Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Vanaf april plugin batterijen toegelaten in België.
Collapse
X
-
-
Inderdaad niet veel. En het idiote is dat die dan uitschakelt als de spanning uitvalt. Dan heb je daar genoeg om een lamp te laten branden en je gsm op te laden, het kan niet.
Ik begrijp het probleem van stroom terugsturen perfect, daar niet van.
Comment
-
Sinds de harde kern van terugdraaiende meter gebruikers stilaan het mes op de keel krijgen zijn er weer handige verkopers die daar munt proberen uit te slaan.
Een thuisbatterij kan nuttig zijn, maar de juiste capaciteit (en de prijs daarvan) vinden is nogal kritisch. Ze blijven m.i. veel te duur per kWh.
Naar mijn ervaring is deze tool niet ver van de waarheid, dwz boven een zelfvoorzieningsgraad (autarkie) van 70% brengt het zijn geld niet op, tenzij je natuurlijk autonoom wil leven (en je kan nooit de opbrengst van de zomer tot de winter bijhouden).
- Likes 1
Comment
-
Het valt me bij die calculator wel op dat de zelfredzaamheid enorm stijgt bij het gebruik van zelfs een kleine batterij. Het lijkt dus wel interessant te zijn om een (kleine) batterij te plaatsen.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtHet valt me bij die calculator wel op dat de zelfredzaamheid enorm stijgt bij het gebruik van zelfs een kleine batterij. Het lijkt dus wel interessant te zijn om een (kleine) batterij te plaatsen.
als ik volgens die calculator mijn gegevens inbreng met een batterij van 10Kwh kom ik aan een resultaat
(eigen verbruik aandeel) van 54% als ik zou kiezen voor een batterij van 20Kwh, dan is het resultaat
66%, slechts 12% winst voor het dubbele van de batterij prijs.
Comment
-
-
Ik denk dat bij de Marstek en Duravolt de terugleverbeperking van 800W kan uitgezet worden in de app zodat deze naar 2500W gaat.
Bedoeld voor vaste installatie op aparte kring.
Als dit Stabiel blijkt te draaien overweeg ik deze toch wel aangezien dit een heel stuk goedkoper is dan een vaste batterij. Ik zou dan ook een nieuwe omvormer moeten kopen en een nieuwe installatie en keuring betalen.
Ik was tot vorige maand aan het kijken naar plug en Play zonnepanelen ev met accu maar dit is een betere oplossing. Fluvius heeft mij gevonden om binnen een paar weken hun meter te komen omwisselen voor een digitaal exemplaar..
Als ik thuis ben natuurlijk want zij zeggen dat ze komen op die dag en om dat uur. Zo werkt dat niet bij mij... Waarom die mannen niet gelijk aangetekend versturen begrijp ik niet want ik denk dat ze veel dubbel werk gaan doen. Maar bon...
Ik heb in mijn zekeringkast 2 kringen met enkel de voeding vh tuinhuis zonder zware verbruikers en een aparte kring vh ventilatiesysteem. Dat verbruikt max 190W. Beiden zijn goed voor plaatsing. Op tweakers en zo straal lopen draadjes over deze systemen met do's and don'ts.
Cheers!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Inderdaad Hombre,
als ik volgens die calculator mijn gegevens inbreng met een batterij van 10Kwh kom ik aan een resultaat
(eigen verbruik aandeel) van 54% als ik zou kiezen voor een batterij van 20Kwh, dan is het resultaat
66%, slechts 12% winst voor het dubbele van de batterij prijs.
Maar hoe gaat men daar winst mee maken in het deel voor eigen gebruik tijdens de donkere maanden?
Ons gemiddeld verbruik ligt op 15 à 17 kWh per dag als we ook deels verwarmen met airco (warmtepomp lucht/lucht) en de EV laden niet ingerekend.
Dat is wel te verstaan gemiddeld, dus wel hoger in de donkere en koudere maanden.
Er zijn dagen dat er niet eens 1 kWh opbrengst is van de panelen.
November 183 kWh, december 118 kWh en januari 170 kWh, een batterij zou niet eens beginnen laden op vele dagen.
Of neem je dan ook een dynamisch energiecontract in de berekening op om de batterij te laden tijdens eventuele negatieve energieprijzen?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Op de donkerste dagen van het jaar doet een thuisaccu helemaal niets, tenzij je zoveel panelen hebt dat er op een zwaarbewolkte dag periodes zijn dat de panelen toch meer opleveren dan wat je op dat ogenblik aan het gebruiken bent.
In dat geval wordt dat beetje overschot toch nog opgeslagen in de accu zodat je dat achteraf ook zelf gebruikt in plaats van dat het naar het net gaat en dat je er bijna niets voor terugkrijgt.
Maar je moet er niet op rekenen dat de accu tijdens die periode een warmtepomp in gang kan houden, of je zou voor één woning de oppervlakte van een voetbalveld aan zonnepanelen moeten hebben liggen.
Op een zonnige dag in februari (als er geen laagje ijs op de panelen ligt) is het hier soms mogelijk om voldoende stroom in de accu te krijgen om het avondeten klaar te maken (de verwarming is hier op aardgas, koken doe ik op een inductiekookplaat).
Vanaf april tot half oktober zit er hier bijna altijd genoeg stroom in de accu om geen stroom meer te moeten aankopen, en dan moet ik er ook niet echt op letten wanneer ik bijvoorbeeld de wasmachine aanzet (tenzij we een paar zwaarbewolkte dagen na elkaar hebben gehad).
Dat de panelen hier tijdens de donkere maanden niet veel stroom opwekken is voor een deel omdat ze op een plat dak liggen (op 15°).
Daardoor zitten ze in de voormiddag tot 11u ook nog in de schaduw van het dak van de buren, in de zomermaanden staat de zon dan al veel hoger waardoor de panelen rond 9u "wakker worden".
De periode dat de panelen hier stroom opwekken in de wintermaanden is dus heel beperkt, ook al zou de zon de hele dag schijnen.
Met een paar panelen extra tegen de muur (op het zuiden gericht) boven het plat dak zou het probleem van de schaduw van het dak van de buren voor een deel opgelost kunnen worden, die zouden dan ideaal geplaatst zijn om de energie van de laagstaande zon in de wintermaanden zo goed mogelijk op te vangen.
Die zouden daardoor in de winter veel meer opleveren dan de panelen op het plat dak, maar er moet wel een vergunning aangevraagd worden om panelen tegen een muur te laten plaatsen, voor panelen op een dak moet je al lang geen vergunning meer aanvragen (dat was in het begin wel zo).http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
De batterij op zich valt niet te betwisten dat die een impact kan hebben, vooral in de zomer.
Maar hoe gaat men daar winst mee maken in het deel voor eigen gebruik tijdens de donkere maanden?
Ons gemiddeld verbruik ligt op 15 à 17 kWh per dag als we ook deels verwarmen met airco (warmtepomp lucht/lucht) en de EV laden niet ingerekend.
Dat is wel te verstaan gemiddeld, dus wel hoger in de donkere en koudere maanden.
Er zijn dagen dat er niet eens 1 kWh opbrengst is van de panelen.
November 183 kWh, december 118 kWh en januari 170 kWh, een batterij zou niet eens beginnen laden op vele dagen.
Of neem je dan ook een dynamisch energiecontract in de berekening op om de batterij te laden tijdens eventuele negatieve energieprijzen?
Ps. Opbrengst Januari was hier 242 KWh.
Eind volgende week komen ze de digitale meter installeren.
Heb deze week nog een schappelijk vast contract voor twee jaar kunnen regelen bij Luminus.
Elektriciteit vast 14,15 Cent en 4,01 cent teruglevering in mijn geval, en Gas 8,03 cent/Kwh en dat vast voor twee jaar, veel kan ik daar niet aan verbeteren denk ik.
Deze morgen telefonisch bevestigd door Luminus.
Comment
-
Je kan dan wel twijfelen over het nut van een thuisbatterij in de twee of drie wintermaanden, er zijn nog 9 of 10 maanden dat het wel zinvol kan zijn waarbij iedere situatie weer anders is. In elk geval, op dit moment om 10u05 in de ochtend geven de panelen hier al nét geen 4kW.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtJe kan dan wel twijfelen over het nut van een thuisbatterij in de twee of drie wintermaanden, er zijn nog 9 of 10 maanden dat het wel zinvol kan zijn waarbij iedere situatie weer anders is. In elk geval, op dit moment om 10u05 in de ochtend geven de panelen hier al nét geen 4kW.
Met 7200 Wp aan panelen zijn er op volledig 2024 slechts 172 dagen geweest waar de opbrengst van de panelen voldoende of meer was om het verbruik overdag op te vangen.
Het aantal dagen dat een batterij bijgeladen zou kunnen worden, is uiteraard nog minder want daarvoor moet men meer opbrengst hebben dan wat men verbruikt.
Daar resteren dan een 140 dagen waar een batterij wat voldoende geladen zou kunnen worden om ook nuttig te zijn.
Dagen waar men bijvoorbeeld maar 1 kWh zou kunnen opslaan, die zijn de moeite niet om een investering te doen voor een batterij.
Het nadeel is dat de dagen met veel opbrengst zich meestal opvolgen, bijvoorbeeld drie weken zomerweer, en de batterij dan weer minder nut heeft omdat die maar deels ontladen kan worden voor nachtelijk verbruik en er toch weer veel het net op gaat.
Op donkere dagen (ook regenweer in alle seizoenen) ontbreekt misschien 15 kWh voor die dagen en op heel zonnige dagen is er een overschot tot 35 kWh … op 1 dag is de batterij vol en voor de nachtelijke uren voldoen een paar kWh.
Het groot verschil met een terugdraaiende teller is dat men daar vooral op drie maand tijd een reserve opbouwt voor een groot deel van het jaar en dat een overproductie het ganse jaar opgebruikt kan worden.
Met een batterij van 10 kW zou dat op een sombere dag nog niet goed zijn voor 1 dag.
Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd dat een batterij een goede oplossing is en de investering eerder een meerkost zal zijn dan wat anders.
En al niet voor mensen die overdag thuis zijn of een EV bezitten die men logischerwijs ook gaat laden wanneer de zon schijnt.
Maar ieders situatie is uiteraard anders, wat voor ons niet goed is, dat kan voor een ander wel goed zijn.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Zoveel dagen per jaar zijn er niet om echt veel nut te hebben aan een batterij, toch niet als men veel overdag thuis kan zijn.
Met 7200 Wp aan panelen zijn er op volledig 2024 slechts 172 dagen geweest waar de opbrengst van de panelen voldoende of meer was om het verbruik overdag op te vangen.
Maar ieders situatie is uiteraard anders, wat voor ons niet goed is, dat kan voor een ander wel goed zijn.
gericht zijn, ik zou dan aan een totaal van ongeveer 22Kw DC panelen en 20Kw omvormer AC piek vermogen komen, wat binnen de marges komt van mijn 22Kw aangesloten driefasig vermogen (3 X 32Amp 400 Volt)
Blijkbaar staat Fluvius nu tot 25 KVA AC toe op voorwaarde dat je maximale onbalans over de fasen niet meer dan 5 KVA bedraagt.
Ik zal het eens laten berekenen bij Fluvius Torhout, ken daar iemand van de directie zeer goed.
Last edited by Geerten; 1 februari 2025, 17:34.
Comment
-
Zoveel dagen per jaar zijn er niet om echt veel nut te hebben aan een batterij, toch niet als men veel overdag thuis kan zijn.
Het aantal dagen dat een batterij bijgeladen zou kunnen worden, is uiteraard nog minder want daarvoor moet men meer opbrengst hebben dan wat men verbruikt.
Daar resteren dan een 140 dagen waar een batterij wat voldoende geladen zou kunnen worden om ook nuttig te zijn.
Dagen waar men bijvoorbeeld maar 1 kWh zou kunnen opslaan, die zijn de moeite niet om een investering te doen voor een batterij.
Het nadeel is dat de dagen met veel opbrengst zich meestal opvolgen, bijvoorbeeld drie weken zomerweer, en de batterij dan weer minder nut heeft omdat die maar deels ontladen kan worden voor nachtelijk verbruik en er toch weer veel het net op gaat.
Op donkere dagen (ook regenweer in alle seizoenen) ontbreekt misschien 15 kWh voor die dagen en op heel zonnige dagen is er een overschot tot 35 kWh … op 1 dag is de batterij vol en voor de nachtelijke uren voldoen een paar kWh.
Het groot verschil met een terugdraaiende teller is dat men daar vooral op drie maand tijd een reserve opbouwt voor een groot deel van het jaar en dat een overproductie het ganse jaar opgebruikt kan worden.
Met een batterij van 10 kW zou dat op een sombere dag nog niet goed zijn voor 1 dag.
Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd dat een batterij een goede oplossing is en de investering eerder een meerkost zal zijn dan wat anders.
En al niet voor mensen die overdag thuis zijn of een EV bezitten die men logischerwijs ook gaat laden wanneer de zon schijnt.
Maar ieders situatie is uiteraard anders, wat voor ons niet goed is, dat kan voor een ander wel goed zijn.
Sluikverbruikers, hele zomer airco 's nachts, eventueel stukje in de auto laten druppelen als dat overdag niet kon,...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
Ik ben akkoord maar ik denk dat alles afhangt van de prijs vd batterij... Als je ziet dat de Plug In Marstek of Duravolt 1900 euro kosten, alles inbegrepen, dan heb je een 5kW accu ter beschikking zonder meerkost. Ik denk dat je met geen enkele andere aanpassing goedkoper klaar zal zijn.
Sluikverbruikers, hele zomer airco 's nachts, eventueel stukje in de auto laten druppelen als dat overdag niet kon,...
Actueel was de prijs van elektriciteit 32 cent per kWh, daar komen uiteraard nog andere kosten bij.
Maar puur die kost in aanmerking nemend, dan kan voor die 1900€ ongeveer 6 MWh aangekocht worden.
Die 5kW batterij is zeker niet helemaal slecht, maar als een wagen laden tot bijvoorbeeld 70 kWh nodig heeft (daarom niet in één keer) dan vrees ik weinig nut te hebben aan de batterij.
Dat is maar de eerste indruk dat ik daarover heb, mogelijks met een iets veranderend verbruik dat de situatie anders wordt.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
Comment