Los van de hele klimaatdiscussie, hoe komen minister Depraetere en het Vias aan "20 tot 30% minder verbruik" als de snelheid verlaagd wordt van 120 naar 100? Natte-vinger-werk? Een hoopvolle schatting? Of gewoon staalhard gelogen?
- Op de drukste stukken autosnelweg kan je nu al geen 120 doen (Ring Brussel Zaventem, viaduct Vilvoorde, ring Antwerpen) door snelheidsbeperkingen, wegenwerken of drukte - door de file zal je daar net een stuk meer verbruiken dan aan 120
- Vrachtwagens zijn sowieso al gelimiteerd op minder dan 100, dus nul CO2 winst door beperking
- Electrische auto's, meer en meer op de weg, stoten lokaal sowieso niets uit behalve fijn stof, dus ook daar nul resultaat door snelheidsbeperking
- alle persartikels die ik erover gelezen heb halen lustig CO² en stikstof door elkaar. Die stikstof lijkt overigens enkel in Nederland een probleem.
Uit recente persoonlijke ervaring, na een rit Vlaams-Brabant > Noord-Nederland ne terug met nieuwe auto: 100 ipv 120 scheelt nog geen 10% verbruik... Omgekeerd geldt ook, na duizenden kilometers in Duitsland: pas vanaf 160km/u en meer zie ik een merkelijk meerverbruik. En vanaf 200km/u verlies ik meer tijd aan de pomp dan ik met snel rijden zou kunnen winnen...
- Op de drukste stukken autosnelweg kan je nu al geen 120 doen (Ring Brussel Zaventem, viaduct Vilvoorde, ring Antwerpen) door snelheidsbeperkingen, wegenwerken of drukte - door de file zal je daar net een stuk meer verbruiken dan aan 120

- Vrachtwagens zijn sowieso al gelimiteerd op minder dan 100, dus nul CO2 winst door beperking
- Electrische auto's, meer en meer op de weg, stoten lokaal sowieso niets uit behalve fijn stof, dus ook daar nul resultaat door snelheidsbeperking
- alle persartikels die ik erover gelezen heb halen lustig CO² en stikstof door elkaar. Die stikstof lijkt overigens enkel in Nederland een probleem.
Uit recente persoonlijke ervaring, na een rit Vlaams-Brabant > Noord-Nederland ne terug met nieuwe auto: 100 ipv 120 scheelt nog geen 10% verbruik... Omgekeerd geldt ook, na duizenden kilometers in Duitsland: pas vanaf 160km/u en meer zie ik een merkelijk meerverbruik. En vanaf 200km/u verlies ik meer tijd aan de pomp dan ik met snel rijden zou kunnen winnen...
Comment