Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

    Je kan er over lezen en blijven lezen, maar als puntje bij paaltje komt denk ik dat het beste is, dat ik eens naar de winkel ga en mijn probleem uitleg, aan de andere kant . . . de verkoperspraatjes ( zeker als je nog geen kaas van statieven hebt gegeten ) kunnen nook aanleiding geven tot een miskoop.

    Wat heb ik nodig? Liefst natuurlijk zo licht mogelijk, zo stabiel mogelijk en het moet het gewicht kunnen dragen voor een Nikon D3 in combinatie met een Sigma 120-300 f/2.8 ---- kiloke of 5 vermoed ik.

    Prijs laat ik even buiten beschouwing . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

    hier kan je een goed idee opdoen van wat je kan overwegen.
    Manfrotto helpt je kiezen
    Flickr één
    Flickr two

    Comment


    • #3
      Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

      Via de website van Gitzo kan je hun folder downloaden. Interessante lectuur. Voor amateurfotografen is Gitzo toch je van het.
      PS: Bespaar zeker niet op de statiefkop.

      Comment


      • #4
        Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

        Dit is al iets wat ik in gedachten heb : http://www.foto-express.nl/samenvatt...p?produkt=5548

        Een vierdelig statief heeft natuurlijk het voordeel dat het kleiner is om mee te nemen, een vriend van me is bijzonder tevreden over dit statief : http://www.feisol.nl/nieuw-feisol-gr...-tas-p-58.html
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

          Ik werk momenteel met zo'n Feisol en een RRS BH55 balhoofd. Het balhoofd is echt super, zo'n degelijk materiaal. Ik heb er alleen maar lovende woorden over. Erg duur maar zijn geld waard in alle opzichten.

          Met die Feisol statieven opletten! Ik ben er maar matig tevreden over. Vandaar dat ik me gisteren een Gitzo GT3541LS aangeschaft heb (moet wel nog geleverd worden). Ik heb toch al verschillende problemen gehad met dat feisol statief. Ik heb al 2 keer het centrale gedeelte die de 3 poten vasthoudt moeten vervangen, op iets meer dan een jaar tijd..Het metaal die de poten in de verschillende posities locked, was telkens uitgesleten, waardoor de poten niet meer te vergrendelen waren in de verschillende standen. De poten draaien mee als je het statief wilt opzetten of dichtplooien, waardoor er soms wel wat tijd verloren gaat met het opzetten en soms kan die tijd net cruciaal zijn. Rubber rond de poten ook al moeten vervangen, was gescheurd zonder enige reden.
          De spanning op de poten lost ook, waardoor je om de zoveel tijd de poten terug moet vastzetten. Erg vervelend vind ik, ik hou niet van te soepele poten.

          Ik ben trouwens niet de enige met deze problemen. Op het internet lopen nog enkele topics over deze statieven.

          Als je trouwens kijkt naar de prijs van dat statief, dan heb je voor een 150€ meer een Gitzo GT3541LS met vergelijkbare specificaties, alleen een stuk degelijker.

          Als je nog wat vragen hebt dan PM je mij maar. Ik ben van Gent dus mocht je in de buurt zijn dan kan je gerust eens komen kijken naar dat statief, als je wilt.
          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

          Comment


          • #6
            Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

            Ik heb pas een lichtere Feisol gekocht, CT3402, en ben daar ook over te spreken, een D700+grip+70-200 VR staat stevig.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

              Ik ben heel tevreden van m'n gitzo's , voor algemeen gebruik tem mijn 300F2.8 ( wat vergelijkbaar met jou sigma denk ik ) gebruik ik een GT3541LS : http://www.fotorubens.be/5683/fotoru...rbon_Tripod_S3 die ruim stevig genoeg is en ook nog vrij licht

              Voor m'n 500F4 gebruik ik een GT5541LS : http://www.fotorubens.be/5683/fotoru...rbon_Tripod_S5

              Beiden altijd met een RRS balhoofd ( type ken ik niet direct, de zwaarste versie in elk geval ) , wel zou ik er soms wel eens een wimberly op willen hebben.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                Hier nog een Gitzo / RRS fanboy

                Comment


                • #9
                  Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                  Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                  Ik werk momenteel met zo'n Feisol en een RRS BH55 balhoofd. Het balhoofd is echt super, zo'n degelijk materiaal. Ik heb er alleen maar lovende woorden over. Erg duur maar zijn geld waard in alle opzichten.

                  Met die Feisol statieven opletten! Ik ben er maar matig tevreden over. Vandaar dat ik me gisteren een Gitzo GT3541LS aangeschaft heb (moet wel nog geleverd worden). Ik heb toch al verschillende problemen gehad met dat feisol statief. Ik heb al 2 keer het centrale gedeelte die de 3 poten vasthoudt moeten vervangen, op iets meer dan een jaar tijd..Het metaal die de poten in de verschillende posities locked, was telkens uitgesleten, waardoor de poten niet meer te vergrendelen waren in de verschillende standen. De poten draaien mee als je het statief wilt opzetten of dichtplooien, waardoor er soms wel wat tijd verloren gaat met het opzetten en soms kan die tijd net cruciaal zijn. Rubber rond de poten ook al moeten vervangen, was gescheurd zonder enige reden.
                  De spanning op de poten lost ook, waardoor je om de zoveel tijd de poten terug moet vastzetten. Erg vervelend vind ik, ik hou niet van te soepele poten.

                  Ik ben trouwens niet de enige met deze problemen. Op het internet lopen nog enkele topics over deze statieven.

                  Als je trouwens kijkt naar de prijs van dat statief, dan heb je voor een 150€ meer een Gitzo GT3541LS met vergelijkbare specificaties, alleen een stuk degelijker.

                  Als je nog wat vragen hebt dan PM je mij maar. Ik ben van Gent dus mocht je in de buurt zijn dan kan je gerust eens komen kijken naar dat statief, als je wilt.
                  Ik heb een gelijkaardige combinatie waar ik heel tevreden over ben: een Gitzo GT3540LS en een RRS BH55 balhoofd. Heel praktisch, degelijk en stabiel. Het statief heeft geen storende middenzuil en is relatief compact, en dat vind ik voor natuurfotografie een serieus pluspunt. Bovendien zijn zowel statief als balhoofd goed te bedienen in koud weer en met handschoenen aan. Carbon is een mooi en licht materiaal, alleen kan je er niet zo bruut mee omgaan als met een metalen statief.

                  Groeten,
                  Jeroen
                  http://www.jvermeulen.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                    Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen Bekijk bericht
                    Ik heb een gelijkaardige combinatie waar ik heel tevreden over ben: een Gitzo GT3540LS en een RRS BH55 balhoofd. Heel praktisch, degelijk en stabiel. Het statief heeft geen storende middenzuil en is relatief compact, en dat vind ik voor natuurfotografie een serieus pluspunt. Bovendien zijn zowel statief als balhoofd goed te bedienen in koud weer en met handschoenen aan. Carbon is een mooi en licht materiaal, alleen kan je er niet zo bruut mee omgaan als met een metalen statief.

                    Groeten,
                    Jeroen

                    Bijna hetzelfde combo : 3541LS + markins M20

                    Heel tevreden, enkel zorgen dat je de voetjes stevig vastschroeft.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                      ...........
                      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 17:40.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                        heb de gitzo 3540l gehad met de markins m20 zeer tevreden over alleen op het laatst was de gitzo wat licht voor men 400 2.8!
                        ga nu waarschijnlijk voor de gitzo 5541ls,hoewel ze me de vorige keer ook al aanrade om 3sectie's ipv 4 te nemen
                        conclusie: ik zou toch zeker voor de gitzo gaan heb op BP ook discussie gevold over de feisol en toch meer en meer problemen op termijn
                        grtz
                        http://www.pbase.com/doxkes
                        Nog in opbouw

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                          ik kan de FEISOL CT-3472 met 4 secties inclusief levelinsplaat 2de hands aankopen voor 400€ . . . . 1 maand oud, van iemand die liever een Gitzo aanschaft.

                          Wat de rest betreft, waarschijnlijk toch de Gimbal BWG-Pro van Jobu
                          Waarom . . . omdat ik ook de SIgma 2.0 converter heb en die wil gebruiken op mijn 120-300 f/2.8 en dat heb je toch echt wel een goede stabiliteit nodig, 600 mm en dan eventueel nog te gebruiken op mijn Fuji S3 Pro met zijn 1.5 crop . . . 't is wel een dure vogel . . .
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                            Als je niet zoveel geld wil uitgeven voor een goed statief,denk dan eens aan een BENRO. . Dat zijn kopies van Gitzo.Zelf heb ik een vriend die vogelaar is,en die met Gitzo werkt.Ik heb hem het mijne laten testen en hij merkte geen verschil in stabiliteit. Voor vogelaars is stabiliteit mogelijks nog belangrijker! Het enige 'nadeel' is dat een Benro een ietsje zwaarder was dan de Gitzo. Op onderstaande site kan je je testrapporten raadplegen ivm een weliswaar klein assortiment van koppen en statieven:
                            http://www.tvwg.nl/ Je zal er in ieder geval toch wel een en ander opsteken.
                            Algemene bevindingen van de test zijn: statief best uit zo weinig mogelijk secties.
                            Carbon en hout zijn de beste qua opvang van trillingen.
                            Vogelaars gebruiken geen tussenplaatjes om de telescoop op de kop te bevestigen; ook hier dezelfde regel: hoe minder onderdelen hoe stabieler.
                            Mijn Benro heb ik laten afkomen van Hong-Kong.Is zeer stabiel.
                            Wel 6 weken moeten wachten maar dat wist ik van tevoren.
                            Ik heb bewust een voor een degelijk statief gekozen,moest ik later nog gebeten worden door de microbe van het vogelen , dan heb ik "enkel" nog de telescoop te kopen...
                            Voor de grapjassen onder u : onder vogelen wordt hier wel degelijk het bekijken van de vogels in open natuur bedoeld ..
                            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

                              Over Benro is er ook nogal discussie, morele bezwaren tegen Chinese copycats zijn één zaak, de technische kant van de zaak is blijkbaar ook niet alles : http://www.tomwebsterphoto.com/Essay...o/benroks2.htm

                              Comment

                              Working...
                              X