Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorstel lagere maximumsnelheid autosnelwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Jonckheere VDL cars is hier maar 2Km van ons deur Spanik, zou dat niet eerder te maken
    hebben met de verhuis naar hun nieuwe fabriek?
    Ik zie daar tegenwoordig toch wel heel wat buiten rollen hoor.
    Jonckheere VDL heeft gelijkaardige problemen, en levert ook laat en is ook een pak duurder dan BYD. Maar er staat een veel grotere en kapitaalkrachtigere groep achter.
    Die hebben trouwens ook Van Hool over genomen.
    De grote sterkte en winstgevendheid bij VH kwam van de bussen die geexporteerd werden naar de VS. Dat was hun cash cow... die nu in Corona tijden een cash drain werd.. en nu een mager beestje is geworden door de tarieven en invoermogelijkheden.

Toen zowat alle busfabrikanten al een tweede fabriek hadden in Turkije, Polen of Bulgarije zat VH en Jonckheere nog rustig te produceren in België met totaal inefficiente (maar wel alles op maat meneer) productiemethodes die niemand nog wou betalen. En dan gaat het snel bergaf. VH kon nog wat winst halen uit tankcontainers (waar ze wel een belangrijke en efficiente speler waren) en die winst ging naar de bussen. Maar dat is niet houdbaar op termijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Met deze theorie ben ik het 100% eens Freddy, gewicht, volume, rolweerstand en vooral luchtweerstand
      door snelheid bepalen alles, is allemaal wiskundig te verklaren.
      Steek je in een 2Ton auto een kleine motor die dan bovendien nog constant overbelast wordt,
      dan zit de kans er dik in dat deze meer gaat verbruiken dan deze met een dikke motor die met
      veel overschot zijn werk doet.
      Maar puur theoretisch, benzine bevat ongeveer 35 megajoule (MJ) energie per liter, wat gelijk staat aan 9,7 kilowattuur (kWh). Diesel bevat ongeveer 43,2 MJ per kilogram, of 9,8 kWh per liter. Dit betekent dat diesel iets meer energie per liter bevat dan benzine.
      Het rendement van een moderne benzinemotor in een auto ligt doorgaans tussen 30% en 35% of pakweg
      netto ongeveer 3,5 Kwh per liter, met deze gegevens kom je een heel eind ver om te weten wat je wil weten.
      Verder ga ik je niet terug de kast opjagen.
      In mijn studie moleculair vacuum aan de UA zat echt wel een pak energie berekeningen en draai of keer
      het .als je wil, rond de natuurwetten kan je niet heen.
      En nu zeg ik daar niets meer over.
      Misschien juiste vergelijkingen maken ? Want een ICE van 2 ton, dan zit je in het segment van een mercedes S-klasse of BMW 7 : daar zit geen 1.5 liter 3-cilinder of nog kleiner in.
      Die worden gebruikt bij wagens van 1.5 ton en minder. Een 1.5 l. heeft dan een 150 pk : en daarmee kan vlot gereden worden en daar zal die kleine turbomotor een pak zuiniger zijn dan die 3 l. 6 cilinder bij normaal gebruik.
      En je hebt ook kleinere 3 cilinders van 1 of 1.2 l die ook een 130 pk halen. Bij normaal gebruik zijn deze motoren zuiniger dan motoren die veel te groot zijn en veel teveel vermogen hebben om efficiënt te zijn.
      Dat "veel overschot" is voor het verbruik meer een nadeel dan een voordeel (kan je makkelijk zien in zo'n grafiek die het specifiek vermogen toont).

Ik rij met een wagen met 1.6l en 120 pk. Daarmee haal je de 100 km./h in 10 seconden en is de topsnelheid ligt boven de 200 km./h : dat is genoeg om met het huidige verkeer vlot mee te kunnen.

Wil je in 10 seconden aan 100 km./h geraken, dan heb je een 55 kW nodig om dat te doen (ik bespaar jullie de simpele berekening), aan 100 km/h komt daar dan nog een 13 kW bij (om de rol en luchtweerstand op te vangen). Dat is 68 kW. Tel daar nog een 17 kW bij voor de verliezen, airco en nog wat reserve. En dan is een motor van 85-90 kW (115-121 pk) meer dan genoeg om je ding te doen. Dat is ook het vermogen dat die kleine motortjes meestalhebben.

Ik herinner me nog mijn opleidingen motortechniek waar de docent zowat als 1e punt zei dat quasi alle motoren voor auto's veel te zwaar zijn : en hij had gelijk...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

Ik herinner me nog mijn opleidingen motortechniek waar de docent zowat als 1e punt zei dat quasi alle motoren voor auto's veel te zwaar zijn : en hij had gelijk...
        Misschien ontbreekt in die redenering nog wel het element bedrijfszekerheid en levensduur. Je mag dan wel voldoende hebben aan een 120 pk, als dat geleverd moet worden door een 1.0L 3cilinder of door een 3L 6 cilinder kan ik me voorstellen dat die 3 cilinder net wat minder lang zal meegaan. Als je dan nog wat slijtage hebt zal je ook geen benodigde 120 pk meer kunnen voorzien, terwijl een 200pk met slijtage nog steeds goed blijft presteren.
        Mazda gaat trouwens lijnrecht tegen de trend om zo klein mogelijke motoren te maken, zij kiezen voor een grotere cilinderinhoud. Niet om meer vermogen te leveren maar om de motoren optimaal te kunnen laten "ademen" en toch behoorlijke zuinige verbruikscijfers te verkrijgen. Nadeel van zo'n SkyActiv motor is in BE wel dat je in verhouding meer verkeersbelasting en inschrijvingstaks moet betalen omdat de cilinderinhoud hier ook mee bepalend is.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Bij de maximaal toegelaten snelheden hier in België zal een motor met een kleinere cilinderinhoud niet zoveel eerder verslijten dan een motor met een grotere cilinderinhoud.
          Ik zie in ieder geval nergens berichten verschijnen die daarop wijzen.
          Er zijn wel problematische driecilindermotoren, maar daar is het de distributieriem in de olie die voor problemen zorgt, of de distributieketting bij Mini (BMW) driecilinder motoren, de cilinderinhoud heeft er niets mee te maken, zo lang de riem niet begint af te brokkelen of de distributieketting geen tandjes overslaat zijn er geen andere problemen met die motoren. Bij het ontwerpen van die motoren zijn er fouten gemaakt (besparingen, in de boekhoudafdeling weten ze beter hoe een motor moet gemaakt worden ) die voor de problemen zorgen, de kleinere cilinderinhoud is niet de oorzaak van de problemen bij die motoren.

Maar er zijn ook zwaardere motoren van andere merken die heel veel problemen hebben met de distributieketting.
          Ik ken iemand die dat probleem heeft gehad met zijn BMW (met een zwaardere motor), en dat was een héél dure reparatie (en drie jaar later was die motor weer helemaal kapot, toen heeft hij een andere auto gekocht, toch wel weer een BMW...).

Als je op de Duitse snelwegen altijd volgas gaat rijden met een auto die "maar" 180km/h gaat, dan zal die hoogstwaarschijnlijk wel eerder versleten zijn dan een auto met een zwaardere motor die meer dan 200km/h haalt en waar je dan ook altijd 180km/h rijdt waar dat toegelaten is.
          Maar er zijn ook automobilisten die met een auto met een zwaardere motor rijden en die net problemen met de motor krijgen omdat ze altijd met een te laag toerental rijden, te vroeg schakelen en dan de motor belasten bij een te laag toerental is slechter voor een motor dan die wat meer toeren te laten draaien.

Ik heb vroeger met een Suzuki GSX 600 F gereden, de dag dat die 1 jaar werd is de kilometerteller over de 40.000 gegaan, toen waren er ook die voorspelden dat die motor heel snel versleten zou zijn.
          Uiteindelijk heb ik er zelf 117.000km mee gereden zonder enig probleem, die motor verbruikte zelfs nog geen olie toen ik die inruilde voor de Bandit 1200 S (waarmee ik 137.000 probleemloze kilometers heb gereden, die verbruikte op het einde ook nog steeds geen olie).
          Die GSX 600 F draaide tegen 120km/h 6.000 toeren per minuut, en toen reden we nog geregeld (veel) sneller dan 120km/h (in Duitsland ), en dat was dus helemaal geen probleem voor die motor (bij het optrekken ging die geregeld naar 10.000 toeren per minuut).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Misschien ontbreekt in die redenering nog wel het element bedrijfszekerheid en levensduur. Je mag dan wel voldoende hebben aan een 120 pk, als dat geleverd moet worden door een 1.0L 3cilinder of door een 3L 6 cilinder kan ik me voorstellen dat die 3 cilinder net wat minder lang zal meegaan. Als je dan nog wat slijtage hebt zal je ook geen benodigde 120 pk meer kunnen voorzien, terwijl een 200pk met slijtage nog steeds goed blijft presteren.
            Mazda gaat trouwens lijnrecht tegen de trend om zo klein mogelijke motoren te maken, zij kiezen voor een grotere cilinderinhoud. Niet om meer vermogen te leveren maar om de motoren optimaal te kunnen laten "ademen" en toch behoorlijke zuinige verbruikscijfers te verkrijgen. Nadeel van zo'n SkyActiv motor is in BE wel dat je in verhouding meer verkeersbelasting en inschrijvingstaks moet betalen omdat de cilinderinhoud hier ook mee bepalend is.
            Om constant 120 km/h te rijden hebben de meeste auto’s niet meer dan 20-25kW nodig.
            En dat is de belangrijkste reden waarom grote motoren veel meer verbruiken bij die snelheden. Ze worden belast in het absoluut onderste gedeelte van hun vermogenscurve.

Maar bon, binnen een paar jaar is dat toch van de baan, dan is het allemaal electrisch hoop ik.
            Gedaan met die overcomplexe motoren met (bi)turbo, EGR, Vanos, variabele kleppentiming, intercoolers, directe injectie en kleppen in de uitlaat, etc.
            Dan wordt dat allemaal perfectly engineered irrelevance.

Zelfs een goede automatische versnellingsbak mag dan naar het museum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Om constant 120 km/h te rijden hebben de meeste auto’s niet meer dan 20-25kW nodig.
              Er is nog buiten snelheid ook nog steeds de belasting (belading) alsook dat niet alle wegen vlak of bergaf zijn.
              In bergop of met hoge belading zal zo'n lichte motor alvast veel meer afzien en het het verbruik snel toenemen.
              Uiteraard, rijden doen die met 20 kW, maar dat is ook ver alles.

En dat is de belangrijkste reden waarom grote motoren veel meer verbruiken bij die snelheden. Ze worden belast in het absoluut onderste gedeelte van hun vermogenscurve.
              Niet alleen PK's tellen, vooral ook koppel en daar ontbreekt meteen een heel pak bij die kleine motoren waardoor verbruik en ook slijtage snel zal toenemen.
              En verbruik is in realiteit met zwaardere motoren zeker niet altijd meer dan met lichtere motoren, uiteraard zijn ze niet allemaal even zuinig ontworpen.

Maar bon, binnen een paar jaar is dat toch van de baan, dan is het allemaal electrisch hoop ik.
              Niet iedereen hoopt hetzelfde vrees ik, eerst deftige oplossingen zoeken voor mensen die zware lasten moeten vervoeren of slepen in combinatie met veel kilometers, daar zijn ze er belange nog niet.

Gedaan met die overcomplexe motoren met (bi)turbo, EGR, Vanos, variabele kleppentiming, intercoolers, directe injectie en kleppen in de uitlaat, etc.
              Dan wordt dat allemaal perfectly engineered irrelevance.
              Denkt u dat perfectie ooit zal bestaan en dat er echt geen benzinemotoren meer gaan verkocht worden?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik denk idd dat er binnen een paar jaar geen benzinemotoren verkocht gaan worden.

Het gaat echt niet lang meer duren voor een EV goedkoper wordt dan een ICE, niet alleen in totale gebruikskost, maar ook al bij aankoop.

Wij zijn bedrijfsmatig aan het werken aan een grote toepassing waarvoor we grote batterijen nodig hebben van ca 200-300 kWh, en dat voor een paar duizend stuks per jaar, dus nog geen aantallen zoals de autobedrijven gebruiken, maar toch interessant genoeg voor goede offertes.
                3 jaar geleden kregen we prijzen die draaiden rond de 350€/kWh.
                Vandaag is dat 60-80€/kWh.
                Een autofabrikant met wat volume zit vandaag waarschijnlijk aan 40€/ kWh. Dan is een batterij van 60kWh voor een middenklasse auto nog een kost van 2400€. De tijd dat een batterijpakket direct de kost van een auto verdubbelde is voorbij.

En wat zwaar gebruik betreft, is een 40-tonner zwaar genoeg.
                Kijk maar eens wat deze chauffeur nu een jaar doet. Hij rijdt 100% electrisch en dat zowat overal in Europa.
                (voor de mensen die duits niet machtig zijn, je kan de taal in Engels zetten, of zelfs nederlandstalige ondertitels)
                In elk geval, het heeft mijn denken over de mogelijkheden en moeilijkheden ivm de transitie wel veranderd.

Comment

Ik denk idd dat er binnen een paar jaar geen benzinemotoren verkocht gaan worden.

Het gaat echt niet lang meer duren voor een EV goedkoper wordt dan een ICE, niet alleen in totale gebruikskost, maar ook al bij aankoop.

Wij zijn bedrijfsmatig aan het werken aan een grote toepassing waarvoor we grote batterijen nodig hebben van ca 200-300 kWh, en dat voor een paar duizend stuks per jaar, dus nog geen aantallen zoals de autobedrijven gebruiken, maar toch interessant genoeg voor goede offertes.
                  3 jaar geleden kregen we prijzen die draaiden rond de 350€/kWh.
                  Vandaag is dat 60-80€/kWh.
                  Een autofabrikant met wat volume zit vandaag waarschijnlijk aan 40€/ kWh. Dan is een batterij van 60kWh voor een middenklasse auto nog een kost van 2400€. De tijd dat een batterijpakket direct de kost van een auto verdubbelde is voorbij.

En wat zwaar gebruik betreft, is een 40-tonner zwaar genoeg.
                  Kijk maar eens wat deze chauffeur nu een jaar doet. Hij rijdt 100% electrisch en dat zowat overal in Europa.
                  (voor de mensen die duits niet machtig zijn, je kan de taal in Engels zetten, of zelfs nederlandstalige ondertitels)
                  In elk geval, het heeft mijn denken over de mogelijkheden en moeilijkheden ivm de transitie wel veranderd.

https://youtu.be/gDoUOFEIK_0?si=VK1tpW2HTUcw0VCo
                  Je vergeet 1 belangrijk punt te melden
                  Het gaat 'm er 'm niet over wat ze kunnen dragen/slepen maar hoe lang ze dat kunnen
                  Als je met je vrachtwagen uren moet stilstaan om steeds tussendoor te laden is dat economisch gezien pure verspilling van tijd en dus geld.
                  Een transportmiddel dat evenlang moet stilstaan dan het kan rijden is niet echt voor verantwoord

Er gaat nog véél moeten verbeteren aan huidige EV vrachtwagens eer deze de dieselversies kunnen evenaren.

Mij lijkt het wel dat de EV vrachtwagens wel ideaal zijn om te gebruiken in de havens bvb of nationaal = korte afstanden.

Hetzelfde geldt bij de EV personenwagens, ze gaan erop vooruit maar voor de meeste mensen nog lang niet wat ze zouden moeten kunnen
                  Het moment dat je met één enkele lading van 5 minuten ongeveer 800km kunt rijden en dat het voertuig niet meer kost dan huidige ice voertuigen dan wordt het pas interessant

grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 8 juni 2025, 18:34.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Mooi, en waar kan dit in BE? Ik herinner me de Renault R4 wagentjes die we gebruikten voor personenvervoer naar de verschillende werven eind jaren '70. Vaak beladen met 4 kerels en hun materiaalkoffers. Vooral deze in de afdelingen in Wallonië hadden geen lang leven beschoren, zwaar beladen en stevige helling waren bijzonder onderhevig aan slijtage en gewoon opgeblazen motorblokjes.

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Het gaat 'm er 'm niet over wat ze kunnen dragen/slepen maar hoe lang ze dat kunnen
                    Als je met je vrachtwagen uren moet stilstaan om steeds tussendoor te laden is dat economisch gezien pure verspilling van tijd en dus geld.
                    Een transportmiddel dat evenlang moet stilstaan dan het kan rijden is niet echt voor verantwoord

Er gaat nog véél moeten verbeteren aan huidige EV vrachtwagens eer deze de dieselversies kunnen evenaren.

Mij lijkt het wel dat de EV vrachtwagens wel ideaal zijn om te gebruiken in de havens bvb of nationaal = korte afstanden.

Hetzelfde geldt bij de EV personenwagens, ze gaan erop vooruit maar voor de meeste mensen nog lang niet wat ze zouden moeten kunnen
                    Het moment dat je met één enkele lading van 5 minuten ongeveer 800km kunt rijden en dat het voertuig niet meer kost dan huidige ice voertuigen dan wordt het pas interessant

grts
                    Sieg
                    Tja, Scania met goed 500km aan 40 ton. Vergeet niet dat die chauffeurs ook minimaal 3 kwartier moeten stoppen na 4,5 uur. Voldoende om weer wat bij te laden. Het zal ook de kunst zijn om bij te laden tijdens het laden/lossen. En dan hebben we de verplichte rust na 9 uur of maximum 11 uur. specifieke laadpunten voor vrachtwagens tot zelfs 1000kW komen er steeds meer.
                    We zitten in een transitieperiode, niet alles is al perfect maar dat komt er de volgende jaren wel.
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Mooi, en waar kan dit in BE? Ik herinner me de Renault R4 wagentjes die we gebruikten voor personenvervoer naar de verschillende werven eind jaren '70. Vaak beladen met 4 kerels en hun materiaalkoffers. Vooral deze in de afdelingen in Wallonië hadden geen lang leven beschoren, zwaar beladen en stevige helling waren bijzonder onderhevig aan slijtage en gewoon opgeblazen motorblokjes.

Tja, en dat was in de tijd dat ze uit een 1,6l benzinemotor amper 50-60pk haalden.
                      In die tijd kon een garagist zijn brood verdienen met het wisselen en herstellen van joint-de-culasse… nu is dat iets wat gewoon niet meer voor komt.
                      Motoren gingen toen defect door overhitting, slechte olie, en gewoon omdat ze veel minder robuust gebouwd waren.
                      Maar laat ons technologie (eerder smederij en draaiwerk) uit de jaren 70 niet vergelijken met de tech van vandaag.

Comment

grts
                        Sieg
                        Je moet echt eens een paar van die filmpjes bekijken.
                        De Iveco waar hij soms mee rijdt heeft 1000 kWh aan batterijen, en is goed voor 600-700km autonomie aan volle lading.
                        Hij raakt er overal mee, al moet hij soms wat creatief zijn om te laden. Met een laadpaal van 300-400kW komt hij normaal toe om zonder veel tijdverlies zijn job te kunnen uit voeren. Tel daarbij wat minder wegentol, en voor meer en meer opdrachten is de electrische vrachtwagen per km al goedkoper.

Wat personenwagens betreft, ik rij nu dik 2 jaar met een EV, en heb ruim 60k gedaan. Ik was in Duitsland, Frankrijk, Zweden (tot 300km boven Stockholm), Noorwegen, Ierland en Denemarken.
                        EV rijden is voor mij gewoon minder stress.
                        Ik hoef echt geen 800km autonomie… mijn blaas gaat minder lang mee, en laden mag gerust in 15 min.
                        Ik heb al 1000km gedaan op 1 dag, en dat lukt echt prima.

Er is gewoon heel veel koudwatervrees, en die had ik ook. Je kan jezelf dan laten verlammen, ik dacht…laten we dat maar eens goed testen, en dus was de eerste vakantie een rondrit van B door D en DK naar Zweden. De koudwatervrees zakte met 25% na elke snellaadbeurt.

Mijn eisen voor een reisauto zijn: 400km autonomie aan 120km/h, en laden van 10-80% in minder dan 30 min. (Zomercijfers)
                        Ondertussen zijn er tal van auto’s die dat halen, en daarmee kan je vrij ontspannen lange afstanden doen.

Ik wil je zeker deze youtuber aanraden die zowat elke EV die hij vast krijgt onderwerpt aan een rit van 1000km. Starten met 100%, en daarna laden en rijden binnen de wettelijke grenzen tussen Noorwegen en Zweden op de autostrade.
                        De goede EV’s raken nu vlot onder de 10h.

Hij deelt ook zijn data in deze google file. Kijk vooral naar de tab 1000km, maar de andere tabs bevatten ook een pak interessante info.

Comment

Je moet echt eens een paar van die filmpjes bekijken.
                          De Iveco waar hij soms mee rijdt heeft 1000 kWh aan batterijen, en is goed voor 600-700km autonomie aan volle lading.
                          Hij raakt er overal mee, al moet hij soms wat creatief zijn om te laden. Met een laadpaal van 300-400kW komt hij normaal toe om zonder veel tijdverlies zijn job te kunnen uit voeren. Tel daarbij wat minder wegentol, en voor meer en meer opdrachten is de electrische vrachtwagen per km al goedkoper.

Wat personenwagens betreft, ik rij nu dik 2 jaar met een EV, en heb ruim 60k gedaan. Ik was in Duitsland, Frankrijk, Zweden (tot 300km boven Stockholm), Noorwegen, Ierland en Denemarken.
                          EV rijden is voor mij gewoon minder stress.
                          Ik hoef echt geen 800km autonomie… mijn blaas gaat minder lang mee, en laden mag gerust in 15 min.
                          Ik heb al 1000km gedaan op 1 dag, en dat lukt echt prima.

Er is gewoon heel veel koudwatervrees, en die had ik ook. Je kan jezelf dan laten verlammen, ik dacht…laten we dat maar eens goed testen, en dus was de eerste vakantie een rondrit van B door D en DK naar Zweden. De koudwatervrees zakte met 25% na elke snellaadbeurt.

Mijn eisen voor een reisauto zijn: 400km autonomie aan 120km/h, en laden van 10-80% in minder dan 30 min. (Zomercijfers)
                          Ondertussen zijn er tal van auto’s die dat halen, en daarmee kan je vrij ontspannen lange afstanden doen.
                          De herkenbare typerende reactie van een enkel aan zichzelf denkende EV rijder.
                          En dat is geen verwijt maar gewoon een vaststelling van de reacties van degenen die nu al EV rijden.

Nu voorlopig, waarbij er amper nog maar EV's rijden, kan je inderdaad op je gemakje ergens stoppen en ietje gaan eten/drinken en op je gemak terugkeren naar je EV als je klaar bent.

Ik persoonlijk kijk verder in de toekomst en minder egocentrisch waarbij dan iedereen met een EV zal (moeten) rijden, dan krijg je de kans niet om even een stapje/drankje/plasje/etentje te gaan doen omdat de volgende staat te wachten.
                          Net zoals nu bij de benzinepompen, je gaat toch ook niet het pistool erin steken en dan wat gaan drinken of naar de wc, neen je doet zo snel mogelijk verder zodat je degene na jou niet laat wachten.
                          Respect weet je wel ...

Hier niet ver van ons is het nu soms al ambrass omdat er dan eentje zijn auto staat te laden aan de snelpaal en even de straat heeft overgestoken naar de MC Do...
                          En er rijden amper wat EV's rond in vergelijking met ice wagens.
                          Hier verder in het dorp is het regelmatig ambrass omdat er enkele zijn die denken dat die openbare laadpalen enkel van hen zijn.

Daarmee dat ik altijd schreef en nog schrijf dat er nog veel gaat moeten veranderen met de autonomie van EV batterijen, trouwens men is daar ook zwaar aan het op inzetten !
                          En anders moet men voor bijna elke parkeerplaats een laadpaal voorzien en dat lijkt me moeilijk haalbaar, zie maar het belachelijke resultaat aan het autosalon dit jaar ...

En wat betreft je autonomie met je vrachtwagen van 600-700km, dat is dus net hetgeen ik zeg, een lachertje
                          Een iet of wat deftige diesel vrachtwagen die internationaal transport doet heeft heeft een autonomie van 3000km !! en is véél sneller gevuld om die autonomie te halen.

Ik weet, en dat hebben we hier al genoeg ondervonden, dat EV rijders nogal snel in verdediging gaan voor hun aankoop en er is nooit iets slecht aan te vinden.
                          Maar bij de realiteit blijven en logisch denken mag ook wel even toch ;-)
                          Ik zou zelf heel graag EV rijden, maar voorlopig is er geen enkele EV die mijn wagen kan vervangen, ook niet de hele dure, ik heb al redelijk wat merken bekeken

grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 9 juni 2025, 00:37.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

De herkenbare typerende reactie van een enkel aan zichzelf denkende EV rijder.
                            En dat is geen verwijt maar gewoon een vaststelling van de reacties van degenen die nu al EV rijden.

Nu voorlopig, waarbij er amper nog maar EV's rijden, kan je inderdaad op je gemakje ergens stoppen en ietje gaan eten/drinken en op je gemak terugkeren naar je EV als je klaar bent.

Ik persoonlijk kijk verder in de toekomst en minder egocentrisch waarbij dan iedereen met een EV zal (moeten) rijden, dan krijg je de kans niet om even een stapje/drankje/plasje/etentje te gaan doen omdat de volgende staat te wachten.
                            Net zoals nu bij de benzinepompen, je gaat toch ook niet het pistool erin steken en dan wat gaan drinken of naar de wc, neen je doet zo snel mogelijk verder zodat je degene na jou niet laat wachten.
                            Respect weet je wel ...

Hier niet ver van ons is het nu soms al ambrass omdat er dan eentje zijn auto staat te laden aan de snelpaal en even de straat heeft overgestoken naar de MC Do...
                            En er rijden amper wat EV's rond in vergelijking met ice wagens.
                            Hier verder in het dorp is het regelmatig ambrass omdat er enkele zijn die denken dat die openbare laadpalen enkel van hen zijn.

Daarmee dat ik altijd schreef en nog schrijf dat er nog veel gaat moeten veranderen met de autonomie van EV batterijen, trouwens men is daar ook zwaar aan het op inzetten !
                            En anders moet men voor bijna elke parkeerplaats een laadpaal voorzien en dat lijkt me moeilijk haalbaar, zie maar het belachelijke resultaat aan het autosalon dit jaar ...

En wat betreft je autonomie met je vrachtwagen van 600-700km, dat is dus net hetgeen ik zeg, een lachertje
                            Een iet of wat deftige diesel vrachtwagen die internationaal transport doet heeft heeft een autonomie van 3000km !! en is véél sneller gevuld om die autonomie te halen.

Ik weet, en dat hebben we hier al genoeg ondervonden, dat EV rijders nogal snel in verdediging gaan voor hun aankoop en er is nooit iets slecht aan te vinden.
                            Maar bij de realiteit blijven en logisch denken mag ook wel even toch ;-)
                            Ik zou zelf heel graag EV rijden, maar voorlopig is er geen enkele EV die mijn wagen kan vervangen, ook niet de hele dure, ik heb al redelijk wat merken bekeken

grts
                            Sieg
                            De typisch herkenbare reactie van de ICE rijder. ( en die vind je pveral)
                            En dat is geen verwijt, maar gewoon een vaststelling van de reacties op EV die je overal leest.

Ik ben ook door dat proces moeten gaan van: het kan niet, het is niet goed genoeg, ik kan niet meer op vakantie etc.

Net doordat laden 15-30 min duurt kun je wel die hamburger gaan eten. En waarom zou iedere parkeerplaats een laadpaal moeten hebben. Een gemiddelde auto doet 15000 km per jaar, en heeft daarvoor 3000kWh (ruim geschat) nodig. Aan 11 kW is dat 300 uur laden, of een kleine nacht per week.

Zelfs lange afstandsvrachtwagens doen niet veel meer dan 600km per dag, en die moeten ook pauze nemen na 4,5h rijden. Dan pompen ze er makkelikk 200km bereik bij en halen zonder eni probleem de avond om nog eens een uur of 2 te laden.

Transport wordt nu trouwens meer en meer anders georganiseerd, namelijk van hub naar hub en die hubs liggen ca 300km uit elkaar. Een chauffeur rijdt dan een vrachtwagen van hub A naar B, en keert terug naar A met een andere vrachtwagen zodat die in zijn eigen bed kan slapen, dat scheelt een pak kosten in nachtvergoedingen, en daarbij kan de vrachtwagen geladen worden op ‘eigen’ terrein.

Als een vrachtwagen 8 uur stil staal, waarom zou die dan in 5 min vol moeten zijn. Inzetten op batterijen die 3000km halen gebeurt niet, die batterijen zijn te duur en te zwaar.

De transitie vereist zeker een andere manier van denken en organiseren, maar het kan.

Als jij voor je personenwagen blijft bij de eis dat je 800km moet kunnen doen en slechts 5 wil spenderen voor het laden, dan gaat het niet lukken, maar heb je dan nooit honger, en moet je nooit naar toilet? En hoe dikwijls doe je die ritten van 800km en meer?

in het dagelijks gebruik van de meeste EV rijders speelt snelladen overigens een zeer kleine rol omdat je na elke nacht kan vertrekken met een volle batterij, al moet dat niet elke nacht.

Ik heb dit weekend een paar trips gedaan en in totaal 600km gereden zonder een snellader van kortbij gezien te hebben, en de lader thuis heeft niet meer dan 3,5kw moeten geven (gedurende de nacht).

Comment

grts
                              Sieg
                              Ben ik de enige die het opmerkt Siegfried, maar wordt er de laatste niet terug meer reclame
                              gemaakt voor benzine en hybride auto’s op tv?

Comment

Voor de twijfelaars de eerste stap.

Lynk&Co o8

Deze auto heeft een autonomie van 200 km ( wltp ) op batterij ( 39,6 Kw ) en een 1,5 l Benzine Motor met 60 Ltr tank. Totale range 1100 km.

De 200 km voor in de steden of omtrek, voor velen meer dan 80% gebruik. Brugge - Brussel en terug doe je dan hier in België volledig elektrisch en de benzinemotor voor de langere afstand.

Zo kan men best wennen aan elektrisch rijden.

Comment

Working...
                                X