Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik werk met een Canon en een Jupio batterij in mijn batterijgrip zonder problemen tot nu toe. Ook bij het laden klik ik gewoon de ene batterij uit de lader en hup, de andere er in. Tot nu toe nog niets gebeurd
Wat mij stoort aan Jupio is het volgende:
Op hun site claimen ze “dezelfde” capaciteit en kwaliteit als de originelen te leveren.
Als ik ze via e-mail confronteerde met het feit dat jupio 1600mAh vermeld op het label en Pentax 1860mAh, kreeg ik als antwoord dat ze anders meten en iedere meting en merk anders meet!
Met 280mAh verschil of afwijking??
Tja …. en ik ben Santa Claus!
Dan is het bij mij einde verhaal, wegens niet serieus!
Hiermede wil ik zeker niet beweren dat het slechte accu’s zijn, maar wel foute & misleidende info!
Mss zijn bij de andere types canon/nikon enz de mAh waarden wel gelijk, geen idee.
SF
Stel, ik laad mijn 3 extra accu's op en leg ze in de kast (warm en droog)
Dan krijg ik de Mexicaanse griep "Maaar Hééél erg" dus 3 maanden plat.
Okay, ik ben terug genezen, maar wat nu!!
1.Ik neem de accu's uit de kast en ga op een zeer lange shoottocht, geen probleem.
2. Ik laad ze da avond ervoor nog eens alle 3 volledig op.
Of, hoeveel vermindert zo’n Li-Ion accu (bij niet gebruik) in capaciteit, op 3 maanden tijd, in % (ongeveer)
SF
Een lithium-ion accu zal maar een heel klein percentage van de capaciteit verliezen door zelfontlading, het is maar een paar % per jaar (als ze ouder worden, dan verhoogt de zelfontlading).
Maar je mag ze altijd bijladen net voor je vertrekt, dat kan geen kwaad.
Je kan ze beter op tijd bijladen, dan gaan ze langer mee dan wanneer je ze elke keer bijna leeg maakt.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Een lithium-ion accu zal maar een heel klein percentage van de capaciteit verliezen door zelfontlading, het is maar een paar % per jaar (als ze ouder worden, dan verhoogt de zelfontlading).
Je kan ze beter op tijd bijladen, dan gaan ze langer mee dan wanneer je ze elke keer bijna leeg maakt.
Aha, dat is goed om weten..
Klopt het, dat als je ze voor langere tijd opbergt, dat je ze dan beter niet propvol opbergt, maar bijvoorbeeld: tussen de 40 à 60 %? en koud. (ijskast)
Ik dacht dat eens gehoord of gelezen te hebben.
SF
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Laatste gedachte over de Jupio accu’s, voor de Pentax K-7
Deze morgen heeft de lader 3,15 uur nodig gehad om de Jupio op te laden, toch al beter dan de 2 uur van vorige keer. (9/10 zaten die nog vrij vol)
Nu lijkt het me meer normaal, 1600mAh tegen 1860mAh, moet ook een verschil in laadtijd geven.
4 uur tegen 3,15 uur, is aannemelijk.
Mij werd nu aangeraden, om van zodra het batterijsymbool begint af te brokkelen naar 2 segmenten, zo snel mogelijk de accu te switchen en deze meteen op te laden.
Dit omdat de dégradatiecurve heel stijl en wreed snel verloopt (Symbool van 2segmenten, naar rood)
Blijkbaar is het grootste nadeel van Li-Ion accu’s, de interne doodsklok, die eigenlijk al begint te tikken vanaf dat ze de fabriek verlaten.
Deze, zou rond de 3 jaar moeten liggen, in het allerbeste geval, maar 2 jaar is niet uitzonderlijk.
Dus accu’s kopen “voor later” is niet erg aan te raden, maar hoe lang zijn ze al onderweg of gestockeerd, is ook iets om over na te denken. (of liever niet)
Goed verpakt en in de ijskast ( +2° > +6°) zou de doodsklok wat vertragen, van ongebruikte opgeslagen accu’s.
Ladies & Gentleman … this concludes the votes for the: deDju’Pio batteries.
SF
De meeste lithium-ion accu's gaan veel langer mee dan 3 jaar, op voorwaarde dat je ze zeker nooit leeg bewaart. Als je ze leeg weglegt, dan kan je ze net zo goed meteen in de vuilbak gooien (laten recycleren is beter natuurlijk).
Als je ze telkens compleet ontlaadt (gezien je erg lange laadtijden zal dat wel het geval zijn), dan zullen ze geen drie jaar meegaan...
Je mag dure merk-accu's kopen, die zullen net zo snel stuk gaan als je ze mishandelt.
De accu die bij mijn 1D MKIII geleverd was, die wou ook niet snel genoeg laden.
Ze was compleet leeg bij levering, normaal moet er een minimale capaciteit opzitten, is dat niet het geval, dan is ze alleen nog goed voor recyclage.
De eerste dag kon ik er na (veel te lang laden) wel foto's mee maken, de volgende dag kon ik ze zelfs niet meer laden (ik heb wel direkt een nieuwe gekregen).
Vorige week kocht ik een gsm (mijn eeste gsm, ik heb het heel lang kunnen uitstellen), in de winkel kreeg ik het advies om die (lithium-ion) accu eerst 24h te laden, en daarna compleet op te gebruiken. Dat zou zorgen voor een langere levensduur...
- Een lithium-ion accu kan je nooit 24h laden, want als de spanning boven de 4,2V per cel komt is er kans dat ze explodeert. Elk toestel dat met een lithium-ion accu werkt heeft daarom een laadcircuit dat voorkomt dat de spanning te hoog oploopt, de accu zal dus nooit langer laden dan nodig (meestal is ze binnen de 2 uur wel geladen).
- Als je een lithium-ion accu helemaal leeg maakt, dan verkort de levensduur heel sterk...
Volgens mij blijven ze bewust die verkeerde informatie geven om meer accu's te kunnen verkopen, die kost bijna even veel als een complete gsm (toch bij die goedkope gsm die ik heb gekocht).
Ik heb nog geprobeerd om dit aan de verkoopster uit te leggen, maar blijkbaar ben ik het die er compleet niets van kent...
(Ik heb gezegd dat ze op internet eens de juiste info moet zoeken over het hanteren van lithium-ion accu's.)
In de gebruiksaanwijzing staat trouwens niets van 24h laden en compleet ontladen om meer capaciteit te krijgen. Dat fabeltje komt nog uit de tijd van de "antieke" nikkel-cadmium accu's. Het wordt wel tijd dat de verkopers beseffen dat lithium-ion een compleet andere technologie is dan nikkel-cadmium of nikkel metaalhydride accu's.
Toen ik mijn 1D MKIII ging ophalen kreeg ik eigenlijk ook het verkeerde advies over het laden van de accu...
Last edited by Black B@ndit; 14 november 2009, 21:24.
In de Pentax user guide staat: max laadtijd 390 minuten, zijnde 6,5 uur.
Zolang heeft het echter nog nooit geduurd en dat is dan een goed teken, blijkbaar.
SF
Comment