Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanaf april plugin batterijen toegelaten in België.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Misschien leg ik er zelfs nog 10 Kw panelen bij op het dak van mijn werkplaats, zou dan wel op het westen
    gericht zijn, ik zou dan aan een totaal van ongeveer 22Kw DC panelen en 20Kw omvormer AC piek vermogen komen, wat binnen de marges komt van mijn 22Kw aangesloten driefasig vermogen (3 X 32Amp 400 Volt)
    Blijkbaar staat Fluvius nu tot 25 KVA AC toe op voorwaarde dat je maximale onbalans over de fasen niet meer dan 5 KVA bedraagt.
    Ik zal het eens laten berekenen bij Fluvius Torhout, ken daar iemand van de directie zeer goed.
    Ik dacht dat men als particulier maximaal 10 kVA aan omvormers mocht hebben in Vlaanderen.
    Wist niet dat dit veranderd was.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ik dacht dat men als particulier maximaal 10 kVA aan omvormers mocht hebben in Vlaanderen.
      Wist niet dat dit veranderd was.
      Dacht ik ook Freddy, maar dat staat nu op de site van Fluvius, daarom dat ik eerst eens contact met Fluvius
      Torhout zal nemen, wij zitten vlak bij een grote cabine en alle ondergrondse kabels zijn nog maar
      recent vernieuwd, een studie zal dus niet nodig zijn vermoed ik, er komt hier vier keer 35mm caré
      binnen.

https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/zonnepanelen-installateur#:~:text=Monofasig%20mag%20je%20maxima al%205,van%205%20kVA%20per%20fase)
      Last edited by Geerten; 1 februari 2025, 20:35.

Comment

Ja, alles hangt uiteraard af van de situatie en prijzen.
        Actueel was de prijs van elektriciteit 32 cent per kWh, daar komen uiteraard nog andere kosten bij.
        Maar puur die kost in aanmerking nemend, dan kan voor die 1900€ ongeveer 6 MWh aangekocht worden.
        Die 5kW batterij is zeker niet helemaal slecht, maar als een wagen laden tot bijvoorbeeld 70 kWh nodig heeft (daarom niet in één keer) dan vrees ik weinig nut te hebben aan de batterij.
        Dat is maar de eerste indruk dat ik daarover heb, mogelijks met een iets veranderend verbruik dat de situatie anders wordt.
        Klopt helemaal.. Maar in mijn geval heb ik nu een Plug In EV die ik enkel nog aan de lader hang als de zon schijnt. Met een verbruik van 6,2 l/100km zonder geladen te zijn is deze reeds 3l zuiniger dan de vorige Hyundai Santa fe. Daar zit mijn winst

Na installatie vd slimme meter binnen een paar weken ben ik van zin om de auto te laden wanneer er voldoende zon is. Ik kan overdag laden..
        Idem voor het zwembad in de zomer, 10kW warmtepomp die enkel overdag wordt aangezet.

Elektriciteit verkopen is niet mijn opzet, ik wil gewoon zo weinig mogelijk 'extra' verbruiken..

Bijkomend voordeel is dat bovengenoemde accu's ook 2500W vermogen kunnen leveren bij complete stroomuitval. Kan je toch een paar uren mee verder...
        Bij mijn ouders is dit cruciaal, hun huis is volledig onderkelderd met 3 pompputjes in om bij zwaar weer het grondwater weg te pompen. Daar hebben ze al enkele keren veel geluk mee gehad. Kinderen en kleinkinderen opgetrommeld om water te scheppen. Als dit werkt kan hij zijn mobiele (chinese) generator wegdoen die hij toch onmogelijk zelf nog in gang krijgt.

Cheers!

Comment

Dacht ik ook Freddy, maar dat staat nu op de site van Fluvius, daarom dat ik eerst eens contact met Fluvius
          Torhout zal nemen, wij zitten vlak bij een grote cabine en alle ondergrondse kabels zijn nog maar
          recent vernieuwd, een studie zal dus niet nodig zijn vermoed ik, er komt hier vier keer 35mm caré
          binnen.

https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/zonnepanelen-installateur#:~:text=Monofasig%20mag%20je%20maxima al%205,van%205%20kVA%20per%20fase)
          Dank voor de link.
          Maar nog straffer vind ik deze zin op betreffende pagina.
          “Het is niet vereist om met een geregistreerd installateur te werken: ook als je zelf je zonnepanelen plaatst, kan je recht hebben op groenestroomcertificaten.”
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Het groot verschil met een terugdraaiende teller is dat men daar vooral op drie maand tijd een reserve opbouwt voor een groot deel van het jaar en dat een overproductie het ganse jaar opgebruikt kan worden.
            Met een batterij van 10 kW zou dat op een sombere dag nog niet goed zijn voor 1 dag.

Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd dat een batterij een goede oplossing is en de investering eerder een meerkost zal zijn dan wat anders.
            En al niet voor mensen die overdag thuis zijn of een EV bezitten die men logischerwijs ook gaat laden wanneer de zon schijnt.

Maar ieders situatie is uiteraard anders, wat voor ons niet goed is, dat kan voor een ander wel goed zijn.
            Vooral die eerste zin zegt duidelijk wat mijn probleem is, ik ga met de digitale meter die ik ga krijgen, zero zelfverbruik hebben want ik heb de elektriciteit pas 's avonds nodig en niet overdag als de zon schijnt.
            Soms kun je eens een wasmachine of droogkast laten draaien overdag, al de rest van de opbrengst van je zonnepanelen is pure winst voor je energieleverancier die deze voor peanuts koopt van jou en aan volle pot verkoopt.
            Komt nog bij dat vanaf dit jaar de elektriciteitsprijzen nog gaan stijgen, doch de gasprijs wordt goedkoper ... hmmm

Was er enkele jaren niet zoiets van een uitleg dat de elektriciteitsprijs afhangt van de gasprijs, dat was toch hun uitleg toen de gasprijzen bleven stijgen en de elektriciteitsprijzen mee stegen.
            Blijkbaar zakt nu de gasprijs tot de helft van de elektriciteitsprijs en toch worden de prijzen van elektriciteit alsmaar duurder.
            Hoe bedoel je "ze draaien en keren het altijd in hun eigen voordeel"

Voor mijn persoonlijke situatie heb ik zonder terugdraaiende teller totaal geen nut meer aan mijn zonnepanelen, want die produceren enkel voor mijn energieleverancier, dat zal zo blijken.

Of ik moet hier een batterij kunnen zetten die gans mijn jaarproductie kan opslaan zodat ik het kan gebruiken wanneer ik het nodig heb, eigenlijk zoals de terugdraaiende teller werkt.

Hetgeen hier geschreven wordt van de EV overdag opladen als de zon schijnt, mooie uitleg maar niet bij nagedacht dat de mensen overdag weg zijn met hun EV om te gaan werken of wat dan ook.
            OK, in het weekend kunnen ze deze dan opladen met hun zonnepanelen, doch dat wil zeggen dat ze dan terwijl ze vrij zijn, niet weg mogen rijden.

De wereld op z'n kop hier in België, gelukkig zijn de buurlanden allemaal een heel pak slimmer op dat vlak

grts
            Sieg

Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dank voor de link.
              Maar nog straffer vind ik deze zin op betreffende pagina.
              “Het is niet vereist om met een geregistreerd installateur te werken: ook als je zelf je zonnepanelen plaatst, kan je recht hebben op groenestroomcertificaten.”
              Inderdaad een rare omschrijving Freddy dat je deze zelf mag plaatsen is sinds jaar en dag zo, zolang
              de keurder er maar zijn zegen over geeft, papierwerk is dan uiteraard ook voor jezelf.
              Maar dat van die groenestroomcertificaten begrijp ik ook niet, artikel is nogthans van 2025.

Comment

Misschien leg ik er zelfs nog 10 Kw panelen bij op het dak van mijn werkplaats, zou dan wel op het westen
                gericht zijn, ik zou dan aan een totaal van ongeveer 22Kw DC panelen en 20Kw omvormer AC piek vermogen komen, wat binnen de marges komt van mijn 22Kw aangesloten driefasig vermogen (3 X 32Amp 400 Volt)
                Blijkbaar staat Fluvius nu tot 25 KVA AC toe op voorwaarde dat je maximale onbalans over de fasen niet meer dan 5 KVA bedraagt.
                Ik zal het eens laten berekenen bij Fluvius Torhout, ken daar iemand van de directie zeer goed.
                Technisch misschien geen probleem, er moet een studie door Fluvius uitgevoerd worden, wat dat ook moge betekenen. Maar ik dacht dat je boven de 10kWp als professionele energieleverancier werd aanzien, met bijkomende eisen/lasten. Of ben ik mis?
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                  Ik denk dat bij de Marstek en Duravolt de terugleverbeperking van 800W kan uitgezet worden in de app zodat deze naar 2500W gaat.
                  Bedoeld voor vaste installatie op aparte kring.
                  Waarom moet dat nu weer met een app en niet lokaal op het toestel? Je komt thuis, de batterij is vol, geen elektriciteit en je telefoon heeft geen verbinding want de mast ligt ook uit. Sta je daar nog in het donker (bij wijze van spreken). Die manie van alles via het internet en een app te doen begint me mijn keel uit te hangen. En dan maar klagen dat ze gehacked zijn, sluipverbruikers, etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Vooral die eerste zin zegt duidelijk wat mijn probleem is, ik ga met de digitale meter die ik ga krijgen, zero zelfverbruik hebben want ik heb de elektriciteit pas 's avonds nodig en niet overdag als de zon schijnt.
                    Soms kun je eens een wasmachine of droogkast laten draaien overdag, al de rest van de opbrengst van je zonnepanelen is pure winst voor je energieleverancier die deze voor peanuts koopt van jou en aan volle pot verkoopt.
                    Komt nog bij dat vanaf dit jaar de elektriciteitsprijzen nog gaan stijgen, doch de gasprijs wordt goedkoper ... hmmm

Was er enkele jaren niet zoiets van een uitleg dat de elektriciteitsprijs afhangt van de gasprijs, dat was toch hun uitleg toen de gasprijzen bleven stijgen en de elektriciteitsprijzen mee stegen.
                    Blijkbaar zakt nu de gasprijs tot de helft van de elektriciteitsprijs en toch worden de prijzen van elektriciteit alsmaar duurder.
                    Hoe bedoel je "ze draaien en keren het altijd in hun eigen voordeel"

Voor mijn persoonlijke situatie heb ik zonder terugdraaiende teller totaal geen nut meer aan mijn zonnepanelen, want die produceren enkel voor mijn energieleverancier, dat zal zo blijken.

Of ik moet hier een batterij kunnen zetten die gans mijn jaarproductie kan opslaan zodat ik het kan gebruiken wanneer ik het nodig heb, eigenlijk zoals de terugdraaiende teller werkt.

Hetgeen hier geschreven wordt van de EV overdag opladen als de zon schijnt, mooie uitleg maar niet bij nagedacht dat de mensen overdag weg zijn met hun EV om te gaan werken of wat dan ook.
                    OK, in het weekend kunnen ze deze dan opladen met hun zonnepanelen, doch dat wil zeggen dat ze dan terwijl ze vrij zijn, niet weg mogen rijden.

De wereld op z'n kop hier in België, gelukkig zijn de buurlanden allemaal een heel pak slimmer op dat vlak

grts
                    Sieg
                    Ja, je kan nog lang jammeren over het feit dat voor jou de zonnepanelen "niets" meer opbrengen. Zet ze dan gewoon af of laat ze weghalen. Ik denk niet er in de buurlanden een groot verschil is wat zonnepanelen betreft.
                    Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Waarom moet dat nu weer met een app en niet lokaal op het toestel? Je komt thuis, de batterij is vol, geen elektriciteit en je telefoon heeft geen verbinding want de mast ligt ook uit. Sta je daar nog in het donker (bij wijze van spreken). Die manie van alles via het internet en een app te doen begint me mijn keel uit te hangen. En dan maar klagen dat ze gehacked zijn, sluipverbruikers, etc.
                      Het zal wel niet de bedoeling zijn om die omschakeling te maken bij stroomuitval. Je doet dat bij de installatie. Overigens niet zonder risico's, dat stroomuitval opvangen doe je niet gewoon vanuit een standaard stopcontact maar een daarvoor voorziene stopcontact op de batterijgroep.
                      Last edited by Hombre; 2 februari 2025, 09:00. Reden: Aanvulling
                      Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Het zal wel niet de bedoeling zijn om die omschakeling te maken bij stroomuitval. Je doet dat bij de installatie. Overigens niet zonder risico's, dat stroomuitval opvangen doe je niet gewoon vanuit een standaard stopcontact maar een daarvoor voorziene stopcontact op de batterijgroep.
                        Zo is het
                        Op de accu staat een stopcontact dat 800W of 2500W (mits instelling in de app) ter beschikking heeft. Vanaf dat moment komen de haspels en verdeelstekkers op ten tonele. (graag met de nodige kennis).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Ja, je kan nog lang jammeren over het feit dat voor jou de zonnepanelen "niets" meer opbrengen. Zet ze dan gewoon af of laat ze weghalen. Ik denk niet er in de buurlanden een groot verschil is wat zonnepanelen betreft.
                          Beter eerst wat verder in verdiepen vooraleer weer zo'n .... antwoord

Moest U nog werken dan zou U ook geen eigen verbruik hebben overdag, probeer dat nu eens te snappen want echt moeilijk is het niet hoor

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Als er overdag niemand thuis is, dan wordt het inderdaad moeilijk om de eigen stroom zoveel mogelijk op te gebruiken.
                            Dan zal de opgewekte stroom voor het grootste deel op het net gezet worden, en dan brengt die bijna niets op.
                            Alleen tijdens de weekends (en verlofdagen) kan je dan die stroom zelf opgebruiken.

Ik ben nu zelf wel altijd thuis, maar met een installatie met 10 panelen (3,95KW piek) zou ik zonder de accu ook veel minder eigen verbruik hebben.
                            De accu zorgt voor een buffer, zonder die buffer zijn er bijvoorbeeld maar heel weinig dagen in het jaar dat de panelen voldoende stroom opwekken terwijl de wasmachine aan het opwarmen is.
                            Als de panelen bijvoorbeeld maar 1KW leveren op dat ogenblik, dan moet je de rest van het verbruik nog altijd betalen.
                            Tegen dat ik s' avonds het eten op zet staat de zon de meeste dagen van het jaar al zo laag dat de panelen niet veel stroom meer opleveren.
                            De voorbije dagen hebben we nog wat zon gehad, en ik heb daardoor al een paar dagen na elkaar het eten kunnen klaarmaken met stroom uit de accu terwijl de panelen op dat ogenblik maar een fractie van de stroom leverden omdat de zon te laag stond.

Als je heel veel zonnepanelen hebt liggen, dan zullen er veel meer dagen zijn dat er overdag continu voldoende stroom opgewekt wordt om allerhande stroomverbruikers te laten werken, met maar 10 panelen zullen er zo niet veel dagen zijn.
                            Maar met een "stopcontact-accu" die maximaal 800W kan (mag) leveren kan je ook geen grote stroomverbruikers laten werken, die zal dan vooral het sluipverbruik voor zijn rekening nemen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Zijn er zo geen thuisbatterijen die werken als een "UPS" bij computers? Alle vermogen gaat erdoor en als de spanning wegvalt nemen zij over. Dat lijkt mij toch een nuttigere oplossing dan wat ik allemaal lees en vind op het net. Moet dan natuurlijk wel wat opsplitsen in essentiële kringen en zo die bij uitval van het net aanblijven. Enkele lichtkringen, diepvriezer, enkele stopcontacten hier en daar... Als het net er is dan vlakken ze piekverbruik af en compenseren cos phi. Niet om terug te leveren naar het net. Je laadt ze op met je overschot (of tricke load als je niet genoeg hebt). Natuurlijk is het voor de vreg slecht want je gaat daarmee niet boven je piek gaan.

Kan zijn dat ik niet op de goeie plaatsen ga zoeken natuurlijk.

Comment

Ik weet niet of zo'n automatisch backup systeem in België toegelaten is, het bestaat in ieder geval, maar er komt wel wat meer bij kijken om ervoor te zorgen dat er zeker geen stroom aan het net geleverd kan worden terwijl dat uitgevallen is.
                                Dat kan erg gevaarlijk zijn voor de technieker die bijvoorbeeld een defecte kabel aan het repareren is.
                                Dat hebben ze hier in de straat al twee keer moeten doen, ondertussen hebben ze de installatie hier in de straat wel verzwaard waardoor die problemen hopelijk opgelost zijn.

Het is niet moeilijk om zo'n systeem te maken, met een paar relais kan je het net afschakelen terwijl de woning vanuit een backup (accu of generator) wordt gevoed.
                                Als je zo'n systeem maakt met accu's, dan moet er wel voldoende reserve in de accu's zitten, anders heb je er ook niet veel aan.
                                In de meeste thuisaccu's zit er bijvoorbeeld tijdens de donkere dagen van het jaar niet veel stroom, terwijl de kans dat de stroom dan uitvalt net het grootst is, en dan wordt er doorgaans ook meer stroom verbruikt in je woning.
                                Het wordt dus een flinke investering, en tot nu toe is de kans dat de stroom uitvalt hier op de meeste plaatsen in België erg klein, tegen dat de accu's versleten zijn heb je dat systeem misschien zelfs helemaal niet nodig gehad (of misschien een paar uur als ze in de straat aan het net moeten werken).

Een aantal jaren geleden werd er hier in België gesproken over een afschakelplan, ik ken iemand die toen een stroomgroepje heeft gekocht, maar ik twijfel er sterk aan dat dat ding ooit heeft moeten werken.
                                In de VS zijn er regio's waar het "normaal" is dat de stroom een paar keer per jaar voor een langere tijd uitvalt, meestal is dat tijdens de winter.
                                Daar zijn er wel meer die een generator hebben die ze aan de huisinstallatie kunnen koppelen (ook met een systeem waarbij er geen stroom naar het net kan lopen).
                                Last edited by Black B@ndit; 3 februari 2025, 10:06.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X