Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorstel lagere maximumsnelheid autosnelwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• voorstel lagere maximumsnelheid autosnelwegen

Los van de hele klimaatdiscussie, hoe komen minister Depraetere en het Vias aan "20 tot 30% minder verbruik" als de snelheid verlaagd wordt van 120 naar 100? Natte-vinger-werk? Een hoopvolle schatting? Of gewoon staalhard gelogen?

- Op de drukste stukken autosnelweg kan je nu al geen 120 doen (Ring Brussel Zaventem, viaduct Vilvoorde, ring Antwerpen) door snelheidsbeperkingen, wegenwerken of drukte - door de file zal je daar net een stuk meer verbruiken dan aan 120
    - Vrachtwagens zijn sowieso al gelimiteerd op minder dan 100, dus nul CO2 winst door beperking
    - Electrische auto's, meer en meer op de weg, stoten lokaal sowieso niets uit behalve fijn stof, dus ook daar nul resultaat door snelheidsbeperking
    - alle persartikels die ik erover gelezen heb halen lustig CO² en stikstof door elkaar. Die stikstof lijkt overigens enkel in Nederland een probleem.

Uit recente persoonlijke ervaring, na een rit Vlaams-Brabant > Noord-Nederland ne terug met nieuwe auto: 100 ipv 120 scheelt nog geen 10% verbruik... Omgekeerd geldt ook, na duizenden kilometers in Duitsland: pas vanaf 160km/u en meer zie ik een merkelijk meerverbruik. En vanaf 200km/u verlies ik meer tijd aan de pomp dan ik met snel rijden zou kunnen winnen...

Ik hoor hier toch wel op de radio dat VIAS er niet mee akkoord is.

Comment

Stikstof ?
      Als amateur bakker bak ik ook met rogge en dan kom ik deze tekst tegen:

Strenge regels stikstof noodlottig voor baktarwe | Boerenbusiness.nl
      Last edited by Skitch; 28 mei 2025, 12:09.
      "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
      Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Onze vorige wagen verbruikte zelfs iets minder tussen 130 en 140 dan tussen 100 en 120, vermoedelijk omdat die dan op een correct toerental draaide en in de hoogste versnelling ging?
        Zomaar per definitie ervan uitgaan dat alle wagens aan 100 km/u minder verbruiken en uitstoten dan aan 120 is een fabeltje, zeker zoals sommigen beweren dat het 20 tot 30 procent verschil betreft.
        En het vergelijk dat men aan 100 maar een paar minuutjes verliest, dat hangt ook af van de afstand dat men moet doen.
        Wie minder dan 50 km per dag moet rijden, die zal er weinig last van hebben, maar vertegenwoordigers of techniekers die de ganse dag de baan op moeten en heel het land moeten doorkruisen of zelfs tot over de grens, daar is het verschil toch al wat meer.
        Ik heb ook een vermoeden dat de voorstanders vooral die zijn die nooit of zelden de snelweg op moeten en al zeker geen langere afstanden rijden buiten de files.
        Het is al erg genoeg met al die zone 30 in volledige steden of gemeenten.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Code:
          Onze vorige wagen verbruikte zelfs iets minder tussen 130 en 140 dan tussen 100 en 120
          "Wow, dat is bijzonder! Wat voor wagen was dat? Hoe kan die nou zuiniger zijn bij 130-140 dan bij 100-120? Vertel eens meer!"​

Comment

Ik ben ook benieuwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LFR Bekijk bericht
              Code:
              Onze vorige wagen verbruikte zelfs iets minder tussen 130 en 140 dan tussen 100 en 120
              "Wow, dat is bijzonder! Wat voor wagen was dat? Hoe kan die nou zuiniger zijn bij 130-140 dan bij 100-120? Vertel eens meer!"​
              Tegen 100 - 120 bleef die voornamelijk in 7e en eens 130 bijna altijd in 8e.
              Lijkt me dus niet abnormaal dat als een motor vlot draait in zijn hoogste versnelling, dat het verbruik redelijk goed is.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LFR Bekijk bericht
                Code:
                Zo moeilijk is dat nogthans niet te verstaan
                Veel mensen rijden tegenwoordig met een automaat waarbij je bij 120 niet in je hoogste versnelling komt en dus meer toeren maakt

Ikzelf rij niet met een automaat en dus voor mij telt dat niet omdat ik zelf beslis bij welke snelheid ik in mijn hoogste versnelling rij en dus het minste toeren maak

Oeps, zie dat VerSeg ook al zelf gereageerd heeft (in het vervolg moet ik eerste verder scrollen tot aan het laatste antwoord )

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 29 mei 2025, 00:30. Reden: oeps
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Onze vorige wagen verbruikte zelfs iets minder tussen 130 en 140 dan tussen 100 en 120, vermoedelijk omdat die dan op een correct toerental draaide en in de hoogste versnelling ging?
                  Ik heb hier reeds veel verstandige uitleg van u gelezen Freddy,
                  maar wat je nu vertelt is zowat de grootste onzin die ik ooit van u
                  gelezen heb, als die automaat werkt zoals het hoort, (wat zeker geldt voor een 8 traps automaat)
                  dan zal deze bij constante snelheid ALTIJD de meest zuinige versnelling kiezen.

Het brandstofverbruik van een auto hangt af van meerdere factoren, zoals luchtweerstand, rolweerstand, motorefficiëntie en aerodynamica.

Tweede wet van Newton, een vereenvoudigde formule.

P = C_r \cdot m \cdot g \cdot v + C_d \cdot A \cdot \rho \cdot v^3

- P = vermogen nodig om de snelheid te behouden (Watt)
                  - C_r = rolweerstandscoëfficiënt (ca. 0.01 voor een normale auto)
                  - m = massa van de auto (kg)
                  - g = zwaartekracht (9.81 m/s²)
                  - v = snelheid (m/s)
                  - C_d = luchtweerstandscoëfficiënt (ca. 0.3 voor een normale auto)
                  - A = frontale oppervlakte van de auto (m², typisch rond 2.5 m²)
                  - \rho = luchtdichtheid (ca. 1.225 kg/m³)

Het verbruik van een auto hangt rechtstreeks samen met het vermogen dat nodig is om een bepaalde snelheid te behouden. Omdat luchtweerstand een factor v^3 bevat, neemt het verbruik aanzienlijk toe bij hogere snelheden.
                  Last edited by Geerten; 29 mei 2025, 06:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    ...als die automaat werkt zoals het hoort, (wat zeker geldt voor een 8 traps automaat)
                    Dat hangt toch van automaat tot automaat af, en dan vooral van de programmering ervan. In standaard rijmodus reageert de onze inderdaad zo. In sport modus al een stuk minder (schakelt minder snel op), in cupra modus al helemaal niet. Maar dan is van weinig verbruik ook geen sprake meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

Dat hangt toch van automaat tot automaat af, en dan vooral van de programmering ervan. In standaard rijmodus reageert de onze inderdaad zo. In sport modus al een stuk minder (schakelt minder snel op), in cupra modus al helemaal niet. Maar dan is van weinig verbruik ook geen sprake meer
                      Appels en peren vergelijken perelaar en dan nog, wat is de zin van sport modus bij een constante
                      snelheid op de snelweg?
                      Aan een constante snelheid zonder wind en op een vlakke weg is de grootste
                      energie impact op een auto de luchtweerstand.
                      Het brandstofverbruik neemt exponentieel toe met snelheid vanwege de luchtweerstand. Dit volgt uit de kwadratische weerstandswet, waarbij de kracht van de luchtweerstand (en dus het benodigde vermogen) ongeveer evenredig is met het kwadraat van de snelheid.

Hieruit blijkt dat het brandstofverbruik (wat afhankelijk is van vermogen en efficiëntie) bij hogere snelheden aanzienlijk toeneemt. Dus als je van 120 km/u naar 140 km/u gaat, stijgt het verbruik niet lineair, maar in een machtsfunctie van snelheid.

Comment

Ik heb hier reeds veel verstandige uitleg van u gelezen Freddy,
                        maar wat je nu vertelt is zowat de grootste onzin die ik ooit van u
                        gelezen heb, als die automaat werkt zoals het hoort, (wat zeker geldt voor een 8 traps automaat)

Het brandstofverbruik van een auto hangt af van meerdere factoren, zoals luchtweerstand, rolweerstand, motorefficiëntie en aerodynamica.

Tweede wet van Newton, een vereenvoudigde formule.

P = C_r \cdot m \cdot g \cdot v + C_d \cdot A \cdot \rho \cdot v^3

- P = vermogen nodig om de snelheid te behouden (Watt)
                        - C_r = rolweerstandscoëfficiënt (ca. 0.01 voor een normale auto)
                        - m = massa van de auto (kg)
                        - g = zwaartekracht (9.81 m/s²)
                        - v = snelheid (m/s)
                        - C_d = luchtweerstandscoëfficiënt (ca. 0.3 voor een normale auto)
                        - A = frontale oppervlakte van de auto (m², typisch rond 2.5 m²)
                        - \rho = luchtdichtheid (ca. 1.225 kg/m³)

Het verbruik van een auto hangt rechtstreeks samen met het vermogen dat nodig is om een bepaalde snelheid te behouden. Omdat luchtweerstand een factor v^3 bevat, neemt het verbruik aanzienlijk toe bij hogere snelheden.
                        Weet je wat de grootste onzin is Geert, dat is de zever dat je nu gepost hebt.
                        Ik heb zeven jaar met die wagen gereden, zeven jaar ervaring met wat die wagen deed, wat het verbruik was, in welke versnelling die ging, …
                        U weet niet welke wagen, u weet niet welke motor, u weet niet welke wegen, u heeft er nooit mee gereden, nooit ervaring mee gehad, maar u komt hier doodleuk als “internet expert” (zoals er velen zijn) weer op een belachelijke manier het omgekeerde beweren.
                        Man, blijf in uw bed liggen alvorens onwetende info te verkondigen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Appels en peren vergelijken perelaar en dan nog, wat is de zin van sport modus bij een constante
                          snelheid op de snelweg?
                          Aan een constante snelheid zonder wind en op een vlakke weg is de grootste
                          energie impact op een auto de luchtweerstand.
                          Het brandstofverbruik neemt exponentieel toe met snelheid vanwege de luchtweerstand. Dit volgt uit de kwadratische weerstandswet, waarbij de kracht van de luchtweerstand (en dus het benodigde vermogen) ongeveer evenredig is met het kwadraat van de snelheid.

Hieruit blijkt dat het brandstofverbruik (wat afhankelijk is van vermogen en efficiëntie) bij hogere snelheden aanzienlijk toeneemt. Dus als je van 120 km/u naar 140 km/u gaat, stijgt het verbruik niet lineair, maar in een machtsfunctie van snelheid.
                          Nu weer dit om onterecht uw gelijk proberen te halen.
                          Wat is het nut een sportieve wagen te hebben als je die niet in sportmodus zou mogen zetten?
                          Of ben jij zo iemand dat die steeds in eco zou zetten?
                          Uw uitleg blijft voor de rest geen steek houden want u reageert nog steeds op een wagen waar u GEEN ervaring mee heeft en mogelijks nog nooit van kortbij gezien heeft.
                          Nogmaals, mijn eerste reactie over verbruik blijft en is volledig correct!
                          Wat jij ervan denkt, kan me worst wezen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Dit is wat ik er van denk:
                            Een 8-traps automaat helpt om het motortoerental laag te houden bij hogere snelheden. Dus bij 130–140 km/u kan het toerental relatief laag zijn in de 8e versnelling.
                            Dat helpt wel iets tegen het hoge verbruik bij die snelheid, maar compenseert nooit volledig de verhoogde rol-en luchtweerstand. De 8-traps automaat maakt 130–140 km/u dus relatief zuiniger dan bij oudere of minder geavanceerde transmissies, maar niet zuiniger dan 100–120 km/u.

Comment

Dat snelheid meer verbruik kan betekenen is waar,zeker bij die Suv's met een Cx van een garagepoort.

Comment

Working...
                              X