaisysteem ook prima werken. Bij de balhoofden van RRS kun je kiezen tussen draaisysteem en klem.
                  Bij de aankoop van mijn Q3 vroeg ik een specifiek plaatje voor de combo 50D+grip BG-E2, dat is de PZ-96 geworden en is blijkbaar van Kirk Enterprises (Captain Kirk van de USS Enterprise? ). Daar waren één grote schroef (om de plaat met de camera te verbinden) en twee kleine schroefjes bij, die werken als een soort van stop bij het inschuiven van een nauwelijks geopende koppeling (of hoe heet dat ding bovenop het balhoofd, waar camera+koppelplaatje inschuiven?). Maar als je het knopje goed zou opendraaien (zoals ik dus twee verschillende personen zag doen! ) dan kiepert camera+koppelplaat gewoon uit de houder, hoor.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Designfout van Q3?

                    HEt verschil tussen een draaiknop en een hendel is dat een hendel wanneer hij over zijn punt gaat terug een héél klein beetje opengaat.
                    Een draaiknop schroef je zo vast als je zelf wil.
                    Een hendel werkt natuurlijk wat sneller en vlotter.

                    Ik heb liever een draaiknop omdat ik al gemerkt heb dat tussen plaatjes (van verschillende merken) soms een klein beetje verschil zit qua dikte (is niet veel, maar ik heb toch graag dat mijn (zware) combinatie muurvast zit )
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Designfout van Q3?

                      Heb zelf ook geen enkele moeite met die draaiknop (onder de combo camera-lens zit-ie trouwens een beetje verscholen), maar zal toch blij zijn als mijn vrouw haar eigen statief/statiefkop heeft.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Designfout van Q3?

                        Ik denk niet dat het een ontwerpfout is. Jij weet dat je deze knop niet zomaar mag losdraaien zonder de camera te ondersteunen. Voor het overige moet je vermijden dat er een groep mensen aan je materiaal zit te prutsen.Bij gelijk welke andere soort koppen met snelwisselbladen kan je de camera ook losmaken wanneer je aan de hendels of knoppen prutst.En indien je dan de camera niet ondersteund valt hij natuurlijk.Geen enkel systeem is daarin full(fool)proof.
                        Je kan er misschien wel een gewoonte van maken om het draaglint o.i.d mee rond je statiefkop te hangen....indien de camera dan valt ,valt hij toch niet tot op de grond
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 21 februari 2010, 12:58.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment

                        Working...
                        X