Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorstel lagere maximumsnelheid autosnelwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
    Voor de twijfelaars de eerste stap.

Lynk&Co o8

Deze auto heeft een autonomie van 200 km ( wltp ) op batterij ( 39,6 Kw ) en een 1,5 l Benzine Motor met 60 Ltr tank. Totale range 1100 km.

De 200 km voor in de steden of omtrek, voor velen meer dan 80% gebruik. Brugge - Brussel en terug doe je dan hier in België volledig elektrisch en de benzinemotor voor de langere afstand.

Zo kan men best wennen aan elektrisch rijden.
    Ja, een tussenstap. En je sleept behoorlijk wat extra gewicht mee, en je zit nog altijd met het onderhoud van de benzinemotor.

Maar voor sommigen zal het nodig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht
      Net doordat laden 15-30 min duurt kun je wel die hamburger gaan eten. En waarom zou iedere parkeerplaats een laadpaal moeten hebben. Een gemiddelde auto doet 15000 km per jaar, en heeft daarvoor 3000kWh (ruim geschat) nodig. Aan 11 kW is dat 300 uur laden, of een kleine nacht per week.
      Met laadpalen van 11 kW zijn we op parkeerplaatsen niet veel als we onderweg zijn naar een verdere bestemming of als als men niet van plan is vele uren te blijven staan (bijvoorbeeld,laden tijdens de nacht).
      Ik ga ook niet bij elke stop een hamburger gaan eten of ik moet tegen het eind van het jaar weer nieuwe kleren gaan kopen.
      Snelladers zijn de enige betere oplossing voor wie veel de baan op moet en regelmatig onderweg moet laden.
      De eerste EV waarmee we reden had een te beperkt bereik, 257 km in de koudere periodes of op snelweg, laden naar 100% was minstens 50 minuten en met zo'n beperkt aantal kilometers kan men bijna niet anders dan tot 100% laden.
      Als mijn vrouw daarmee naar een meeting ging dat een uurtje of hoogstens eens twee uurtjes duurde, dan was een lader van 11 kW een lachertje en niet eens de moeite om aan te koppelen.
      Laden aan 11 kW geeft 1 km autonomie per 2 minuten, per uur heb je dan maar 30 km autonomie en dat is belachelijk weinig als je nog 275 km moet rijden om naar huis te komen.
      De huidige EV heeft aan 80% meer autonomie als de vorige aan 100%, snelladen kan dan ook een pak sneller, maar toch nog een klein halfuur dat men kwijt is tot 80%.
      Is dat veel? Dat is relatief en hangt ervan af of je tijd genoeg hebt of uw werk redelijk onder tijdsdruk staat.
      Wie vroeger van de werkgever een bepaald aantal bezoeken moest doen per dag, die moet er nu nog steeds evenveel doen, er wordt geen rekening mee gehouden dat mensen ook tijd verliezen met het laden.
      Het tijdverlies tegenover een diesel is en blijft nog steeds enorm en voor de ene is dat geen probleem, voor de andere heeft dat een grote impact.
      Tijdens de drukste momenten moet ik hier bij een snellaadstation ook niet gaan laden of ik kan een half uur wachten tot er een plaats vrij is.
      Zelf heb ik voor privé verplaatsingen de kans om buiten die spits te gaan, maar wie professioneel onderweg is en moet laden, die kan toch doodleuk blijven wachten.
      Met andere woorden, men kan nooit ieders situatie vergelijken, voor de ene is het goed doenbaar en voor de andere is de impact te groot.

Zelfs lange afstandsvrachtwagens doen niet veel meer dan 600km per dag, en die moeten ook pauze nemen na 4,5h rijden. Dan pompen ze er makkelikk 200km bereik bij en halen zonder eni probleem de avond om nog eens een uur of 2 te laden.
      Wat zijn ze met 200 km bereik als ze lange afstanden moeten rijden?
      Op 4,5 uur rijden ze buiten de spits wel tot bijna 400 km, dus ook weer enkel goed voor wie enkel relatief korte ritten maakt.
      Er zijn ook vrachtwagens met twee bestuurders die elkaar aflossen, dan blijft de vrachtwagen nog steeds rijden.

Als een vrachtwagen 8 uur stil staal, waarom zou die dan in 5 min vol moeten zijn. Inzetten op batterijen die 3000km halen gebeurt niet, die batterijen zijn te duur en te zwaar.
      Niet elke vrachtwagen blijft 8 uur stil staan, zeker niet bij lokale transporten, vaak wordt er in ploegen gewerkt en neemt een andere bestuurder over.
      Zo ook bij taxi's, hier in de omgeving zijn er die 24 op 7 blijven rijden, enige keer dat die stoppen is voor een onderhoud of herstelling.
      Die wou ook meedoen met groen, had Tesla's gekocht maar ondertussen al vervangen door Toyota Mirai wegens te veel tijdverlies met laden.
      Nu 5 minuten tanken voor een betere autonomie dan met EV, dat brengt hem veel op.
      Er zijn inderdaad nog niet veel tankstations, maar voor hem geen vijf minuten van de deur en hij rijdt er alle dagen 20 keer voorbij.

De transitie vereist zeker een andere manier van denken en organiseren, maar het kan.
      Dat klopt zeker, maar kost ook nog steeds veel geld op dit moment.

Als jij voor je personenwagen blijft bij de eis dat je 800km moet kunnen doen en slechts 5 wil spenderen voor het laden, dan gaat het niet lukken, maar heb je dan nooit honger, en moet je nooit naar toilet? En hoe dikwijls doe je die ritten van 800km en meer?
      Het is niet omdat iemand niet vaak ritten doet van 800 km, dat het laden geen impact heeft.
      Maar ook hier heel verschillend voor de ene tot de andere.
      Wij hebben thuis een laadpaal, tijdens de nacht of WE laden is dan niet het probleem om te kunnen laden, mijn collega woont in een rijhuis in centrum Gent, geen mogelijkheid om een eigen laadpaal te hebben en de openbare laadpalen zijn niet kort bij hem gelegen en meestal bezet als hij thuiskomt, dat is een heel andere situatie en zeker niet doenbaar.
      Hier in de gemeente zijn er aan een appartementsgebouw enkele 11 kW laadpalen, bij de meeste kan je nooit gaan laden omdat mijnheer tijdens de nacht zijn EV laadt en overdag mevrouw haar oude benzinewagen er overdag komt zetten om de plaats te reserveren.
      Andere laadpalen langs de straat of aan winkels zijn vaak ook onbruikbaar omdat er een pipo met zijn niet-EV geparkeerd staat en de pakkans zo goed als onbestaande is, geen prioriteit zeggen ze bij de politie.
      Dit probleem bestaat niet bij tankstations, nooit geweten dat mensen aan een benzinepomp een ganse nacht parkeren zodat niemand kan komen tanken.

in het dagelijks gebruik van de meeste EV rijders speelt snelladen overigens een zeer kleine rol omdat je na elke nacht kan vertrekken met een volle batterij, al moet dat niet elke nacht.
      Op zich speelt het wel een rol want je moet dan telkens laden als er geen zon is en de zonnepanelen niet opbrengen, uw grootste voordeel van EV valt weg en bij aankoop van het net is het niet goedkoper dan diesel.

Ik heb dit weekend een paar trips gedaan en in totaal 600km gereden zonder een snellader van kortbij gezien te hebben, en de lader thuis heeft niet meer dan 3,5kw moeten geven (gedurende de nacht).
      Kan zeker, maar zoals u aangeeft tijdens het WE.
      Als u overdag tijdens de werkweek niet thuis zou zijn, dan zou u wel veel tijdens de nacht moeten laden om geen snellader te moeten gebruiken.
      Ook hier is dat voor iedereen zijn situatie anders, privé kunnen wij dat ook, maar neem het voorbeeld van mijn collega in Gent, daar is een EV eerder een grote frustratie voor.
      Ge moet laden, maar ge kunt niet … frustrerend.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Voor de twijfelaars de eerste stap.

Lynk&Co o8

Deze auto heeft een autonomie van 200 km ( wltp ) op batterij ( 39,6 Kw ) en een 1,5 l Benzine Motor met 60 Ltr tank. Totale range 1100 km.

De 200 km voor in de steden of omtrek, voor velen meer dan 80% gebruik. Brugge - Brussel en terug doe je dan hier in België volledig elektrisch en de benzinemotor voor de langere afstand.

Zo kan men best wennen aan elektrisch rijden.
        Zo goed als geen enkele puur elektrische motor haalt in realiteit meer dan 80% van de opgegeven WLTP autonomie, dan blijft er van die 200 km al maar 160 km realistisch over en op koude momenten ligt de autonomie nog een pak lager, gemakkelijk nog 20% er af en zitten we maar aan een 128 km meer.
        Die Lynk&Co o8 zal dat misschien wel halen mits die zoals vele hybrides regelmatig ondersteuning zal krijgen van de benzinemotor en niet enkel 100% elektrisch gaat rijden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

De herkenbare typerende reactie van een enkel aan zichzelf denkende EV rijder.
          En dat is geen verwijt maar gewoon een vaststelling van de reacties van degenen die nu al EV rijden.

Nu voorlopig, waarbij er amper nog maar EV's rijden, kan je inderdaad op je gemakje ergens stoppen en ietje gaan eten/drinken en op je gemak terugkeren naar je EV als je klaar bent.

Ik persoonlijk kijk verder in de toekomst en minder egocentrisch waarbij dan iedereen met een EV zal (moeten) rijden, dan krijg je de kans niet om even een stapje/drankje/plasje/etentje te gaan doen omdat de volgende staat te wachten.
          Grappig, nu worden EV rijders ook al egocentrische egoïsten genoemd. Of nee, niet grappig. Eerder zielig.

En wat betreft je autonomie met je vrachtwagen van 600-700km, dat is dus net hetgeen ik zeg, een lachertje
          Een iet of wat deftige diesel vrachtwagen die internationaal transport doet heeft heeft een autonomie van 3000km !! en is véél sneller gevuld om die autonomie te halen.
          grts
          Sieg
          Geen enkele vrachtwagen heeft die autonomie van 3000 km nodig. Die 1000-liter dieseltank sleuren ze enkel mee om maximaal te genieten (of profiteren) van de prijsverschillen in de diverse landen en de subsidies van de verschillende overheden maximaal te benutten. De tijd dat je in één ruk naar Italië kon rijden, lossen en weer terug naar BE is -gelukkig- al sinds de jaren '70 voorbij. Geen enkele deftige firma verwacht van zijn chauffeurs dat ze gaan sjoemelen met rij-en rusttijden. Geen enkele chauffeur wil verantwoordelijk zijn voor een ongeval waar blijkt dat hij of zij de rijtijden flagrant heeft geschonden. Cowboys zullen er altijd wel zijn... laten we die dan maar de egocentrische rijders noemen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Zo goed als geen enkele puur elektrische motor haalt in realiteit meer dan 80% van de opgegeven WLTP autonomie, dan blijft er van die 200 km al maar 160 km realistisch over en op koude momenten ligt de autonomie nog een pak lager, gemakkelijk nog 20% er af en zitten we maar aan een 128 km meer.
            Die Lynk&Co o8 zal dat misschien wel halen mits die zoals vele hybrides regelmatig ondersteuning zal krijgen van de benzinemotor en niet enkel 100% elektrisch gaat rijden.
            Je bent nog de caravan van 3 ton vergeten, dat brengt het rijbereik op 42 km

Neen, je bekijkt het nu wel heel pessimistisch. Het jaar rond zit ik op exact de WLTP. Dat wil zeggen tijdens de zomermaanden flink lager verbruik, op snelwegen iets hoger, net als in de winter. Maar hé, ik rij hier ook maar gewoon rond de kerktoren en regelmatig een uitstap. Net zoals 80% van de Belgen overigens.
            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Kwiks19
              Ja, een tussenstap. En je sleept behoorlijk wat extra gewicht mee, en je zit nog altijd met het onderhoud van de benzinemotor.

Maar voor sommigen zal het nodig zijn.​
              Het totaalgewicht van de Lynk&Co is bij 2130 kg. Bij een elektrische auto met een 87 Kw/h batterij ben je ook snel bij 2100 kg. Maar dan rijdt je enkel 450 km ver.

Onderhoudskosten : of ik nu 250 - 300 Euro voor de elektrische Versie betaal of de zelfde bedrag bij een benzine - dat scheelt niets.

Comment

Kwiks19

Het totaalgewicht van de Lynk&Co is bij 2130 kg. Bij een elektrische auto met een 87 Kw/h batterij ben je ook snel bij 2100 kg. Maar dan rijdt je enkel 450 km ver.

Onderhoudskosten : of ik nu 250 - 300 Euro voor de elektrische Versie betaal of de zelfde bedrag bij een benzine - dat scheelt niets.

Mijn EV met een bereik van 400 weegt 2000kg, en de onderhoudskosten op 60.000km waren ca 130€ voor een interieurfilter en ruitenwissers.
                Onderhoud van EV is zeker goedkoper.
                In elk geval, voor mij is het simpel, ofwel full electric, ofwel brandstof.

En verder, ik denk dat zowat iedereen wel beseft dat het binnen ten hoogste 10 jaar gedaan is met nieuwe ICE auto’s. Je kan dan deel van de oplossing worden, of blijven zoeken naar argumenten en problemen.

Waarom zou bv ‘s nachts laden een probleem moeten zijn. Ja, je moet dan stroom aan kopen, maar dat moet ik in de winter en elke nacht ook voor verwarming en al de rest in het huis. Electrisch rijden en PV staan voor mij in se los van elkaar, al zal ik overdag op de zon laden als ik dan thuis ben.

Ik weet niet waar jullie dat beeld van vrachtwagens halen, maar ik kan statistieken in kijken die tonen dat zelfs een langeafstandstruck met één chauffeur op 90% van de werkdagen geen 500km haalt, omdat ze meerdere stops hebben (laden en lossen), en ook door files. De maximumsnelheid is 80 km/h, maar in de praktijk zal het gemiddelde eerder rond de 60 km/h, en ja, ook op lange afstand op autostrades.
                Dus meestal moet er zelfs niet bijgeladen worden, maar soms helpt het om er gedurende een lunchpauze nog een paar honderd kWh bij te duwen.
                Elektrotrucker heeft al bewezen dat het kan, kijk maar eens een van zijn eerdere filmpjes.

Comment

De EV6 van Kia - want ik heb de Sportage van KIA - darom weet ik ook waarom je zo een lage onderhoudt prijs hebt. Ik betaal voor mijn PHEV 161.78 € voor de 40.000 km beurt.

en deze Kia EV6 weegt volgends de officiële Kia site 2495 kg met de 84,x Kw/h batterij. RWD Long Range.

Comment

De EV6 van Kia - want ik heb de Sportage van KIA - darom weet ik ook waarom je zo een lage onderhoudt prijs hebt. Ik betaal voor mijn PHEV 161.78 € voor de 40.000 km beurt.

en deze Kia EV6 weegt volgends de officiële Kia site 2495 kg met de 84,x Kw/h batterij. RWD Long Range.
                    Ik rij met de Tesla Y LR Dual motor. Gewicht is 2000kg.

(vandaag zou ik geen Tesla meer kopen, maar dat heeft dan veel meer met de CEO te maken dan met de auto zelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Grappig, nu worden EV rijders ook al egocentrische egoïsten genoemd. Of nee, niet grappig. Eerder zielig.
                      Inderdaad zielig want jullie lokken zelf die reacties uit door hetgeen gezegd/geschreven wordt.
                      Hetgeen de persoon waarop ik reageerde zegt, is gewoon als ik maar kan laden en dan kan ik tussendoor even op mijn gemak gaan eten of naar de winkel gaan, de anderen die moeten wachten is dikke pech !

En hoe komt het toch altijd dat degenen die zo tevreden zijn over het EV rijden, dat dat (meestal) gepensioneerden zijn en die buiten de vakantieperiodes op reis kunnen gaan.

Hij zit hier te stoefen dat 'm al overal naartoe is geweest met zijn EV, al zegt hij niet of dit binnen of buiten het drukke vakantieseizoen was.
                      Richting Noorden rijden is sowieso geen probleem, weinig toerisme al is dat de laatste jaren iets aan het stijgen.
                      Maar rijdt maar eens een tweetal keer per jaar richting zuiden met de EV op het moment dat iedereen dat doet (omdat je moet=werken), dan zie je zelfs ellenlange files aan de tankstations waarbij iedereen binnen de vijf minuten weer weg is.
                      En dat zouden jullie zeggen dat EV rijden-laden geen nadeel is ??

Zoals ik zei, denk niet enkel aan jezelf en hoe het nu is, want wat als iedereen EV moet rijden ...

grts
                      Sieg

Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

In februari naar de sneeuw gereden… bij de laadstations werd er urenlang aangeschoven, en zelfs gevochten…

Comment

Inderdaad zielig want jullie lokken zelf die reacties uit door hetgeen gezegd/geschreven wordt.
                          Hetgeen de persoon waarop ik reageerde zegt, is gewoon als ik maar kan laden en dan kan ik tussendoor even op mijn gemak gaan eten of naar de winkel gaan, de anderen die moeten wachten is dikke pech !

En hoe komt het toch altijd dat degenen die zo tevreden zijn over het EV rijden, dat dat (meestal) gepensioneerden zijn en die buiten de vakantieperiodes op reis kunnen gaan.

Hij zit hier te stoefen dat 'm al overal naartoe is geweest met zijn EV, al zegt hij niet of dit binnen of buiten het drukke vakantieseizoen was.
                          Richting Noorden rijden is sowieso geen probleem, weinig toerisme al is dat de laatste jaren iets aan het stijgen.
                          Maar rijdt maar eens een tweetal keer per jaar richting zuiden met de EV op het moment dat iedereen dat doet (omdat je moet=werken), dan zie je zelfs ellenlange files aan de tankstations waarbij iedereen binnen de vijf minuten weer weg is.
                          En dat zouden jullie zeggen dat EV rijden-laden geen nadeel is ??

Zoals ik zei, denk niet enkel aan jezelf en hoe het nu is, want wat als iedereen EV moet rijden ...

grts
                          Sieg
                          ik lok niks uit, ik deel mijn ervaring, en ik geef ook toe dat ik ook door een proces van aanvaarding ben gelopen, maar nu ben ik idd helemaal om omdat het voor mij echt prima werkt. Ik ga nooit meer een ICE kopen, dat staat vast.

Ik ben niet gepensioneerd, en mijn reizen waren in Juli-Augustus. Heeft niks met stoefen te maken, ik deed dat ook met een diesel vroeger.

Je eerste paragraaf snap ik niet.
                          Als ik moet snelladen, dan duurt dat 20-30 minuten om 80% te bereiken, en ik kan op mijn GSM volgen wat de laadstand is. Waarom zou ik in mijn auto moeten blijven zitten tijdens het laden? Ik zorg wel dat ik terug ben tegen dat de laadsnelheid sterk zakt.

En ik kan geen probleem benoemen wat er niet is als ik zelf nog nooit een laadfile heb mee gemaakt.

Wil je wat meer ervaringen lezen, dan hier.

Let op, je gaat er vinden die met hun EV tot in Istanboel geraakt zijn, en dat is hier en daar wel een uitdaging.
                          Maar je leest ook verhalen van mensen die er probleemloos mee gaan skiën.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            In februari naar de sneeuw gereden… bij de laadstations werd er urenlang aangeschoven, en zelfs gevochten…
                            60000km zonder één laadfile….

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

60000km zonder één laadfile….
                              Dat bedoel ik dus, ook al is het tegendeel al veel bewezen ...

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dat bedoel ik dus, ook al is het tegendeel al veel bewezen ...

grts
                                Sieg
                                Ik kan er toch geen uitvinden als ik ze zelf niet gezien heb.
                                Wel ooit in Luxemburg 30min staan wachten aan een pompstation.

Maar al eens nagekeken hoe snel die snelladers bijgezet worden?
                                Zowat elk tankstation heeft er nu, en op meer en meer van die ‘droge’ parkings staan er nu ook. Al hebben die niet mijn voorkeur want er is geen toilet.

Comment

Working...
                                X