Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergeetachtig of gemakzucht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergeetachtig of gemakzucht.

    Het lijkt erop dat veel BD'ers rond de feestdagen lijden aan het syndroom van Korsakov
    Bijna dagelijks wordt er een nieuw draadje geopend over het onderwerp: 'welk statief kopen' zelfs tot drie op een pagina. Niet gek dat steeds minder BD'ers nog reageren op vragen die al honderden malen beantwoord zijn.

  • #2
    Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Het lijkt erop dat veel BD'ers rond de feestdagen lijden aan het syndroom van Korsakov
    Bijna dagelijks wordt er een nieuw draadje geopend over het onderwerp: 'welk statief kopen' zelfs tot drie op een pagina. Niet gek dat steeds minder BD'ers nog reageren op vragen die al honderden malen beantwoord zijn.
    tja..maar er wordt niet altijd op gereageerd hè:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      tja..maar er wordt niet altijd op gereageerd hè:
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

      grt,bouk.
      Vandaar ook dat TS schrijft:
      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      ...Niet gek dat steeds minder BD'ers nog reageren op vragen die al honderden malen beantwoord zijn.

      Nu die vraag ivm dat reisstatief waarnaar jij verwijst, heb ikzelf nooit gezien, en blijkbaar is de vraag ook niet zo eenvoudig. Mijn "kortste" statief, opgevouwen, is nog steeds >50cm, en die TS vroeg voor ±35cm. Een tafelstatief, ja, of een gorillapod...

      Die steeds terugkerende vragen, want dat is toch het onderwerp van deze topic, is een typisch forumverschijnsel, hoor. Niet alleen voor een fotografieforum, want ik merk dat evengoed op een Mac-forum. Ofwel gebruiken de mensen de zoek-functie onvoldoende, ofwel vinden ze dat hun vraag eigenlijk niet beantwoord wordt in die andere topic. Tenslotte (en dat vermeldt TS in de gerefereerde topic) zijn de meesten gelukkig zo kies dat ze de topic van iemand anders niet gaan hijacken.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Vandaar ook dat TS schrijft:



        Nu die vraag ivm dat reisstatief waarnaar jij verwijst, heb ikzelf nooit gezien, en blijkbaar is de vraag ook niet zo eenvoudig. Mijn "kortste" statief, opgevouwen, is nog steeds >50cm, en die TS vroeg voor ±35cm. Een tafelstatief, ja, of een gorillapod...

        Die steeds terugkerende vragen, want dat is toch het onderwerp van deze topic, is een typisch forumverschijnsel, hoor. Niet alleen voor een fotografieforum, want ik merk dat evengoed op een Mac-forum. Ofwel gebruiken de mensen de zoek-functie onvoldoende, ofwel vinden ze dat hun vraag eigenlijk niet beantwoord wordt in die andere topic. Tenslotte (en dat vermeldt TS in de gerefereerde topic) zijn de meesten gelukkig zo kies dat ze de topic van iemand anders niet gaan hijacken.
        Het probleem zit hem ook dat soms zoekfuncties ook niet voldoen.
        krijg je soms topics van 3 jaar oud als beste resultaat,
        maar op 3 jaar kan er zo hemelsveel veranderen...

        nu zijn sommige mensen idd gewoon te lui om te zoeken he,
        (ik betrap er mijzelf ook soms op).
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Het probleem zit hem ook dat soms zoekfuncties ook niet voldoen.
          krijg je soms topics van 3 jaar oud als beste resultaat,
          maar op 3 jaar kan er zo hemelsveel veranderen...
          Daar heeft u gelijk in. Daarom zou het goed zijn om heel oude topics op BD
          naar het archief te bannen zo dat het zoeken naar nieuwer informatie sneller gaat.
          Ook op andere (foto) websites kom ik forumtopics tegen van soms meer dan tien jaar oud. Daar heb je helemaal niets aan wanneer men nog niet verder komt als Windows 98 terwijl je een vraag hebt over Windows 7
          Last edited by Binnenuit; 5 januari 2012, 11:39.

          Comment


          • #6
            Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

            sticky's aanmaken zoals in het strobist forum: wat heb je nodig om als strobist van start te gaan...

            dit helpt veel, je kan dan gewoon naar de sticky's linken...
            maak er eentje voor statief en rugzak aan...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

              @ Binnenuit: Je hebt dit draadje aangemaakt door mij waarschijnlijk..
              Zoals LesC zei: ofwel vinden ze dat hun vraag eigenlijk niet beantwoord wordt in die andere topic. Tenslotte (en dat vermeldt TS in de gerefereerde topic) zijn de meesten gelukkig zo kies dat ze de topic van iemand anders niet gaan hijacken.
              Ik zoek wel op voor ik een draadje begin. Meestal, ja. Met dat statiefdraadje kon ik idd evengoed in het andere topic overstappen. Maar zo'n sticky als dat van d_oracle, is zoo handig, en zou zeker in de smaak vallen bij statief, rugzak e.d. Zoals ik nu voor heb, ik heb een vraag gepost bij het andere draadje over statief, en ik krijg geen antwoord. Oké, ik ben misschien een beetje ongeduldig soms, maar is toch anders als jijzelf de TS bent en zo kan je betere info krijgen die dan ook specifiek voor jouw materiaal enzo richt.

              Nuja, zal er zeker in't vervolg iets meer op letten.
              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

              Comment


              • #8
                Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                het voorstel voor dat sticky vind ik zeker niet slecht.

                Maar veel van die topics ("welke camera" e.d.) worden aangemaakt door mensen die zich registreren, de vraag stellen zonder te zoeken, en zich nadien nooit meer op BD vertonen. Daardoor krijg je natuurlijk een wildgroei aan topics. BD blijft natuurlijk een forum voor alle vragen ivm fotografie en mensen die serieus aan het twijfelen zijn over hun toestel moeten natuurlijk de kans krijgen om hun vraag te stellen maar mss kan er ergens een ranglijst worden opgestelt van de huidige camera's (ook een vorm van sticky). Meer in de aard van "wat zijn de nadelen van jouw toestel". Echter dat topic wordt soms een beetje onoverzichtelijk omdat bijvoorbeeld (fictief) de 350D voorkomt in post #1 maar ook in #85.


                maw:
                -een groepering van voordelen en nadelen per toestel (voordelen en nadelen worden aangereikt door forumleden)



                dat is mijn mening

                of die haalbaar is, is een andere vraag.
                Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                hier vind je mijn foto's en hier ook

                Comment


                • #9
                  Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                  Ik vind de 'Het grote topic' op Tweakers niet slecht. Voorbeeldje ...
                  http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1486075

                  Bij nieuwe ontwikkelingen of jaarlijks eventueel wordt er een nieuw topic aangemaakt met een geactualiseerde first post.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                    En 'welke dslr kopen' ?

                    'Compactcamera vs dlsr' ...
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Ik vind de 'Het grote topic' op Tweakers niet slecht. Voorbeeldje ...
                      http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1486075

                      Bij nieuwe ontwikkelingen of jaarlijks eventueel wordt er een nieuw topic aangemaakt met een geactualiseerde first post.
                      Het houdt een forum in ieder geval overzichtelijk.
                      Bij camera's en of ander elektronica gaan de ontwikkelingen steeds sneller maar bij fototassen en statieven zijn de veranderingen vaak maar marginaal: ik heb b,v. een Gitso statief dat ik veertig jaar geleden gekocht heb en waarvan het type nog steeds in de winkel te koop is.
                      Een topic openen om naar ervaringen te vragen wanneer er een minder bekende of nieuwe aanbieder op markt is met al dan niet een nieuw product daar heeft iedereen wat aan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Bij camera's en of ander elektronica gaan de ontwikkelingen steeds sneller maar bij fototassen en statieven zijn de veranderingen vaak maar marginaal
                        misschien eerder een topic (sticky) waarin er algemeen advies wordt gegeven over de verschillende zaken:

                        bijvoorbeeld statieven:
                        -zorg voor voldoende draagvermogen (marge)
                        -bespaar niet op een degelijk statief
                        -kijk ook eens bij Benro (kzeg maar iets hé)
                        -de statiefkop is even belangrijk
                        -...


                        Een vorm van koopgids zeg maar
                        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                        hier vind je mijn foto's en hier ook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                          Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                          misschien eerder een topic (sticky) waarin er algemeen advies wordt gegeven over de verschillende zaken:

                          bijvoorbeeld statieven:
                          -zorg voor voldoende draagvermogen (marge)
                          -bespaar niet op een degelijk statief
                          -kijk ook eens bij Benro (kzeg maar iets hé)
                          -de statiefkop is even belangrijk
                          -...


                          Een vorm van koopgids zeg maar
                          Zou goed zijn.

                          Misschien wil een BD moderator zo'n sticky opstarten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Zou goed zijn.

                            Misschien wil een BD moderator zo'n sticky opstarten.
                            Eender wie kan dit doen mits enige kennis en ervaringen waarschijnlijk? En vragen aan een mod om dat topic Sticky te maken?
                            d_oracle is ook geen mod dus moet wel te doen zijn.
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vergeetachtig of gemakzucht.

                              mag ik een beetje lui zijn, ja?
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X